Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

boeffer

13 sep 2024, 22:51

Via de Zwarte Zee geraakt hij nu via Istanbul in de Middelandse Zee en is veel korter. Nog wat nieuwe havens in oud UA en ook de Chinees heeft dan geen zijde route nodig, internationale wateren .
https://www.topomania.net/map/190788
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Dicksy

14 sep 2024, 11:04

Hoge functionaris in Moskou beweert dat Rusland 'gronden' heeft om kernwapens te gebruiken

De hoge Russische veiligheidsfunctionaris Dmitri Medvedev heeft vanochtend via Telegram sinistere bedreigingen aan het adres van Kiev geuit.
Ze reageerden op suggesties dat het Westen langeafstandsraketten aan Oekraïne zou kunnen leveren om het land te helpen in de oorlog.

Hij beweerde dat Moskou al formele gronden had om kernwapens te gebruiken sinds de inval van Oekraïne in de Russische regio Koersk, maar dat het in plaats daarvan een aantal van zijn nieuwe wapentechnologieën zou kunnen gebruiken om Kiev te reduceren tot "een grote gesmolten plek".

Medvedev, de voormalige president van Rusland, beweerde ook dat Rusland de hoofdstad van Oekraïne alleen met zijn niet-nucleaire wapens zou kunnen vernietigen.

Hij zei dat Rusland er tot nu toe voor heeft gekozen om dat niet te doen, maar dat zijn "geduld grenzen kent".
(Bron: SkyNews: 14/09/2024 - 09.33 uur)
Ik wil het dan nog een beetje deftig houden maar zij (de Russen) denken er blijkbaar anders over. :lol:
Dicksy Gisteren, 17:28

Rusland zal door dit gebruik geen aanval op de NAVO-landen lanceren verre van maar zal van Oekraïne, als reactie hierop, een golfterrein of een biljarttafel maken.
Fred1950Gisteren, 17:57
De Russen hadden al lang Kiev en Lviv met de grond gelijk kunnen maken zoals de Engelsen en de Amerikanen dat met Dresden hebben gedaan. De Russen "trachten" alleen infrastructuur en "private" fabriekjes van wapens te treffen.

Dicksy

14 sep 2024, 11:32

Duitse minister van Defensie over Poetins oorlogsdreiging: Gaap

Berlijn heeft Oekraïne geen langeafstandsraketten geleverd, omdat er een oorlogsrisico zou zijn. Wel gaf Berlijn aan dat het prima zou zijn als de VS en het Verenigd Koninkrijk dat wel zouden doen.

"En Poetins dreigementen zijn Poetins dreigementen, dat is alles wat er gezegd hoeft te worden. Hij dreigt wanneer hij wil en wanneer hij het nodig acht," voegde hij toe.

https://www.politico.eu/article/germany ... reat-yawn/
En meer hoeft er inderdaad niet over gezegd te worden.

"Laat Poetin maar bluffen en rode lijnen uitzetten, het werkt het Westen/Zelensky serieus op de zenuwen dat ze Rusland (momenteel) niet zover krijgen als ze zouden willen.....en dat is in een confrontatie lokken met de NAVO".

Wil.

14 sep 2024, 11:45

Medvedev is nog niet opnieuw nuchter geweest sinds ik hem een paar jaar geleden dit berichtje heb gestuurd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

14 sep 2024, 12:14

Dicksy schreef:
14 sep 2024, 11:32
.....
Berlijn heeft Oekraïne geen langeafstandsraketten geleverd, omdat er een oorlogsrisico zou zijn. Wel gaf Berlijn aan dat het prima zou zijn als de VS en het Verenigd Koninkrijk dat wel zouden doen.
..
:lol:

De hete patat doorschuiven om niet verantwoordelijk voor de gevolgen gesteld te worden ..... Nogal laf. 8) Als Rusland zich ooit gaat moeten verdedigen tegen de NAVO zal Brussel wel het eerste doelwit worden vrees ik.

Dicksy

14 sep 2024, 12:49

door Fred1950 » 23 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 11:32
.....
:lol:

De hete patat doorschuiven om niet verantwoordelijk voor de gevolgen gesteld te worden ..... Nogal laf. 8) Als Rusland zich ooit gaat moeten verdedigen tegen de NAVO zal Brussel wel het eerste doelwit worden vrees ik.
Brussel is al altijd, toch zeker sinds de NAVO er gevestigd is, een doelwit geweest. dat was al tijdens de koude oorlog zo en daar is niks aan veranderd.
En de hete patat doorschuiven.....dat heeft men gezien bij het opblazen van Nordstream toen hun riedeltje niet meer op ging dat Rusland achter die aanslag zat. Zie de discussie tussen Polen en Duitsland hierover.
Zo zie ik dat met die langeafstandraketten hetzelfde, de VS/VK zeggen nee terwijl andere westerse landen landen ja zeggen. De VS/VK geven langeafstandsraketten aan bv Polen en deze geeft ze aan Oekraïne die ze gebruikt tegen Rusland. Probleem voor VS/VK opgelost.

Wil.

14 sep 2024, 14:05

Fred1950 schreef:
14 sep 2024, 12:14
Als Rusland zich ooit gaat moeten verdedigen tegen de NAVO zal Brussel wel het eerste doelwit worden vrees ik.
Dat denk ik ook.
Alleen ... waarom zou de NAVO Rusland aanvallen? Heeft het bondgenootschap dan plannen om RU binnen te vallen en Moskou te veroveren?

Typische vatnikpraat: onderhuids suggereren dat Poetin in een verdedigende stelling moet zitten. :roll:

Afbeelding

Fred1950

14 sep 2024, 16:26

Wil. schreef:
14 sep 2024, 14:05
.....
Alleen ... waarom zou de NAVO Rusland aanvallen? Heeft het bondgenootschap dan plannen om RU binnen te vallen en Moskou te veroveren?

Typische vatnikpraat: onderhuids suggereren dat Poetin in een verdedigende stelling moet zitten. :roll:

.....
De Europese liberalen zullen wel iets uitvinden om Rusland klein te krijgen , een soort van "preventieve aanval". In het ons wijsmaken van blaaskes is het "westen" steeds bijzonder sterk geweest.

Wil.

14 sep 2024, 20:20

een soort van preventieve aanval
Dat moet het Westen dan afgekeken hebben van Poetin en zijn voorgangers: Moldavië, Georgië, de Krim enz.

Kun je niks beters verzinnen, Fred?

Dicksy

14 sep 2024, 20:57

door Wil. » 22 minuten geleden
Dat moet het Westen dan afgekeken hebben van Poetin en zijn voorgangers: Moldavië, Georgië, de Krim enz.

Niks afgekeken van Poetin, zij hadden een goede Westerse leermeester . Een preventieve aanval pastte het Westen al toe in Irak in 2003 bij de 2de Golfoorlog. Irak zou, misschien, heeft, mogelijks, kan, enz.......vernietigingswapens hebben. Dat was nog vóór er sprake was van Georgië, Moldavië of de Krim.
Poetin heeft gedacht.....wat zij mogen mag ik ook. :lol:

Wil.

14 sep 2024, 21:14

Dicksy schreef:
14 sep 2024, 20:57
door Wil. » 22 minuten geleden

Niks afgekeken van Poetin, zij hadden een goede Westerse leermeester . Een preventieve aanval pastte het Westen al toe in Irak in 2003 bij de 2de Golfoorlog. Irak zou, misschien, heeft, mogelijks, kan, enz.......vernietigingswapens hebben. Dat was nog vóór er sprake was van Georgië, Moldavië of de Krim.
Poetin heeft gedacht.....wat zij mogen mag ik ook. :lol:
Ik zal het wat duidelijker spellen: Transnistrië - een deel van Moldavië - werd door de Russen ingepalmd in 1992. Preventief, nietwaar om de mogelijke 'tegenaanval' van Moldavië te fnuiken.

Had ik de preventieve aanval op Finland door de voorgangers van Poetin al vermeld in 1939?

Welke tanks rolden er preventief ook weer binnen in Praag in '68? Was Tsjechoslowakije misschien van plan om binnen te vallen in de Sovjet Unie?

Zou ik ook nog vermelden hoe de voorlopers van Poetin (waar hij zo naar opkijkt) de Baltische staten preventief hebben ingelijfd?

Het zal nu hopelijk wel duidelijk zijn? :roll:

Dicksy

14 sep 2024, 21:38

door Wil. » 3 minuten geleden
Ik zal het wat duidelijker spellen: Transnistrië - een deel van Moldavië - werd door de Russen ingepalmd in 1992. Preventief, nietwaar om de mogelijke 'tegenaanval' van Moldavië te fnuiken.
In 1992 was er al een contigent Russische soldaten gelegerd in Transnistrië.

In Tiraspol – de hoofdstad van Transnistrië – was toen nog steeds een groot contingent van het oude Sovjetleger gelegerd, het 14e leger, dat Smirnov bijstond in zijn strijd tegen Moldavië. In 1992 volgde een korte burgeroorlog, die werd gewonnen door Transnistrië. Het aan de Moldavische kant liggende Tighina werd door Transnistrië ingenomen en omgedoopt tot Bender. Sindsdien is het staatje zelfstandig, maar geïsoleerd. Rusland beschermt Transnistrië.

Waar zie jij dat inpalmen? Mag een regio dan plots niet meer kiezen welke koers ze willen varen, Moldavië of Rusland? Zou straf zijn om dit van u te moeten lezen. :roll:
Welke tanks rolden er preventief ook weer binnen in Praag in '68? Was Tsjechoslowakije misschien van plan om binnen te vallen in de Sovjet Unie?
Zou ik ook nog vermelden hoe de voorlopers van Poetin (waar hij zo naar opkijkt) de Baltische staten preventief hebben ingelijfd?
Na WO2 (Jalta meer bepaald) hebben de geallieerden Europa onderling verdeeld in een Westers en Oostelijk (Russische) deel betreffende invloedsfeer.
U schrijft dat de Baltische staten werden ingepalmd door Rusland. :roll: Nee Wil. De landen die onder Russische invloedssfeer kwamen werden gebruikt als paspunt door het Westen in de hoop dat Rusland zich aan hun zijde zou scharen in hun strijd tegen Japan. Dat laatste was niet meer nodig door het gebruik van de atoombom maar het kwaad was geschied voor die toenmalige landen.
Tsjechoslowakije behoorde tot die landen die onder Russische invloedssfeer lagen en hun opstand dreigde een gevaar te vormen voor het Warschaupact in zijn geheel, het befaamde sneeuwbaleffect.
Hopelijk is het voor U nu wat duidelijker want een loopje nemen met de geschiedenis daar draait ge blijkbaar uw hand niet voor om.

Wil.

15 sep 2024, 00:54

Dicksy schreef:
14 sep 2024, 21:38
door Wil. » 3 minuten geleden
In 1992 was er al een contigent Russische soldaten gelegerd in Transnistrië.

In Tiraspol – de hoofdstad van Transnistrië – was toen nog steeds een groot contingent van het oude Sovjetleger gelegerd, het 14e leger, dat Smirnov bijstond in zijn strijd tegen Moldavië. In 1992 volgde een korte burgeroorlog, die werd gewonnen door Transnistrië. Het aan de Moldavische kant liggende Tighina werd door Transnistrië ingenomen en omgedoopt tot Bender. Sindsdien is het staatje zelfstandig, maar geïsoleerd. Rusland beschermt Transnistrië.

Waar zie jij dat inpalmen? Mag een regio dan plots niet meer kiezen welke koers ze willen varen, Moldavië of Rusland? Zou straf zijn om dit van u te moeten lezen. :roll:
Ten eerste: de S.U. is ontbonden in 1991. In Transnistrië waren in 1992 troepen uit de voormalige Sovjet Unie aanwezig. Die hadden daar niets meer te zoeken, want de S. U. bestond in '92 niet meer. Het feit dat ze daar aanwezig waren, had tot doel om dat stuk van Moldavië te kunnen behouden. De opstandelingen wisten natuurlijk ook van wie ze hulp konden verwachten en Rusland heeft die hulp met graagte aangeboden door op het grondgebied van een ander soeverein land te gaan verblijven.
Het gaat dus wel degelijk om het inpalmen van een stuk grondgebied van een ander land. Transnistrië is door de UNO niet erkend als een onafhankelijk, zelfstandig land.

Ten tweede: indien er binnenlands moeilijkheden zijn, dan hoeft een derde land zich niet gewapenderhand te komen moeien in dat land. Het is niet moeilijk om een handvol mensen tot 'opstandelingen' te promoten om vervolgens "ter hulp" te kunnen komen om een stuk van dat land in te palmen.
Laat andere landen zélf hun problemen oplossen. Maar Rusland heeft er een handje van weg om telkens weer 'hulpbehoevende Russisch sprekenden' preventief te gaan 'beschermen'.
Na WO2 (Jalta meer bepaald) hebben de geallieerden Europa onderling verdeeld in een Westers en Oostelijk (Russische) deel betreffende invloedsfeer.
U schrijft dat de Baltische staten werden ingepalmd door Rusland. :roll: Nee Wil. De landen die onder Russische invloedssfeer kwamen werden gebruikt als paspunt door het Westen in de hoop dat Rusland zich aan hun zijde zou scharen in hun strijd tegen Japan.
Doe je geschiedenisboek maar eens opnieuw open: de Baltische staten werden al in 1940 ingelijfd in de Sovjet Unie. Wanneer vond Jalta plaats? 1945!
Ik heb het juist weergegeven: de S.U. heeft de Baltische staten 'preventief' ingenomen. Die waren waarschijnlijk van plan het grote Rusland aan te vallen? :roll:

Tsjechoslowakije behoorde tot die landen die onder Russische invloedssfeer lagen en hun opstand dreigde een gevaar te vormen voor het Warschaupact in zijn geheel, het befaamde sneeuwbaleffect.
Precies! Je bevestigt wat ik schreef. De S.U. is preventief in actie gekomen in Tsjechoslowakije. Dat land heeft de S.U. nooit militair bedreigd. Tsjechoslowakije was een soevereine staat die enkel door de brute macht van het geweld onder de knoet werd gehouden.
Wanneer de burgers niets moeten weten van 'de broederliefde' dan is het aan dat andere land om ervoor te zorgen dat die burgers een positieve ingesteldheid krijgen tegenover (in dit geval) de S.U. Maar de Tsjechen wisten wel beter.
Hopelijk is het voor U nu wat duidelijker want een loopje nemen met de geschiedenis daar draait ge blijkbaar uw hand niet voor om.
En dan wacht ik nu wel even tot jij me duidelijk maakt waar ik foutieve info over de geschiedenis heb gegeven.

Dicksy

15 sep 2024, 10:23

door Wil. » Vandaag, 00:54
Ten eerste: de S.U. is ontbonden in 1991. In Transnistrië waren in 1992 troepen uit de voormalige Sovjet Unie aanwezig. Die hadden daar niets meer te zoeken, want de S. U. bestond in '92 niet meer. Het feit dat ze daar aanwezig waren, had tot doel om dat stuk van Moldavië te kunnen behouden. De opstandelingen wisten natuurlijk ook van wie ze hulp konden verwachten en Rusland heeft die hulp met graagte aangeboden door op het grondgebied van een ander soeverein land te gaan verblijven.
Het gaat dus wel degelijk om het inpalmen van een stuk grondgebied van een ander land. Transnistrië is door de UNO niet erkend als een onafhankelijk, zelfstandig land.

Ten tweede: indien er binnenlands moeilijkheden zijn, dan hoeft een derde land zich niet gewapenderhand te komen moeien in dat land. Het is niet moeilijk om een handvol mensen tot 'opstandelingen' te promoten om vervolgens "ter hulp" te kunnen komen om een stuk van dat land in te palmen.

Laat andere landen zélf hun problemen oplossen. Maar Rusland heeft er een handje van weg om telkens weer 'hulpbehoevende Russisch sprekenden' preventief te gaan 'beschermen'.

Wat hadden NAVO-landen te zoeken in de interne strubbelingen in het souvereine voormalige Joegoslavië. Het warchaupact was toch al ontbonden in 1991, niet?
En ik herhaal:
Ten tweede: indien er binnenlands moeilijkheden zijn, dan hoeft een derde land zich niet gewapenderhand te komen moeien in dat land.(Uw woorden)
Doe je geschiedenisboek maar eens opnieuw open: de Baltische staten werden al in 1940 ingelijfd in de Sovjet Unie. Wanneer vond Jalta plaats? 1945!
Ik heb het juist weergegeven: de S.U. heeft de Baltische staten 'preventief' ingenomen. Die waren waarschijnlijk van plan het grote Rusland aan te vallen? :roll:
In de nacht van 23 op 24 augustus 1939 ondertekenden Duitsland en de Sovjet-Unie een niet-aanvalsverdrag, bekend als het Molotov-Ribbentroppact.De landen kwamen overeen dat ze elkaar niet zouden aanvallen en verdeelden in het geheim de landen die tussen hen in lagen. Duitsland claimde West-Polen en een deel van Litouwen. De Sovjet-Unie zou Oost-Polen, de Baltische Staten en een deel van Finland bezetten.Een week later viel Duitsland Polen binnen en twee weken later viel de Sovjet-Unie Polen in het oosten aan.

En dit staaltje heeft het Westen herhaald in Jalta waar ze de landen (die later deel zouden uitmaken van het Warchaupact), 'verkochten' uit eigenbelang net als Rusland destijds uit eigenbelang handelde met betrekking tot de Baltische staten door het ondertekenen van het niet-aanvalsverdrag met Duitsland.

En dan wacht ik nu wel even tot jij me duidelijk maakt waar ik foutieve info over de geschiedenis heb gegeven.
Het selectief gebruik van de geschiedenis door enkel dat te gebruiken wat in uw kraam past. U projecteert die delen uit het verloop van de geschiedenis naar de huidige situatie en houdt in het geheel geen rekening met de tijdsspanne en omstandigheden van die gebeurtenissen.
Oorzaak en gevolg. :roll:

Fred1950

15 sep 2024, 11:09

Den Wil. stigmatiseert de Russische bevolking ( trouwens niet alleen de Russen ). Sinds de val van de SU in 1991 is niets meer hetzelfde , en vanaf dan verschijnt er een nieuw hoofdstuk in de geschiedenisboeken. En toch blijft er in de hoofden van westerse leiders iets dogmatisch "hangen" De VS viel Irak binnen ... amper protest. :roll: Rusland valt Oekraïne binnen ... ohlala , gans de wereld staat op zijn kop. 8O Begrijpe wie kan , maar ik kan dat met mijn helicopter visie over de wereld niet snappen.