MARIA, MOEDER van de HEER ( deel 3 )

hier is plaats voor alle wereldreligies

werewoef

02 mei 2025, 01:02

Het is weer Mei en Mei wordt ook de Maria-maand genoemd .

Iedereen die Leuven eens bezocht heeft weet dat er op de Keizerberg ,in het park een reuzengroot Maria-beeld met Kindje staat . Zo groot dat op de kroon van het Maria-beeld ""een tafel en vier stoelen " kunnen staan .
Welnu op 24 mei, 1400h-1600 h, wordt de renovatie van het beeld gevierd alsmede het heraangelegd park rond de abdij .

Voor pelgrims zeker de moeite waard om dan daar aanwezig te zijn .

Bij de restauratiewerken in 2020 werd er een mooi fotoboek uitgegeven : - Een tafel & vier stoelen -

Door de dichter Jos Stroobants en fotograaf Hilde Vanhove

Zie hier een een gedicht uit het mooie boek :

De vrouw op de tinnen

Eren hoge Vrouw van lente, durend oorsprong en
belofte, hoedt, geborgen in haar blik, de stad ;
de ogen van het huis, achter haar rug oprijzend,
richt zij op de diepte: strijdperk van verplichting,
ledikant voor morgen, voedsel, woord, en kroon
op al het werk. Zij spreidt de tafel, houdt vier stoelen
vrij voor vier seizoenen, viermaal wind van verre,
vier uithoeken: troon voor nacht en maan en sterren.

Lente; eerste, breekbaarste seizoen ? _ Begin .

a.u.b - werewoef
AMEN en AUM

werewoef

03 mei 2025, 23:17

even een correctie : het gedicht moet beginnen met enen vrouw . Beedewee het OLV.beeld met Kindje is 9,5 meter hoog , de sokkel 5 meter .

werewoef
AMEN en AUM

Wil.

17 nov 2025, 11:21

In Brazilië hebben ze een Mariabeeld gebouwd van 51 m hoog. Na Cristo Redentor en dit beeld mogen we wellicht uitkijken naar een gelijkaardig bouwwerk dat St.-Jozef afbeeldt?
Boek alvast een reis,WW.

image.png
image.png (67.47 KiB) 3471 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

werewoef

24 nov 2025, 22:21

Vele jaren geleden was ik in de Provence waar een groot Maria-beeld stond . Verder stond er een Oosterse ashram . Die wilde ook een groot beeld rechtzetten van Boedha, maar dees is hun geweigerd door de Fransen omdat dit beeld hoger uitstak dan het Maria-beeld .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Fazal

07 dec 2025, 15:18

Zielig! :cry:

werewoef

07 dec 2025, 23:21

Wat wil je nu ? De Heilige Maagd tesaam met Maria van Magdala en Jeanne D'Ark zijn nog steeds de patronen van Frankrijk . De Fransen tillen heel zwaar aan Hunne bescherming vanuit Den Hoge .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Fazal

08 dec 2025, 09:33

Tja, voor mij zijn er geen heiligen.
Maar goed, voor gelovigen kan dat een troost zijn.
Ik verontschuldig mij dan ook voor mijn vorig bericht.
Ik vind het wel degelijk zielig, maar dat is natuurlijk 'mijn' zaak.

werewoef

10 dec 2025, 22:54

Water under the bridge, my man ....
AMEN en AUM

twistenopdemaan

24 dec 2025, 14:42

Zielig betekent dat het je ziel raakt dus jullie geloven in een ziel ,zielig hoor
Spinnst du oder was

Fazal

25 dec 2025, 17:15

Zielig, betekent: medelijden opwekkend, beklagenswaardig, treurig, of armzalig.
Heeft dus niets met zielen te maken.

twistenopdemaan

25 dec 2025, 21:15

Het woord 'zielig' komt voort uit het woord 'ziel' en betekent oorspronkelijk 'betreffende de ziel' of 'bezield', maar in de loop der tijd is de betekenis verschoven naar 'meelijwekkend' of 'beklagenswaardig', vooral vanaf de negentiende eeuw, waarbij het verwees naar een ziel in nood of droefheid.
Oorspronkelijke betekenis: Vroeger, rond 1610, werd 'zielig' gebruikt om aan te geven dat iets bij de ziel hoorde, zoals in 'het zieligh neighen' (het neigen van de ziel).
Verschuiving in betekenis: In de 19e eeuw veranderde dit naar de betekenis van 'meelijwekkend' of 'jammerlijk', iets dat je ziel raakt of medelijden opwekt.
Afleiding: Het woord is gevormd door de toevoeging van het achtervoegsel '-ig' aan 'ziel'.
Dus, 'zielig' betekent nu dat iets zo droevig is dat het je ziel raakt en medelijden oproept
Spinnst du oder was

werewoef

25 dec 2025, 22:03

Voor mij is de ziel een vonk van de Schepper die je toelaat om te evolueren ( reincarneren ? ) .En dan bedoel ik van een steen tot een engel .

Ik heb dees boekje nog gevonden in mijn boekenrek :

De verborgen taal van onze ZIEL . Een visuele reis door de wereld van de spiritualiteit .

Auteur Jane Hope - Uitgegeven door Belgie: Standaard n.v.

mvg-werewoef
AMEN en AUM

twistenopdemaan

26 dec 2025, 11:17

De ziel is niet zielig
Nieuws Overal kom je de ziel tegen, in de filosofie, de theologie, en dus ook in de taal Met hart en ziel, iemand op zijn ziel geven, met je ziel onder de arm lopen. De Nederlandse taal is rijk aan uitdrukkingen met het woord ziel erin. Maar wat betekent dat woord zelf? En waarom betekent zielig niet gewoon iets dat met de ziel te maken heeft, maar beklagenswaardig, treurig
Het is met het woord ziel vreemd gesteld. Op het eerste gehoor lijkt het iets zweverigs, iets ongrijpbaars. Iets van het binnenste van de mens, waar je niet goed bij kunt komen. De niet-materiele en onsterfelijke kern van de mens, zoals een definitie luidt.
Toch heeft het ook een heel materiële, persoonlijke betekenis. Bijvoorbeeld als wordt gezegd dat een kerkelijke gemeente uit vijfhonderd zielen bestaat. Dan gaat het gewoon om vijfhonderd mensen. Of in het ouderwetse woord zielsbeschrijving, dat vroeger in Nederlands-Indië voor een volkstelling of een opsomming van het aantal inwoners in een bepaald gebied werd gebruikt. Dubbel is de betekenis in iemand op zijn ziel geven dat kan gewoon een pak ransel zijn, op een lichaam, en niet op iets onstoffelijks. Maar het kan ook betekenen: flink uitgekafferd worden, op je nummer

Er is nog een derde betekenis: spil de belangrijkste, bezielende persoon in een bepaalde situatie. Zoals in de zin: Zij was de ziel van alle bijeenkomsten.
dood in de zee

Alle taalgeleerden zijn het erover eens dat het woord afkomstig is van het oud-germaanse saiwalo. Niemand weet wat dat vóór de komst van het christendom betekende. Sommigen denken dat het eerste deel saiwa verwijst naar de zee of een meer. Het zou dan om een oude gedachte gaan, dat de zielen voor de geboorte en na de dood in bepaalde meren verbleven.
Een andere theorie splitst het woord in tweeën, sai en walo: zijn keuze. Het zou dan de eigen keuze van een mens benadrukken (vergelijk het Duitse woord voor keuze, Wahl).
Dan zijn er nog mensen die menen dat de s er later bij gekomen is, en het woord oorspronkelijk aiwa-lo luidde, in de betekenis van innerlijk leven of innerlijke kracht. Het woord aiwa zou dan etymologisch verwant zijn aan het moderne woord eeuw; hier zou een verbinding met het christelijke begrip eeuwig leven kunnen liggen.
Kortom, er zijn heel wat verklaringen, maar moderne onderzoekers (zoals P.A.F. van Veen en N. van der Sijs in Van Dale Etymologisch Woordenboek uit 1997) houden het maar veilig op etymologie onbekend.
onthoofd

Veel zielsuitdrukkingen in het Nederlands zijn gebaseerd op de betekenis van ziel als de niet-materiële en onsterfelijke kern van de mens. Zoals in het Bijbelse gezegde je ziel in lijdzaamheid bezitten, in de betekenis van gelaten iets dulden, niet boos worden. De uitdrukking is afkomstig uit Lucas 21:18-19, in de Statenvertaling (1637): Besittet uwe zielen in uwe lijdtsaemheit. Dit lijkt op de vertaling uit de Leuvense Bijbel van 1548: in v lijdsaemheyt suldi v zielen besitten. De lijdzame zielen verdwenen uit latere vertalingen, zoals NBG-1951: door uw volharding zult gij uw leven verkrijgen en de NBV uit 2004: Red je leven door standvastigheid!
Ziel wordt dus leven en dat is niet zo gek; kijk maar naar woorden als bezield en bezielend. Een bezield verband is een organisatie waar leven in zit, een bezielende toespraak is een levendige, inspirerende, enthousiaste toespraak.
Direct Bijbels is de uitdrukking met hart en ziel, zoals die in Matteüs 22 voorkomt. Toch is ziel hier minder onstoffelijk dan in Lucas 21. Het gaat om een aanduiding van de hele mens, de hele persoon. Dat sluit aan bij het Joodse Spraakgebruik, waarin mijn ziel vaak synoniem is met ik, mij. Luister maar naar het Magnificat, de Lofzang van Maria: Mijn ziel prijst en looft de Heer (Lucas 1:46). Daarin gaat het om de complete persoonlijkheid Maria, die God looft zoals ook in het gebod om God lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Grappig is de uitdrukking met je ziel onder de arm lopen, wat zich vervelen, of rondlopen zonder iets te doen te hebben betekent. Letterlijk kan dit natuurlijk niet. Toch begrijpt iedereen wat ermee bedoelt wordt. Je ziel, je geest, wil wat doen, maar krijgt daarvoor de kans niet. Het lijkt een beetje of je onthoofd bent.
psychisch lijden

Wat gebeurt er met de ziel na je dood? Christenen geloven dat de ziel naar God gaat om bij de jongste dag met het lichaam herenigd te worden. De ouderwetse uitdrukking ter zielen gaan wijst daarop. Klaes is syn Wijfje ter Zielen gegaan / Hy isser af, hy isser wel aen, dichtte Huygens. Hier betekent het eenvoudig overlijden. De wat modernere uitdrukking ter ziele gaan kan ook figuurlijk gebruikt worden: De DSB-bank ging ter ziele.
In het gewone spraakgebruik worden ziel en geest vaak door elkaar gebruikt, al zitten er volgens sommige filosofen verschillen tussen beide begrippen. Wanneer het gaat om wat we nu geestesziekten noemen, werd vroeger vaak het woord ziel gebruikt. Bijvoorbeeld in het populaire zielenknijper, waarmee een psychiater wordt bedoeld. Maar ook in de verouderde woorden zieleleer (psychologie) of zielskwaal (een geestelijke, psychologische kwaal). Vergelijkbaar zijn zielelijden (geestelijk, psychisch lijden) en zielemarteling (psychische marteling).
En dan dat woord zielig. Wanneer is daarvan de betekenis veranderd en waarom?
de ziel rakend

De betekenis beklagenswaardig, treurig, komt voor het eerst in de negentiende eeuw voor, zegt Nicoline van der Sijs, een van de bekendste taalgeleerden van ons land. Oorspronkelijk betekende zielig heel gewoon de neiging van de ziel. Later kreeg het meer de betekenis van de ziel betreffend, de ziel rakend. Dat had eerst een vrij neutrale betekenis.
Later veranderde die betekenis, Toen werd zielig datgene waarmee je de ziel van iemand anders raakt. Die ziel wordt geraakt door leed, door treurige dingen, aldus Van der Sijs.
Een verklaring voor die betekenisverandering heeft ze niet. Dat is een proces dat je veel vaker ziet, maar waarvoor meestal geen verklaring is te geven. Soms gebeurt dat onder invloed van een andere taal, vooral het Duits. Maar daar heb je deze betekenisverandering niet gehad, dus het is een echt Nederlands verschijnsel.
Vanuit die nieuwe betekenis van zielig zijn weer nieuwe woorden ontstaan, zoals zielenpiet en zielenpoot, die beide hetzelfde betekenen: stakker, beklagenswaardig mens.
Zit er in taal ook een ziel? Kan taal zielig zijn, of bezielend? In ieder geval is ziel een woord waarover je
Spinnst du oder was

Fazal

26 dec 2025, 15:56

kopiëren en plakken. 8)

https://www.nd.nl/opinie/opinie/800537/ ... iet-zielig

In ieder geval is ziel een woord waarover je niet zomaar uitgepraat raakt. :wink: