dubbele belasting

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

mania

17 mar 2026, 13:30

DUBBEL BELASTINGVERDRAG TUSSEN BELGIE EN BRAZILIE :

In de “Aanvullende overeenkomst van 20.11.2002” staat :

Artikel VII
De bepalingen van artikel 18 van de Overeenkomst worden opgeheven en vervangen door de volgende bepalingen :

1. Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 19 zijn pensioenen of lijfrenten betaald aan een inwoner van een overeenkomstsluitende Staat slechts in die Staat belastbaar.
2. De in paragraaf 1 gebruikte uitdrukking « pensioenen » betekent periodieke betalingen gedaan ter zake van een vroegere dienstbetrekking of als vergoeding voor letsels opgelopen in het kader van een dergelijke dienstbetrekking.
3. Pensioenen en andere al dan niet periodieke uitkeringen die worden betaald ter uitvoering van de sociale wetgeving van een overeenkomstsluitende Staat of in het kader van een algemeen stelsel dat door die overeenkomstsluitende Staat is georganiseerd ter aanvulling van de voordelen waarin de genoemde wetgeving voorziet, zijn evenwel in die Staat belastbaar.
4. De uitdrukking « lijfrenten » betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen, gedurende het leven of gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie in geld of geldwaarde staat. »
Ik had graag het volgende geweten :
Valt mijn werknemerspensioen onder punt 1 of punt 3 ????

Reeds bedankt voor de eventuele antwoorden.

Wil.

22 mar 2026, 15:21

Dit is het soort vragen waar Chatgpt goede antwoorden op kan geven. Hier komt het:

De kern van de vraag is het onderscheid tussen privépensioenen (punt 1) en pensioenen uit de sociale zekerheid of een wettelijk stelsel (punt 3). Dat verschil bepaalt waar het pensioen belast wordt.

🔹 Punt 1 – “gewone” werknemerspensioenen
Dit slaat op pensioenen die voortkomen uit een vroegere dienstbetrekking bij een werkgever.
Denk aan:
• bedrijfspensioen (tweede pijler, groepsverzekering)
• aanvullend pensioen opgebouwd via de werkgever
• individuele pensioenopbouw gekoppeld aan arbeid
Belasting:
• alleen belastbaar in het woonland van de gepensioneerde (bijv. Brazilië als hij daar woont)

🔹 Punt 3 – pensioenen uit sociale wetgeving
Dit gaat over pensioenen die voortkomen uit een wettelijk, door de staat georganiseerd systeem.
Denk aan:
• wettelijk pensioen (eerste pijler, bv. Belgische rustpensioen via RSVZ/RVP)
• sociale zekerheidsuitkeringen
• systemen die verplicht en algemeen zijn voor werknemers
Belasting:
• belastbaar in het land dat het pensioen uitbetaalt (bijv. België)

Het beslissende criterium
De vraag die je moet stellen is:
Komt het pensioen uit een wettelijk sociaal zekerheidsstelsel (→ punt 3), of uit een arbeidsovereenkomst/werkgever (→ punt 1)?

📌 Conclusie voor een “werknemerspensioen”
Dat hangt af van wat men precies bedoelt:
• Wettelijk Belgisch pensioen (eerste pijler)
→ valt onder punt 3 → belast in België
• Aanvullend pensioen via werkgever (groepsverzekering, pensioenfonds)
→ valt onder punt 1 → belast in woonland

Praktische nuance
Veel mensen hebben beide:
• een wettelijk pensioen → punt 3
• een aanvullend pensioen → punt 1
Die worden dus fiscaal verschillend behandeld.

mania

Gisteren, 20:30

Wil,

Op de eerste dag dat ik op pensioen ging (18 jaar geleden) heeft de bank me mijn aanvullend pensioen volledig uitbetaald.
De gegevens over mijn wettelijk pensioen kan ik op MyPension raadplegen.
Als ik op aanvullend pensioen klik krijg ik de mededeling dat er geen gegevens beschikbaar zijn.
Ik neem dus aan dat ik op de dag van heden enkel een wettelijk pensioen (eerste pijler) ontvang en dus enkel belastbaar ben in België (punt 3 van artikel 18).
Bedankt voor het antwoord.