Energie crisis

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

Gisteren, 17:27

Economisch logica:

Als een leverancier ondervindt dat zijn product niet meer in trek is, gaat hij de prijs dan verhogen of verlagen om weer evenveel te kunnen verkopen als voorheen?? 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Passant

Gisteren, 17:32

Fred1950 schreef:
Gisteren, 16:52
Wil. schreef:
Gisteren, 14:04
De meerderheid van de mensen gaat gewoon meer betalen en heel erg aandachtig zijn wat betreft het verbruik. Ze gaan meer met de fiets rijden, hun huis een graad minder verwarmen, de airco niet op enz. En als het echt moet, gaan ze leven zoals heel wat mensen in Oekraïne: geen verwarming, ook niet tijdens de winter.
Daar zal veel volk komen naar kijken. :D Besparen heeft op termijn weinig zin, Als energieproducenten en leveranciers van welke aard dan ook hun inkomsten zien dalen door minder verbruik , gaan ze hun prijs verhogen om aan dezelfde winstmarge te kunnen geraken als voordien.
Wacht eens, nu kan ik niet meer volgen...
Gaat het hier over energiecrisis ? Wat is het ? Wat gebeurt er ? Hoe is de aanpak ? Zekerheid energielevering ? Wat gaan of kunnen mensen (misschien ) doen . Etc...
Of gaat het over de winstmarges van producenten ? Om die crisis op te lossen ?
Welke crisis dan ? Die van hunne portemonnee ? Of de crisis van energieprijs/ levering aan een verbruiker / industrie ?
Hoe pakken zij het dan aan? Hun prijs verhogen om beter te kunnen leveren ? Om de energie ' betaalbaar' te houden ...Veel op een hoopje ...

Fred1950

Gisteren, 17:43

Wil. schreef:
Economisch logica:

Als een leverancier ondervindt dat zijn product niet meer in trek is, gaat hij de prijs dan verhogen of verlagen om weer evenveel te kunnen verkopen als voorheen?? 8O
Als het "product" een onmisbaar goed is , of onmisbaar is gemaakt , dan doet een producent of leverancier wat hij wil. En met de concurrentie worden afspraken gemaakt zoals Proximus en Telenet dat doen. Jouw economische logica klopt , maar alleen maar voor de "eenvoudige dingens des levens" ....

@Passant

Men kan maar van een echte energiecrisis spreken als de tankschepen niet meer gevuld geraken. Dat was ten tijde van autoloze zondagen in 1973 het geval ... Prijzen worden voor het ogenblik bepaald door de beurzen ... BTW. Oekraïne en Iran "werken mee" aan de crisis door energieproductie infrastructuur te vernietigen.

twistenopdemaan

Gisteren, 18:38

voorn schreef:
26 mar 2026, 16:23
Mischien ligt de oplossing in de Ardennen?
In Metz is op 3600m diepte een reuze waterstofbel gevonden.
Die loopt door de Ardennen, Luxemburg tot Duitsland
.

En nu gaat het beginnen, wie maakt er aanspraak op, Frankrijk heeft het ontdekt maar het zit voor een deel onder België, Luxemburg en Duitsland, dat belooft
Spinnst du oder was

Wil.

Gisteren, 19:04

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Economisch logica:

Als het "product" een onmisbaar goed is , of onmisbaar is gemaakt , dan doet een producent of leverancier wat hij wil. En met de concurrentie worden afspraken gemaakt zoals Proximus en Telenet dat doen. Jouw economische logica klopt , maar alleen maar voor de "eenvoudige dingens des levens" ....
De leverancier heeft geen monopolie. De klant kan gemakkelijk overstappen naar een andere, goedkopere leverancier, wat vandaag heel veel gebeurt.

Ten tweede, de vast contracten kunnen niet zomaar veranderd worden volgens het humeur van de leverancier.

Fred1950

Gisteren, 20:02

Wil. schreef:
Gisteren, 19:04
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Economisch logica:

De leverancier heeft geen monopolie. De klant kan gemakkelijk overstappen naar een andere, goedkopere leverancier, wat vandaag heel veel gebeurt.

Ten tweede, de vast contracten kunnen niet zomaar veranderd worden volgens het humeur van de leverancier.
Europa bepaalt zelfs wat de prijs is voor electriciteit. Producenten die stroom met aardgas aanmaken kunnen hun prijs verhogen ( wat uiteraad getolereerd wordt ) als de gasprijs stijgt , en dan MOET een producent die zijn stroom uit zonnepanelen of windmolens aanmaakt zijn prijs OOK verhogen om geen zgn. valse concurrentie te veroorzaken. En ook al om te beletten dat iedereen met die groene stroom producent in zee zou gaan , waardoor de producent door een stormvloed van nieuwe klanten overbelast zou worden , waarbij hij niet eens aan al die klanten zou kunnen leveren. En gij nu ! De producent van groen stroom maakt dan uiteraard ongevraagd meer winst omdat zijn productiekosten niet verhogen.

Ik spreek niet graag over "leverancier" als het bvb. over Engie of Eneco gaat , dat zijn "producenten". De "leveranciers" , dat zijn Elia en bvb. Fluvius.

Wil.

Gisteren, 20:12

Fluvius levert niks. Fluvius onderhoudt het net, legt riolen en zo meer.

Degene met wie ik een afspraak maak om gas of elektriciteit te leveren, is mijn leverancier.
Wie een vast contract heeft, behoudt die vaste prijs zelfs als de prijzen op de wereldmarkt maal drie gaan.

Fred1950

Gisteren, 22:30

Wil. schreef:
Gisteren, 20:12
Fluvius levert niks. Fluvius onderhoudt het net, legt riolen en zo meer.

....
Fluvius levert electriciteit tot aan mijne digitale meter , dat is een leverancier zoals bvb. "Comfort Energy" die mijn mazouttank komt vullen. Vroeger was "Eandis" mijn electriciteits leverancier. In 2018 fusioneerde die met Infrax en werd dan Fluvius. Dat Fluvius nog andere taken op zich neemt zoals riolen uitkuisen is een "economisch" gegeven , gegroeid uit wellicht machtswellust van bepaalde individuen met veel eelt op de ellebogen.

Dat men Engie of Eneco "leverancier" noemt is totaal fout , maar krijg die fout maar eens uit de hoofden van de mensen en de media. Onbegonnen werk ! Van wie ge de factuur krijgt is een andere zaak. Fluvius zou evengoed die facturen kunnen opmaken , en het bedrag aan Engie of Eneco kunnen doorstorten.

Wil.

Gisteren, 23:59

Fluvius levert niks. Fluvius stelt de infrastructuur ter beschikking.

image.png
image.png (63.04 KiB) 51 keer bekeken

Fred1950

Vandaag, 01:31

Wil. schreef:
Gisteren, 23:59
Fluvius levert niks. Fluvius stelt de infrastructuur ter beschikking.

Fluvius levert mijn electriciteit vanuit hun net tot in mijn woning, Eneco produceert mijn electriciteit. Wat AI daarover zegt is wat de mensen in hun bol hebben gestoken , en dat is FOUT. Den Delhaize levert mij melk aan , de koe produceert de melk. Is de koe de leverancier ? Ja , moest de melkboer van destijds zijn koetje meteen in mijn melkkan melken. :lol: Het is niet omdat je de rekening van Engie of Eneco krijgt dat je hierdoor automatisch leverancier wordt. Bpost levert pakjes af , en is dus leverancier maar produceert de inhoud niet. De inhoud ervan betaal ik aan diegene die de inhoud van het pakje via , via , via heeft geproduceerd. Een beetje kritisch denken kan nooit kwaad,.

voorn

Vandaag, 11:08

Nu de diesel en benzine pieken wil minister Crevits dat de ambtenaren minder thuiswerken.
Om meer contact te hebben met collegas.
Zij rijdt mischien gratis maar de ambtenaren niet.

Passant

Vandaag, 11:30

Kunnen we het misschien zo voorstellen : ik sluit een contract af bij Engie, Eneco of nog een andere om energie tot in mijn huis te krijgen. In dat contract staan prijzen die ik moet betalen voor energie die in mijn huis wordt binnen gebracht . Ik betaal aan hen , dat is dan een " commerciële levering "
Dan zou ik Engie of een andere van hen een leverancier noemen .
Om die energie tot in mijn huis binnen te brengen heeft men leidingen nodig , een net van leidingen, vertrek startend aan een productieplaats . Die leidingen is een werk van Fluvius, niet van de producent van de energie. Mijn factuur is gesplitst in effectieve ontvangen energie en in bijdrage aan leidingen en onderhoud ( en ook taksen, maar da's wat anders) Ik betaal Fluvius dus niet voor een 'handel ' , een ' commerciële levering ' voor een levering van energie.

Fred1950

Vandaag, 11:31

De mazoutprijs is aan het jojo-en. Dat betekent zo goed als dat die zal stabiliseren.

https://www.mazout-on-line.be/nl/mazout ... zoutprijs/

Passant

Vandaag, 11:39

Ik ben geen voorstander van een toelage van de overheden aan 'onze' energieprijzen voorn, dat maakt toch maar de begrotingsput nog dieper dan die al is . Als Crevits minder thuiswerk voorstelt om de energiekost wat op te vangen snap ik de logica niet zo . Minder verwarming thuis overdag , maar wel nog steeds brandstof om te rijden naar het werk .
De vraag is nu wel of ze dat voorstelde in het kader van de energieprijs - zoals u het een beetje samen laat vallen - of al eerder ( voor dat probleem) om mensen terug meer contact met elkaar te laten hebben op het werk. Wat m.i. ook (terug) nodig is . Ik denk dit laatste.
Laatst gewijzigd door Passant op 28 mar 2026, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

Vandaag, 11:44

Passant schreef:
Vandaag, 11:30
Kunnen we het misschien zo voorstellen : ik sluit een contract af bij Engie, Eneco of nog een andere om energie tot in mijn huis te krijgen. In dat contract staan prijzen die ik moet betalen voor energie die in mijn huis wordt binnen gebracht . Ik betaal aan hen , dat is dan een " commerciële levering "
.....
Neen , dat is een "commerciele aankoop" , rechtstreeks van de producent. Ik kan helaas geen electriciteit in een doos stoppen en naar mijn huis vervoeren. Ik moet dat laten leveren , net zoals bPost mij een pakje aan huis zou afleveren van iets wat ik in het buitenland heb aangekocht. Fluvius "levert" die electriciteit aan huis , en is dus per definitie de leverancier ...

p.s. Vergeet niet dat hogere energieprijzen ook meer BTW opbrengen. Daar piept De Wever niet over , en daarom wil hij ook niet tegemoet komen aan een energiebon of iets dergelijks.