DEMIR en de uren les

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn

23 dec 2025, 09:11

Grote paniek bij het onderwijs er zal meer les worden gegeven.
Iereen tegen Uit mijn ondervinding in de privé had ik het idee dat 50% van veel beter is dan 75% van weinig.
Tevens maakt dit de stap naar bachelor en master gemakkelijker
Het lessenpaket is daar soms de stap te hoog die men niet kent

Bij de bachelor haakt 1/3 af. Van de rest slaagt 1/3 dus niet goed voorbereid

kathuis

24 jan 2026, 15:16

Triestig dat niveau. De regenten die in het lager middelbaar destijds les gaven (jaren 60) , waren stukken intelligenter dan de bachelorkes van vandaag lijkt me ; die leerkrachten van toen hadden geen begeleider nodige om les te geven of onze aandacht vast te houden .
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

voorn

24 jan 2026, 17:16

Volgens mijn kleinzoon die 2 bachelors heeft en nu zijn laatste jaar master.de hoeveelheid leerstof die plots gegeven wordt
Men zou dus beter de laatste jaren middelbaar wat meer balast moeten geven. En dus wat meer lesuren.
En is dat de reden van die vele mislukkinngen.

voorn

18 mei 2026, 08:47

Nu wil Demir de examen periode kleiner maken.
Weeral tegenwind.
Ik kan me nochtans herinneren dat in het hoger middelbaar en hoger onderwijs wij telkens twee vakken hadden op één dag. Waarom zou dat nu niet kunnen.

Prima Vera

18 mei 2026, 09:03

voorn schreef:
18 mei 2026, 08:47
Nu wil Demir de examen periode kleiner maken.
Weeral tegenwind.
Ik kan me nochtans herinneren dat in het hoger middelbaar en hoger onderwijs wij telkens twee vakken hadden op één dag. Waarom zou dat nu niet kunnen.
Misschien omdat deze generatie en de vorige allemaal platte vijgen zijn? Ze zijn tegen niets meer bestand, vinden dat ze te hard moeten werken zo wel in de school als in het volwassen betaan. Ze zijn direct ziek of hebben direct een burnout! Ik ben geboren in de jaren '50, wij werden niet bepamperd! Niet in school nog in het volwassen leven, daar was het werken. Wij vonden het allemaal niet meer dan normaal. Nu moet alles op een dienschaal gebracht worden! En heeft Demir in alles gelijk? Nee zal wel niet zijn maar ze doet een poging, één die door blijkbaar niemand gewaardeerd wordt! De leerkrachten hebben er ook een zware hand in want als zij nu al zo reclameren is het normaal dat die schoolkinderen ook reclameren.

frits1955

18 mei 2026, 12:15

Nu wil Demir de examen periode kleiner maken.Ik kan me nochtans herinneren dat in het hoger middelbaar en hoger onderwijs wij telkens twee vakken hadden op één dag.
In Uw "hoger onderwijs" was begrijpend lezen blijkbaar een manco. De maatregelen ivm de verkorting van de examenperiodes slaan niet op het aantal examendagen maar op de evaluatiedagen NA de examenperiodes waarbij de leerlingen geen les hebben aangezien alle leerkrachten bezig zijn met de deliberaties/klassenraden.

voorn

18 mei 2026, 12:33

Op de TV werd wel degelijk gezegd dat door het inkorten .
van de week deliberatie
En het wegvallen van de vrije week er meer examens per dag zullen moeten komen

frits1955

18 mei 2026, 13:17

Voorn - je snapt er weeral niets van. Het gaat niet om het inkorten van de examendagen zoals jij schreef- of begrijp je je eigen schrijfsels niet? Het gaat om het inkorten van de lesloze dagen na de examenperiode. Dat gekwek over 2 examens op 1 dag is irtelevant want daar gaat het niet om.

E.T.

18 mei 2026, 14:37

Oorzaak & gevolg ...

langer lesgeven + minder delebiratie = kortere examenperiode

E.T.

18 mei 2026, 14:38

Oorzaak & gevolg ...

kortere examenperiode = minder examens (enkel hoofdvakken) of meerdere per voormiddag

Wil.

18 mei 2026, 15:25

E.T. schreef:
Oorzaak & gevolg ...

Klopt niet.
De examenperiode mag even lang zijn, maar de deliberatieperiode die erop volgt, moet korter kunnen. Als dat lukt, dan kan het aantal dagen dat er vooraf wordt lesgegeven ook iets worden uitgebreid. Dat is de visie van Demir.

Wat leerkrachten aan deliberatietijd moeten inleveren, krijgen ze terug in tijd om les te geven.
Voor de leerling maakt het geen verschil voor wat betreft het aantal dagen examens: dat blijft gelijk.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

18 mei 2026, 16:40

Wil. schreef:
18 mei 2026, 15:25
E.T. schreef:
Oorzaak & gevolg ...

Klopt niet.
De examenperiode mag even lang zijn, maar de deliberatieperiode die erop volgt, moet korter kunnen. Als dat lukt, dan kan het aantal dagen dat er vooraf wordt lesgegeven ook iets worden uitgebreid. Dat is de visie van Demir.

Wat leerkrachten aan deliberatietijd moeten inleveren, krijgen ze terug in tijd om les te geven.
Voor de leerling maakt het geen verschil voor wat betreft het aantal dagen examens: dat blijft gelijk.
Voor hoeveel procent van de leerlingen wordt er deliberatie opgestart ? "In mijne tijd" werd heel weinig gedelibereerd en dat nam dus weinig tijd in beslag.

frits1955

18 mei 2026, 17:14

Het probleem op dit forum is dat men niet weet waarover men spreekt en denkt dat we ons nog in de jaren stilletjes bevinden. De tijd van "geslaagd/niet geslaagd - de volgende"...is al heel lang voorbij. Probeer eens te vatten dat bij een groot aantal leerlingen zeer uitvoerig opgeschreven moet worden waarom de klassenraad deze of gene beslissing genomen heeft en dat met het oog op juridische stappen van bepaalde ouders.. Stel dat men een leerling uit de Latijnse verwijst naar een richting zonder Latijn (omdat die leerling daar overdreven veel tijd en energie insteekt) dan moet dat uitvoerig en met verwijzing naar zoveel mogelijk bewijsmateriaal uit de loop van het schooljaar aangetoond worden- een job voor de klastitularis en bevestiging door de klassenraad.
Stel dat een leerling naar een ander soort onderwijs verwezen werd moet dat ook weer met een berg bewijsmateriaal aangetoond worden waar je geen speld kan tussen krijgen- een job voor de klassenraad en de titularis.
Ook bij leerlingen die geslaagd zijn moet commentaar geleverd worden bv. met aanduidingen om bepaalde minder sterke punten bij te werken en op welke manier en welke de toekomstige studiemogelijkheden zijn - een job voor de klassenraad en de titularis.
En zo kan ik nog veel zaken opnoemen waar de commentaargevers op dit forum nog nooit van gehoord hebben. En ja - het evaluatiewerk in een beroepsrichting is simpeler en korter dan in een aso richting.
Omdat het ondoenbaar geworden is in scholen met veel leerlingen om op 2 dagen een gefundeerde eindbeoordeling op te stellen stappen veel scholen over op een systeem met minder examens en meer permanente evaluatie en daar heb je je besparing op evaluatiedagen.

Fred1950

18 mei 2026, 18:35

frits1955 schreef:
18 mei 2026, 17:14
Het probleem op dit forum is dat men niet weet waarover men spreekt en denkt dat we ons nog in de jaren stilletjes bevinden. ....
Misschien was het in de jaren stillekes ook beter. Toen verlieten er gedrilde "brains" de scholen ( op zijn Chinees ) , geen halfslachtigen die in het beroepsleven alleen maar veel blabla kunnen verkopen ...

De helft van de eerstejaars ( nu 1st bachelor ) zag je destijds in het tweede jaar technisch ingenieur niet meer terug , en zo hoorde het. En als je het goed had gedaan kreeg je ook GEEN schouderklopke of feedback. Dat alles werkte zelfstandigheid en een sterke persoonlijkheid in de hand , geen gepamper zoals nu. Nu kweekt men blijkbaar doetjes zelfs vanaf in de kleuterklas aan. Als je als jongere al op voorhand weet wat je eventueel te wachten staat , ga je er op voorbereiden. Dat houdt depressies en pillen uit de buurt.

p.s. Ik heb ook ASO "Wet,A" ( nu wiskunde wetenschappen als ik me niet vergis ) zonder bissen doorgeworsteld. Toen al werd er niet gepamperd. Wie in Gent in het Sint-Paulus of Sint-Barbara niet dreigende te halen liep over naar het Atheneum ( en daar slaagde die dan wel ). Er bestond toen ook zo iets als een "klassenraad" maar die bestond uitsluitend uit leerlingen en had amper iets in de pap te brokken.

Wil.

19 mei 2026, 00:27

Fred1950 schreef:
18 mei 2026, 18:35

p.s. Ik heb ook ASO "Wet,A" ( nu wiskunde wetenschappen als ik me niet vergis ) zonder bissen doorgeworsteld. Toen al werd er niet gepamperd. Wie in Gent in het Sint-Paulus of Sint-Barbara niet dreigende te halen liep over naar het Atheneum ( en daar slaagde die dan wel ).
Fred uit de Wet. A:

"1 kg waterstof kan een 30-Watt lampje een half uur laten branden"
"één kWh gas is hetzelfde als één kWh stookolie , en de CO2 per kWh is dan ook identiek"
"Met een bladblazer en een paraplu kun je jezelf voortbewegen"

Van de Sint-school naar het Atheneum en van het Atheneum naar de beroepsafdeling of misschien zelfs het Buitengewoon Onderwijs.

Liesbeth List: 'als je 'n stuiver bent, speel dan niet voor een piek'
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.