SPAREN EN BELEGGEN.

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

23 sep 2006, 22:53

Ferna schreef::?: :?:

Ik kan € 5.000,- 5 jaar missen, en wil een zo hoog mogelijk rendement, zonder enig risico, dus beginkapitaal zeker terug.
Op dit ogenblik weet ik niets beters, dan een kasbon van argenta op 5 jaar, waarvan het bruto rendement 3,70 % begraagt, dus na aftrek van 15 % r.v. netto rendement 3,145 %.

Weet iemand een betere optie ??.

Kijk uit naar tips.

Vast bedankt voor eventuele reacties,

vr.gr.


Ferna.
De grote banken denken (nog)steeds dat de kleine spaarder dom is...
Zet je centjes op een gewone internetspaarrekening. Altijd beschikbaar, zeer veilig, geen kopzorgen over de beurs, rente vanaf de EERSTE dag,
voorbeelden netto rente op jaarbasis: rabobank (3 +0.01), dhb bank (3 +0.10) argenta termijnrekening 8 maanden (4% bruto 3.40% netto)
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

29 sep 2006, 22:15

:D :D Aan allen die gereageerd hebben, mijn hartelijke dank hiervoor.

Uiteindelijk heb ik gekozen, voor een achtergesteld certificaat van de KBC op 5 jaar, met een bruto rendement van 4 %.

Vanaf maandag a.s. zakt dit rendement naar 3,85 % bruto.


vr. gr.

Ferna.
Er gaat meer boven mijn pet, dan er onder !

Laptop ACER ASPIRE A517-51-S58YI
MS Windows 10 64 Bit SP1 Intelcore i5-CPU @ 1.60 GHz, 8,0 GB RAM
Intel uhd Graphics 620
Firefox- Thunderbird- Norton 360

marcob
Lid geworden op: 15 okt 2006, 21:38

15 okt 2006, 21:48

pol55 schreef: De grote banken denken (nog)steeds dat de kleine spaarder dom is...
Zet je centjes op een gewone internetspaarrekening. Altijd beschikbaar, zeer veilig, geen kopzorgen over de beurs, rente vanaf de EERSTE dag,
voorbeelden netto rente op jaarbasis: rabobank (3 +0.01), dhb bank (3 +0.10) argenta termijnrekening 8 maanden (4% bruto 3.40% netto)
Zo'n internetspaarrekening is niet altijd de beste keuze. De meeste banken (ook de grote) geven regelmatig promoties op de aangroeipremies.

Door telkens over te stappen naar een andere bank kan je nog meer rendement halen uit je spaargeld.

Ik doe dit voortdurend en zit zo makkelijk een halve procent boven de rente op internetbanken. Momenteel is er bvb een promotie bij Citibank 2%+ 2%, enkele maanden geleden was er een promotie bij bank van de post 1,75% + 1,75%

Wie een overzichtje wil van alle interestvoeten van de spaarrekeningen moet maar eens kijken op http://www.spaargids.be

joinke
Lid geworden op: 24 nov 2006, 14:08

24 nov 2006, 14:54

Kies voor Rabobank of ABN AMRO. Er zijn geen addertjes onder het gras.
Alle infomatie over bv. rabobank kan je lezen op
www.rabobank.be. ikzelf ben er al lang klant van, 100 % tevreden!!
Mail mij als je meer info of vragen hebt :)
Laatst gewijzigd door joinke op 05 dec 2006, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

04 dec 2006, 22:15

Dat krijg ik ook als ik mij gewoon als klant meld via internet. Dus waarom anderen er mee lastig vallen. :lol: :lol: :lol: :lol: Of het profiteurke uithangen misschien :?: :?: :?: :?: :lol: :lol:

Hebben wij gewoon gekregen wanneer wij een rekening geopend hebben op naam van ons kleinste kleinkind ( de anderen hadden dat ook dus).

Voor de rest hebben wij de ouderdom bereikt dat wij van de bank moeten kunnen halen en het er niet meer naar toe brengen.
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

hyale
Lid geworden op: 26 jan 2007, 19:14

26 jan 2007, 19:23

Beste Ferna
kijk eens bij de blogs onder Financien/beleggen bij het item Beterbeleggen.
Heb er zeer goede ervaringen mee.
Succes

Belmont
Lid geworden op: 29 jan 2007, 22:58
Locatie: Knokke-Heist

29 jan 2007, 23:12

Beste allen,

Ik ben enkele weken terug een blog, genaamd MG, gestart onder Financien/beleggen/zaken. Als eerste stuk schreef ik bedenkingen neer over het aanbod van spaarrekeningen door grootbanken en de zogenaamde prijsbrekers.

Je vindt er ook mijn beste keuze.

Een tweede stuk gaat over het aanbod van Deutsche Bank.

Mogelijks vinden jullie hier inspiratie.

Reacties en suggesties zijn altijd welkom.

hyale
Lid geworden op: 26 jan 2007, 19:14

30 jan 2007, 09:44

Dag iedereen,

Voor al wie interesse heeft in duurzaam bleggen, kijk eens bij de blogs onder Financien/beleggen bij het item Beterbeleggen.
Heb er zeer goede ervaringen mee.
Succes

peterr
Lid geworden op: 03 jul 2007, 15:47

03 jul 2007, 15:55

Vaak staan we er niet bij stil, maar ik zag laatst het volgende artikel over wat je nog krijgt geretouneerd als een bank failliet gaat. En ik moet zeggen: dat is niet zo veel. Zie maar de volgende link:

http://financieel.infonu.nl/geld/6365-u ... fonds.html

Bij een Nederlandse bank houd je meer over. :)

Achiel
Lid geworden op: 16 aug 2007, 16:03
Locatie: Bacau,Roemenie

17 aug 2007, 12:38

Hoy iedereen,

Ik lijk wel van een andere planeet te komen...
wanneer ik jullie post lees...

Het lijkt wel of iedereen zich zomaar neerlegt bij "wat je krijgt"...

Ik ben zopas 60 geworden (hup met de beentjes) maar ik
zie mezelf nog altijd als "ondernemer" of té minste..."ondernemend"
dus ben ik even verder gaan zoeken...

"wat je krijgt"...inderaad...precies hierop rekenen banken en
beleggers-adviseurs...en andere parasieten...

Ik durf er voor uitkomen...ik krijg nu 25% op mijn centen...

en ook ik dacht aan mooipraterij...charletans...oplichters...
en mijn maag draaide ook 37 keer om wanneer ik besliste om
een eerste keer mee te doen...

maar achteraf durf ik te stellen : ik lééf wéér...
want ik ben betrokken...(niet noodzakelijk hoor)...
én ik hielp al veel vrienden en familieleden...met deze beslissing...
aan een échte opbrengst op de zuur verdiende centjes...

de bank ? die gebruiken we nu om centen te posteren...
om onze winst op te zetten...om transfers te doen...
daar verdienen ze heus al genoeg op...

Ik ben verbaasd over jullie artikels...hoeveel mensen er bezig zijn
over enkele luttele %-jes...
maagoprispingen van berichten op het nieuws ?

Ik nam het heft in eigen handen, want we zijn nog steeds baas van
wat we bijeen spaarden toch ?
Ik ging in op een voorstel...trok mijn stoute schoenen aan (oh, ik had twijfels en zelfs wat schrik hoor !) en ging op uitstap...

en nu...werk ik mee aan vastgoedprojecten...ik lééf wéér !

oh, vastgoedprojecten ??? Schrik niet...het is eigenlijk heel simpel hoor...
we zoeken "toekomstgronden" (gronden die verkavelingsklaar zijn,
in gebieden waar de vraag naar zeer groot gaat worden of is, vervolgens onderhandelen we, we kopen, we zetten er sleutel-op-de-deur-huisjes op
en bieden ze aan...) en vooraleer de eerste steen gelegd...zijn ze al verkocht...

Boeiend én leerrijk en vooral...winstgevend...
en weet je...ik lééf en tel weer mee...

maar...velen staan huiverig tegenover het uitspreken van 25% opbrengst...God, ons haar komt recht bij het lezen van dit...
alsof we schrik hebben van méér te krijgen...dan wat wij "normaal" vinden en geloven...

Ik leef en werk...dankzij dit...ik tel weer mee...

Neen, ik weet dat iedereen niet zo avonturier kan zijn...
maar ik wil deze opportuniteit met iedereen delen...
want er is nog zo véél te doen...en wat een sprookje lijkt,
kan ook een sprookje zijn...

Voila, een getuigenis dat we niet altijd schrik moeten hebben van iets wat
"té mooi om waar te zijn" lijkt...

Altijd bereid om hierover te praten,

Achiel

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

26 sep 2007, 21:42

Jij hebt het daar over maar vergeet één zaak, als je datzelfde gedaan had in de gouden beursjaren moest je dat nu niet meer doen en kon je gewoon op je rente gaan leven en zelfs je kinderen nog. En dat is wat ik gedaan heb an waarom zou ik mij nu nog ergens kopzorgen over moeten maken. Krijg ze toch nooit meer op dan mag ik nog 200 jaar worden. Dus wij lopen geen enkel risico meer en levent och gelijk god in Frankrijk.:)
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

hyale
Lid geworden op: 26 jan 2007, 19:14

19 okt 2007, 11:15

Als kleine (onwetende) belegger krijg ik van mijn adviseur regelmatig het woord referentierekening te horen, gelinkt aan de ECB (Europese centrale bank).
Kan iemand mij in eenvoudige woorden uitleggen wat dat concreet betekent "werken via een referentierekening"?
Zijn er voor-of nadelen aan of moet ik zoeken naar addertjes in het gras?
De uitleg van mijn bank blijft vaag.

marthe14
Lid geworden op: 29 jan 2005, 14:07
Locatie: Tienen

22 nov 2007, 17:02

Hallo,
Ik zal bij mijn pensionering begin 2009 mijn kapitaal van Contassur uitbetaald krijgen en dacht in vast te zetten in CREST 40 bij de AXA bank, heeft er iemand hier ervaring mee qua zekerheid van je kapitaalbehoud in geval van beursproblemen?
Ik dacht eerst een lening aan te gaan voor 10 jaar om alzo een appartementje te kopen, dit kan geen probleem zijn daar ik het grootste gedeelte in handen heb als garantie en alzo maar een kleine huishuur zou hoeven te betalen...
Goede vrienden raden mij echter aan om dit niet te doen en mijn kapitaal te beleggen en van die interest + mijn pensioen te leven, door die interest zou ik dus ook een deel van mijn huishuur maandelijks kunnen betalen en alzo een kleine huishuur te betalen hebben en verder mijn kapitaal blijven behouden... Allemaal mooi voorgesteld, ik weet me echt geen raad, ik ben alleenstaande, heb wel een dochter en kleinkind maar heb al zoveel geinvesteerd in haar dat ik niet van plan ben haar iets na te willen laten, vandaar mijn twijfel van die aankoop van een eigen stek.
Kan iemand mij hier enige goeie raad geven...

Groetjes,
Marthe
Hallo, ben actieve 62-jarige dame, heb als dagelijks tijdverdrijf bezig zijn met mijn kleinkinderen en regelmatig opzoekingen op internet, hoop hier veel interessante dingen terug te vinden...

semperfi
Lid geworden op: 17 nov 2007, 11:45
Locatie: Noorderkempen

12 feb 2008, 19:31

Hey Martha,
Voor mijn part zitten mijn aandelen ( historisch ) bij KBC, maar AXA is uitstekend.
Maar wat betreft nu aankopen ..... 't zijn moeilijke tijden !
Voorzichtig zijn, vastgoed en spaargeld ( voorlopig ) worden niet slecht.
Ik heb op 15.01 heel wat verkocht ( voor de prijs op 16.01 ) en terug andere dingen aangekocht :
15.01 duistere dag ..... op 16.01 was ik al een boel geld kwijt.
Nou ja, dat komt wel terug goed , maar het is niet plezant.
Grutjes
Klaatu Barada Nicto

hyale
Lid geworden op: 26 jan 2007, 19:14

17 apr 2008, 21:02

Kan iemand mij vertellen waar je gouden munten kan verkopen en wat de prijs is van de gouden Krugerrand en de gouden 50 ecu?