Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jan 2022, 10:27

Hij wil dat de NAVO de militairen terugtrekt uit de lidstaten in Oost-Europa en de garantie dat Oekraïne op termijn geen lid wordt van de NAVO.
Rusland kan er zeker van zijn dat de NAVO Oekraïne niet zal opnemen. Want als Oekraïne lid wordt, kan de NAVO ook betrokken raken bij een conflict tussen Kiev en Moskou over de Krim, het schiereiland dat Rusland in 2014 annexeerde. Daar heeft niemand bij de NAVO zin in. Met de inval in de Krim heeft Moskou in feite het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne voorkomen.
Rusland zou wel kunnen kiezen voor een beperkte militaire operatie in plaats van een invasie.
Het is dan waarschijnlijk dat ze de rebellenrepublieken binnentrekken en annexeren. De bevolking daar is zeer pro-Russisch.
Het alternatief is een grootschalige invasie waarvoor de Russen een kolossale troepenmacht moeten gaan inzetten. Kiev moet dan worden ingenomen en het westen van het land. West-Oekraïne is zeer nationalistisch. Ook hier moeten ze rekening houden met een bloedige guerrilla-oorlog, waarin nationalistische milities zich zeker zullen laten gelden.
Hoe dan ook, het wordt een verschrikkelijke oorlog als de Russen Kiev echt willen innemen. Dan moeten ze wel erg veel geweld gaan gebruiken.
Rusland wil hoe dan ook terug naar de situatie van tijdens de Sovjet-Unie, toen er een buffer in Europa was tussen het Westen en Moskou. Die buffer proberen ze weer te herstellen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

30 jan 2022, 11:14

Er bestaat een oude Sovjetmop over twee soldaten die aan de grens een troepenopbouw gadeslaan. 'Waarom zijn er zo veel soldaten aan de grens?' vraagt de eerste. 'Voor het geval er provocaties komen', antwoordt de andere. 'Maar wat als er geen provocaties komen?' vraagt de eerste. Antwoordt de andere: 'Hoe zou dat kunnen, met zo veel soldaten aan de grens?' ( Knack) :wink:

Wat doen oude potentaten wanneer hun macht tanende is? Ze creëren een conflict waarin er wat met de spierballen gerold kan worden om de aandacht van de binnenlandse problemen af te leiden.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 jan 2022, 11:57

Tanende? Al ruim 20 jaar is hij de machtigste man van Rusland: Vladimir Poetin. Om er voor te zorgen dat hij dat nog jaren kan blijven, wil hij de Russische grondwet veranderen. In een referendum mag de bevolking hier over stemmen, maar eigenlijk heeft Poetin zijn plek al verzekerd.
Volgens peilingen krijgt hij nog altijd de steun van zo'n 50 tot 60 van de Russen.
Als Poetin aan het roer wil blijven dan kan dat waarschijnlijk dus nog tot zeker 2036.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

30 jan 2022, 12:13

Ik heb nog altijd geen mailtje terug gekregen van Poetin waarin ik voorstel dat Rusland tot de NAVO zou toetreden. :lol:

Wat is eigenlijk het probleem ? Waarom is Rusland de "vijand" ? Alle staten rond Rusland zijn na de val van de Berlijnse muur zowat door de NAVO "bezet" geraakt , zowel in het noorden , het westen als in het zuiden van Rusland. Vraag je eens af wat de Amerikanen willen bereiken. Ons Trumpke zat destijds bijna op de schoot van Poetin en was er geen vuiltje aan de lucht. Persoonlijk heb ik meer schrik van het maniakaal imperialisme van de US dan van Rusland en China. Maniakken zijn impulsief en doen ondoordachte dingen.

Vergeet ook niet dat de huidige westers gezinde regering in Oekraïne door een staatsgreep aan de macht kwam ( en met Verhofstadt op de barricades ). Ik heb zo'n flauw vermoeden dat de bevolking daar al spijt van heeft. Enige economische steun van de US of Europa hebben ze nooit gekregen. Hun wegen liggen er bijvoorbeeld even slecht bij als in ontwikkelingslanden wegens gebrek aan geld. In Rusland daarentegen zijn die wel onderhouden.

En waarom stuurt de NAVO ( ook België ) troepen naar het oosten ? Oekraïne is geen NAVO land , dus mogen ze daar zelfs geen voet aan land zetten. Wat gaan ze daar dan doen ? Wat luidsprekers neerploffen met propaganda zodat ze naar mekaar kunnen roepen misschien. De Taïwanezen en de Chinezen hebben ook dergelijke luidsprekers geplaatst waarmee ze mekaar te woord staan. :lol:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

30 jan 2022, 13:12

Poetin heeft al jaren te maken met een steeds erger kwakkelende economie en zijn toenemende greep op de media zorgt voor veel oppositie. Wat doe je dan? De sterke man uithangen met een buitenlands conflict aan te poken waardoor je je populariteit kunt opschroeven.
Ook gezien hoe Boris Johnson- bovens wiens hoofd een hele serie Damocleszwaarden hangen- plots straffe taal gaat spreken over het conflict Rusland- Oekraine? Alles is goed om de aandacht van je eigen penibele situatie af te leiden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jan 2022, 14:15

Zijn dit dan allemaal landen waar de leiders in slechte papieren zitten en die bijgevolg een afleidingsmanoeuvre maken?

- Emmanuel Macron promet des « conséquences très lourdes » à la Russie en cas « d’agression » contre l'Ukraine

- Germany Signals It Could Take This Step If Russia Invades Ukraine: (...) Scholz said it was "clear that there will be a high price to pay and that everything will have to be discussed should there be a military intervention in Ukraine".

- Nederland stelt zich harder op dan eerst in de Oekraïne-crisis.
In antwoord op de Russische dreiging stuurt Nederland twee F-35’s naar Bulgarije. Mogelijk is dat pas een eerste stap.

- Poland says Russia-Ukraine tensions not seen in decades.

- Spanish PM warns Russia of massive sanctions if it invades Ukraine
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

30 jan 2022, 16:36

frits1955 schreef:
30 jan 2022, 13:12
Poetin heeft al jaren te maken met een steeds erger kwakkelende economie ....
Heeft die ooit gefloreerd ? Ten tijde van de koude oorlog bestond er een soort "natuurlijke boycot" voor alles wat in het oostblok werd gemaakt. Het grote probleem van de Russen is dat ze geen ondernemingsgeest hebben en geen handelsflair aan de dag kunnen leggen ( wij trouwens ook niet ). Die eigenschappen hebben de Chinezen wel , de resultaten ervan kennen we ....

Eigenlijk zou je meer kompassie met de Russen moeten hebben dan ze als "gevaar" te bezien. Poetin is een tsaar oude stijl en helemaal geen Stalin.

Persoonlijk denk ik eerder dat er terug een machtswissel naar een meer Russisch gezinde regering in Oekraïne zal komen, een soort "anti-putsch" die de voorgaande machtsgreep teniet doet.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

30 jan 2022, 16:58

door Fred1950 » 17 minuten geleden
Persoonlijk denk ik eerder dat er terug een machtswissel naar een meer Russisch gezinde regering in Oekraïne zal komen, een soort "anti-putsch" die de voorgaande machtsgreep teniet doet.
En ik persoonlijk denk dat je dat op uw buik kunt schrijven.
Zelensky zal de laan uitgestuurd worden (bedankt voor bewezen diensten) na zijn uitspraken dat het westen moet stoppen met paniek te zaaien ivm een invasie vanuit Rusland. Een nog meer westers gezinde president zal geïnstalleerd worden want Oekraïne is momenteel zowat het enige land van waaruit het westen onrust kan stoken ten aanzien van Rusland. En wat zou de VS zijn zonder een ‘koude oorlog’ tegen Rusland? 🤔

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jan 2022, 18:52

Je zegt dat je een missie hebt. Wat is die dan?
"Ik wil Tsar worden"

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

30 jan 2022, 19:30

Chapeau voor mensen die hun jongensdroom (kunnen) vervullen. Het is niet iedereen gegeven. :)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

30 jan 2022, 21:37

Zou dat stoef zijn omdat hij zoveel gas heeft en nu 'kan ik mee zaken doen'.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

31 jan 2022, 06:24

WIE herinnert zich dit nog...
Perestrojka en Glasnost werden tegen het einde van de Koude Oorlog in het leven geroepen door de toenmalige leider van de Sovjet-Unie Michail Gorbatsjov.
Hij wilde aan het eind van de jaren ’80 de SU met ‘openheid’ en ‘hervormingen’ vooruit helpen en een andere koers inslaan.
Deze beslissingen zouden echter uiteindelijk leiden tot het uiteenvallen van het communistische blok.

Enne de vaak half dronken Boris Jeltsin...!?

Of aan de NAVO zijde ..."Kernraketten in Kleine Brogel!?"

't Zal wel eeuwig een touwtrekken zijn en blijven
tot er eens een zenuwachtige gek op een verkeerd knopje drukt...!?
En dan is meteen een stuk Europa van de kaart.

H.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

31 jan 2022, 06:27

Wil. schreef:
30 jan 2022, 18:52
Je zegt dat je een missie hebt. Wat is die dan?
"Ik wil Tsar worden"
Afbeelding
Als klein jongetje droomde Vladimir Poetin ervan om als spion zijn vaderland,
de Sovjet-Unie, te dienen.
Die droom ging in 1975 in vervulling toen hij bij de KGB in dienst ging.
EINDE CITAAT

Ps.: De blik van een koude kikker heeft hij nog altijd.

H.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

31 jan 2022, 07:20

[attachment=0]1994.jpg[/attachment]
Bijlagen
1994.jpg

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

31 jan 2022, 07:20

[attachment=0]3658360_original.gif[/attachment]
Bijlagen
3658360_original.gif
3658360_original.gif (1.95 MiB) 4879 keer bekeken