TWEE VERSCHILLENDE GODEN ?
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Het N.T. was net bedoeld om dit verouderd boek bij te sturen in een steeds groter wordende wereld. Het O.T. was nog geschreven in een tijd van stadstaatjes en stamgoden. Net wanneer Alexander de Grote het eerste wereldrijk sticht ( de toen bekende wereld uiteraard ) gaat men dit O.T. afsluiten en komt er een Griekse vertaling, de Septuagint. Inhoudelijk is er niks wezenlijk aan verandert en blijven de joden met hun Tenach onder de arm een pijnpunt voor de Romeinen, tot Paulus. Nieuw verbond en het oude is niet meer van tel, preekt hij. Dit is wat de keizer kon gebruiken, Een aangepaste religie waar iedereen zich in kon vinden. De Roomse kerk heeft toen wel de fout gemaakt het O.T. in zijn canon te betrekken om deze nieuwe religie een ' geschiedenis ' te geven, wat steeds respect afdwong alleen al omdat het ' zeer oude wortels ' had. En zo zitten we nu met een Bijbel waar twee goden het schoon weer maken; de joodse versie en de Helleense versie. En o, wacht even, nadien zien we nogmaals een aangepaste versie van dit O.T., de koran. Deze was bruikbaar voor de Arabische stammen, zoals de Tenach bruikbaar was voor de Hebreeën en zoals het N.T. dan weer bruikbaar was voor de Romeinen, maar niet meer bruikbaar is voor de 21e eeuw. Er zou dus eigenlijk een houdbaarheidsdatum op deze editie moeten staan.fotofant schreef:Welke inzichten van geschriften die alleen voor "het uitverkoren volk" bestemd zijn, zijn universeel bruikbaar? Leveren ze een bijdrage tot meer mededogen of wakkeren ze alleen maar haat en onverdraagzaamheid aan tov van andersdenkenden? (Zie wat er in het huidige Palestina gebeurt op grond van de vermeende "geschiedenis van de joden" !
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Ik ben het er mee eens dat wijsheden uit de bijbel vandaag nog steeds van toepassing kunnen zijn, dat zal denkelijk niemand betwisten. Dat het niets met dit topic te maken heeft, die mening deel ik niet, het heeft er nu net alles mee te maken. Daarom mijn vraag om een praktisch voorbeeld te geven opdat het ook levendig kan worden, begrijp je?bluevelvet schreef:Het heeft niets te maken met dit topic maar ik wil je wel opmerkzaam maken dat als bepaalde wetten zoals in het O.T. voor geschreven werden nu ook nog toegepast zouden worden, het er geheel anders zou aan toe gaan voor de mensheid en misschien ook wel meer vrede zou voortbrengen.
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Mee eens Talisman, met inachtname dat we niet het kind met het badwater wegsmijten. Anders gezegd, de wijsheden zijn eeuwig en tijdloos, het decor en de personages veranderlijk.talisman schreef:Het N.T. was net bedoeld om dit verouderd boek bij te sturen in een steeds groter wordende wereld. Het O.T. was nog geschreven in een tijd van stadstaatjes en stamgoden. Net wanneer Alexander de Grote het eerste wereldrijk sticht ( de toen bekende wereld uiteraard ) gaat men dit O.T. afsluiten en komt er een Griekse vertaling, de Septuagint. Inhoudelijk is er niks wezenlijk aan verandert en blijven de joden met hun Tenach onder de arm een pijnpunt voor de Romeinen, tot Paulus. Nieuw verbond en het oude is niet meer van tel, preekt hij. Dit is wat de keizer kon gebruiken, Een aangepaste religie waar iedereen zich in kon vinden. De Roomse kerk heeft toen wel de fout gemaakt het O.T. in zijn canon te betrekken om deze nieuwe religie een ' geschiedenis ' te geven, wat steeds respect afdwong alleen al omdat het ' zeer oude wortels ' had. En zo zitten we nu met een Bijbel waar twee goden het schoon weer maken; de joodse versie en de Helleense versie. En o, wacht even, nadien zien we nogmaals een aangepaste versie van dit O.T., de koran. Deze was bruikbaar voor de Arabische stammen, zoals de Tenach bruikbaar was voor de Hebreeën en zoals het N.T. dan weer bruikbaar was voor de Romeinen, maar niet meer bruikbaar is voor de 21e eeuw. Er zou dus eigenlijk een houdbaarheidsdatum op deze editie moeten staan.
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Eenvoudige vraag inderdaad en leunt aan bij de procesfilosofie die een praktische invulling wil geven aan Heilige Geschriften en dit met inachtname van wetenschappelijke bevindingen die duidelijk een correlaat vertonen. Ook hier staat de verzoening centraal en dat is heel wat anders dan een oeverloze strijd tussen de evolutionisten en de creationisten.fotofant schreef:De vraag blijft :"wat kan de hedendaagse mens leren uit het OT (of je het nu als geschiedenis beschouwd of als mythe, dat maakt niet veel uit). Welke inzichten van geschriften die alleen voor "het uitverkoren volk" bestemd zijn, zijn universeel bruikbaar? Leveren ze een bijdrage tot meer mededogen of wakkeren ze alleen maar haat en onverdraagzaamheid aan tov van andersdenkenden? (Zie wat er in het huidige Palestina gebeurt op grond van de vermeende "geschiedenis van de joden" !
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dit is niet het enige kind wat in bad gaat hoor, en daar hebben we zeker niet dit boek voor nodig. In de Tenach en Koran zullen best ook wel waardevolle stukken in te vinden zijn, maar dan haal ik toch liever deze wijsheden uit de sprookjes van H.C.Andersen en een stuk kindvriendelijker. Weet je toevallig in hoeveel oplagen het rode boekje reeds gedrukt is?YYZ schreef:Mee eens Talisman, met inachtname dat we niet het kind met het badwater wegsmijten. Anders gezegd, de wijsheden zijn eeuwig en tijdloos, het decor en de personages veranderlijk.
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
God vind je overal, ook in een kop koffie Het Rode Boekje? Wat bedoel je juist?talisman schreef: Dit is niet het enige kind wat in bad gaat hoor, en daar hebben we zeker niet dit boek voor nodig. In de Tenach en Koran zullen best ook wel waardevolle stukken in te vinden zijn, maar dan haal ik toch liever deze wijsheden uit de sprookjes van H.C.Andersen en een stuk kindvriendelijker. Weet je toevallig in hoeveel oplagen het rode boekje reeds gedrukt is?
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Oh, ik heb hier nog een stapel lege bladen liggen, ze zeggen meer op die manier dan dat ze beklad worden met woorden, het is dan ook veel duidelijker waar het echt om gaat, veel minder ruzie ook.talisman schreef:Kwaliteit en kwantiteit wordt al eens door elkaar gebruikt.YYZ schreef: Het Rode Boekje? Wat bedoel je juist?Wel een rare opmerking voor het meest verkochte en het meest vertaalde boek op deze aardbol !
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
- Locatie: wenduine
Minstens 1.000.000.000 ex., net zoals de bijbel een beejte achterhaald hoewel nog steeds druk gelezen maar met minder angst om ertegen te zondigen .talisman schreef:Dit is niet het enige kind wat in bad gaat hoor, en daar hebben we zeker niet dit boek voor nodig. In de Tenach en Koran zullen best ook wel waardevolle stukken in te vinden zijn, maar dan haal ik toch liever deze wijsheden uit de sprookjes van H.C.Andersen en een stuk kindvriendelijker. Weet je toevallig in hoeveel oplagen het rode boekje reeds gedrukt is?YYZ schreef:Mee eens Talisman, met inachtname dat we niet het kind met het badwater wegsmijten. Anders gezegd, de wijsheden zijn eeuwig en tijdloos, het decor en de personages veranderlijk.
Hij haalde wel zijn mosterd bij K'ung-Fu-Zhu (Boek van de kinderlijke gehoorzaamheid) maar met héél véél eigen inbreng en het model werd ten tijde van de culturele revolutie gretig verbrand (waar hebben we dat ook al eens gehoord) misschien niet eens zo'n slechte oplossing.
elk moment is belangrijk
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Nu we een en ander opgeklaard hebben, misschien handig om dat lijstje nogmaals te vermelden. Syntheses zijn altijd handig om ons te herinneren waar het nu weer over ging in dit topic.
Gnosticisme versus Literalisme
Gnostici leren dat het van het grootste belang is te ontwaken en zelf gnosis te ervaren
Literalisten leren dat het van het grootste belang is blind geloof te hechten aan religieuze dogma’s
Gnostici interpreteren hun leringen als richtingaanwijzers naar de ontwaakervaring
Literalisten zien hun leringen als de letterlijke waarheid zelf
Gnostici gebruiken symbolische gelijkenissen om de manier om tot ontwaken te komen over te dragen
Literalisten zien gnostische mythen aan voor de letterlijke verslagen van wonderbaarlijke historische gebeurtenissen en ontsporen daardoor tot irrationeel bijgeloof
Gnostici weten dat alle boeken de woorden van mensen bevatten
Literalisten geloven dat de Heilige Schrift het Woord van God is
Gnostici begrijpen dat de manier waarop de wijsheid van de ontwaakte geest tot expressie wordt gebracht voortdurend afgestemd moet worden op de voortdurend veranderende menselijke bestaanstoestand
Literalisten wensen een onwrikbare canon van geschriften waaraan voor eeuwig absoluut leergezag wordt toegekend
Gnostici willen dat we voor onszelf denken, waardoor we bewuster worden en ontwaken
Literalisten willen dat we geloven wat zij zelf geloven, opdat we deel uitmaken van hun cultus
Gnostici begrijpen dat het leven zelf een proces van ontwaken is
Literalisten geloven dat hun specifieke religie de enige weg naar de waarheid is en veroordelen eenieder die iets anders gelooft als iemand die een duivelse dwaling begaat
In het gnosticisme draait het om het ontwaken uit de illusie van afzondering tot eenheid en liefde
Het literalisme bestendigt onze slaaptoestand in een ‘wij versus zij’ wereld van gescheidenheid en verdeeldheid, bevolkt door ‘uitverkorenen’ en, ‘verdoemden’
Gnosticisme verenigt on
Literalisme scheidt ons
Gnosticisme versus Literalisme
Gnostici leren dat het van het grootste belang is te ontwaken en zelf gnosis te ervaren
Literalisten leren dat het van het grootste belang is blind geloof te hechten aan religieuze dogma’s
Gnostici interpreteren hun leringen als richtingaanwijzers naar de ontwaakervaring
Literalisten zien hun leringen als de letterlijke waarheid zelf
Gnostici gebruiken symbolische gelijkenissen om de manier om tot ontwaken te komen over te dragen
Literalisten zien gnostische mythen aan voor de letterlijke verslagen van wonderbaarlijke historische gebeurtenissen en ontsporen daardoor tot irrationeel bijgeloof
Gnostici weten dat alle boeken de woorden van mensen bevatten
Literalisten geloven dat de Heilige Schrift het Woord van God is
Gnostici begrijpen dat de manier waarop de wijsheid van de ontwaakte geest tot expressie wordt gebracht voortdurend afgestemd moet worden op de voortdurend veranderende menselijke bestaanstoestand
Literalisten wensen een onwrikbare canon van geschriften waaraan voor eeuwig absoluut leergezag wordt toegekend
Gnostici willen dat we voor onszelf denken, waardoor we bewuster worden en ontwaken
Literalisten willen dat we geloven wat zij zelf geloven, opdat we deel uitmaken van hun cultus
Gnostici begrijpen dat het leven zelf een proces van ontwaken is
Literalisten geloven dat hun specifieke religie de enige weg naar de waarheid is en veroordelen eenieder die iets anders gelooft als iemand die een duivelse dwaling begaat
In het gnosticisme draait het om het ontwaken uit de illusie van afzondering tot eenheid en liefde
Het literalisme bestendigt onze slaaptoestand in een ‘wij versus zij’ wereld van gescheidenheid en verdeeldheid, bevolkt door ‘uitverkorenen’ en, ‘verdoemden’
Gnosticisme verenigt on
Literalisme scheidt ons
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Ja, zijn we mee begonnen en bracht wat twist mee, inmiddels zijn onze innerlijke Goden tot verzoening gekomen, het pad is nu geëffend en de poort staat open.talisman schreef:Mooie post YYZ ! Dat is het.
ps : met dank aan Freke en Gandy natuurlijk, die bestaan toch niet
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
- Locatie: wenduine
Inderdaad heel mooie samenvatting.
Ook universeel, want literalisten en gnostici vindt je overal (Lao Tzu versus K'ung Fu Tzu bv. om er ook nog eens een totaal andere denkwereld bij te halen).
Ik heb ooit een interessant boek gelezen van Simon Vestdijk :"Toekomst der Religie", hoewel geschreven in 1947 nog brandend actueel. Hierin heeft hij het ook over gnostisisme (interatie) versus literalisme (desintegratie door dualisme) en hoe dat iemands persoonlijkheid mede bepalend is voor de keuze die hij tussen beide visies maakt.
Nog een boek op mijn lijst "te herlezen". Voor geinteresseerden : isbn 90-290-9509-1 verschenen in Meulenhoff pocket editie 1975(uitverkocht maar wel nog in antiquariaat te verkrijgen)
Ook universeel, want literalisten en gnostici vindt je overal (Lao Tzu versus K'ung Fu Tzu bv. om er ook nog eens een totaal andere denkwereld bij te halen).
Ik heb ooit een interessant boek gelezen van Simon Vestdijk :"Toekomst der Religie", hoewel geschreven in 1947 nog brandend actueel. Hierin heeft hij het ook over gnostisisme (interatie) versus literalisme (desintegratie door dualisme) en hoe dat iemands persoonlijkheid mede bepalend is voor de keuze die hij tussen beide visies maakt.
Nog een boek op mijn lijst "te herlezen". Voor geinteresseerden : isbn 90-290-9509-1 verschenen in Meulenhoff pocket editie 1975(uitverkocht maar wel nog in antiquariaat te verkrijgen)
elk moment is belangrijk
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
- Locatie: wenduine
mooie link, de moeite waard om even te gaan kijken
http://postimg.org/image/evx9ef18b/
http://postimg.org/image/evx9ef18b/
elk moment is belangrijk
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Voor velen zal het nu misschien nog als ongeloofwaardig overkomen dat we allemaal in de eerste plaats mensen zijn, dit wordt beter wanneer we onze gemeenschappelijke doelstelling op het spoor komen.fotofant schreef:Inderdaad heel mooie samenvatting. Ook universeel, want literalisten en gnostici vindt je overal (Lao Tzu versus K'ung Fu Tzu bv. om er ook nog eens een totaal andere denkwereld bij te halen). Ik heb ooit een interessant boek gelezen van Simon Vestdijk :"Toekomst der Religie", hoewel geschreven in 1947 nog brandend actueel. Hierin heeft hij het ook over gnostisisme (interatie) versus literalisme (desintegratie door dualisme) en hoe dat iemands persoonlijkheid mede bepalend is voor de keuze die hij tussen beide visies maakt. Nog een boek op mijn lijst "te herlezen". Voor geinteresseerden : isbn 90-290-9509-1 verschenen in Meulenhoff pocket editie 1975(uitverkocht maar wel nog in antiquariaat te verkrijgen)