Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

09 mar 2018, 16:58

Vrijzinnige schreef:Jobs, jobs jobs
26-10-2017
Francken zet in op gecontroleerde arbeidsmigratie: "Migratie is ook een positief verhaal"
Voor kwaliteitsmigratie, geen probleem, alleen komen uit Afrika en nu ook Syrië, Afghanistan e.d. alleen maar gelukszoekers. Daarmee vul je geen vacatures op, hooguit nog een golf gegadigden voor dienstencheques en het OCMW.
dejules

09 mar 2018, 17:07

Vrijzinnige schreef:Jobs, jobs jobs

26-10-2017
Francken zet in op gecontroleerde arbeidsmigratie: "Migratie is ook een positief verhaal"

https://www.demorgen.be/binnenland/fran ... -b46a5ad2/
Voka is baas over Francken en Voka heeft goedkope buitenlanders nodig.

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

09 mar 2018, 18:48

MichelN schreef:
Vrijzinnige schreef:Jobs, jobs jobs
26-10-2017
Francken zet in op gecontroleerde arbeidsmigratie: "Migratie is ook een positief verhaal"
Voor kwaliteitsmigratie, geen probleem, alleen komen uit Afrika en nu ook Syrië, Afghanistan e.d. alleen maar gelukszoekers. Daarmee vul je geen vacatures op, hooguit nog een golf gegadigden voor dienstencheques en het OCMW.

Kwaliteitsmigratie, zoals deze bedoel je !

21-11-2017
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) gaat 150 Syrische vluchtelingen een humanitair visum geven, in het kader van een project met de erkende kerken en godsdiensten in ons land. Dat meldt het christelijke weekblad Tertio.  

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/21 ... telingen-/
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen
dejules

12 mar 2018, 23:23

Het vliegpersoneel bij Brussels Airlines mag zeker zijn over z'n job.

Maar bij het grondpersoneel kunnen wel banen sneuvelen.

Dat heeft Thorsten Dirks laten verstaan, de topman bij Eurowings. Da's de lagekostenmaatschappij waar Brussels Airlines onder gaat vallen. Dirks kwam meer uitleg geven bij z'n plannen op een ondernemingsraad.

http://kanaalz.knack.be/nieuws/enkel-we ... e=Facebook
dejules

14 mar 2018, 01:06

Het Amerikaanse Tiffany wil wegtrekken uit Antwerpen.
Daardoor zouden dertig ­diamantslijpers hun job bij de grootste juweliersketen ter wereld verliezen. Ook het Zuid-Afrikaanse Gem Tech ­(Safdico) trekt deels weg.
Het gesloten wereldje van de Antwerpse diamantsector reageert geschokt.
Intussen blijven de Belgische banken kredieten weigeren.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180312_0340 ... jperij-weg

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 mar 2018, 13:09

Zwaar beroep volgens vakbonden en minister.
KAARTJES KNIPPER :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 mar 2018, 13:40

voorn schreef:Zwaar beroep volgens vakbonden en minister.
KAARTJES KNIPPER :lol:
Reden? 'Ze moeten vroeg opstaan'.

Dan zullen de mensen die de vroege shift draaien bij de radio óók wel een zwaar beroep hebben, zeker? En de thuisblijvende moeder die een kind in het midden van de nacht gaat borstvoeding geven en enkele maanden of jaren later terug haar job opneemt, moet achteraf die jaren toch kunnen aftrekken, neem ik aan?


Wat dat beroep 'zwaar' maakt, zijn veeleer de conflicten met reizigers die de regels weigeren te volgen en die dan op de vuist gaan met de kaartjesknippers. Maar ook dat komt maar héél sporadisch voor. Het is geen reden voor een vervroegd pensioen. Wél voor een of andere serieuze financiële compensatie die gelinkt is aan het aantal "incidenten" - zeg maar gevechten - waarin de vrouw/man betrokken was tijdens de dienstperiode.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

17 mar 2018, 16:34

voorn schreef:Zwaar beroep volgens vakbonden en minister.
KAARTJES KNIPPER :lol:
Er loopt iets mis met de cognitieve vermogens van onze koplopers. :? Zitten de Russen daar voor iets tussen met hun zenuwgassen , of zijn het de Smartphones die storende hersengolven uitzenden.   :D  Ik peins dat het door de drank en de coke komt.  :)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

17 mar 2018, 17:59

Over zware beroepen gesproken...


Afbeelding

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 mar 2018, 21:46

Het is natuurlijk maar een dooddoener maar ik vind dat elk beroep, dat men met tegenzin uitoefent, een zwaar beroep is. 
"Zwaar en licht" zijn in dit verband toch moeilijk te objectiveren begrippen. Mensen die men nu een zwaar beroepstitel toekent zou men, mits een aanpassing van de organisatievorm waarin zij werken, na bepaalde termijn op een vooraf geplande wijze  kunnen inschakelen in wat men als "licht"  beroep beschouwt. Dat moet toch kunnen?
Tenzij men de beoefenaar van een zwaar beroep,  vanaf een bepaalde leeftijd , tot niets meer in staat acht. Bij het bepalen van de pensioenleeftijd wordt er allicht rekening gehouden met de levensverwachting; is er op dat vlak een relevant verschil tussen de huidig erkende zware beroepen en andere ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Gast

17 mar 2018, 22:09

socrates schreef:Het is natuurlijk maar een dooddoener maar ik vind dat elk beroep, dat men met tegenzin uitoefent, een zwaar beroep is. 
"Zwaar en licht" zijn in dit verband toch moeilijk te objectiveren begrippen.
Zo is dat , en iemand die met tegenzin iets doet , die zoekt dus maar best een andere job.  Verzorgenden die in een rusthuis de oudjes uitkafferen omdat ze "gestresseerd" rondlopen , horen daar niet thuis.
Mensen die men nu een zwaar beroepstitel toekent zou men, mits een aanpassing van de organisatievorm waarin zij werken, na bepaalde termijn op een vooraf geplande wijze  kunnen inschakelen in wat men als "licht"  beroep beschouwt. Dat moet toch kunnen?
Dat is dan wat men noemt "werkbaar werk". Er is al genoeg gepalaverd geweest dat werkgevers iemand op een andere post moeten zetten als die het niet meer aankan , maar de werkgevers zelf zetten liever zo iemand aan de deur.
Tenzij men de beoefenaar van een zwaar beroep,  vanaf een bepaalde leeftijd , tot niets meer in staat acht. Bij het bepalen van de pensioenleeftijd wordt er allicht rekening gehouden met de levensverwachting; is er op dat vlak een relevant verschil tussen de huidig erkende zware beroepen en andere ?
Een metselaar die in weer en wind moet werken zal als een zwaar beroep worden beschouwd , dat is duidelijk. Of hij hierdoor ook zijn levensverwachting daalt is helemaal niet zeker , de garagist kan al veel vroeger sterven aan kanker door het contact met allerhande gevaarlijke stoffen ( benzenen ) en die zal wellicht niet in de categorie zware beroepen vallen.   

Voor mij bestaan er maar een paar categorieen die onder zware beroepen zouden vallen :

- zware fysieke arbeid ( lichamelijke slijtage )
- ploegenwerk en nachtwerk
- werken in ongezonde omgeving ( blootstelling aan gevaarlijke producten zonder mogelijkheid tot bescherming )

Alle overige beroepen , en dus ook diegenen die mentaal belasten , vallen niet onder de categorie zware beroepen omdat men hier met "werkbaar werk" een oplossing kan voor bieden , t.t.z. verminderen van de werkdruk of jobrotatie naar een job die de persoon in kwestie wel mentaal aankan.  Hersenen kan men trouwens niet "overbelasten"  en  die verslijten niet.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 mar 2018, 22:24

Laat ons ervan uitgaan dat dit inderdaad zware arbeid kan omvatten, is dat dan een reden om vroeger (in casu treinconducteur -12 jaar)  te stoppen met werken en dus met het solidair in stand houden van de sociale zekerheid ?
Is een treinconducteur van 55 niet tot enig andere taak bij NMBS-waterhoofd bekwaam ?

In welk privé bedrijf kon een arbeider of een bediende in de jaren '60, vóór zijn 65ste  met pensioen gaan ? Was vervroegd pensioen naast benoeming, niet één van de vele voordelen die de Staat, als werkgever, verleende om de zogenaamd lagere lonen te compenseren ?

Ik kan aannemen dat lesgeven een veeleisende taak is, maar hoeveel uren, op jaarbasis, geeft een leraar M.O. les ? Hoeveel lesuren omvat zijn loopbaan als hij /zij vervroegd met pensioen vertrekt, uitgaand van een loopbaanstart als Master op zijn 22ste ? Niet vergeten dat een lesuur minder dan 60 minuten duurt.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 mar 2018, 01:09

Lesgeven verschilt van school tot school, van leeftijd tot leeftijd en zelfs van klas tot klas.
In principe is het geen zwaar beroep. Er is een wereld van verschil tussen leerkracht zijn bij kleuters, bij kinderen, bij pubers of bij adolescenten en jonge volwassenen. Die mensen zijn allemaal 'leerkrachten'.

Ik ken mensen die in beroepsscholen lesgeven en die zich daar als een vis in het water voelen, terwijl een ander zich daar elke dag opnieuw in de leeuwenkuil moet wagen. Idem voor het bijzonder onderwijs. Wanneer een volwassen man of vrouw zit te janken in de leraarskamer, dan is dat voor die persoon niet houdbaar. Dan is gaan metselen een droomjobke vergeleken bij de ellende die sommigen moeten doorstaan bij een klas pubers. Ik ken de verhalen uit eerste hand: mijn vrouw heeft altijd in het onderwijs gestaan.

Er zou een financieel onderscheid moeten gemaakt worden tussen leerkrachten die in moeilijke klassen lesgeven en degenen die in een 'gewone' omgeving kunnen werken. Wanneer er 50% loonverschil zou bestaan, dan zouden de leerkrachten die het écht kunnen ook wel willen gaan werken in bv. een moeilijke beroepsschool.

Over treinconducteurs heb ik mijn mening al gegeven: betaal hen meer naargelang ze meer moeten verduren tov de 'neutrale' toestand (dwz. geen fysieke agressie, hooguit verbale onprettigheden).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

18 mar 2018, 10:22

Wil. schreef:Lesgeven verschilt van school tot school, van leeftijd tot leeftijd en zelfs van klas tot klas.
In principe is het geen zwaar beroep. Er is een wereld van verschil tussen leerkracht zijn bij kleuters, bij kinderen, bij pubers of bij adolescenten en jonge volwassenen. Die mensen zijn allemaal 'leerkrachten'.

Ik ken mensen die in beroepsscholen lesgeven en die zich daar als een vis in het water voelen, terwijl een ander zich daar elke dag opnieuw in de leeuwenkuil moet wagen. Idem voor het bijzonder onderwijs. Wanneer een volwassen man of vrouw zit te janken in de leraarskamer, dan is dat voor die persoon niet houdbaar. Dan is gaan metselen een droomjobke vergeleken bij de ellende die sommigen moeten doorstaan bij een klas pubers. Ik ken de verhalen uit eerste hand: mijn vrouw heeft altijd in het onderwijs gestaan.
Er bestaan leraars en leraars.  Als ge niet de  persoonlijkheid hebt om een bepaald soort leerlingen de baas te kunnen , dan vraag je een mutatie aan , of stap je helemaal uit het onderwijs.  Leraar worden voor de vele vakantie kan ook "een verkeerde keuze" geweest zijn , nietwaar.
Er zou een financieel onderscheid moeten gemaakt worden tussen leerkrachten die in moeilijke klassen lesgeven en degenen die in een 'gewone' omgeving kunnen werken. Wanneer er 50% loonverschil zou bestaan, dan zouden de leerkrachten die het écht kunnen ook wel willen gaan werken in bv. een moeilijke beroepsschool.

Over treinconducteurs heb ik mijn mening al gegeven: betaal hen meer naargelang ze meer moeten verduren tov de 'neutrale' toestand (dwz. geen fysieke agressie, hooguit verbale onprettigheden).
In dergelijke gevallen kan een men een "bibbergeld premie" geven.  Niet alle conducteurs ondervinden last , en dus kan men dit niet veralgemenen.   Hetzelfde geldt voor politie , brandweer .... die verkeren niet alle dagen , 24  op 24 , in een gevaarlijke situatie.