Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

09 jul 2018, 12:10

Hoe kan het dan dat de kranten volstaan met alarmberichten over de krapte op de arbeidsmarkt, terwijl het aantal werkzoekenden nu een pak hoger is dan bij de vorige pieken? “De riedel dat er krapte op de arbeidsmarkt dreigt, is stilaan afgezaagd. De Amerikaanse econoom Paul Krugman noemt het een “evergreen”, altijd aanwezig”, zegt Sacha Dierckx. “Het lijkt er sterk op dat werkgevers vooral bang zijn om betere arbeidsvoorwaarden en hogere lonen te moeten aanbieden om functies in te vullen, en er daarom baat bij hebben dat het reserveleger van werknemers zo groot mogelijk is. Het hele verhaal van toenemende krapte en de ermee gepaard gaande activering dienen dus vooral om arbeid goedkoop te houden, en om de winsten hoog te houden.”

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

09 jul 2018, 12:56

dejules schreef:Hoe kan het dan dat de kranten volstaan met alarmberichten over de krapte op de arbeidsmarkt, terwijl het aantal werkzoekenden nu een pak hoger is dan bij de vorige pieken?

Dejules je heeft dikwijls gelijk en daarom eens naar de werkelijkheid zien .

De Horeca is kampioen met jobs die eigenlijk nooit jobs zijn, waardoor daar altijd zeer veel plaatsen vrij zijn !

En je moet maar geen vervoer hebben om te gaan werken in een industrie park, hoe ga jij daar geraken om tegen 5:00 og 6:00 te starten???? of met de laten 22:00 uur te stoppen.

In Antwerpen zal het misschien kunnen maar elders niks, de belbussen die naar de industrie parken rijden starten maar na 6:00 uur en stoppen om 20 a 21:00uur .

Zelfs in stad Gent kan het niet!

In de hoofdstad van het meetjesland had je 40 jaar geleden een trein 4:15uur naar gent voor de katoenfabrieken, nu is de eerste trein pas om 6:17, dan kan je moeilijk op tijd zijn om 7:00uur te starten !

Dus dit is een zeer groot probleem het vervoer voor werknemers, voor de scholen geen probleem hoor massa's bussen , maar om te gaan werken niks !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

09 jul 2018, 13:00

Als werkgevers hun vacatures niet ingevuld krijgen, moeten ze misschien minder discrimineren, minder eisen stellen en meer investeren in opleiding op de werkvoer, en betere lonen en arbeidsvoorwaarden aanbieden.

De cijfers van de VDAB tonen het negatieve effect van vroegere maatregelen.

Zo moeten oudere werklozen en ook de SWT-ers (het vroegere brugpensioen) langer beschikbaar zijn.
Het aantal werkzoekende 60-plussers met een uitkeringsaanvraag steeg van 467 in 2001 tot 14.502 in 2018...
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... tuurpieken

Het aantal werkzoekenden met een uitkeringsaanvraag is vooral sterk gestegen bij de 55 tot 65-jarigen.
Dat bewijst dat er onvoldoende mogelijkheden zijn voor 55-plussers om werk te vinden.
Het alternatief voor regelingen met SWT zoals onlangs bij Carrefour, is niet een hogere werkzaamheidsgraad, maar nóg meer werkloosheid.

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
dejules

09 jul 2018, 13:29

denlowie schreef: Dejules je hebt dikwijls gelijk !
Laten we eens ALLE mensen die GEEN 45 dienstjaren hebben en in vervroegd pensioen/ brugpensioen/ ziekte/betaald thuis op hun pensioenleeftijd zitten te wachten etc heractiveren.
Laten we dan het ambtenarijstatuut afschaffen en er werknemers van maken en hun aantal op niveau van Nederland brengen en de rest naar de VDAB sturen.
En dan gaan we de werkloosheid beperken in tijd.
Pensioenen worden alleen berekend volgens echt gewerkte jaren en voor iedereen geplafoneerd zoals in de privé.
Wat gebeurt er dan? 

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 jul 2018, 13:59

U hangt in het SWT-hangmatje, toch?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

09 jul 2018, 15:11

Wil. schreef:U hangt in het SWT-hangmatje, toch?
Ik kom aan 45 dienstjaren. 
ECHT gewerkt.
En U, statutair netto-ontvangende leegloper?
dejules

09 jul 2018, 15:28

Ook de Belgische tak van kledingwinkelketen Men at Work is failliet. In Nederland werd eind vorige maand al bankroet aangevraagd voor 27 winkels. Daar komen nu de drie vestigingen in Antwerpen, Brugge en Gent bij en de Antwerpse kledingwinkel Fish & Chips die van hetzelfde concern is. Ook het hoofdkantoor in Antwerpen valt onder het faillissement.

https://www.hln.be/geld/consument/neder ... ~af03c6c0/

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

09 jul 2018, 19:21

Dejules , je bent een leugenaar! Had je 45 jaar "écht" gewerkt dan was je nu "écht" met pensioen en niet in je swt hangmat aan het liggen !
dejules

09 jul 2018, 20:08

Horus1 schreef:Dejules , je bent een leugenaar! Had je 45 jaar "écht" gewerkt dan was je nu "écht" met pensioen en niet in je swt hangmat aan het liggen !
Leegloper, als je 3 jobs combineert en 90u week werkt dan tellen die extra uren niet mee want de Belgische statutaire leegloperij heeft bepaald dat je in 1 jaar tijd nooit meer pensioen dan 1 jaar kunt opbouwen. Elk rsz-uur is terug te vinden in my pension. Een statutair lesqevende leegloper met 19u/w en 4 maanden verlof per jaar kan gemakkelijk 36 jaar effectief minder gewerkt hebben tov iemand uit de privé maar die leegloper krijgt wel 1.000 Euro /maand meer pensioen omdat het statuut voor 86% de hoogte vh pensioenbedrag bepaalt. 

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 jul 2018, 21:19

Je moet die vacatures eens goed bekijken ... de helft gaat over zelfstandige verkopers en voor de rest vraagt men de gekste dingen.
Dozen op paletten stapelen = minimum bachelor!
PC s uitpakken = ICT-er (drietalig)

15 jaar ervaring / niet ouder dan 25 / blauwe ogen / dikke ....
dejules

10 jul 2018, 08:16

E.T. schreef:Je moet die vacatures eens goed bekijken ... de helft gaat over zelfstandige verkopers en voor de rest vraagt men de gekste dingen.
Dozen op paletten stapelen = minimum bachelor!
PC s uitpakken = ICT-er (drietalig)

15 jaar ervaring / niet ouder dan 25 / blauwe ogen / dikke ....
Vrouwen aan de bak, mannen aan de dop

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180709 ... gn=seeding

De meeste vacatures betreft deeltijds en gesubsidieerd (zorg, poetsen met dienstencheques, onderwijs, …). Dan kom je bij vrouwelijke kandidaten uit.
De "mannenberoepen" zijn aan snel tempo aan het verdwijnen. De tewerkstelling in de bouw en de industrie neemt dramatisch af en krijgen de kenmerken van derdewereldlanden. Wij zijn een ambtenarenland geworden waar bijna alleen nog gesubsidieerde jobs worden aangeboden.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 jul 2018, 08:45

Horus1 schreef:Dejules , je bent een leugenaar! Had je 45 jaar "écht" gewerkt dan was je nu "écht" met pensioen en niet in je swt hangmat aan het liggen !
Ik dacht als ge in SWT bent die moet uitdoen tot je 65 bent 45 jaar of niet. Dat was toch de regel bij mijn brugpensioen
dejules

10 jul 2018, 08:50

voorn schreef:
Horus1 schreef:Dejules , je bent een leugenaar! Had je 45 jaar "écht" gewerkt dan was je nu "écht" met pensioen en niet in je swt hangmat aan het liggen !
Ik dacht als ge in SWT bent die moet uitdoen tot je 65 bent 45 jaar of niet. Dat was toch de regel bij mijn brugpensioen
Horus is een statutair leegloper die zich voordoet als zelfstandige.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

10 jul 2018, 09:00

Dejules, heb je al tig keren gezegd dat ik 45 jaar gewerkt heb in de privé en op mijn 65 ste met pensioen ben gegaan. Heb zelfs mijn laatste jaren gewerkt bij de firma waar jij beweert dubbele weekendshiften gedraaid te hebben. Dus géén zelfstandige en geen statutaire leegloper zoals jij er nog altijd een bent. Je bent een gestoorde narcist. Afgunstig van wat een ander bereikt heeft in zijn leven. Zielig ventje ben je. Voilà weet je weer al eens.  
dejules

10 jul 2018, 09:11

Horus1 schreef:Dejules, heb je al tig keren gezegd dat ik 45 jaar gewerkt heb in de privé 
Gij hebt gezegd dat gij de juiste pensioenkeuze hebt gemaakt als statutair ambtenaar.