Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

26 jul 2015, 16:19

Fazal schreef:Sorry hoor ebenhaezer, maar u hebt hier al meer dan voldoende bewezen, dat uzelf zelfs geen verstand hebt! Laat dan staan, dat u het zou 'kunnen' gebruiken! U hebt laten bewerken, laten indoctrineren, en u gelooft al wat ze u daar in uw bijbel en in uw middens wijsmaken.

Het is volkomen duidelijk, mocht u al verstand hebben, dat u in de onmogelijkheid verkeert, om het nog op een objectieve manier te gebruiken. Soit, het is u vergeven hoor. Als je geen verstand hebt, of niet meer hebt, dan volg je beter de weg die anderen u wijzen, anders loop je ergens tegen een of andere paal uw kopje te pletter. Het zou zelfs, en dat is nog het meest waarschijnlijke, tegen een kruisbeeld kunnen zijn. :wink:

Sorry FAZAL , ik zal dat niet meer zeggen , bedankt dat je mij dat wilt vergeven , dat is pas écht VERSTANDIG !!!

Luister eens Fazal , zou er waarlijk verschil zijn , tussen wat ( volgens jou ) ik mij laat wijsmaken , en alles wat jij ( jullie ) je laten wijsmaken ?
Kunnen jullie méér overtuigd zijn door alles wat jullie lezen , leren , laten indoctrineren , dan ik en alle gelovigen ?
Is WAARHEID alleen wat de meerderheid zegt ?

Ik zal echt niet met mijn kopje te pletter lopen hoor , ik heb ze nog alle vijf ! Wees daar dus maar gerust in .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

26 jul 2015, 16:31

Reini schreef:Wij werden door brave nonnen bevolen dat we zelfs niet MOCHTEN twijfelen aan wat wij lazen in de " gewijde geschiedenis" . Dat was al een zonde op zich.
De bijbel , die mochten we niet lezen.
Je zou dan immers geconfronteerd worden met een serie tegenstellingen waar zelfs een kind direct zijn geloof zou verliezen.
En al die seksverhalen jong ! Dochters die bij hun vader gaan liggen , hallo !
Dat heb ik pas op seniorennet geleerd, was wel een verrassing.
Van het wonder van water in wijn veranderen , en 7 broden en vissen die een hele massa mensen konden voeden, die had ik al geklasseeerd als parabels.
Wat men een mensenkind allemaal wil wijsmaken, nietwaar ?
Maar Ebby is er nog steeds ingetuind.
Mag haar ook niet worden afgenomen, haar doodsangst zou haar fataal kunnen worden.
Terwijl gewoon dood zijn , totale rust schenkt.

Nee REINI , ik ben er niet ingetuind , en doodsangst ken ik niet , maar ik heb de Bijbel leren lezen met aandacht , zonder iets uit het verband te rukken . En één vers staat nooit alleen , daardoor werden zoveel dingen verkeerd begrepen en bespottelijk gemaakt .

Dat de Bijbel vroeger niet gelezen mocht worden , heeft een heel andere reden : de mensen zouden de waarheid ontdekken , en de vele fouten zien die de kerk maakte .
De Bijbel heeft niet het doel om rijk te maken , integendeel , het leert nederigheid en ootmoed , en geeft rust en vrede .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 jul 2015, 16:37

ebenhaezer schreef: ZIJ hebben ' geknoeid ' , niet de Schepper ! De dingen zeggen zoals ze zijn jongen .
:roll: Eet nu maar mooi je pizza m'n jongen.
En Fazal schreef :
Misschien een super-braaf vrouwtje,
Iemand met zo'n arrogantie noem ik geen super-braafvrouwtje, maar een tang-van-een-wijf . Je moet het maar in huis hebben.
Fazal

26 jul 2015, 19:08

EB schreef:Luister eens Fazal , zou er waarlijk verschil zijn , tussen wat ( volgens jou ) ik mij laat wijsmaken , en alles wat jij ( jullie ) je laten wijsmaken ?
Kunnen jullie méér overtuigd zijn door alles wat jullie lezen , leren , laten indoctrineren , dan ik en alle gelovigen ?
Met dat verschil dat wij ons niets 'zomaar' laten wijsmaken!
In ieder geval is het bijgeloof bij jullie niet ver weg, nee, zelfs heel dichtbij!
Dus, noem ik alle gelovigen, gewoon bij-gelovigen!
Ik geloof enkel in mijzelf, want ik ben ervan overtuigd dat ik besta!
Maar ik geloof evenzeer in andere geloofwaardige zaken, en- en alweer maar, dan moeten voor 'sommige' zaken wel degelijk doorslaggevende argumenten op tafel komen! Anders geloof ik eigenlijk zoals jullie, en dat, is aan mij niet zomaar besteed.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jul 2015, 20:56

ebenhaezer schreef:Wat is de mens ? David vroeg zich dit ook af , hij verwonderde zich waarom God de mens zo wonderlijk geschapen had ! met een uitrusting die niemand ooit kon bedenken en wat zeker niet toevallig kan zijn .

Een mooi volmaakt lichaam , vijf zintuigen om alles aan te kunnen , een verstand dat zich oneindig ver kan ontwikkelen , een geheugen dat jaren ver achteruit kan reiken , fantasie om nieuwe dingen te scheppen , ledematen waarmee zoveel sport en spel en zoveel arbeid kan verricht worden , en dan zo'n ingewikkeld binnenste voor een goeie gang van zaken voor maaltijden , groei , zelfverdediging tegen ziekten , en een geestelijk vermogen dat in staat is om het ongeziene te ontdekken , en dat is waarschijnlijk nog lang niet alles !

Zo werd de mens geschapen , het doel was duidelijk : gelukkig zijn ! Maar de zonde bracht daar al spoedig een keer in , wat alleen maar ellende meebracht .
Hoe zou deze Schepper zich nu wel voelen ?
God heeft duidelijk lang moeten oefenen met dieren en planten vooraleer hij aan zijn meesterwerk de mens durfde te beginnen. Voor alle zekerheid nam hij zichzelf als model om een mens te sculpteren, meteen weten we dan waarom god een man is. Nu zijn er twee mogelijkheden: ofwel is god niet volmaakt en dan is zijn kopie dat natuurlijk ook niet, ofwel is de mens zo ideaal als David hem zag. Nochtans kunnen cheeta's veel sneller lopen, kunnen arenden veel beter vliegen, hebben strontvliegen een veel beter reukorgaan, zijn krokodillen veel sterker en zijn bacterieën virussen en andere parasieten veel slimmer. De soort die we mensen noemen is relatief laat op aarde verschenen, niks zegt dat ze er voor altijd zal zijn net zo min als de Dino's dat waren. De titelvraag "Wat is de mens" valt niet te beantwoorden behalve voor U die het antwoord als het ware al in de vraag had verstopt: U dacht dat het enig mogelijke antwoord op uw vraag zou zijn: een schepsel gods ! Daarmee is evenwel de eerste letter van een definitie over het concept 'Mens', nog niet eens geschreven, terwijl hier toch al twee pagina's vol letters staan.
Kort gezegd: De mens is een rechtop lopend, levendbarend zoogdier, voorlopig enkel te vinden op planeet aarde.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

27 jul 2015, 12:57

Iedereen gelooft wat hij of zij wil en verder is het maar een bijzaak dat geloof. Aan godsdiensten hecht ik geen waarde, want meestal is het uitgevonden voor en door mensen. Wat juist is en wat niet juist is nergens is er iets van bewezen. En wat de bedoeling van ons leven is, tja dat zullen we moeten afwachten, en door wie is die bijbel geschreven en gefantaseerd denk je? Juist ook door mensen. Wat zijn de waarheden en welke niet. Veel is er wijsgemaakt en anderen zijn niet bewezen.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad
Fazal

27 jul 2015, 13:48

zotspook schreef:meestal is het uitgevonden voor en door mensen.

Niet 'meestal'! Alle godsdienstrekkingen zijn voor en door mensen uitgevonden .
Zelfs als er nog van een bijbel absoluut geen sprake was, aanbaden ze al de maan of iets dergelijks. Daar waren dan de hun zgn tovenaars verantwoordelijk voor.
En geloof mij vrij, vooral zij, wisten al beter!

De mens is een kuddedier, en heeft leiding nodig.
En als ze dat niet zomaar kunnen vinden, dan richtten zij zich desnoods tot de maan.

En van kuddedieren gesproken, àlle gelovigen, van eender welke strekking, zijn zéker kuddedieren.

De bewijzen liggen er voor te rapen! Zónder hun god, gaat het niet!

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

27 jul 2015, 18:28

De mens is een zak vol vodden en benen, en een hoop water om de boel bijeen te houden. Niks meer, niets minder. De mens denkt alleen dat hij slim is, terwijl die veel dommer is dan menig dier of insect. Ook al een toevalligheid van de natuur en van twee verlopen gelopen ammoniumzuren. 7

Als er ons een godheid heeft geschapen, moet dit een grote grapjas zijn geweest. Ene die ook last had van zijn @.? De mens schept zichzelf en kan zowel een god als een duivel zijn. Uiteraard heeft iedereen het recht om ongelovig of gelovig te zijn.De ene kan niet bestaan zonder de andere. Een god ,of wat het ook is, kan ook niet zonder de mens. Die God ,of goden, hebben de mens nodig om te kunnen bestaan. Er moet iets of iemand zijn om hen te eren, en vooral te vrezen. Omgekeerd is het een ander paar mouwen. Toch krijgen mensen die volhouden in het, voor hen ,ware geloof mijn respect. Waarom niet?Zolang ze in de naam van een of andere barmachtige mijne kop (hoofd) niet afsnijden, kan ik ermee leven.

Dus Ok. EB. Om jou een plezier te doen: God heeft ons "misschien" gemaakt. Wij zijn, zijn "klonen" en lijken op hem. (Selfieken van hem graag) Maar toch spijtig, dat er zo een lelijkaards op de wereld rondlopen. Dat is ook geen referentie, nietwaar? Maar voorlopig zal het, naar mijn inziens ,nog altijd de mens zijn die zichzelf ,met de hulp van de natuur, heeft uitgevonden.En dat deze zich achteraf, met" horten" én "stoten" verder heeft gekopieerd staat buiten kijf :wink:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

27 jul 2015, 18:33

socrates schreef:
ebenhaezer schreef:Wat is de mens ? David vroeg zich dit ook af , hij verwonderde zich waarom God de mens zo wonderlijk geschapen had ! met een uitrusting die niemand ooit kon bedenken en wat zeker niet toevallig kan zijn .

Een mooi volmaakt lichaam , vijf zintuigen om alles aan te kunnen , een verstand dat zich oneindig ver kan ontwikkelen , een geheugen dat jaren ver achteruit kan reiken , fantasie om nieuwe dingen te scheppen , ledematen waarmee zoveel sport en spel en zoveel arbeid kan verricht worden , en dan zo'n ingewikkeld binnenste voor een goeie gang van zaken voor maaltijden , groei , zelfverdediging tegen ziekten , en een geestelijk vermogen dat in staat is om het ongeziene te ontdekken , en dat is waarschijnlijk nog lang niet alles !

Zo werd de mens geschapen , het doel was duidelijk : gelukkig zijn ! Maar de zonde bracht daar al spoedig een keer in , wat alleen maar ellende meebracht .
Hoe zou deze Schepper zich nu wel voelen ?
God heeft duidelijk lang moeten oefenen met dieren en planten vooraleer hij aan zijn meesterwerk de mens durfde te beginnen. Voor alle zekerheid nam hij zichzelf als model om een mens te sculpteren, meteen weten we dan waarom god een man is. Nu zijn er twee mogelijkheden: ofwel is god niet volmaakt en dan is zijn kopie dat natuurlijk ook niet, ofwel is de mens zo ideaal als David hem zag. Nochtans kunnen cheeta's veel sneller lopen, kunnen arenden veel beter vliegen, hebben strontvliegen een veel beter reukorgaan, zijn krokodillen veel sterker en zijn bacterieën virussen en andere parasieten veel slimmer. De soort die we mensen noemen is relatief laat op aarde verschenen, niks zegt dat ze er voor altijd zal zijn net zo min als de Dino's dat waren. De titelvraag "Wat is de mens" valt niet te beantwoorden behalve voor U die het antwoord als het ware al in de vraag had verstopt: U dacht dat het enig mogelijke antwoord op uw vraag zou zijn: een schepsel gods ! Daarmee is evenwel de eerste letter van een definitie over het concept 'Mens', nog niet eens geschreven, terwijl hier toch al twee pagina's vol letters staan.
Kort gezegd: De mens is een rechtop lopend, levendbarend zoogdier, voorlopig enkel te vinden op planeet aarde.

Goed SOCRATES , als jij graag gelooft dat je een zoogdier bent , mij goed , maar ik voel me toch echt liever een mens , en wel heel mooi en geschikt geschapen .
Ja , God nam wel echt de tijd om de mens , zijn laatste scheppingswerk , te construeren . Bewonderingswaardig in elk geval !
Jouw denkvermogen is wel heel goed ontwikkeld merk ik , maar toch zie je ergens niet het verschil tussen een dier en een mens , eigenaardig toch ? Misschien komt dat nog !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

27 jul 2015, 18:54

ED. schreef:De mens is een zak vol vodden en benen, en een hoop water om de boel bijeen te houden. Niks meer, niets minder. De mens denkt alleen dat hij slim is, terwijl die veel dommer is dan menig dier of insect. Ook al een toevalligheid van de natuur en van twee verlopen gelopen ammoniumzuren. 7

Als er ons een godheid heeft geschapen, moet dit een grote grapjas zijn geweest. Ene die ook last had van zijn @.? De mens schept zichzelf en kan zowel een god als een duivel zijn. Uiteraard heeft iedereen het recht om ongelovig of gelovig te zijn.De ene kan niet bestaan zonder de andere. Een god ,of wat het ook is, kan ook niet zonder de mens. Die God ,of goden, hebben de mens nodig om te kunnen bestaan. Er moet iets of iemand zijn om hen te eren, en vooral te vrezen. Omgekeerd is het een ander paar mouwen. Toch krijgen mensen die volhouden in het, voor hen ,ware geloof mijn respect. Waarom niet?Zolang ze in de naam van een of andere barmachtige mijne kop (hoofd) niet afsnijden, kan ik ermee leven.

Dus Ok. EB. Om jou een plezier te doen: God heeft ons "misschien" gemaakt. Wij zijn, zijn "klonen" en lijken op hem. (Selfieken van hem graag) Maar toch spijtig, dat er zo een lelijkaards op de wereld rondlopen. Dat is ook geen referentie, nietwaar? Maar voorlopig zal het, naar mijn inziens ,nog altijd de mens zijn die zichzelf ,met de hulp van de natuur, heeft uitgevonden.En dat deze zich achteraf, met" horten" én "stoten" verder heeft gekopieerd staat buiten kijf :wink:

ED., als de mens zichzelf geschapen heeft ( met hulp van de natuur ) , waarom heeft de mens dan zo'n lelijkaards gemaakt ? Of is dat de schuld van de natuur dan ?
Ik ken jou niet , maar ik denk toch niet dat jij zo'n zak vol vodden en benen bent ??? , een hoop water zal er wel inzitten , maar ik betwijfel toch wel echt , of jij zo ' slim ' bent , als ik zo jouw schrijfsel bekijk !!!
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

27 jul 2015, 19:40

EB schreef:Jouw denkvermogen is wel heel goed ontwikkeld merk ik , maar toch zie je ergens niet het verschil tussen een dier en een mens , eigenaardig toch ?
Ja, natuurlijk zien wij het verschil tussen mens en dier!
Een dier is een dier, en de mens ..., is een beest!
En sommige mensjes zijn de braafheid zelve, maar die behoren in deze wereld nog steeds tot een soort primaten, die 'nóg altijd' van niets weten en niets kennen, en van niets willen weten, noch willen kennen! Alhoewel ook daar al smeerlapkes tussen zaten, en nóg altijd, tussen zitten!
EB schreef:als de mens zichzelf geschapen heeft ( met hulp van de natuur ) , waarom heeft de mens dan zo'n lelijkaards gemaakt ? Of is dat de schuld van de natuur dan ?
Ja natuurlijk, is dat de schuld v/d natuur!
Of dacht je soms dat het de schuld van god is??? :roll:

Alleen voor een blinde is àlles mooi, naargelang hem dat kan worden wijsgemaakt, door àlwéér anderen!

Als hij verstandig genoeg is, zal hij hoogstens in zichzelf kunnen zeggen: "troost u man/vrouw, niets is wat het lijkt".

Ik neem het mensjes enorm kwalijk, dat zij kijken, (sommigen zelfs helemaal niet) maar niet zien!

Dat is namelijk een levensgevaarlijke levensvisie, en de (vermeende) intelligentie van het mens zijn, niet waardig!.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

27 jul 2015, 20:48

Tja, EB'tje. Niemand is perfect. Ik kan het weten :D Zelfkennis, zie je?
Nu keer ik terug naar de andere kolder. Enkele verdiepingen lager. :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 jul 2015, 21:11

ebenhaezer schreef:
socrates schreef:
ebenhaezer schreef:Wat is de mens ? David vroeg zich dit ook af , hij verwonderde zich waarom God de mens zo wonderlijk geschapen had ! met een uitrusting die niemand ooit kon bedenken en wat zeker niet toevallig kan zijn .

Een mooi volmaakt lichaam , vijf zintuigen om alles aan te kunnen , een verstand dat zich oneindig ver kan ontwikkelen , een geheugen dat jaren ver achteruit kan reiken , fantasie om nieuwe dingen te scheppen , ledematen waarmee zoveel sport en spel en zoveel arbeid kan verricht worden , en dan zo'n ingewikkeld binnenste voor een goeie gang van zaken voor maaltijden , groei , zelfverdediging tegen ziekten , en een geestelijk vermogen dat in staat is om het ongeziene te ontdekken , en dat is waarschijnlijk nog lang niet alles !

Zo werd de mens geschapen , het doel was duidelijk : gelukkig zijn ! Maar de zonde bracht daar al spoedig een keer in , wat alleen maar ellende meebracht .
Hoe zou deze Schepper zich nu wel voelen ?
God heeft duidelijk lang moeten oefenen met dieren en planten vooraleer hij aan zijn meesterwerk de mens durfde te beginnen. Voor alle zekerheid nam hij zichzelf als model om een mens te sculpteren, meteen weten we dan waarom god een man is. Nu zijn er twee mogelijkheden: ofwel is god niet volmaakt en dan is zijn kopie dat natuurlijk ook niet, ofwel is de mens zo ideaal als David hem zag. Nochtans kunnen cheeta's veel sneller lopen, kunnen arenden veel beter vliegen, hebben strontvliegen een veel beter reukorgaan, zijn krokodillen veel sterker en zijn bacterieën virussen en andere parasieten veel slimmer. De soort die we mensen noemen is relatief laat op aarde verschenen, niks zegt dat ze er voor altijd zal zijn net zo min als de Dino's dat waren. De titelvraag "Wat is de mens" valt niet te beantwoorden behalve voor U die het antwoord als het ware al in de vraag had verstopt: U dacht dat het enig mogelijke antwoord op uw vraag zou zijn: een schepsel gods ! Daarmee is evenwel de eerste letter van een definitie over het concept 'Mens', nog niet eens geschreven, terwijl hier toch al twee pagina's vol letters staan.
Kort gezegd: De mens is een rechtop lopend, levendbarend zoogdier, voorlopig enkel te vinden op planeet aarde.

Goed SOCRATES , als jij graag gelooft dat je een zoogdier bent , mij goed , maar ik voel me toch echt liever een mens , en wel heel mooi en geschikt geschapen .
Ja , God nam wel echt de tijd om de mens , zijn laatste scheppingswerk , te construeren . Bewonderingswaardig in elk geval !
Jouw denkvermogen is wel heel goed ontwikkeld merk ik , maar toch zie je ergens niet het verschil tussen een dier en een mens , eigenaardig toch ? Misschien komt dat nog !
Wie weet, misschien zijn er wel twee mensensoorten, een groep die door god zelf is gemaakt en een andere die zichzelf heeft gemaakt. Kopieën als het ware van het origineel. Ersatz mensen.
Insecten zijn wezens met bepaalde eigenschappen, het zijn die eigenschappen die hun soort kenmerken; bv; ze hebben zes poten. Binnen de "soort" zijn evenwel uiteenlopende sub-soorten aanwezig. Zo ook bestaat de soort zoogdieren uit subsoorten zoals: apen, leeuwen, poezen en mensen. Die hebben bv. als kenmerk dat ze in tegenstelling tot de andere zoogdieren, rechtop zijn gaan lopen. Het predicaat "dier" voor een mens hoeft niet denigrerend te zijn, een mens is nu eenmaal wat hij is.
Een vrouw is zo'n een voorbeeld van een kopie, zij is gemaakt uit de rib van een mens en in functie van de behoeften van die mens. Dat beweren tenminste de gelovige zoogdieren.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

28 jul 2015, 02:08

socrates schreef: Een vrouw is zo'n een voorbeeld van een kopie, zij is gemaakt uit de rib van een mens en in functie van de behoeften van die mens. Dat beweren tenminste de gelovige zoogdieren.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Fazal

28 jul 2015, 11:59

Had ik zelf nooit durven schrijven. :oops: :wink:
Maar Socrates had het natuurlijk over gelovige zoogdieren die zoiets beweren. :D