Ban de islam uit het Westen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

19 feb 2018, 11:21

""Ik zie religie niet in de bepaling staan. "

Etniciteit verwijst net zo goed naar taal, cultuur of godsdienst als naar nationaliteit .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2018, 11:25

Jeroen_3 schreef:etnische afstamming = cultuur (bevat ook religieuse elementen)
Dat is JOUW interpretatie.

Bovendien, wordt diezelfde uitspraak tegenover een blank meisje  dat hier geboren en getogen is, maar bv. op 16 jaar bekeerd werd tot de islam, óók racisme genoemd?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Jeroen_3
Lid geworden op: 19 feb 2018, 08:38

19 feb 2018, 11:27

dat valt onder discriminatie op basis van religie (zie citaat amnesty international)

als ook de afkomst, etniciteit en huidskleur als basis wordt gebruikt van discriminatie dan heet dat racisme

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2018, 11:38

Jeroen_3 schreef:dat valt onder discriminatie op basis van religie (zie citaat amnesty international)

als ook de afkomst, etniciteit en huidskleur als basis wordt gebruikt van discriminatie dan heet dat racisme
Amnesty is niet regelgevend, is geen wetgevend orgaan. Er zijn andere verenigingen die weer andere visies hebben. Laat ons bij het wettelijke blijven.

Een aspect van het leven dat een persoon van de ene second op de andere kan veranderen, kan niet het onderwerp zijn van 'racisme'. Een mens zijn huidskleur, zijn lengte, zijn haartype, zijn land van geboorte (=afkomst!) zijn allemaal zaken waar niets aan te veranderen valt.

Een religie kan ik onmiddellijk wijzigen. Er zijn genoeg voorbeelden te geven van mensen die in hun leven (soms meermaals) van godsdienst veranderd zijn. Het behoort dus niet onder de categorie van de racistische inbreuken. Men kan iemand nog wel discrimineren  op basis van religie, maar het is geen racisme.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

19 feb 2018, 11:40

Wil. schreef:....

Goed, een Mohammedcartoon kan dus volgens jou. Of we daar iets mee bereiken, hangt af van wat de inhoud is van de termen 'iets  bereiken'. Het kan een gevoel van opluchting geven, of iemand kan er (duivels) plezier in vinden en in een vrije, tolerante maatschappij is dat voldoende om zo'n cartoons te maken.

...
Het is pestgedrag , en getuigd van een mankement in de opvoeding op het gebied van "beleefdheid".  In onze tijd kregen ze punten als we ons "beleefd" gedroegen en met "twee woorden" iemand aanspraken.  Aan het lager opgeleid "crapuul" werden hiervoor geen punten gegeven.  Wat jij onze Vlaaamsche vrije , tolerante maatschappij noemt is qua dergelijke normen  in vrije val aan het verloederen.

Jeroen_3
Lid geworden op: 19 feb 2018, 08:38

19 feb 2018, 11:45

Unia is wel een wetgevend orgaan en claimt:
"Unia bestrijdt discriminatie op grond van geloof of levensbeschouwing op alle maatschappelijk domeinen waarvoor het bevoegd is."
bron: https://www.unia.be/nl/discriminatiegro ... eschouwing

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2018, 11:45

Jij ziet dat zo, Sof, maar het  is geen inbreuk op één of andere wet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Jeroen_3
Lid geworden op: 19 feb 2018, 08:38

19 feb 2018, 11:47

Unia claimt ook:

De antiracisme- en antidiscriminatiewetgeving bestraffen:
  • - directe of indirecte discriminatie: iemand ontslaan, of weigeren om hem aan te nemen; weigeren aan iemand te verhuren enzovoort;
  • - haatboodschappen: aanzetten tot haat, geweld of discriminatie;
  • - haatmisdrijven: diverse vormen van geweld, fysieke en verbale agressie of pesterijen op school, op het werk, bij sport, op internet en sociale media.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2018, 11:47

Ik wil hier nog eens op terugkomen:
Jeroen_3 schreef:Unia is wel een wetgevend orgaan en bestrijdt discriminatie 
Unia bestrijdt racisme en discriminatie, maar deze uitspraak valt niet onder racisme, wél onder discriminatie.
Laatst gewijzigd door Wil. op 19 feb 2018, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Jeroen_3
Lid geworden op: 19 feb 2018, 08:38

19 feb 2018, 11:49

Dat is wel racisme. Jood zijn is behoren tot een bepaalde etniciteit.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2018, 11:57

Jeroen_3 schreef:Dat is wel racisme. Jood zijn is behoren tot een bepaalde etniciteit.
Dit is een bediscussieerbaar punt: je kunt jood zijn en atheïst, maar je kunt ook blank (Vlaming) zijn en religieus jood geworden zijn via "examens" (toelatingsproef).
Om dit probleem opzij te schuiven, zou de uitspraak dus beter zijn: 'Ik verhuur niet aan jou omdat je moslim/getuige van Jehova/katholiek bent'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

19 feb 2018, 12:01

Dat is wel racisme. Jood zijn is behoren tot een bepaalde etniciteit.
Als U Unia toch aanhaalt, misschien eens brochure van Unia betreffende discriminatie op de huurmarkt eerst eens goed lezen: 

" De door de wet beschermde criteriazijn: leeftijd, seksuele geaardheid,
burgerlijke staat, geboorte, vermogen,
geloof of levensbeschouwing,
huidige of toekomstige gezondheidstoestand,
handicap, een fysieke
of genetische eigenschap, sociale
afkomst, nationaliteit, zogenaamd
ras, huidskleur, afkomst, nationale of
etnische afstamming, taal en geslacht. "

Unia spreekt in haar brochure duidelijk over discriminatie en niet over racisme.

https://www.unia.be/files/Z_ARCHIEF/CEC ... finaal.pdf
Laatst gewijzigd door Gast op 19 feb 2018, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

19 feb 2018, 12:03

Jeroen_3 schreef:Er is nog veel racisme in onze samenleving. Dat begint al op scholen.
Begint voornamelijk bij ouders die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is, omdat hun dat nooit iemand geleerd heeft, tsja, zo raken ze meer een meer geïsoleerd en glijden verder en verder af van de dagelijkse realiteit.
En op sennet lopen hiervan enkele individuen rond die je uiteraard makkelijker kan traceren, dan dat je ze tot ook maar enige redelijkheid kan aanporren.
En ook.
Het zijn evengoed bruikbare stemmen die bepaalde groepen echt niet laten liggen... vooral zij die hieraan een vreemde behoefte hebben...
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2018, 12:10

pcekspeer schreef:
Jeroen_3 schreef:Er is nog veel racisme in onze samenleving. Dat begint al op scholen.
Begint voornamelijk bij ouders die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is
Jeroen heeft het heel specifiek over de leerkrachten. Dat er kinderen op school zitten die de denkbeelden van hun ouders overgenomen hebben, zal wel zijn, maar daarom zijn ze ook nog kinderen: ze zitten in een leerfase en zijn nog onderhevig aan allerlei invloeden.

Maar Jeroen slaat de bal goed mis wanneer hij een opmerking van een leerkracht als racistisch bestempelt, terwijl hij bedoelt : vernederend, of discriminerend.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

19 feb 2018, 12:12

Wil. schreef:Jij ziet dat zo, Sof, maar het  is geen inbreuk op één of andere wet.
De volgers van de man met het snorreke maakten zelfs wetten van dergelijke "inbreuken" , so what met wetten ?  Wat crapuul aan wetten maakt of toelaat of promoot is ondergeschikt aan de wet van fatsoen en gezonde verstandhouding.  Een vrije en tolerante maatschappij betekent ook dat men zich tolerant gedraagt tegenover iemand met een ander uiterlijk of religie - en hem/haar geen kansen ontzegt.