Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

25 jul 2017, 10:24

- Waalse werknemers leggen gemiddeld een grotere afstand af om op hun werk te geraken: in Wallonië bedraagt die gemiddelde afstand 19,4 km, tegenover 15,2 km voor de Vlamingen en 7,1 km voor de Brusselaars.

- Walen nemen vaker ondergekwalificeerde banen aan, wat weerspiegeld wordt in grotere afwijkingen bij werkloosheidscijfers in functie van het diploma (de situaties waarin iemand beneden zijn/haar diploma werkt, stapelen zich op, ...).

- schaarsheid aan banen, zelfs in regio’s waar de economie eerder dynamisch is, zoals in Waals-Brabant.

Met andere en simpele woorden, in Wallonië is werk zeldzaam, en daar waar er werk is, wordt het ingenomen door mensen die veraf wonen en die onder hun kwalificatie moeten werken waardoor ondergekwalificeerde werklozen kansloos zijn op de arbeidsmarkt.

Als Walen staken is dat niet voor hogere lonen of meer vakantie maar om hun baan te kunnen behouden.

Wallonië zou vasthouden aan veroordeelde sectoren, in plaats van vooruit te gaan. De “modernere” beleidsinitiatieven van enkele sterk getroffen territoria in het noorden van Engeland, weerspiegelen nochtans dikwijls geen betere “economische resultaten”.

Daarenboven is het politieke gedrag om bestaande banen te beschermen niet echt eigen aan Wallonië. Het Vlaams Gewest heeft op dezelfde manier op de opeenvolgende sluitingen in de automobielsector gereageerd: proberend politiek te wegen op de economische actoren om de activiteit gaande te houden. Duitsland zelf heeft zijn nationale automobielindustrie sterk beschermd tijdens de grote crisis die het doormaakte vanaf 2008.

Territoria die vroeger dynamisch en aantrekkelijk waren, door textiel, kolenmijnen en de metaalindustrie of zelfs de automobielindustrie, zijn nu de vlekken van werkloosheid en miserie van de ontwikkelde wereld: Flint in de Verenigde Staten, Sheffield of Newcastle in Groot-Brittannië, de mijnstreken in het noorden van Frankrijk (Lens, Valenciennes, ...) zijn enkele bekende voorbeelden van zones die door de drang naar winst in de steek gelaten zijn, sinds ze niets meer opbrengen.

https://www.denktankminerva.be/opinie/2 ... n-wallonie

Het liegen en bedriegen en het aanwijzen van schuldigen is de enige inkomstenbron van De Wever die madame De Wever en kids toelaat om te kunnen Shoppen-Till-They-Drop.
Deze familie heeft haar woning ondertussen ingeruild voor een grote villa met zwembad.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 jul 2017, 10:53

dejules schreef:Met andere en simpele woorden, in Wallonië is werk zeldzaam, en daar waar er werk is, wordt het ingenomen door mensen die veraf wonen en die onder hun kwalificatie moeten werken waardoor ondergekwalificeerde werklozen kansloos zijn op de arbeidsmarkt.

Als Walen staken is dat niet voor hogere lonen of meer vakantie maar om hun baan te kunnen behouden.
In een dun bevolkt gebied (vgl. met Vlaanderen) is het vanzelfsprekend dat de gemiddelde afstand naar het werk groter zal zijn. Daar moet je voor gestudeerd hebben :roll:

Het feit dat werk er zeldzaam is, blijft toch verrassend. Stopt het oprichten van bedrijven, het scheppen van werk en het productief zijn op het werk vlak over de taalgrens? Hoe zou dat toch komen?

Waarom zijn de Limburgers, zowel in Vlaanderen als in Nederland, na het stopzetten van de koolmijnen letterlijk uit hun put gekropen en hoe hebben zij het mogelijk gemaakt om aan te sluiten bij de topregio's van Europa? Waarom is dat nooit gebeurd in Wallonië? Waarom is die regio op een aantal plaatsen vervallen tot een achtergebleven gebied?

Ik zal het u zeggen: het Franstalig deel van dit land is gebouwd op de hangmatideologie. D.w.z. 'de staat moet maar voor ons zorgen'. En dan komen vanzelfsprekend de vele miljarden Vlaamse transfers in beeld. Zonder dat geld spreken we over een armoederegio zoals die enkel in het voormalig Oostblok te vinden zijn.

Heb je opgemerkt dat je tekst opgesteld is door een 'progressieve denktank'? Kijk ook eens naar de competenties van die rode rakkers. Social justice warriors die hun links gedachtengoed willen verpakken zodat nuttige idioten ze als hapklare brokken kunnen slikken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

25 jul 2017, 10:56

Wil. schreef: In een dun bevolkt gebied (vgl. met Vlaanderen) is het vanzelfsprekend dat de gemiddelde afstand naar het werk groter zal zijn. Daar moet je voor gestudeerd hebben :roll:
Wat heeft afstand te maken met de bevolkingsdichtheid?
Als ik van A naar B moet rijden dan blijft die afstand toch gelijk of er nu 100.000 mensen wonen of 1 miljoen, toch?
dejules

25 jul 2017, 10:57

Wil. schreef: Stopt het oprichten van bedrijven, het scheppen van werk en het productief zijn op het werk vlak over de taalgrens? Hoe zou dat toch komen?
In Vlaanderen staan meer dan 27.000 bedrijfsruimtes leeg!
25% vd voormalige Ford-terreinen heeft een recreatie bestemming gekregen.
Er is geen vraag meer om hier te produceren en zelfs van kantoren om nutteloze ambtenaren in te verstoppen staan er vele duizenden leeg!
Laatst gewijzigd door dejules op 25 jul 2017, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

25 jul 2017, 11:00

Wil. schreef: Waarom zijn de Limburgers, zowel in Vlaanderen als in Nederland, na het stopzetten van de koolmijnen letterlijk uit hun put gekropen en hoe hebben zij het mogelijk gemaakt om aan te sluiten bij de topregio's van Europa?
Nederlands Limburg kent de hoogste werkloosheidscijfers van Nederland. Zij krijgen de raad om werk te zoeken in Belgisch Limburg of regio Aachen waar ... de werkloosheid even erg is!
Er is nooit een heropleving geweest van de economie na de sluiting vd mijnen en nu Ford.
Sedert 1997 werden er enkel nog jobs in de ambtenarij gecreëerd nl 570.000.
dejules

25 jul 2017, 11:04

Wil. schreef: Ik zal het u zeggen: het Franstalig deel van dit land is gebouwd op de hangmatideologie. D.w.z. 'de staat moet maar voor ons zorgen'.
Voor welke welvaart heeft u gezorgd?
U bent statutair ambtenaar, toch?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 jul 2017, 12:57

Het kan zijn dat uw SWT hoger is dan het pensioen van de postbode of man van de stedelijke vuilkar.
De minimum SWT is 1361€/maand
dejules

25 jul 2017, 13:10

voorn schreef:De minimum SWT is 1361€/maand
Het max is 50,57 Euro/dag in het 6-dagenstelsel.
1.314,82 Euro gemiddeld/maand.
Niet eens 1/3 van mijn laatste inkomen uit arbeid.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 jul 2017, 13:20

Waar werkte U 1314€ is bij 3/3 bijna 4000€?
Heb ik toch nog voor de verkeerde branche gekozen :lol:
dejules

25 jul 2017, 14:37

voorn schreef:Waar werkte U 1314€ is bij 3/3 bijna 4000€?
Heb ik toch nog voor de verkeerde branche gekozen :lol:
U zou nooit 7/7 en 16u/dag werken en 1 maand verlof/jaar.
U bent statutair? Onderwijs?

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

25 jul 2017, 16:41

Arbeid,welke arbeid ? De politiek wilt hier geen arbeid ze geven arbeid weg, na dat ze toelieten dat er massaal poolse arbeiders in de bouw bijna alles afsnoepte
gaan ze nu elektrische bussen voor de Brusselse vervoermaatschappij MIVB laten bouwen in polen.
Ook VanHool is niet kosher, die bouwen hun bussen in Moldavië,laag loon eerst,in plaats van eigen volk eerst, maar wat belet de regering om een extra invoertaks te heffen op elke bus/tram die in het buitenland is gebouwd, of hebben ze echt geen ballen aan hun lijf?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... uwen.dhtml
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

25 jul 2017, 17:36

Misschien de regels eens nalezen over aanbestedingen uitgeschreven door een overheid. Vermits Belgie deel uitmaakt van de nitwitsgroep EU moet elk bedrijf in Europa ( EU-land ) kunnen meedingen als de Belgische overheid een aanbesteding uitschrijft. De Polen zullen dus de goedkoopste zijn.
Misschien Uw licht eens opsteken bij de EU !
Gast

25 jul 2017, 17:37

tokkio schreef:;...maar wat belet de regering om een extra invoertaks te heffen op elke bus/tram die in het buitenland is gebouwd, of hebben ze echt geen ballen aan hun lijf?
Dat mogen ze niet doen van Europa , dat is concurrentievervalsing. Ze mogen wel extra belasting heffen op de winst van een bedrijf dat elderz zou gaan produceren , maar dat doen ze dus ook niet omdat het "vriendjes" zijn van uiteraard de rechtsen.
Laatst gewijzigd door Gast op 25 jul 2017, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

25 jul 2017, 17:37

Dicksy schreef:Misschien de regels eens nalezen over aanbestedingen uitgeschreven door een overheid. Vermits Belgie deel uitmaakt van de nitwitsgroep EU moet elk bedrijf in Europa ( EU-land ) kunnen meedingen als de Belgische overheid een aanbesteding uitschrijft. De Polen zullen dus de goedkoopste zijn.
Misschien Uw licht eens opsteken bij de EU !
De statutairen gaan die bussen niet bouwen, toch?
Gast

25 jul 2017, 18:07

Dicksy schreef:
De statutairen gaan die bussen niet bouwen, toch?
aangepast door moderator
Oei , een ambtenaar maakt zich zenuwachtig. Dat is nochtans hééél zeldzaam. :)