Start met sporten ! En niet een beetje, maar intensief !

Dit is de plaats waar je vragen kan stellen en/of discussiëren over alle mogelijke soorten van sporten: watersport, voetbal, basketbal, golf, tennis, enz.

Giwreh
Lid geworden op: 20 jan 2017, 11:47
Locatie: Temse

21 jun 2017, 18:29

Gezonde levenswijze ???...

Ik ben 60 jaar geworden, en heb mezelf daarvoor getrakteerd op het het lopen van mijn éérste marathon van mijn leven ! (Great Breweries Marathon 2017) :-) ... de tweede volgt reeds in oktober (Great Bruges Marathon 2017), en die wil ik uiteraard SNELLER doen ! :-)
...
Ik vind het onbegrijpelijk hoe mensen het "normaal" vinden in een welhaast fataal-dronken zelfgenoegzame roes van aftakeling, kwalen en "rustiger-aan-doen" te gaan leven, van zodra ze "senior" worden. Senior, of gepensioneerd en andere inhoudelijke varianten.

Het forumdeel "sporten" hier op SeniorenNet, was voor mij ronduit shockerend : het gaat over .... TV-kijken ! DZEEEZES

Ik wil het levende voorbeeld zijn en de mede-senioren uit hun lethargie schoppen: ga naar buiten, en start met wat je misschien nooit eerder deed ! Precies omdat je nu méér tijd hebt, moet je die kans met beiden handen grijpen !! En geef maar toe dat 9 op de 10 excuses ("ik heb nu toch zoveel kwalen, mijnheer !") gebaseerd zijn op klaag-zucht en ... tja, luiheid !

5 jaar terug was mijn conditie dichtbij het nulpunt. Ik had ook overgewicht opgestapeld en zat in diepe golven van depressies.
Toen besliste ik : GENOEG van dat alles, ik heb nog 45% (!!!) leven voor mij, ik ga daar iets van maken !
Ik ben gestart met lopen. Door de zure appel heengebeten, ik kon NIETS, en heb een half jaar .. :-) .. nodig gehad om mijn éérste 5 km afstand gewoon maar te halen. Op het eind van het 1° jaar liep ik 12-13 km, traag maar zeker. Ik kreeg een voetblessure. Kruisende pezen rond de enkel met microfracturen. Ik heb het gewoon laten genezen, en veel gestapt. Een jaar later was ik op géén tijd direct een niveau hoger. Sneller, verder... Ik was mijn overgewicht kotsbeu. Door de zure appel gebeten, beslissing met dieet : 12 kg eraf op 6 maanden tijd. Blijvend ! Wie wil, doet en bereikt ! Wie zaagt en klaagt, werkt zichzelf in recordtempo dieper in de put. In september 2016 mijn éérste halve marathon wedstrijd, met een tijd die gezien mocht worden onder "beginners" :-) ... sindsdien train ik harder dan ooit. Nu bij een loopclub. De ene wedstrijd na de andere. Vorige zondag mijn eerste marathon. Zondag daarvoor, een 5 km wedstrijd met een snelle 22ste plaats op 65 deelnemers :-) Volgende zondag, de 10 miles van Waasmunster.
///
Ga ik stilzitten nu ik 60 ben, en ouder wordt ? NEEN, integendeel, ik ga net intenser trainen dan ik ooit kon toen ik 20, 30 was...
Is dat ongezond ?
NEEN, integendeel.
(Maar de mééste huisartsen hebben geen kaas gegeten van sportcoaching, sportgeneeskunde... die specialiteit is in België zeer dun gezaaid !)
Ik ben van mijn 2 jaar tot 5-6 jaar terug astmalijder geweest. Allergiën zijn er niet meer. (Wellicht met hormonale kern-oorzaak)
Ik heb 30 jaar zware knieproblemen meegesleept (chronische ontstekingen) : mijn knieproblemen zijn 100% weg !
Ik heb 20 jaar zware chronische rugproblemen gehad : 100% weg !
Mijn ademhalingscapaciteit is gestegen.
Mijn hartslag beter dan ooit. ...
Het helen van kleine sportblessures ? Ook dat gaat steeds sneller.
En waarom ? ..... omdat (zoals een prominent sportdokter schrijft) je lichaam EINDELIJK en pas opnieuw begint te regenereren (zelfs opnieuw op serieus niveau kraakbeen gaat aanmaken !!) door een hoge intensiteit van sportbeoefening. Een lage intensiteit houdt je dan wel stabiel 'gezond' (hart etc...) maar zet de celregeneratie systemen van het lichaam NIET in werking. Enkel hoge intensiteit, vermag dat.... het heeft te maken met een complex samenspel van hormoon activaties, die bij matige activiteit gewoon nog niet bestaan)
Het oude spreekwoord "Rust Roest" kent iedereen wel, maar doe je er iets mee? Dat je op hoger niveau moet overschakelen om aftakeling niet enkel tegen te gaan, maar nieuwe opbouw te stimuleren, dat zat echter niet in dat spreekwoord vervat !
:-)

Wie wil STARTEN met lopen (tussen 50-75 jaar) en toevallig in mijn omgeving woont (Temse) zal ik met plezier introduceren. Ik ben ook aktief in 2 vrienden-clubs, één in Hamme, één in Mechelen.
Geen excuses meer: STARTEN ! :-)

Van harte
Altijd nieuwe ontmoetingen ! :-)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 jun 2017, 18:45

Allée veel plezier dan.
Ik heb echter wel problemen met jouw opdringerigheid. Als jij dat intensief sporten oké vindt, is dat jouw zaak en je goed recht. Dat intensief sporten zo maar opdringen is not done wat mij betreft. Dus spreek voor je zelf maar laat mij met rust! :wink:

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

21 jun 2017, 19:35

Prima Herwig, dan ben je zo gezond dat je nu weer verder kan werken tot je 67!

Waarom zouden de senioren zo intens nog moeten sporten dat ze erbij neervallen en zeker met dit hete weer?

Ieder doet wat hij wil en kan, niemand wordt gedwongen om iets te doen.
Maar aanmoedigen mag wél!

Denk je nu echt dat er geen echte sporters hier zitten? Maar die blazen niet zo hoog van de toren.
niks is eeuwig!

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

21 jun 2017, 20:40

Niet zo fanatiek Herwig, da's echt niet gezond!

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

21 jun 2017, 23:08

Zolang je dat doet onder begeleiding van een sportarts of een goeie coach, is er toch geen probleem. Hij is gestart op 55 jaar, waarom zou hij nu op 60 op de rem moeten ?
Maar op onze leeftijd moeten we wel verstandig blijven en alles onder begeleiding doen, we zijn geen jonge mensen meer die een toch wel beter uithoudingsvermogen en vluggere recuperatie hebben.

Ik vind het fantastisch dat je echt iets 'doet' aan die conditie. Ik ben nu ook op mijn leeftijd in een betere conditie dan bv 5 jaar geleden. En ik ben ouder dan de schrijver.

Ik zou zeggen , doe zo voort, op je eigen ritme en onder begeleiding. Niets houdt je tegen, en je voelt je ook mentaal jonger.

Suc6
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

21 jun 2017, 23:38

sanne schreef:Ik ben nu ook op mijn leeftijd in een betere conditie dan bv 5 jaar geleden. En ik ben ouder dan de schrijver.
Ik ook. En ik ben ook ouder. Ik fiets nu veel meer dan pakweg 5 jaar geleden. Maar ik hoef niet persé de Mont Ventoux te doen.

Giwreh
Lid geworden op: 20 jan 2017, 11:47
Locatie: Temse

22 jun 2017, 00:34

Prima Vera schreef:...
Ik heb echter wel problemen met jouw opdringerigheid. ..//... Dus spreek voor je zelf maar laat mij met rust! ...
Dit is een algemeen topic, om mensen aan te sporen.
Het is tot niemand specifiek gericht.
Jouw persoonlijk negatief gefocuste reactie is dus zeer ongepast... Ik heb jou persoonlijk nooit gestoord, excuseer me, ik ken je niet eens !
Altijd nieuwe ontmoetingen ! :-)

Giwreh
Lid geworden op: 20 jan 2017, 11:47
Locatie: Temse

22 jun 2017, 00:45

kwezelein schreef:...//..
Denk je nu echt dat er geen echte sporters hier zitten? Maar die blazen niet zo hoog van de toren.


EEN
Even goed her-lezen.
Ik verwees naar het forumtopic "sporten" op dit SeniorenNet, en dat is echt wel shockerend , want het gaat daar over niets anders dan sport KIJKEN / supporteren ... en TV.
Eén iemand, die daar ooit de opmerking maakte dat men onder dat topic toch echt wel de bal mis slaat, want dat het over zelf sport doen zou moeten gaan.
Spijtig, maar dat was mijn nuchtere observatie....
:-)

TWEE,
ik heb het over de gunstige regeneratie effecten van intensief sporten, in vergelijking met die van licht ('recreatief') sporten.
Die effecten zijn bij de meeste senioren vrijwel onbekend...
EN , bij onze huisartsen bovendien helaas ook slecht gekend.
Altijd nieuwe ontmoetingen ! :-)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 jun 2017, 06:29

Ik heb enkele jaren geleden al gewezen op de gevaren van intensief sporten als men senior is.
Sporten is gezond maar dan op een rustig tempo.
Ikzelf fiets dagelijks 30 km maar niet meer aan 30 per uur.
Tennis heb ik afgeschaft; competief slaan hoort niet bij onze leeftijd
en zorgt volgens de kenesist voor meer last dan fitheid ( overbelasting).
Ben nu 70 en gans mijn leven gesport; korfbal,judo,lopen, tennis maar ik ken er veel uit mijn periode die intensief voetbalden of zaalsport deden en die nu aan hun kniëen een wrak zijn.

Ik denk niet dat uw geschrift onder de rubriek gezonde levenswijze valt.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 jun 2017, 08:29

Giwreh schreef:
Prima Vera schreef:...
Ik heb echter wel problemen met jouw opdringerigheid. ..//... Dus spreek voor je zelf maar laat mij met rust! ...
Dit is een algemeen topic, om mensen aan te sporen.
Het is tot niemand specifiek gericht.
Jouw persoonlijk negatief gefocuste reactie is dus zeer ongepast... Ik heb jou persoonlijk nooit gestoord, excuseer me, ik ken je niet eens !
En mijn commentaar op jou was ook algemeen bestemd en de commentaren van de anderen bewijzen het. Ik vond jouw openingstopic ook zeer ongepast.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 jun 2017, 09:32

Opbouwen als je jong bent en langzaam afbouwen als je ouder wordt. Dat lijkt mij nog altijd het meest logische.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 jun 2017, 09:41

Juist
Want na 60 telt elk jaartje dubbel.
Eén van de beste sporten op latere leeftijd is wandelen (maar dan niet den dodentocht)
En met dit weer ga ik onder een boom vissen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 jun 2017, 11:13

MyriamC schreef:Opbouwen als je jong bent en langzaam afbouwen als je ouder wordt. Dat lijkt mij nog altijd het meest logische.
En alles naar eigen kunnen.
Hier is wandelen nog het meest geliefd.
Gast

22 jun 2017, 11:30

Ieder doet wat hij/zij wilt, kan en mag.

Ik kan en mag niet meer intensief sporten, heb het nooit gedaan, waarom zou ik het dan nu doen.
Rustig wandelen, fietsen, zwemmen is meer dan goed genoeg.
"Zitten aftakelen", beste Herwig, ook jij zult aftakelen al loop je iedere dag een marathon.
Dat is gewoon de loop van het leven.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 jun 2017, 12:03

Prima Vera schreef: Hier is wandelen nog het meest geliefd.
Wij zijn meer fietsers. Geen grote tochten hoor. Max. 60 km (meestal 40) en ik fiets niet als er geen terraskes op de route liggen. :wink: