minister van landsverdediging

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

24 mar 2018, 09:25

Jockey schreef:
Vrijzinnige schreef:N-VA-fractieleider Peter De Roover wil weten wie het dossier over de levensduurverlenging van de F-16’s heeft gelekt. Dit staat in contrast met de houding van de N-VA tegenover klokkenluiders in andere dossiers.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180323_03425511
Dat hij gelijk heeft! Hoe zijn die klokkenluiders in Hasselt nu weer gevaren?  :lol: :lol: :lol:
Maar Jocky, om je geheugen eventjes op te frissen: in Hasselt kregen de klokkenluiders alle lof van de NVA, er was er zelfs ééntje die een plaatsje op de NVA lijst wist te bemachtigen !  :lol: :lol: :lol:

Een van de klokkenluiders in de affaire Hazodi, Serge Delvaux, zal tijdens de gemeenteraadsverkiezingen opkomen voor de N-VA in Hasselt. Dat is bekendgemaakt tijdens een partijcongres. Delvaux was een van de vier klokkenluiders die verschillende zaken aan het licht brachten over de werking binnen de politiezone Hazodi. Hij werkt ondertussen niet meer voor de politiezone Hazodi, maar stapte over naar Antwerpen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120620_00192478
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 mar 2018, 11:43

De wijze waarop NVA nu zijn kar keert aangaande klokkenluiders is ronduit beschamend. De Roover & Co zouden beter hun grote mond houden dienaangaande. Wie gelooft die sujetten nog?
Gast

24 mar 2018, 12:31

De Roover en Co wisten al lang dat de F16's langer konden vliegen , dat was één van de drie opties die destijds besproken werden.  De gekozen optie was de aankoop van de F35 als "verdedigingswapen" wat het uiteraard niet is.  LockheedMartin promoot zelfs de upgrade naar 10.000 vlieguren en meer , en vooral voor diegenen die nadien voor de F35 zouden opteren.  De waarschijnlijke reden hiervoor is dat de F35 nog helemaal niet op punt staat , wat ook de reden is waarom de discussie in de UK tegen de F35 hoog oploopt.

Als ik me niet vergis kozen alleen Nederland en Denemarken voor de F35 ,  Duitsland koos categoriek tegen de wil van hun militairen in , voor de Eurofighter.  De F35 is trouwens een heel duur toestel in onderhoud , veel duurder in onderhoud dan de Eurofighter en de Rafale. 

Interessant om lezen is dit :

https://www.defensenews.com/air/2018/02 ... inst-f-35/

En onderaan de pagina staat te lezen :

My money is on the F-35, particularly if the Belgians insist on retaining the ability to deploy B-61 freefall nuclear weapons to match the capability they have on the F-16,” said Barrie. “The F-35 is the only aircraft in the competition presently able to do that. Rafale is wired to deploy nuclear free fall weapons but they are French.”

Blijkbaar is het onze NV(A) en militairen  om te doen om atoombommen te kunnen smijten ...  :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

24 mar 2018, 17:29

Als ik me niet vergis kozen alleen Nederland en Denemarken voor de F35 ,  Duitsland koos categoriek tegen de wil van hun
militairen in , voor de Eurofighter.  De F35 is trouwens een heel duur
toestel in onderhoud , veel duurder in onderhoud dan de Eurofighter en
de Rafale.
Men spreekt van 15 miljard, maar de aankoop zou +/- "maar" 3.5 miljard  zijn voor hun speeltjes,en de rest zou naar onderhoud gaan, die garage zou 50.000€ per uur vragen lees ik vandaag in HLN.
https://www.hln.be/de-krant/professor-l ... ~a87da850/

Maar de vraag is of dat onding wel vliegt, er zou nog software van de jaren 90 inzitten...... :(
https://doorbraak.be/f-35a-een-dure-vog ... et-vliegt/

En als men de grafiek beziet is het niet de beste keuze,niet in snelheid, onderhoud, afstand en landingsbaan,
dus is het een prestige project,waar de belasting betaler voor opdraait.
https://sceptr.net/2017/01/de-f-35-belg ... dkrachten/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

24 mar 2018, 21:14

tokkio schreef:
Men spreekt van 15 miljard, maar de aankoop zou +/- "maar" 3.5 miljard  zijn voor hun speeltjes,en de rest zou naar onderhoud gaan, die garage zou 50.000€ per uur vragen lees ik vandaag in HLN.
Eurofighter vs F-35 Flight Cost Per Hour   ( 43.200 Dollar per vlieguur dus )  hier :
http://aviatia.net/eurofighter-vs-f35/ 

De eurofighter is zelfs sneller en behendiger in een luchtgevecht.  De Eurofighter is een ietsje goedkoper bij aankoop  i.p.v. duurder zoals Sceptr beweert.

Wilt ge het dan wel goedkoop houden , dan koop je uiteraard bij de Chinees , en hun speelgoed doet het ook niet mis. :lol:  ( kost slechts 35 miljoen dollar per stuk i.p.v.  180 miljoen  zie Unit Cost ) :
http://aviatia.net/f-35-lightning-ii-vs-chengdu-j-10/

Op het gebied van wendbaarheid ( Maneuverability ) moet de F35 het afleggen tegen iedere moderne Russische MIG of Sukhoi ( SU ) 

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

25 mar 2018, 12:03

Opgelet...als al dat vliegend tuig te snel wordt, zitten ze buiten het Belgisch luchtruim,
voor ze goed en wel van de grond geraakt zijn.
Vraag is of ze op dit stilaan overvol gebouwd landje, nog een start- en landings-baan vinden,
zonder de pannen en de schoorstenen van de daken te laten vliegen.
Want als ge dat jarenlange gezever rond Zaventem volgt,
is het daar al heel hinderlijk geworden,
om nog met passagiers te landen of te vertrekken. :?

Misschien best kiezen voor watervliegtuigen, die opstijgen vanaf en landen op de Noordzee.
Tussen de windmolens, die als bakens kunnen dienen. :idea:

sw
Gast

25 mar 2018, 13:30

Silver Wolf schreef:Opgelet...als al dat vliegend tuig te snel wordt, zitten ze buiten het Belgisch luchtruim,
voor ze goed en wel van de grond geraakt zijn.
....
Die geraken zelfs niet meer van de grond als Poetin zijn raketten erop afstuurt. :lol:  ( vernietigd nog voor dat een piloot de motor ervan kan doen starten )

Wat deze morgen in de 7de dag allemaal gekletst geweest is , was triestig rond de waarheid draaien. Het oudste F16 toestel dat volgens hier :
http://www.belgian-wings.be/Webpages/Na ... ntpage.htm
nog in dienst is , is FA-57 en aangekocht in 1982 ,  dus 36 jaar oud.  Het is geupgraded ( ge"MLU"ed ) naar de "block 50" toestellen en komt dus ook nog in aanmerking voor de "Service Life Extension Program (SLEP) structural modifications"  tot 25.000 vlieguren , zeg maar tot 2040 - dat zijn die 2,3 miljard waarvan sprake.   Zie
https://www.lockheedmartin.com/us/news/ ... sting.html
Zonder die SLEP vliegen die nog zonder problemen tot 2023 zoals Crombez het heeft aangehaald.  Het laatste toestel FA-136 werd aangekocht eind 1991 en is dus slechts  ca. 25 jaar oud 

Nu goed , dat madameke Karolien Grosemans van de NV(A) vindt uiteraard dat de F16''s "versleten" zijn , net op dezelfde  manier zoals ze denkt over haar paar schoenen die uit de mode geraakt zijn. :lol: Hoe incompetent moet men zijn om een auto , een wasmachine of een paar schoenen met een straaljager te vergelijken.  :?

En a propos , ik ben geen "specialist" van het soort dat door de NV(A)  zo beschouwd wordt , ik vind dat allemaal op het internet terug :lol:

Wat ondertussen al vergeten was , is dat de Nederlandse voorzitter van GroenLinks beweert dat Nederland al zijn aankoop gaat beperken tot 40 toestellen omdat de kostprijs ervan inmiddels al gestegen is t.o.v. van het eerst vooropgestelde bedrag. De F35 is trouwens nog niet operationeel , en het zou best kunnen dat de Amerikanen zelf het niet eens gaan willen gebruiken. Men mag aannemen dat de kostprijs in de toekomst nog zal stijgen tegen dat  men er alle kinderziektes heeft uitgehaald.
Laatst gewijzigd door Gast op 25 mar 2018, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 mar 2018, 15:47

En is hier niemand die zich de vraag stelt waarom een piepklein landje als België zowel een luchtmacht, een zeemacht en een landmacht moet onderhouden? Wiens belangen dient men daar eigenlijk mee?

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

25 mar 2018, 18:54

frits1955 schreef:En is hier niemand die zich de vraag stelt waarom een piepklein landje als België zowel een luchtmacht, een zeemacht en een landmacht moet onderhouden? Wiens belangen dient men daar eigenlijk mee?
Zeer goede vraag frits, maar in het land der blinden is De Wever koning ! En Karolien Grosemans koningin ! 

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) had het vanmiddag bij VTM Nieuws eerst over "een toestel van  50 à 60 jaar" (wellicht slaat dat op het begin van de ontwikkeling). Maar na een opmerking van VRT NWS-journalist Ivan De Vadder corrigeerde de minister zichzelf en had hij het over 1980. Nadien meldde hij dat ze van 1982 tot 1991 dateren. Ze zijn dus 27 tot 36 jaar oud.
  • geleverd in 1982-1983: 11 vliegtuigen
  • geleverd in 1984-1985: 10 vliegtuigen
  • geleverd in 1988-1991: 33 vliegtuigen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/25 ... -1982-gel/
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

25 mar 2018, 19:38

Conclusie ?
Blijkbaar kregen alle N-VA politici zo'n "Muyters" rekenmachientje bij hun lidmaatschap.
Grappig is dat Vandeput zei dat er bedoeld werd dat in 2030 al die speelgoedjes 50 Jaar zouden zijn want dan pas zouden er nieuwe geleverd worden ...
11 zijn er dan 48
10 zijn er dan 46
33 zijn er dan 42
En madame Grosemans maar voet bij stuk houden dat ze dateren van 1976 ... goed geprobeerd madame, maar niet alle Vlamingen zijn lomperiken (met 1 k  :lol:) of hebben een N-VA rekentuig !
Gast

25 mar 2018, 19:51

Flashback schreef:Conclusie ?
Blijkbaar kregen alle N-VA politici zo'n "Muyters" rekenmachientje bij hun lidmaatschap.
Grappig is dat Vandeput zei dat er bedoeld werd dat in 2030 al die speelgoedjes 50 Jaar zouden zijn want dan pas zouden er nieuwe geleverd worden ...
11 zijn er dan 48
10 zijn er dan 46
33 zijn er dan 42
En madame Grosemans maar voet bij stuk houden dat ze dateren van 1976 ... goed geprobeerd madame, maar niet alle Vlamingen zijn lomperiken (met 1 k  :lol:) of hebben een N-VA rekentuig !
http://www.belgian-wings.be/Webpages/Na ... ntpage.htm

Ik schreef hierboven al dat de laatste F16 aan ons geleverd werd eind 1991 , meer bepaald in oktober. Die is dus maar 25 jaar oud. Vanaf 1990 zijn er 19 geleverd aan ons land waarvan er één is verongelukt en twee ervan werden verkocht aan Jordanie , rest ons dus 16 toestellen jonger dan 28 jaar ! 

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

25 mar 2018, 20:01

The Spirit of Flanders schreef:
Flashback schreef:Conclusie ?
Blijkbaar kregen alle N-VA politici zo'n "Muyters" rekenmachientje bij hun lidmaatschap.
Grappig is dat Vandeput zei dat er bedoeld werd dat in 2030 al die speelgoedjes 50 Jaar zouden zijn want dan pas zouden er nieuwe geleverd worden ...
11 zijn er dan 48
10 zijn er dan 46
33 zijn er dan 42
En madame Grosemans maar voet bij stuk houden dat ze dateren van 1976 ... goed geprobeerd madame, maar niet alle Vlamingen zijn lomperiken (met 1 k  :lol:) of hebben een N-VA rekentuig !
http://www.belgian-wings.be/Webpages/Na ... ntpage.htm

Ik schreef hierboven al dat de laatste F16 aan ons geleverd werd eind 1991 , meer bepaald in oktober. Die is dus maar 25 jaar oud. Vanaf 1990 zijn er 19 geleverd aan ons land waarvan er één is verongelukt en twee ervan werden verkocht aan Jordanie , rest ons dus 16 toestellen jonger dan 28 jaar ! 
En SOF, ALS Crombez zijn beweringen waarheid zijn, dan zouden alle investeringen voor de upgrade van de F16 reeds in 2016 en 2017 zijn gebeurd, waardoor het verlengen bijna niets meer zou kosten.
Want.....wie gelooft Karolien Grosemans van de NVA nu nog met haar 2,2 miljard !

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaal-W ... vende-dag/

Luister vanaf 1u30  :lol: :lol: :lol:
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen
Gast

25 mar 2018, 21:45

Vrijzinnige schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Flashback schreef:Conclusie ?
Blijkbaar kregen alle N-VA politici zo'n "Muyters" rekenmachientje bij hun lidmaatschap.
Grappig is dat Vandeput zei dat er bedoeld werd dat in 2030 al die speelgoedjes 50 Jaar zouden zijn want dan pas zouden er nieuwe geleverd worden ...
11 zijn er dan 48
10 zijn er dan 46
33 zijn er dan 42
En madame Grosemans maar voet bij stuk houden dat ze dateren van 1976 ... goed geprobeerd madame, maar niet alle Vlamingen zijn lomperiken (met 1 k  :lol:) of hebben een N-VA rekentuig !
http://www.belgian-wings.be/Webpages/Na ... ntpage.htm

Ik schreef hierboven al dat de laatste F16 aan ons geleverd werd eind 1991 , meer bepaald in oktober. Die is dus maar 25 jaar oud. Vanaf 1990 zijn er 19 geleverd aan ons land waarvan er één is verongelukt en twee ervan werden verkocht aan Jordanie , rest ons dus 16 toestellen jonger dan 28 jaar ! 
En SOF, ALS Crombez zijn beweringen waarheid zijn, dan zouden alle investeringen voor de upgrade van de F16 reeds in 2016 en 2017 zijn gebeurd, waardoor het verlengen bijna niets meer zou kosten.
Want.....wie gelooft Karolien Grosemans van de NVA nu nog met haar 2,2 miljard !

......
Ja en nee. De upgrades ( de zgn. MLU ) zijn gebeurd naar het niveau van vliegtuigen van het zogenaamde "block 50" , dat is de laatste versie van de F16 die ooit werd verkocht. Door die upgrades kunnen die  zonder bijkomende kosten ( alleen kosten van onderhoud die er altijd zullen zijn ) vliegen tot 2023. Hierin heeft Crombez dus 100 % gelijk.

Die 2,3 miljard is nodig om diezelfde vliegtuigen nog eens aan te passen zodat ze elk tot 25.000 vlieguren kunnen meegaan , en dat noemt men "SLEP structural modifications"  ( "Service Life Extension Program  structural modifications" ) . Ik heb hierboven dat al eens vermeld , en je kan de links erover hierboven ook bekijken.  25.000 vlieguren is wel een pak die ze waarschijnlijk nooit zullen vliegen - net omdat de onzen  nu slechts 7000 uren op de teller staan hebben , en dan nog niet eens allemaal. En dus heeft men het over een viiegwaardigheid tot bvb. 2040.  
Laatst gewijzigd door Gast op 26 mar 2018, 05:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

25 mar 2018, 22:23

Vrijzinnige schreef:
Jockey schreef:
Vrijzinnige schreef:N-VA-fractieleider Peter De Roover wil weten wie het dossier over de levensduurverlenging van de F-16’s heeft gelekt. Dit staat in contrast met de houding van de N-VA tegenover klokkenluiders in andere dossiers.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180323_03425511
Dat hij gelijk heeft! Hoe zijn die klokkenluiders in Hasselt nu weer gevaren?  :lol: :lol: :lol:
Maar Jocky, om je geheugen eventjes op te frissen: in Hasselt kregen de klokkenluiders alle lof van de NVA, er was er zelfs ééntje die een plaatsje op de NVA lijst wist te bemachtigen !  :lol: :lol: :lol:

Een van de klokkenluiders in de affaire Hazodi, Serge Delvaux, zal tijdens de gemeenteraadsverkiezingen opkomen voor de N-VA in Hasselt. Dat is bekendgemaakt tijdens een partijcongres. Delvaux was een van de vier klokkenluiders die verschillende zaken aan het licht brachten over de werking binnen de politiezone Hazodi. Hij werkt ondertussen niet meer voor de politiezone Hazodi, maar stapte over naar Antwerpen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120620_00192478
Vrijzinnige het is wel de dieprode SPA die in Hasselt een vuile achterbakse rol heeft gespeeld hé. Vrees dat we naast elkaar aan het praten zijn...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Vrijzinnige
Lid geworden op: 27 feb 2018, 13:45

26 mar 2018, 08:25

Jockey schreef:
Vrijzinnige schreef:
Jockey schreef:
Vrijzinnige schreef:N-VA-fractieleider Peter De Roover wil weten wie het dossier over de levensduurverlenging van de F-16’s heeft gelekt. Dit staat in contrast met de houding van de N-VA tegenover klokkenluiders in andere dossiers.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180323_03425511
Dat hij gelijk heeft! Hoe zijn die klokkenluiders in Hasselt nu weer gevaren?  :lol: :lol: :lol:
Maar Jocky, om je geheugen eventjes op te frissen: in Hasselt kregen de klokkenluiders alle lof van de NVA, er was er zelfs ééntje die een plaatsje op de NVA lijst wist te bemachtigen !  :lol: :lol: :lol:

Een van de klokkenluiders in de affaire Hazodi, Serge Delvaux, zal tijdens de gemeenteraadsverkiezingen opkomen voor de N-VA in Hasselt. Dat is bekendgemaakt tijdens een partijcongres. Delvaux was een van de vier klokkenluiders die verschillende zaken aan het licht brachten over de werking binnen de politiezone Hazodi. Hij werkt ondertussen niet meer voor de politiezone Hazodi, maar stapte over naar Antwerpen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120620_00192478
Vrijzinnige het is wel de dieprode SPA die in Hasselt een vuile achterbakse rol heeft gespeeld hé. Vrees dat we naast elkaar aan het praten zijn...
Tiens, tiens Jockey ! Heeft de dieprode SPA dan Serge Delvaux (één van de klokkeluiders) op de NVA verkiezingslijst geplaatst ?  :lol: :lol: :lol:
Een volk krijgt de leiders dat zij verdienen