Windows 10. Uitvoeren als administrator.

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Jetteke
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:02
Locatie: Oost-Vlaanderen

02 jun 2018, 08:37

Ik wil een kleine wijziging uitvoeren bij drivers etc host, maar krijg bij het opslaan van kladblok steeds de melding dat ik geen machtiging heb om hierin wijzigingen aan te brengen. Ik ben nochtans de enige gebruiker en bij mijn account staat ook administrator. Voor windows 8.1 weet ik hoe ik dat moet doen (onderaan de lijst van de apps staat de mogelijkheid om bij kladblok als administrator uit te voeren) Bij Windows 10, die ik pas 2 dagen heb, vind ik het niet. Kan iemand me helpen ? Veel dank, Jetteke

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 jun 2018, 10:31

typ in dat zoekglasje naast start :
klad
kladblok  zal verschijnen
klik met de rechtermuisknop op die kladblok en kies : uitvoeren als administrator

Jetteke
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:02
Locatie: Oost-Vlaanderen

02 jun 2018, 16:06

Bedankt Verhaegen. Ik heb het geprobeerd zoals u uitgelegd hebt, en dan verschijnt er een blanco kladblad. De machtiging als administrator is dan enkel voor dat blad veronderstel ik ? Ik wil iets toevoegen aan het bestand hosts (weet niet van buiten welk soort bestand dit is, maar dit is enkel te openen met kladblok)  en toevoegen lukt, maar ik kan het bestandje dan niet meer sluiten of opslaan want nog steeds verschijnt er dat ik niet gemachtigd ben. Ik ben er dus nog niet...

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 jun 2018, 16:22

ge opent die kladblok hostbestand
ge klikt op bewerken >alles selecteren >bewerken >kopieren

als ge kladblok opent als admin , rechtsklik der in en kies plakken
dan kunt ge daar nog van alles in doen wat ge maar wilt
dan kiest ge bestand >opslaan als > en ge slaagt dat op op uw bureaublad (en de naam geef je:  nieuw.bat)
dan gaat ge naar uw bureaublad en dubbelklikt der op
dan zal dat dus geinstaleerd worden
maar windows defender of de beveiliging op uw comp gaat dat ongedaan maken
ge moet daarvoor een uitzondering instellen bij uw beveiliging
hier kunt ge dat lezen hoe je dat moet doen
https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/ho ... assen.html

Jetteke
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:02
Locatie: Oost-Vlaanderen

04 jun 2018, 18:51

 Beste Verhaegen,
Dank voor uw goede uitleg, die heb ik gevolgd met gedeeltelijk succes. Voor de host is dat in orde, ik heb het bestandje klaarstaan op mijn bureaublad. De Windows defender is andere koek. Alles gevolgd zoals op de link beschreven maar bij de laatste stap krijg ik dan toch weer de melding dat ik niet gemachtigd ben om die uit te schakelen. Ik vrees dat ik mijn pc man zal moeten aanspreken om dit in orde te krijgen. Zaak is altijd : wanneer heeft die eens tijd om dit in orde te brengen, is geen panne en er gaan gewoonlijk zaken voor. Enfin, geduld is een mooie deugd nietwaar. Ik wil u toch nog eens bedanken voor alle moeite die u genomen hebt om alles zo haarfijn uit te leggen, zodat een leek als ik dit goed kon volgen.
Vriendelijke groet,
Jetteke