Goedkope arbeidskrachten

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

28 dec 2018, 14:56

De freelancers vragen dit meestal zelf, men krijgt veel meer geld, en men is niet gebonden aan dagen en uren !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
dejules

28 dec 2018, 16:14

denlowie schreef:De freelancers vragen dit meestal zelf, men krijgt veel meer geld, en men is niet gebonden aan dagen en uren !
Freelancer worden is voor lang niet iedereen de keuze van het hart.
In nogal wat gevallen komt er in de praktijk zelfs enige dwang bij kijken.

Een constatering die ons trouwens off the record bevestigd werd door een gereputeerd beloningsexpert: hij heeft weet van minstens één bedrijf dat medewerkers ontsloeg, om ze vervolgens via de achterdeur terug binnen te halen met een freelancecontract.

https://www.hln.be/geld/vacature-com/aa ... ~aa016307/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 dec 2018, 17:09

denlowie schreef:De freelancers vragen dit meestal zelf, men krijgt veel meer geld, en men is niet gebonden aan dagen en uren !
Dat klopt. Ik heb in mijn familie ook een paar mensen rondlopen die overgestapt zijn van het staat 'werknemer' naar zelfstandige. Ze zien opportuniteiten en gaan erop af.
De verloning is een veelvoud van wat ze oorspronkelijk verdienden. Geen probleem dan om je eigen pensioenfonds op te  bouwen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 dec 2018, 20:38

ZZP-ers zijn niet echt Freelancers hé. Bijna iedereen kan pizza bezorgen maar een groot bedrijf zover krijgen dat ze jouw inhuren omwille van jouw specifieke kennis is toch nog iets anders.  :D
dejules

28 dec 2018, 20:42

"Van horen zeggen dat … " ;
Zo begint een zin van een levenslang benoemde ambtenaar als hij het over werken heeft. 
"Er valt een VEELVOUD" te verdienen als freelancer" … van horen zeggen, natuurlijk.
Waarom stappen de ambtenaren dan niet massaal over op dat stelsel?
Is er iemand die hen dat verhindert? 
dejules

28 dec 2018, 21:24

E.T. schreef:ZZP-ers zijn niet echt Freelancers hé. Bijna iedereen kan pizza bezorgen maar een groot bedrijf zover krijgen dat ze jouw inhuren omwille van jouw specifieke kennis is toch nog iets anders.  :D
Freelancer worden is voor lang niet iedereen de keuze van het hart.
In nogal wat gevallen komt er in de praktijk zelfs enige dwang bij kijken.


Een constatering die ons trouwens off the record bevestigd werd door een gereputeerd beloningsexpert: hij heeft weet van minstens één bedrijf dat medewerkers ontsloeg, om ze vervolgens via de achterdeur terug binnen te halen met een freelancecontract.


https://www.hln.be/geld/vacature-com/aa ... ~aa016307/

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

28 dec 2018, 21:29

Wat wil je nu echt bewijzen ???

Ik denk dat er toch iets misgegaan is tijdens je geboorte.

Je verteld altijd iets uit de krant, waar de meeste fake nieuws staat en de grootste zever.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
dejules

28 dec 2018, 21:37

denlowie schreef: Ik denk dat er toch iets misgegaan is tijdens je geboorte.
Mooie mens bent U!

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 dec 2018, 23:10

:?: Vertelt die 'beloningsexpert' er ook bij of die mensen er beter van werden?

Aan z'n titel te horen is hij zelf een in te huren expert … anders was hij wel HRM manager of zoiets.

Geloof mij vrij dat ambtenaren ALS zij de uitzonderlijke kwaliteiten hebben ook overstappen  8O Zeker nu er bijna geen statutaire meer bijkomen.
dejules

28 dec 2018, 23:32

E.T. schreef: Geloof mij vrij dat ambtenaren ALS zij de uitzonderlijke kwaliteiten hebben ook overstappen  8O Zeker nu er bijna geen statutaire meer bijkomen.
Contractuele ambtenaren hebben een grotere vastheid van betrekking dan mensen uit de privé. Wat hun pensioen betreft krijgen velen een bijpassing tot niveau statutair. De overheid wil daar zelfs een wettelijk kader voor iedereen creëren.
Hoeveel mensen willen dit opgeven voor een onzeker statuut, overgeleverd aan de wetten vd jungle waar faillissementen eerder regel zijn dan uitzondering?
Hoeveel, E.T.?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 dec 2018, 00:19

dejules schreef:Er valt een VEELVOUD" te verdienen als freelancer" … van horen zeggen, natuurlijk.  
Julleke, het is mijn bloedeigen familie waarover ik het heb, jongen. Ik weet wat ze verdienen. Kom mij niks wijsmaken.

Bovendien gaat deze hele discussie over het toegenomen aantal zelfstandigen alleen maar over degenen die een dubbele boekhouding moeten kunnen voorleggen. Dat is niet het geval voor de deliveroo-mensen.

Vlaanderen wordt een land van zelfstandigen, en dat is de goede weg. Dank zij wie ook weer, julio? 8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

29 dec 2018, 02:20

Wil. schreef:Vlaanderen wordt een land van zelfstandigen, en dat is de goede weg. Dank zij wie ook weer, julio? 8)
Een land van zelfstandigen ... met een ondenkbaar aantal UP-start mogelijkheden.
Een land dat probeert de toekomstige pensioenen zo laag mogelijk te houden, een land dat enkel nog denkt te overleven via zijn uit het verleden geroemde werkzaamheid !
Vandaag zijn er weer 10-tallen starters meer ... waar we morgen zelfs niet meer over praten !

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

29 dec 2018, 09:01

Flashback schreef: Een land dat probeert de toekomstige pensioenen zo laag mogelijk te houden, een land dat enkel nog denkt te overleven via zijn uit het verleden geroemde werkzaamheid !
Er zijn meer zelfstandigen die het maximum rsz betalen dan er werknemers zijn die het maximum betalen aan de rsz.

En als deze ziek zijn moet de ziekenkas een heel pak minder uitgeven dan aan een werknemer, die ten andere 3 a 4 maal meer ziek is dan de zelfstandige.

Werkloosheid vergoeding bestaat niet bij zelfstandige !

Ik weet het ieder zelfstandige is een zwartwerker volgens jullie .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 dec 2018, 09:06

Flashback schreef:
Wil. schreef:Vlaanderen wordt een land van zelfstandigen, en dat is de goede weg. Dank zij wie ook weer, julio? 8)
Een land van zelfstandigen ... met een ondenkbaar aantal UP-start mogelijkheden.
Een land dat probeert de toekomstige pensioenen zo laag mogelijk te houden, een land dat enkel nog denkt te overleven via zijn uit het verleden geroemde werkzaamheid !
Vandaag zijn er weer 10-tallen starters meer ... waar we morgen zelfs niet meer over praten !
Het gaat om de netto-balans. Heb jij cijfers die aantonen dat die negatief is voor het aantal zelfstandigen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

29 dec 2018, 09:33

denlowie schreef: Ik weet het ieder zelfstandige is een zwartwerker volgens jullie .
Nee.
Vergeet niet dat Belgische werknemers de zwaarst belaste vd wereld zijn. Als alleenstaande is dat 63.5% (incl gemeenteaxatie op uw belastingsbrief) voor een "grootverdiener" (in België ben je dat vanaf 50.000 € BRUTO!!!!) en zijn pensioen is het laagste. Daar zit een enorme discrepantie op! 
Mijn punt betreffende freelancers, flexwerkers, … is het volgende.
Werkgevers willen geen vaste mensen in dienst, ze willen ze inhuren als ze ze nodig hebben. Die groep wordt steeds groter en die hebben geen vakbond dwz die moeten hun looneisen steeds degressief bijstellen om opdrachten binnen te halen. Dit is het gevolg van het eindeloos flexibiliseren van onze arbeidsmarkt, om de concurrentie met China en India aan te kunnen. Dit model zorgt voor collectieve armoede (ook en vooral van de werkende klasse) omdat de meerwaarde van die arbeid niet naar de uitvoerder vh werk gaat maar naar de bedrijfseigenaren. Dit kapitalistisch systeem is volledig fout!.