Werken en toch in armoede leven

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

14 jan 2019, 10:31

In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, verdient de gemiddelde ambtenaar in ons land bijna 12% meer dan zijn collega in de privésector. Een belangrijk feit met het oog op een onvermijdelijke sanering van onze openbare financiën alsook op een mogelijke hervorming van het ambtenarenpensioen.

https://etion.be/kennisbank/loon-ambten ... -dan-prive

Welke andere voordelen en tegemoetkomingen zijn er nog voor Vlaamse ambtenaren?
Naast het loon maak je bij de Vlaamse overheid nog kans op andere (financiële) voordelen, tegemoetkomingen, vergoedingen en toelagen zoals :

● Hospitalisatieverzekering
● Maaltijdcheques
● Tussenkomst woon-werkverkeer
● Internet en computer
● Persoonlijk gebruik dienstwagen
● Tussenkomst beeldschermbril
● Tussenkomst medische check-up 50+
● Rechtsbijstand
● Voordelige kinderopvang tijdens schoolvakanties
● Begrafenisvergoeding
● Opleidings- en vormingsaanbod
● Psychosociale en juridische hulp
● Griepvaccinatie
● Toelage voor dienstreizen
● Vakantiegeld en eindejaarstoelage
● Haard- en standplaatstoelage
● Toelage voor tijdelijke functieverzwaring
● Prestatietoelage
● Mandaattoelage
● Nacht-, zaterdag- en/of zondagsvergoedingen
● Permanentietoelage
● Oplage ploegenarbeid
● Overuren
● Gevaartoelage
● Kraamgeld en kinderbijslag
● Competentiepremie
● Toelagen voor specifieke personeelscategorieën zoals loodsen en luchthavenpersoneel

https://www.hln.be/geld/vacature-com/di ... ~add7e7cf/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 jan 2019, 11:28

dejules schreef:In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, verdient de gemiddelde ambtenaar in ons land bijna 12% meer dan zijn collega in de privésector. 
De situatie anno 2019 is anders dan in de jaren '60, '70 en '80. Alle ambtenaren uit die periode hebben geleerd de tering naar de nering te zetten.

"Nathalie" uit je je krantenknipseltje is een krekel geweest. Nu is het winter voor haar. De mensen lezen geen stichtende verhalen meer, geloof ik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

14 jan 2019, 13:42

dejules schreef:Toen haar man in 2015 overleed na een slepende ziekte van vier jaar, kreeg de toen 42-jarige Nathalie uit Herentals een ‘overgangs­uitkering’. Een som waarvan, net zoals de tijdelijke ziekte-uitkering die ze kreeg, amper belastingen werden afgehouden. Maar de factuur volgde. Twee jaar later had ze bij de fiscus een schuldenlast van 25.000 euro opgebouwd. ‘Om van een brug te springen’, zegt de moeder van twee kinderen, die nu 12 en 13 jaar zijn. Ze vroeg een afbetalingsplan dat langer liep dan één jaar, maar dat werd geweigerd.

‘Ik botste op een muur van mensen die wereldvreemd zijn en geen begrip opbrengen voor persoonlijke situaties’, zegt ze. ‘Ze spraken tegen me alsof ik het allergrootste crapuul was. Ik heb spijt dat ik die gesprekken niet heb opgenomen. Ik durf niet herhalen wat ze allemaal hebben gezegd.

’Nathalie moest 1.073 euro per maand afbetalen. Dat maakte dat ze bij familie en vrienden moest aankloppen om geld te lenen. ‘Ik kan dat bedrag niet afgeven en dan nog leven’, klinkt het. ‘Ik werk voltijds, en op vrijdagavond doe ik nog een flexi-job.’Schuld bij orthodontistHun leven zag er vroeger heel anders uit. Nathalies man bekleedde een mooie managersfunctie. Zelf is ze ingenieur en preventieadviseur. ‘We moesten nooit nadenken over wat we deden’, zegt ze. ‘Hadden mijn kinderen nieuwe voetbalschoenen nodig, dan kochten we die. Nu koop ik de schoenen voor mijn ene zoon in september, die voor de andere in januari. Eens gaan schaatsen met vrienden? Te duur.’ Op het pensioen dat haar man in zijn 33-jarige carrière opbouwde, heeft ze pas recht wanneer ze zelf met pensioen gaat. Dat maakt haar kwaad. ‘Ik heb dat geld nu nodig om mijn kinderen groot te brengen.’In oktober vorig jaar kreeg ze de melding dat ze 3.300 euro van de belastingen zou terugkrijgen. Een lichtpuntje, waarmee ze dure orthodontische behandelingen voor haar kinderen liet uitvoeren, met de belofte bij haar belastingteruggave in december te betalen. Tot een brief in december meldde dat ze het geld toch niet kreeg, door haar openstaande schuld. ‘Een kerstcadeau’, noemt ze het cynisch. Nu staat Nathalie ook bij haar orthodontist in het rood. In april loopt haar afbetalingsplan bij de fiscus af. (kls)

http://m.standaard.be/cnt/dmf20190113_0 ... 8-ScptnWCg
Als je nu met een ingenieursdiploma nog niet weet dat je indien je nog belastingschulden hebt NOOIT kan terugtrekken van de belastingen, jààà man... 
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

14 jan 2019, 13:57

Jockey schreef: Als je nu met een ingenieursdiploma nog niet weet dat je indien je nog belastingschulden hebt NOOIT kan terugtrekken van de belastingen, jààà man... 
Een verhaaltje gelijk er zovelen rondwaren op het internet  " ze staat in schuld bij de orthodontist ……."  moet ge mij die eens aanwijzen waar ge "in schuld kunt staan" ….. niet kunnen betalen dan kunt ge zo vertrekken!!
Ice

14 jan 2019, 14:11

Jockey schreef:
dejules schreef:Toen haar man in 2015 overleed na een slepende ziekte van vier jaar, kreeg de toen 42-jarige Nathalie uit Herentals een ‘overgangs­uitkering’. Een som waarvan, net zoals de tijdelijke ziekte-uitkering die ze kreeg, amper belastingen werden afgehouden. Maar de factuur volgde. Twee jaar later had ze bij de fiscus een schuldenlast van 25.000 euro opgebouwd. ‘Om van een brug te springen’, zegt de moeder van twee kinderen, die nu 12 en 13 jaar zijn. Ze vroeg een afbetalingsplan dat langer liep dan één jaar, maar dat werd geweigerd.

‘Ik botste op een muur van mensen die wereldvreemd zijn en geen begrip opbrengen voor persoonlijke situaties’, zegt ze. ‘Ze spraken tegen me alsof ik het allergrootste crapuul was. Ik heb spijt dat ik die gesprekken niet heb opgenomen. Ik durf niet herhalen wat ze allemaal hebben gezegd.

’Nathalie moest 1.073 euro per maand afbetalen. Dat maakte dat ze bij familie en vrienden moest aankloppen om geld te lenen. ‘Ik kan dat bedrag niet afgeven en dan nog leven’, klinkt het. ‘Ik werk voltijds, en op vrijdagavond doe ik nog een flexi-job.’Schuld bij orthodontistHun leven zag er vroeger heel anders uit. Nathalies man bekleedde een mooie managersfunctie. Zelf is ze ingenieur en preventieadviseur. ‘We moesten nooit nadenken over wat we deden’, zegt ze. ‘Hadden mijn kinderen nieuwe voetbalschoenen nodig, dan kochten we die. Nu koop ik de schoenen voor mijn ene zoon in september, die voor de andere in januari. Eens gaan schaatsen met vrienden? Te duur.’ Op het pensioen dat haar man in zijn 33-jarige carrière opbouwde, heeft ze pas recht wanneer ze zelf met pensioen gaat. Dat maakt haar kwaad. ‘Ik heb dat geld nu nodig om mijn kinderen groot te brengen.’In oktober vorig jaar kreeg ze de melding dat ze 3.300 euro van de belastingen zou terugkrijgen. Een lichtpuntje, waarmee ze dure orthodontische behandelingen voor haar kinderen liet uitvoeren, met de belofte bij haar belastingteruggave in december te betalen. Tot een brief in december meldde dat ze het geld toch niet kreeg, door haar openstaande schuld. ‘Een kerstcadeau’, noemt ze het cynisch. Nu staat Nathalie ook bij haar orthodontist in het rood. In april loopt haar afbetalingsplan bij de fiscus af. (kls)

http://m.standaard.be/cnt/dmf20190113_0 ... 8-ScptnWCg
Als je nu met een ingenieursdiploma nog niet weet dat je indien je nog belastingschulden hebt NOOIT kan terugtrekken van de belastingen, jààà man... 
Jazeker! Eenzijdige schuldvergelijking mogen enkel de fiscus, de roverheid en bedrijven toepassen...voor de burgers is het dan weer onwettig en mag het niet.  :roll: 

Die moeten zelfs vergissingen van de fiscus/facturen éérst storten voor ze terugkrijgen waar ze recht op hebben, niks schuldvergelijking en verrekenen dan....hopelijk vergist de fiscus zich nooit met een komma bij het bedrag x 1.000 dat jij hen verschuldigd bent, Jockey...dan zou je wellicht anders piepen.... :twisted:

"een ‘overgangs­uitkering’. Een som waarvan, net zoals de tijdelijke ziekte-uitkering die ze kreeg, amper belastingen werden afgehouden. "
Wíe ging hier in de fout? Deze vrouw die niet wist dat er geen belastingen werden afgehouden of wie verantwoordelijk is voor deze uitbetalingen en geen belastingen inhield waarvoor deze vrouw achteraf gestraft wordt???????
WIE GING HIER IN DE FOUT waarvoor een onschuldige nu moet boeten en in armoede belandt??? :evil:
Ice

14 jan 2019, 14:54

Paul Siemons schreef:
Jockey schreef: Als je nu met een ingenieursdiploma nog niet weet dat je indien je nog belastingschulden hebt NOOIT kan terugtrekken van de belastingen, jààà man... 
Een verhaaltje gelijk er zovelen rondwaren op het internet  " ze staat in schuld bij de orthodontist ……."  moet ge mij die eens aanwijzen waar ge "in schuld kunt staan" ….. niet kunnen betalen dan kunt ge zo vertrekken!!
Ah, jij bent bij de gelukkigen die nog altijd meteen alles kunnen betalen?
Dat zijn geen verhaaltjes, nog nooit een afspraak gemaakt om de verschuldigde som te mogen afbetalen per maand? Zeker als het hoge bedragen betreft?
Dat heet dan een afbetalingsplan.... :roll:

Er zijn velen die niet beseffen wat het tegenwoordig allemaal kost en dat er steeds meer mensen gedwongen worden tot splitsing van hoge bedragen om bijv. bij de orthodont voor hun kinderen een nodige beugel te kunnen betalen...enig idee wat dat kost??? Dat kan tegenwoordig wel gaan tot 10.000€, mijn beste!  :evil:

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

14 jan 2019, 16:47

Ice schreef:
Paul Siemons schreef:
Jockey schreef: Als je nu met een ingenieursdiploma nog niet weet dat je indien je nog belastingschulden hebt NOOIT kan terugtrekken van de belastingen, jààà man... 
Een verhaaltje gelijk er zovelen rondwaren op het internet  " ze staat in schuld bij de orthodontist ……."  moet ge mij die eens aanwijzen waar ge "in schuld kunt staan" ….. niet kunnen betalen dan kunt ge zo vertrekken!!
Ah, jij bent bij de gelukkigen die nog altijd meteen alles kunnen betalen?
Dat zijn geen verhaaltjes, nog nooit een afspraak gemaakt om de verschuldigde som te mogen afbetalen per maand? Zeker als het hoge bedragen betreft?
Dat heet dan een afbetalingsplan.... :roll:

Er zijn velen die niet beseffen wat het tegenwoordig allemaal kost en dat er steeds meer mensen gedwongen worden tot splitsing van hoge bedragen om bijv. bij de orthodont voor hun kinderen een nodige beugel te kunnen betalen...enig idee wat dat kost??? Dat kan tegenwoordig wel gaan tot 10.000€, mijn beste!  :evil:
Beste Ice, ik heb drie volwassen zonen en daar heeft de orthodontist bij alle drie goed aan verdiend. EN!  :wink:Ik heb nog niet eens een ingenieursdiploma... EN! Hetgeen men vrouw verdiende door te gaan poetsen was juist genoeg om die drie hun 'zondag' te betalen... Maar mijn vrouw kan met geld omgaan en heeft geen gat in haar hand, en ik ben ootmoedig genoeg om dat toe te geven, en laat haar aldus reeds 49 jaar 'de kas' doen.  :oops: :lol:
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

14 jan 2019, 17:00

Jockey schreef: Hetgeen men vrouw verdiende door te gaan poetsen was juist genoeg om die drie hun 'zondag' te betalen...
In het zwart?

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

14 jan 2019, 19:16

Heel fijne reactie Dejules! Zoals steeds, wat ben jij toch een .... Je weet en realiseert je toch dat sommigen gewerkt hebben voor hun inkomen en niet in een hangmat gekoesterd werden/zijn door bijdragen van anderen, zoals jezelf?!

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

14 jan 2019, 19:25

Horus1 schreef:Heel fijne reactie Dejules! Zoals steeds, wat ben jij toch een .... Je weet en realiseert je toch dat sommigen gewerkt hebben voor hun inkomen en niet in een hangmat gekoesterd werden/zijn door bijdragen van anderen, zoals jezelf?!
En mag die vraag dan niet gesteld worden ?
Jockey zal er dan wel nee of ja op antwoorden zeker ... 

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

14 jan 2019, 19:49

dejules schreef:
Jockey schreef: Hetgeen men vrouw verdiende door te gaan poetsen was juist genoeg om die drie hun 'zondag' te betalen...
In het zwart?

En dan? Hoeveel huisvrouwen werkten 30 jaar geleden aangegeven als poetshulp? :-) Ik ga je méér zeggen, het was bij een gekend rechter... Apropos, wat deed jouw vrouw? Trouwens eveneens heeft zij als gerante AANGEGEVEN! gewerkt, dus laat ons zeggen in 't grijs... LOL!!! 
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
Fazal

14 jan 2019, 20:21

Schei nu toch eindelijk eens uit met die insinuaties tegenover elkaar!
Iedereen weet het best over zichzelf, en een ander heeft daar geen zaken mee.
Dat voortdurend insinueren is uiterst kinderachtig, en maakt een deftige discussie onmogelijk!
We zijn hier, mag ik toch veronderstellen, allemaal Senioren onder elkaar.
Laten we dan ook als volwassenen van mening wisselen, en niet gestadig  elkaar met kinderachtige insinuaties om de oren slaan! 
Dat strekt Senioren niet tot eer! Dat getuigt meer van kinds worden voordat hun tijd daarvoor gekomen is!
En hopelijk komt die nooit!  :wink:




 
Ice

15 jan 2019, 02:31

Jockey schreef: Beste Ice, ik heb drie volwassen zonen en daar heeft de orthodontist bij alle drie goed aan verdiend. EN!  :wink:Ik heb nog niet eens een ingenieursdiploma... EN! Hetgeen men vrouw verdiende door te gaan poetsen was juist genoeg om die drie hun 'zondag' te betalen... Maar mijn vrouw kan met geld omgaan en heeft geen gat in haar hand, en ik ben ootmoedig genoeg om dat toe te geven, en laat haar aldus reeds 49 jaar 'de kas' doen.  :oops: :lol:
Inderdaad, je zegt het: VOLWASSEN zonen.....zeg eens: hoelang is het geleden dat je met die drie bij de orthodonist bent langs geweest? 10 jaar? Meer? En wat heeft dat tóen gekost?
Vergelijk dat eens met een huidig bezoek aan de orthodontist vandaag de dag?
Zou je het ook nog vandaag in één keer kunnen betalen, denk je?
En dat heeft helemaal níks te maken met een gat in de hand of financieel beheer maar misschien met de intussen haast ónbetaalbare prijzen?  :roll:

Precies, Fazal, uiterst irritant, telkens die persoonlijke sneren tussen discussies waar niemand een boodschap aan heeft.
dejules

15 jan 2019, 10:49

Een advocate uit Grimbergen riskeert een gevangenisstraf van 2 jaar met uitstel voor het verduisteren van minstens 233.000 euro. Dat geld was afkomstig van mensen die in een collectieve schuldenregeling zaten en van wie zij het afbetalingsplan moest behartigen. 

https://www.hln.be/regio/grimbergen/adv ... ~a782e0e2/

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

15 jan 2019, 10:58

Fazal schreef:Schei nu toch eindelijk eens uit met die insinuaties tegenover elkaar!
Laten we dan ook als volwassenen van mening wisselen, en niet gestadig  elkaar met kinderachtige insinuaties om de oren slaan! 




 
Ge zijt waarschijnlijk niet de enige hoor Fazal, die deze mening deelt.  :roll: