Feesten allerhande ... keuze te over

Waar vandaan: Culinair > Dossier Feesten > Feesten allerhande ... keuze te over

Feesten allerhande ... keuze te over

Feesten doet men zelden alleen. Feesten doe je steeds in groepsverband. Dit is logisch. Een mens maakt immers steeds deel uit van een of andere groep. Iedereen heeft de behoefte tot communicatie, tot de uitwisseling van ervaringen, tot het uiten van zijn zelfexpressie. En zeg nu zelf, al feestend, in welke vorm dan ook, gaat dit zoveel makkelijker en is het ook zoveel aangenamer.

Feesten kan men grosso mode in verschillende categorieën onderbrengen:

1. Lifecycle feesten
Deze feesten staan in relatie met de levensloop van een individu. Gekende voorbeelden zijn:

  • Geboorte (doop, ….)
  • 12 jaar (Communie, bar mitzvah, ….)
  • 18 jaar & diploma
  • Verloving & huwelijk
  • Zilveren- & gouden bruiloft
  • Pensionering
  • Begrafenis
  • ...

De bedoeling van deze bijeenkomsten of feesten is het confirmeren van mijlpalen. Het is immers voor de gemeenschap zeer belangrijk om stil te staan bij de verschillende grote kruispunten in het leven van een persoon, in het leven van een lid van hun gemeenschap of groep.
Zo is iedereen immers verheugd bij een geboorte. Maar zeker het huwelijk en de pensionering zijn nog steeds belangrijke ankerpunten in het leven van de familie. Dit zijn momenten van vreugde en zij dienen gevierd te worden. De aanwezigen zijn de brede familie en vrienden.


2. Groepsfeesten
Voor deze feesten bestaat er een relatie met de jaarlijkse cyclus en/of levensloop van een groep: school, geloofsgemeenschap, gemeente, vereniging, ...

Gekende voorbeelden zijn:

  • voor een school: schoolfeest, proclamatie, kerstfeest, ...
  • voor een geloofsgemeenschap: kerstmis, Pasen, Pinksteren, ......
  • voor een sportvereniging: mosselfeest, ledenfeest, BBQ, ..

Voor de groepsfeesten zijn de doelstellingen dan weer iets anders. Naast het feit dat ook hier de groepsgeest wordt aangescherpt met feesten, wil men ook mijlpalen confirmeren en zelfs ook aan fundraising doen.


3. Motivatiefeesten

Naast het feit dat deze feesten gecreëerd worden om de relatie met zijn doelgroep te verbeteren, denken we hierbij aan een bedrijf dat zijn klantenbanden wil aanhalen, wordt dit soort feesten ook gebruikt door bijvoorbeeld een stad of gemeente om zijn bevolking vertier te geven. Of om kooplustige toeristen aan te trekken.

Maar ook meer en meer om zijn stad in de picture te plaatsen.
Immers, goed gekend = veel publiciteit = is betere investeerders = betere tewerkstelling = meer geld = ...

Aloude waarden in de stedelijke feesten zijn:

  • in open lucht: stoet, kermis, straattheater, sportwedstrijden, ....
  • binnen: beurzen, optredens, ....


4. Commerciële feesten

Commerciële feesten worden enkel ingericht om economische motieven.

Gekende voorbeelden:

  • themaparken
  • muziekfestivals
  • sportmanifestaties
  • ...

Het doel van deze feesten is dus winstmaximalisatie. Wie is er aanwezig? Dit zijn uiteraard de (betalende) doelgroep zoals de jeugd, ... of de fans, ... en de artiesten (professionele sporters, muzikanten, levensgrote poppen, ..).

 


FESTARENT is je betrouwbare verhuurpartner bij uitstek, voor een uitgekiend en volledig assortiment materialen voor ieder feest(je) of event, van klein tot groot: van stijlvol feestmeubilair voor binnen en buiten, tot functionele keukenapparatuur.
Voor al je feest-plannen kan je vrijblijvend contact nemen met een van onze filialen (Festarent Brussel, Hasselt of Leuven). Ga naar onze website www.festarent.com of stuur een e-mail naar  info@festarent.com
Met FESTARENT maak je er een écht feest van!