Waar vandaan: Geld en Werk > Werk & Carrière > 4 slechte gewoontes die je carrière nekken
4 slechte gewoontes die je carrière nekken
Vraag je je af waarom je niet sneller vooruit geraakt in je carrière of waarom je baas je niet ziet staan als er een promotie of opslag wordt uitgedeeld? Dan is het tijd om je hand eens in eigen boezem te steken.
1. Defensief zijn
Wanneer je defensief reageert als je vlammende kritiek krijgt, kunnen je collega's je beginnen te mijden en je manager zal stoppen met je te vertellen hoe je je kan verbeteren. Je moet ervan uitgaan dat kritiek opbouwend bedoeld is. Kritiek van iemand die erop uit is je te kwetsen, kan je negeren, maar ga ook tegen die mensen niet staan fulmineren. Ze zijn het niet waard.
2. Niet assertief zijn
Je denkt misschien dat niet te veel opvallen en niemand tegen de schenen schoppen het beste is voor je carrière, maar niet assertief zijn is nog erger. Ga ervoor als je vindt dat een bepaalde beslissing fout is, een project afstevent op een ramp of dat je opslag verdient. Goede managers zullen hierover willen praten. Natuurlijk is er een verschil tussen assertief zijn en te pusherig zijn. Maar je mening geven op een professionele en constructieve manier is absoluut een noodzaak om vooruit te komen.
3. Je eigen werk niet promoten
Je mag dan nog fantastisch werk leveren, als niemand het ziet, ben je er weinig mee. Toch niet als je uit bent op promotie of opslag. Zorg ervoor dat je baas en de baas van je baas weten wat je doet, en wees niet te bescheiden om je verwezenlijkingen in de verf te zetten.
4. Te snelle beslissingen nemen
Of het nu gaat om het aftrappen op het werk omdat je baas iets negatief zei, of een job aannemen zonder er goed over na te denken: impulsieve beslissingen nemen in je carrière is zelden een goed idee. Je professionele beslissingen hebben serieuze gevolgen voor je portemonnee, je reputatie en je dagelijkse levenskwaliteit.
Lees ook:- Nog 4 slechte gewoontes die nefast zijn voor je carrière!
- 5 beschamende carrièremomenten: hoe ze te overleven?
- 9 vervelende e-mailgewoontes en hoe ze overkomen bij anderen
Bron: Jobat.be