Waar vandaan: Juridisch advies > Huur van bedrijfsruimte

Huur van bedrijfsruimte

Juridisch advies

< Vorige Archief Volgende >
     

Wij baten een bedrijf uit dat recentelijk nog werd uitgebreid. Onze dochter houdt zich bezig met alle administratie, boekhouding e.a. Tot op heden hadden wij een klein kantoor ingericht in onze privéwoning, doch dit is veel te klein geworden.

Een kennis stelde ons onlangs voor om een kantoor met bedrijfsruimte waarvan hij eigenaar is aan ons te verhuren. In deze bedrijfsruimte zouden we dan nog materiaal kunnen wegzetten. Wij zien dat wel zitten, maar we vragen ons af of wij dan niet onder toepassing van de handelshuur zullen vallen. We zouden dit niet fijn vinden omdat we dan voor langere tijd gebonden zijn en dat willen we eigenlijk niet.

Kan u ons hierover inlichten? Moeten wij een contract opmaken?

U hoeft zich geen zorgen te maken. Een handelshuur is van toepassing op verhuurde goederen die bestemd zijn voor de uitbating van een winkel of een ambachtelijk bedrijf waarin men rechtstreeks contact heeft met de klanten. In uw geval gaat het vooral om de huur van een kantoor en een bijhorende bedrijfsruimte voor het plaatsen van materiaal.

Het gaat hier dus niet om een winkel. Het feit dat u niet onder toepassing van de handelshuur valt, betekent dat de gewone huurwetgeving toepasselijk zal zijn in uw situatie.

Dus de Woninghuurwet is hier evenmin van toepassing.

U kunt met uw kennis een gewone huurovereenkomst afsluiten en hierin overeenkomen hetgeen u wenst. Het "gemeen huurrecht" biedt een zeer grote vrijheid voor de huurder en de verhuurder. Zij kunnen een contract opstellen waarbij ze alle vrijheid hebben omtrent duurtijd, prijs enz....

Wij raden u wel ten stelligste aan om een dergelijke huurovereenkomst schriftelijk af te sluiten. Dit om latere discussies en betwistingen te voorkomen.

Sluit u het contract af voor een onbepaalde tijd, dan moet u ook een opzeggingstermijn voorzien voor het geval één der partijen een einde aan de overeenkomst wenst te maken.

U kan deze termijn vrij overeenkomen in het contract.

Spreekt u met de verhuurder af om de kantoorruimte te huren voor een welbepaalde tijd, dan zal de huurovereenkomst een einde nemen bij het verstrijken van de afgesproken termijn en zal het niet nodig zijn een opzegging te geven.

Probeer verder ook zoveel mogelijk clausules op te nemen omtrent de huurprijs, de wijze van betaling, het utvoeren van werken, onderhoud en herstellingen van het gebouw, de vergoeding voor eventuele herstellingen welke door u zouden uitgeoefend worden, enz....

Het is beter te veel clausules op te nemen in de overeenkomst dan te weinig, want dit leidt later ongetwijfeld tot moeilijkheden. Het is beter te voorkomen dan te genezen!

Vrijdag 20 Maart 2009

 

 

rss