Waar vandaan: Juridisch advies > Nieuw: Bedenktermijn bij verkoop via website!

Nieuw: Bedenktermijn bij verkoop via website!

Juridisch advies

< Vorige Archief Volgende >
     

Onze beide kleinkinderen rijden paard en omwille van tijdsgebrek koop ik geregeld iets voor hen via het Internet. Tot nu toe heb ik hiermee nog nooit problemen gehad, maar een vriendin vertelde mij dat de wetgeving betreffende het "verkopen via het Internet" recentelijk werd aangepast. Graag had ik vernomen of dit inderdaad zo is en zo ja, wat is er dan precies veranderd?

De vroegere regeling

Het is inderdaad zo dat er recentelijk een aantal aanpassingen gebeurd zijn aan de wetgeving betreffende de handelspraktijken en de bescherming van de consument.

In onze vroegere wetgeving had men het over "een verkoop op afstand": dit was een bepaalde "handelspraktijk" die door vele verkopers werd gehanteerd. Zo bijvoorbeeld een verkoop via een website. Verkoopt men via een website dan komt de klant niet naar de leverancier/verkoper toe, maar koopt hij op afstand. Bij een dergelijke verkoop op afstand kon de consument nog gedurende een termijn van 7 dagen de koop annuleren.

De nieuwe Wet betreffende Marktpraktijken en Consumentenbescherming

Ondertussen is door de Wet betreffende Marktpraktijken en consumentenbescherming voor deze verkopen op afstand, deze termijn van 7 dagen aangepast en gebracht naar 14 dagen.

Deze wet omschrijft de "overeenkomst op afstand" als elke overeenkomst tussen een onderneming en een consument betreffende goederen of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf.

Met "onderneming" bedoelt men elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, evenals zijn verenigingen.

"Techniek voor communicatie op afstand" is ieder middel dat, zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van onderneming en consument, kan worden gebruikt voor de sluiting van de overeenkomst tussen deze partijen.

Concreet houdt dit alles in dat indien een consument (uzelf dus) een goed koopt via een website, u als koper nog het recht hebt om deze koop nog gedurende 14 dagen te annuleren. Deze termijn gaat normaal gezien in vanaf het ogenblik dat de consument het goed ontvangt. Bovendien moet elke handelaar op zijn website melding maken van deze mogelijkheid tot annulatie (men noemt dit het "herroepingsbeding").

Wat indien beide partijen handelaars zijn?

Stel dat u (de koper), geen gewoon consument bent maar eveneens een handelaar, dan liggen de zaken wel wat anders.

Deze nieuwe wettelijke bepaling geldt namelijk alleen indien men verkoopt via een website aan een gewone consument. Alleen een particulier beschikt dus over deze bedenktermijn van 14 dagen. Is de klant echter een handelaar of zelfstandige en koopt hij niet privé maar voor beroepsdoeleinden dan is deze regel dus niet van toepassing. In dat geval gaat de koop gewoon door en kan deze handelaar/koper zich niet meer terugtrekken.

Mag de verkoper betaling eisen alvorens te leveren?

De Wet betreffende Marktpraktijken maakt het inderdaad mogelijk dat de verkoper eerst een betaling vraagt bij de koper (ook diegene die voor beroepsdoeleinden koopt!) die koopt via de website. Dit was in de vroegere wetgeving niet het geval! Wel moet de verkoper, indien de koper de koop annuleert, de prijs binnen de 30 dagen terugstorten aan de koper.

Vrijdag 08 April 2011

 

 

rss