Waar vandaan: Help > E-cards

E-cards

Wat zijn e-cards?

E-cards, ofwel elektronische postkaarten; ookwel elektronische ansichtkaarten genoemd, kan je vanaf Seniorennet versturen. Je kan kiezen uit honderden figuren, deze figuren worden in de vorm van een kaartje per e-mail toegestuurd naar de ontvanger. Dit zijn de zogenaamde e-cards. Dus in plaats van een postzegel te betalen, een kaartje te kopen, en je kaartje met de hand te schrijven; kan je het allemaal digitaal doen, en dit alles geheel gratis en onbeperkt.

Hoe verstuur ik een e-card?

Om een e-card te versturen, moet je om te beginnen naar e-cards gaan op Seniorennet. Dit doe je door op "E-cards" te klikken in het menu.

  • Vervolgens kies je uit een van de tientallen categoriën de juiste uit en klik je daarop.
  • Daarna krijg je een aantal kleine figuurtjes te zien, dit zijn miniatuurvoorbeelden van de originele kaartjes. Klik op een figuur om deze in het origineel formaat te zien.
  • Bij vele categorieën zijn er meerdere pagina's met figuren, je kan onderaan klikken op "Volgende", of je klikt op een paginanummer.
  • Wanneer je het gewenste kaartje hebt gekozen, klik je dus op het miniatuurvoorbeeldje.
  • De pagina die volgt laat een voorbeeld zien hoe het definitieve kaartje eruit gaat zien. Je ziet "Jouw titel", "Bericht" en "Handtekening". Deze dingen kan je daaronder invullen.
  • Vul de gegevens in die gevraagd worden. Verzin dus een titel, geef je berichtje in, maak een handtekening (meestal je naam of eindbegroeting).
    Indien je je kaartje uitgebreid wenst aan te passen, kan je de kleur van het lettertype aanpassen, een ander lettertype kiezen, en de grootte van de letters kiezen. Maar nogmaals, dit is uitbreiding en is niét verplicht.
  • Vervolgens vul je de naam en e-mail adres in van de ontvanger, en de gegevens van jezelf.
  • Vervolgens moet je een datum selecteren waarop het kaartje wordt verstuurd. Indien je het onmiddellijk wilt versturen, blijf je daarvan af. Maar het is mogelijk tot 3 maanden op voorhand een kaartje aan te maken, en dan op een specifieke datum te laten versturen. Indien u dit wenst, selecteert u de gewenste datum waarop het kaartje moet worden verstuurd.
  • Hierna kan je een 'postzegel' kiezen. Dit kost niets, maar maakt het enkel echter. Indien je niets doet, komt er geen op. Geen nood, zelfs zonder postzegel komt het kaartje aan, dit is puur voor het uitzicht.
  • Hierna kan je een achtergrondkleur instellen van het kaartje. Deze is standaard wit; wil je een ander kleurtje? Selecteer er dan één uit het lijstje.
  • Als allerlaatste voor je kaartje klaar is, heb je de mogelijkheid om verwittigd te worden als de andere persoon je kaartje heeft bekeken. Als u dit niet vraagt, wordt er niets gestuurd als de ontvanger het kaartje effectief heeft gezien, indien wel gevraagd; zal de computer u onmiddellijk een e-mailtje sturen als de ontvanger uw berichtje heeft gezien.
  • Klik op "Voorbeeld voor verzenden" om verder te gaan.

Hierna ziet u een voorbeeld van het definitieve kaartje, zoals de ontvanger het zal zien. Indien u tevreden bent, klik éénmaal op "Verstuur Virtuele kaart" (indien u 2x klikt, zal de kaart 2x aankomen, vandaar maar één keer klikken). Indien u nog iets wilt wijzigen, kan u dat doen door naar "Terug naar Invoer" te klikken.

Als u uw kaartje heeft verstuurd, dan krijgt u nog een bevestiging op het scherm dat alles goed is verstuurd.

Hoe haal ik een e-card op?

Als iemand u een e-card heeft gestuurd, heeft u een e-mailtje ontvangen. In die e-mail staat een adres waarnaar u moet surfen. Ga daarnaar toe, ofwel door op het adres te klikken, ofwel door het adres in de adresbalk van uw browser te kleven.

U zal het kaartje nu zien inladen voor u. U kan het kaartje ook makkelijk afdrukken, druk op "Print Versie", dan zal het hele uitzicht van Seniorennet verdwijnen, en enkel nog het kaartje zichtbaar blijven; klaar om af te drukken!

Wij geven u een tip: de persoon die u het kaartje heeft verstuurd, ontvangt er altijd graag eentje terug! Vandaar dat wij ook onmiddellijk de mogelijkheid voorzien dat u ook een kaartje kan versturen.

Ik kan mijn e-card niet ophalen!

Dit kan enkele oorzaken hebben:

  1. U heeft niet het héle adres geopend van de e-card. Kopieer héél het adres in de adresbalk van uw browser, en surf naar dat adres.
    Het adres moet exact zijn, omdat elk kaartje een unieke code heeft, zodat wij het juiste voor u samenstellen; indien het adres fout is; weet onze computer niet welk kaartje hij u moet tonen.
  2. U heeft té lang gewacht om het kaartje op te halen. Alle kaartjes ouder dan 60 dagen worden automatisch verwijderd.

Ik heb nog vragen!

Indien u nog niet het antwoord heeft gevonden op uw probleem, dan kan u een e-mail sturen met uw probleem naar support@seniorennet.be; wij beantwoorden graag al uw vragen over e-cards!