Waar vandaan: Geld en Werk > Werk & Carrière > 5 fouten van bedrijven op social media

5 fouten van bedrijven op social media

5 fouten van bedrijven op social media

Bijna elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een Facebook-pagina. Daarmee is dikwijls alles gezegd, echt toegevoegde waarde creëren is weinig bedrijven gegeven. "Het valt op dat niet per se de grote jongens de beste leerling van de klas zijn", aldus sociale media-expert Philippe De Puydt.

Welke fouten maken bedrijven?

1. Te veel iPads weggeven

Veel bedrijven organiseren geregeld acties op sociale media waarbij je in ruil voor je 'like' kans maakt op een iPad of iets dergelijks. Er zijn veel fans die enkel hierop afkomen. Zeker op Facebook circuleren er heel wat accounts die enkel gebruikt worden om deel te nemen aan wedstrijden. Dit soort fans zijn geen klanten. Een bedrijf denkt best twee keer na over welke acties bij hen passen. Enkel acties organiseren is niet de beste weg om een waardevolle community op te bouwen.

2. Logo's gebruiken

Social media draaien om conversatie met de klanten. Maar een gesprek hebben met een logo voelt vaak bevreemdend aan ... Daarom dat een bedrijf beter een foto van een medewerker zou nemen als profielfoto.

Als een bedrijf dan toch een logo als profielfoto kiest, ziet het er dikwijls niet uit op internet. De meeste sociale netwerken vereisen een vierkante versie van het logo. Veel logo's zijn niet geschikt om te tonen in een vierkant, waardoor je in de newsfeed vaak onduidelijke logo's als profielfoto te zien krijgt.

3. Automatisch content publiceren

Je kan bedrijfsaccounts van verschillende sociale netwerken aan elkaar linken, waardoor bij het publiceren tijd bespaard wordt. Bijvoorbeeld: één enkel bericht op LinkedIn kan automatisch een bericht versturen via Twitter. Je kan vervolgens de Twitter-account koppelen aan Facebook en zo ditzelfde bericht in 1 keer doorposten naar Facebook.

Dit lijkt handig, maar kan echter leiden tot heel wat ergernis. Elk sociaal netwerk heeft namelijk zijn eigen manier van communiceren, en heeft zijn eigen gevoeligheden. Door automatisch dingen door te posten worden publicaties onnatuurlijk en vaak als storend ervaren.

4. Content posten = improvisatie

We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens: boodschappen op sociale netwerken zijn vluchtig en dat geldt in het bijzonder voor Twitter-berichten of tweets. De kans dat iemand je tweet leest op het moment dat je hem de wereld instuurt, is vaak klein. Niet iedereen is immers op dat moment ingelogd op Twitter. Laat staan dat alle berichten met evenveel zorg gelezen worden. Om te vermijden dat Twitter boodschappen verdrinken in het ruime sop, kunnen bedrijven slim te werk gaan. Met 'Twitter Drip Campaigns' kan je met regelmatige tussenpozen verschillende publicaties uitsturen over eenzelfde onderwerp.

5. Te zelfingenomen zijn

Mensen die te veel over zichzelf praten zijn irritant. Hetzelfde geldt voor bedrijven en merken. Sociale media gebruikers gaan geen merken volgen die enkel over zichzelf praten. Voor voldoende afwisseling in de posts zorgen, is de boodschap. Een mengeling van visuele media (beelden, video's etc.), interactieve posts (peilingen, quizvragen etc. ) en informatieve content (how-to's, artikels uit je sector etc.)

Lees ook:

Bron: Jobat.be