Waar vandaan: Geld en Werk > Werk & Carrière > Zo negeert niemand nog je mails

Zo negeert niemand nog je mails

Zo negeert niemand nog je mails

Wacht je soms uren/dagen op een antwoord op een belangrijke mail of durven jouw collega's soms te beweren dat ze je e-mail nooit ontvangen hebben of dat ze hem niet meer kunnen terugvinden? Dan komen deze 10 cruciale e-mailregels wellicht van pas!

1. Hou het kort

Iedereen heeft het druk, dus hou je mails steeds zo kort mogelijk. Focus je op de essentie en laat overbodige details in de mate van het mogelijke achterwege. Bij een te lange boodschap bestaat immers de kans dat de ontvanger beslist om jouw e-mail op een later, minder druk moment te lezen. En dat moment kan lang op zich laten wachten.

2. Onderwerp mail = samenvatting

Een onderwerp aan je mails toevoegen, is ontzettend belangrijk. Maak een korte samenvatting over jouw boodschap in de subject, zodat de ontvanger meteen weet over wat het gaat. Vermijd ook mails met onderwerpen als 'Fw: Fw: Fw: Fw: ...', want e-mails die eruitzien als spam worden zeker niet gelezen.

3. Spreek duidelijk aan

Trek de aandacht door de naam van de ontvanger uitdrukkelijk te vermelden en hem of haar steeds aan te spreken met 'u' of 'jij', als het een goede collega betreft. Mails met zinnen als 'u heeft me onlangs gevraagd' of 'u sprak onlangs over' worden minder snel genegeerd.

4. Slechts één onderwerp per mail

Vraag geen duizend en één dingen in eenzelfde mail. Bespreek in iedere mail slechts één onderwerp, ook als dit betekent dat je meerdere e-mails naar dezelfde persoon moet sturen.

5. Gebruik de juiste toon

Mailen naar je baas, collega's of klanten: het is belangrijk dat je steeds de gepaste toon gebruikt. Mails naar collega's kunnen familiair zijn, die naar klanten of naar je baas eerder niet. Wees voorzichtig met je taalgebruik en laat sarcasme en ironie achterwege, aangezien deze vaak alleen maar voor verwarring zorgen. Vermijd e-mails die verkeerd begrepen kunnen worden.

Lees ook:

Bron: Jobat.be