Waar vandaan: Juridisch advies > Problemen bij levering van koopwaar

Problemen bij levering van koopwaar

Juridisch advies

< Vorige Archief Volgende >
     

Je koopt een nieuw salon aan. Er wordt een bestelbon ondertekend en afgesproken dat de levering 14 dagen later zou gebeuren. Ondertussen zijn er al ongeveer 5 weken verstreken en werd er nog steeds niets geleverd! Je vraagt je af:

- wanneer kan er gesproken worden van een "te late" levering?

- Kan je een ander salon bij iemand anders gaan kopen?

- Wat indien de salon ondertussen geleverd wordt maar hij niet conform is met hetgeen je bestelde?

"te late" levering

Het is bij dergelijke voorvallen positief dat er een bestelbon werd ondertekend. Op deze bestelbon zal wellicht iets vermeld zijn omtrent de levertijd. In vele gevallen kan je dit terugvinden op de ommezijde van de bestelbon. In de algemene verkoopsvoorwaarden staat meestal dat de leveringsdatum slechts een benadering is. Indien er op de bestelbon niet echt een juiste datum voor de levering bedongen werd, dan spreekt men van een laattijdige levering indien het dubbele van de overeengekomen leveringstermijn verstreken is.

Mogen de goederen elders gekocht worden?

Het spreekt voor zich dat wanneer de levertijd ruimschoots overschreden werd, men zich gaat afvragen of het goed bij iemand anders kan aangekocht worden. In bepaalde gevallen is dit mogelijk, in andere niet.

In volgende gevallen is het mogelijk :

- indien er op de bestelbon overeengekomen werd dat de verkoop automatisch een einde neemt bij de niet-nakoming van de leveringstermijn;

- indien de verkoper schriftelijk afziet van de levering wegens bepaalde omstandigheden;

- indien het ogenblik van de levering zo belangrijk is zodat een laattijdige levering de koop zinloos maakt.

Het gaat hier echter om een feitenkwestie en bij betwisting is het de rechter welke zich zal moeten uitspreken over een dergelijke situatie.

Zo kan de rechter bijvoorbeeld ook uitstel van levering geven zodat de koper toch nog verplicht is de koopwaar in ontvangst te nemen.

In alle andere gevallen kan men niet zomaar een verkoop als onbestaande beschouwen, zelfs niet indien de verkoper in gebreke wordt gesteld.

Ook hier heeft de rechter de mogelijkheid om een uitstel van levering toe te kennen aan de verkoper.

Koopwaar is niet conform aan het bestelde

Komt het geleverde niet overeen met hetgeen besteld werd, dan geldt slechts één regel nl. niet in ontvangst nemen en dus niet aanvaarden.

Aanvaardt men de levering dan betekent dit dat men met alles akkoord gaat. Er moet echter wel kunnen aangetoond worden dat het bestelde goed en het geleverde niet overeenkomen.

Dit kan door voorlegging van de bestelbon.

Indien het om een belangrijk gebrek gaat, doet men er goed aan de koopwaar niet te aanvaarden, geen leveringsbon de ondertekenen en onmiddellijk een aangetekende brief met alle bezwaren te richten naar de verkoper. Er kan in deze aangetekende brief gevraagd worden naar een conforme levering binnen een redelijke termijn.
Kan er geen minnelijk akkoord bereikt worden met de verkoper, dan kan een verzoeningsprocedure voor de rechter een oplossing zijn.

Ons advies

Wij kunnen hier slechts één belangrijk advies geven, nl. een bestelbon invullen met zoveel mogelijk clausules omtrent de leveringstermijn, een juiste beschrijving van het goed, de betaalwijze, een oplossing voorzien voor het geval er te laat of niet kan geleverd worden, een schadebeding bepalen voor het geval er zich problemen voordoen enz...

Lees ook steeds aandachtig de algemene verkoopsvoorwaarden op de achterzijde en schenk genoeg aandacht aan de "kleine lettertjes"!

Vrijdag 13 Juli 2007

 

 

rss