6.9 Bij weigering van terugbetaling of vergoeding

Wat kunnen thuisverzorgers doen wanneer zij kosten willen terugbetaald krijgen of vergoed wensen te worden, maar dit wordt geweigerd ?

  1. De zorgbehoevende persoon heeft beslissingsrecht. Zijn wens is het uitgangspunt. Wenst hij geen vergoeding aan de thuisverzorger te geven, dan kan de thuisverzorger beslissen om de zorgactiviteit toch verder te zetten of om die te stoppen.
  2. Zijn het andere familieleden die de vergoeding betwisten (bijvoorbeeld omdat ze vinden dat een vergoeding niet nodig is of omdat ze vinden dat de gevraagde vergoeding te hoog is), dan moet de thuisverzorger zich in de eerste plaats kunnen verantwoorden. Het beste blijft hij de familieleden betrekken, hen op de hoogte houden van zijn financiële verrichtingen inzake thuiszorg en zorgen voor een perfecte boekhouding. Alleen indien hij elke uitgave kan aantonen en verantwoorden, beschermt hij zichzelf tegen klachten of verwijten achteraf.
  3. Wanneer andere familieleden de vergoeding weigeren (bijvoorbeeld wanneer de zorgbehoevende persoon zijn wensen niet meer kenbaar kan maken) en het twistpunt niet onderling kan worden geregeld, contacteer dan een notaris of een advocaat.

Opmerking :
Het is in sommige gevallen mogelijk om na afloop van de zorgactiviteit (bijvoorbeeld na het overlijden van de zorgbehoevende persoon) via juridische weg een vergoeding te verkrijgen, maar er is ook een behoorlijke kans dat de vergoeding u zal worden geweigerd, vooral als u niet over bewijzen beschikt. De rechtspraak is niet eenstemmig in dit soort zaken. Enerzijds wordt er geredeneerd dat het niet opgaat om post factum vergoedingen te eisen waar voorheen misschien nooit naar werd gevraagd, anderzijds voelt men het als oneerlijk aan het gepresteerde werk volledig onvergoed te laten.

Regel uw financiële afspraken vandaag nog, indien mogelijk met de zorgbehoevende persoon zelf in een ondertekend contract, dan heeft u vanaf morgen zekerheid.

Bron: Werkgroep thuisverzorgers vzw