Waar vandaan: Wonen & Zorg > Ombudsdiensten >

Europese ombudsman

Bij de Ombudsman kan een klacht worden ingediend over wanbeheer in de activiteiten van instellingen en organen van de Europese Gemeenschap.

Wat is wanbeheer?
Wanbeheer betekent slecht of falend bestuur. Er is sprake van wanbeheer wanneer een instelling iets niet doet dat zij had behoren te doen, dit op de onjuiste wijze doet of wanneer zij iets doet dat zij niet had behoren te doen. Bijvoorbeeld:

  • bestuurlijke onregelmatigheden
  • onbillijkheid
  • discriminatie
  • machtsmisbruik
  • gebrek aan informatie of weigering informatie te verstrekken
  • vermijdbare vertraging

Welke zijn de instellingen en organen?
De instellingen en organen van de Europese Gemeenschap zijn, bijvoorbeeld:

  • De Europese Commissie
  • De Raad van de Europese Unie
  • Het Europees Parlement
  • De Rekenkamer
  • Het Hof van Justitie (uitgezonderd in zijn gerechtelijke taak)
  • Het Economische en Sociaal Comité
  • Het Comité van de Regio's
  • De Europese Centrale Bank
  • De Europese Investeringsbank

Europese ombudsman
De heer Jacob Södermann
Avenue du Président Robert Schuman 1 B.P. 403
F-67001 Strasbourg Cedex
Tel: (33)388.17.23.13
Fax: (33)388.17.90.62
euro-ombudsman@europarl.eu.int
www.euro-ombudsman.eu.int/media/nl/default.htm

Hoe kunt u een klacht indienen?
Door u schriftelijk te wenden tot de Ombudsman in één van de 11 officiële talen van de Unie, duidelijk uw identiteit te vermelden, aan te geven tegen welke instelling of welk orgaan u een klacht wilt indienen en de redenen van uw klacht uiteen te zetten.

De klacht moet worden ingediend binnen twee jaar nadat de feiten waarop de klacht is gebaseerd aan u bekend werden.

Het is niet noodzakelijk dat het wanbeheer uzelf betreft.

Wel dient u hierover reeds contact te hebben opgenomen met de betrokken instelling of het betrokken orgaan, bijvoorbeeld per brief.

De Ombudsman behandelt geen klachten die al in behandeling zijn bij een rechtbank of waarover al eerder door de rechtbank uitspraak werd gedaan.

De Ombudsman onderzoekt uw klacht en informeert u over de resultaten van zijn onderzoek.

Bron: Federale ombudsman