de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

SDW

24 jun 2010, 06:35

Soms komen er nog intresante herinneringen naar boven uit de goede oude tijd

Zal trachten die hier neer te pennen of beter gezegt te typen

Alhoewel ik de huidige ook een ZEER GOEDE TIJD vind met veel intresante ervaringen

bloglink verwijderd door moderator
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
mira

24 jun 2010, 07:31

mira schreef:Hallo meisjes en jongens 70plussers

Jullie waren waarschijnlijk nog snotneuzen tijdens de oorlog 40-45 maar misschien hebben jullie toch herinneringen van het muziekleven in die periode (van thuis of elders). Een dame deed een oproep in dat verband :
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=129103
mira
SDW, het is de bedoeling dat er op de oproep gereageerd wordt in het betreffend topic met als specifiek onderwerp : "Klassieke muziekbeleven tijdens WO2" en waarvan hier nogmaals de rechtstreekse link :

http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=129103

mira

SDW

27 jul 2010, 18:52

-

Verleden nacht droomde ik over WWII namelijk over de dag dat wij uit de kelder werden gehaald in ons huis op de Bredabaan 125 naast de ingang van VAN DER ELST( bestaat niet meer)

De beelden waren heel duidelijk en ik herinner mijzelf de CANADEZN die uit de kelder naast ons werden gevangen genomen en waarvan een grote canadees met zijn handen op zijn hoofd mij een knipoog gaf bij het afvoeren door de duitsers( heb de man in, de jaren 80 terug ontmoert tijdens een Internationale vergadering in de NATO)

Wij moesten ons huis verlaten en op de hoek voor het cafe daar lag de telefoonmast op de grond met al de draden en ook enkele lijken, onder bederieging van een machiengeweer stapten wij op in de richting van de oude kerk aan de linkerzijde van de straat bij de coiffeur stond iemand door een kier van de deur te gluren en wijfde naar ons.

We zijn toen te voet voorbij het brandende oude gemeentehuis gestapt richting nieuwe kerk

En zo verder tot inSINT JOB wij een bungalo waar we een ondergrondse schuilplaats hebben gebouwd om in te schuilen in de bossen

Ongelooflijk hoe deze beelden duidelijk waren in deze droom !!

jeronimo

27 jul 2010, 20:48

Ja Silvain, bij velen hebben de gebeurtenissen van de oorlog
zo'n trauma achtergelaten dat er zelfs 70 jaar nadien nog over
gedroomd wordt. De meesten op sennet kunnen hun die tijd
niet voorstellen dus mensen van onze generatie:
doe eens een inspanning om uw werdervaren te komen vertellen.
Neen, we verwachten geen volzinnen en zeker geen foutloze tekst.
't Is het verhaal dat we verwachten.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

SDW

29 jul 2010, 18:48

JERONIMO ,

Zijn de vorige teksten ook nog ergens terug te vinden ??

jeronimo

29 jul 2010, 22:41

Ja Syvain, ga op forum naar senniorennetcafé
OP blz 3 vindt je de tijd van toen nr 1
deze topic heeft " te bewaren " meegekregen.
Dus zal nooit verwijderd worden.
amadee

01 aug 2010, 15:34

Goeiedag,

Sylvain, ik heb ergens een foto op een oude postkaart (1910?) van de café "De Laatlos", ik weet niet waar ze ligt, maar als ik ze vind stuur ze hjierbij op. Ik heb zelfs een foto uit 1944 van die telefoonpaal, gans vernield. Moet ik ook nog zoeken.

En Mira: ik ga nu op uw topic iets proberen te schrijven over theater en zo tijdens de oorlog. Ik was daarover al 2 keer over begonnen, maar 't heeft niet mogen zijn. Hopelijk lukt het nu.

Hiermee weten jullie dat ik er nog ben. Maar vlotten doet het niet zo goed meer. Maar ik ben niet zinnens te stoppen. Er borrelen nog wel wat herinneringen naar boven

Tot de volgend keer dan maar.

amadee

O ja, Geronimo, ik woon in Zoersel.
--------------

reline

02 aug 2010, 22:38

O ja, Geronimo, ik woon in Zoersel.
--------------
Dat is niet ver van hier. Ik ben van Halle.
Ik ontdekte dit topic via SDW en vroeg hem of het vroegere ook nog bestond.
Ik heb het intussen gevonden en ben er erg blij mee.
Ik ga alles op mijn gemakske doornemen , zal wel eventjes duren.
Ik las al enkele pagina's van het huidige topic en ben zo blij dit gevonden te hebben.
Later zal ik verder uitleggen waarom dit lezen zo belangrijk is voor mij.
Ik ben van net na de oorlog, maar ik herken wel een aantal dingen in jullie verhalen.
En ik vind het ook heel fijn dat jullie van toen willen vertellen!
Zomaar voor iemand aardig zijn
Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

jeronimo

02 aug 2010, 23:10

Reline,
Welkom op onze topic.
Ge zult wel voor een poosje uw bezigheid hebben
als ge de eerste wil lezen.
Misschien krijg je ook goesting om iets neer te pennen

reline

02 aug 2010, 23:18

Hallo Jeronimo,

Waarschijnlijk zal ik hier ook wat komen pennen....maar eerst ga ik lezen en ik denk dat er hier dan ook steeds meer herinneringen zullen boven komen.
Ik vind het heel biezonder wat jullie hier zomaar realiseerden!

Tot later!
Zomaar voor iemand aardig zijn
Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

SDW

06 aug 2010, 06:27

-

Op het OVBH ( ONS VROLIJK BABBELHOEKJE heeft men over " COUSCOUS" dat brengt mij herineringen naar boven van de jAREN 60 met mijn ervaringen bij het infiltreren van de ALGERIJNSE FELAGHA tijdens mijn aanwezigheid in FRANKRIJK

Ten behoeve van de VEILIGHEIDSDIENST van de NATO kreeg ik opdrachten ten behoeve van onderzoek naar de herkomst van KIF bij de AMERIKAANSE MILITAIREN vooral de kleurlingen

Tijdens een zending in PARIJS kwam ik in contact met ALGERIJNEN die later bleken te behoren tot de FELAGHA en ontwikelde goede contacten met hen.

Zij dachten dat ik een Belgische dedesteerde militair was met kennis van WAPENS ??

Zodoende werd ik benadert om hen cursus te geven over een BELGICHE FN wapen een FAL dat ik zelf nooit had gezien omdat wij toen nog gebruik maakte van DE MAUSER

Toen werdt ik dringend overgevlogen naar LIEGE bij FN voor een tweedaagse EXPERT cursus

Nadien terug in PARIJS kreeg ik een briefing van
SERVICE SURETE D'ETEAT FRANCAIS

En knoopte mijn contacten met mijn Algherijnse vriend terug aan die later
bleek het hoofd te zijn van een FELAGHA-CEL
Ik werdt uitgenodigd voor les te geven over de FAL

Tijdens een dezer lesbeurten werdt ik uitgenodigd de wapenvoorraad te
gaan bekijken en werd ik geblindoekt in een wagen ergens naar een loods
gebracht waar een grote hoeveelheid wapens aanwezig waren om nog
enkele andere wapens te bekijken

Er waren daar vele kisten originele FN wapens aanwezig

Naar ik later vernam werd DE LOODS en de ganse FELAGHA CEL enkele

dagen opgepakt alhoewel ik daar in de kranten nooit iets van vernomen

heb

Een der aangenaamste herinneringen was het eten van COUSCOUS met de

man die schijnbaar het hoofd van deze CEL was en welk ik vele jaren

terug heb ontmoet toen hij lid was van een MILTAIRE ALGHERIINSE

delegatie die BELGIE bezocht toen ALGHERIJEN na 1962 ONAFHANKELIJK

was.

Alhoewel hij blijk gaf mij te kennen vermeed hij elk persoonlijk contact

toen

MAAR DE COUSCOUS was HEERLIJK ???

Zal trachten hier nog enkele verhalen uit dat tijdperk in mijn verborgen

leven toe te lichten, zoals

CLOCHARD sous LE PONT DU PALAIS CHAILOT

En de vermeden BOM aanslag

DE REST vertel ik later ??

SDW

06 aug 2010, 15:28

ONDER DE BRUG VAN PALAIS CHAILOT

Tijdens de periode dat ik aktief was in het verzamelen van informatie over de toevoer van KIF naar de USA militairen werdt ik gevraagd om samen te werken met DE FRANSE SURETE D'ETAT over het verzamelen van informatie over een groep welk inlichtingen verzamelde over DE NATO in PARIJS nabij het HQ van PALAIS DE CHAILOT

Na enkele dagen briefing en opleiding door de Fransen kreeg ik als opdracht mij te mengen met de CLOCHARDS welk in deze omgeving rondhingen en het komen en gaan van personen daar te volgen.

Een 4 tal dagen en 5 nachten heb ik dus onder de bruggen tussen de clochards doorgebracht onder de bruggen aan DE SEINE

Hier konden we later uit ervaren dat een der militairen zijn vrouw regelmatig een almoes bezorgde aan een bepaalde clochard

Later bleek dat het hier geen almoes betrof maar micrifilm met militaire gegevens en naar ik vernam later waren er daar twee personen van de STASY aanwezig

Het was wel een zeer intresante ervaring met de clochards van verschillende nationaliteiten door te brengen waaronder personen met een hoge graad van ontwikkeling

ook zeer intresant is de vreugde die meeste clochards in het dagelijks leven hebben

Ik heb enkel bij goede weersomstandigheden deze korte periode doorgemaakt en leren leven met voedsel dat we konden krijgen aan de achterdeur van de keuken van enkele bekende restaurants in deze omgeving in de lichtstad PARIJS
amadee

19 aug 2010, 16:33

Goeiedag,

Ik probeer mijn bijdragen te hervatten.
Hierbij een foto van de herberg "Den Laat Los" in Merksem.
Hallo Sylvain DW, herkent ge het??

Afbeelding

De foto dateert van rond 1910, maar ik denk dat in 1940 en nog lang nadien alles hetzelfde is gebleven, behalve dan de mensen en de wagens die op de foto staan. De grote paal werd in 1944 bij de krijgsverrichtingen vernield.

De café, beter gezegd: de afspanning, stond eertijds zowat bij het inkomen van Merksem vanuit Antwerpen, aan den "ijskelder". De herberg werd zelf zowat het centrum van de wijk, zodat de wijk meer de naam kreeg van de "Laatlos", of liever in 't merksems van de "lotlos".
Op de gevem staat : DE LAAT LOS
J. Coveliers-Pauwels
Koopman in HAVER HOOI STROOI
Op de foto lijkt het er op of ze op den hooizolder aan 't leveren zijn, en er staat daar een kar, waarvan ik eert dacht dat het een automobiel was, maar dat kon in die tijd nog niet, en het heeft een heel grote dissel .
De Bredabaan maakte daar een draai van bijna 90°, te zien aan de sporen van de paardentram, een zeer voornaam spoor, ze loopt tot in Breda in Nederland. Aan de overkant staat de café "DEN HOUDT VAST" met dt of met een d of t alleen, het wordt wisselvallig geschreven en ik weet niet of de eigenaar ook een koopman in iets was.
De straat rechts is de Gasthuishoevestraat; in die straat staat het ouderlijk huis van mijn moeder (1900-1920) er staat een pijltje boven op.

Sylvain, kunt ge nog iets herkennen?? Ge hebt daar alleszins zeer dichtbij gewoond.

Ik heb nog wel wat losse dingetjes van toen, en ga proberen er wat van te maken, maar het gaat niet meer zo vlot.
Maar ik moet eerst nog iets loslaten over muziek en zo bij Mira.

Dag. Amadee.
-------------------------

SDW

20 aug 2010, 06:20

AMADEE[

Deze omgeving is mij zeer goed bekend van de periode 40/45

Zoals ik reeds vermelde toen we uit ons huis werden gezet door de Duitsers en de Canadezen daar gevangen werden genomen lag de GROTE PAAL met al zijn draden op de grond voor het vafe en er lagen enkele lijke daar op de grond

na de gevechten tussen de teruggekeerde Duitsers onder begeleiding van een TIGERTANK en de licht bewapende CANADEZE BIZONS/color]