In t koffie en theehuisje: "Carpe Diem"
-
miesmarpel - Lid geworden op: 28 dec 2006, 22:30
Hallokes allemaal,
Weekend is weeral voorbijgevlogen ….
en das ni erg, alleen zijn we weer een paar dagjes ouder
en t was niet zo maar een weekend
t was "weekend zonder alcohol achter het stuur". Overal in het land zou de politie intensief controleren op rijden onder invloed.
en k heb het geweten …
2 maal controle gehad op een uur tijd ..
( op de heenweg en op de terugweg … langs dezelfde baan )
maar voor mij géén probleem ... ik ben altijd BOB als ik rij .
en nu ben ik in het bezit van 2 nieuwe BOB sleutelhangers
Nog iemand controle gehad ?
Jadi, ik duim voor jou in het ziekenhuis morgen . dat alles vlot mag verlopen en je vlug naar huis mag.
voor de lezers hier...
mss nog een suggestie.. de boeken van Sarah Jio , romantisch en toch spannend, heerlijke boeken om tijdens koude dagen te lezen met een kopje koffie of thee binnen handbereik .
de boeken ' de 7 zussen 'heb ik ook al in de bib gezien … staan ook op mijn ' nog te lezen ' boekenlijst ..
maar deel 1.... altijd 'uitgeleend' ….
zal het eens moeten reserveren ...
7 delen ... ben je een tijdje zoet mee
bloemeke, pas toch maar op met je rug , hé
maar kan zeker geloven dat je weer content bent als t terug ' spic & span ' is .
marietteke , bloemeke, jadi , Bertje , Ghyra, Bekske ,omadina , Lenk , Sita
wens jullie nog een fijne avond !

Weekend is weeral voorbijgevlogen ….
en das ni erg, alleen zijn we weer een paar dagjes ouder
en t was niet zo maar een weekend
t was "weekend zonder alcohol achter het stuur". Overal in het land zou de politie intensief controleren op rijden onder invloed.
en k heb het geweten …
2 maal controle gehad op een uur tijd ..
maar voor mij géén probleem ... ik ben altijd BOB als ik rij .
en nu ben ik in het bezit van 2 nieuwe BOB sleutelhangers
Nog iemand controle gehad ?
Jadi, ik duim voor jou in het ziekenhuis morgen . dat alles vlot mag verlopen en je vlug naar huis mag.
voor de lezers hier...
mss nog een suggestie.. de boeken van Sarah Jio , romantisch en toch spannend, heerlijke boeken om tijdens koude dagen te lezen met een kopje koffie of thee binnen handbereik .
de boeken ' de 7 zussen 'heb ik ook al in de bib gezien … staan ook op mijn ' nog te lezen ' boekenlijst ..
maar deel 1.... altijd 'uitgeleend' ….
zal het eens moeten reserveren ...
7 delen ... ben je een tijdje zoet mee
bloemeke, pas toch maar op met je rug , hé
maar kan zeker geloven dat je weer content bent als t terug ' spic & span ' is .
je auto zal content geweest zijn, marietteke, weer enkele kilometers kunnen rijdenIk ben maar met de auto naar de bakker geweest ,
marietteke , bloemeke, jadi , Bertje , Ghyra, Bekske ,omadina , Lenk , Sita
wens jullie nog een fijne avond !

-
Lenk - Lid geworden op: 02 nov 2017, 20:54
Goede avond leuterkes
Bezige zondag, kerstversiering opgeruimd, gewassen en geplooid, lange wandeling met Lenka, overschot van de goulash ingevroren.
En idd morgen terug werkendag. Mensendeugd wat vliegt de tijd toch hé.
Tips voor boeken heb ik opgeslagen.
Jadi duimen en kaarsjes voor je dat alles goed verloopt morgen. Ik snap dat je vandaag een beetje verloren loopt. Hou je taai hé.
Bloemeke jij hebt weer zwaar werk gedaan zeg. En er stond zo een koude wind. Brr. Maar je hebt veren in de g.t denk ik zo, stilzitten is niet zo je ding hé. Ik heb zo een man.
Bert alles oké met jou? Was je weekend een beetje ontspannend?
Mies wij zijn niet weggeweest met de auto dit weekend enkel de vrijdag. Dus ik weet niet of hier controle was.
Marietteke , bloemeke, Jadi , Bertje , Ghyra, Bekske ,omadina , Mies , Sita. Fijne avond nog.
Bezige zondag, kerstversiering opgeruimd, gewassen en geplooid, lange wandeling met Lenka, overschot van de goulash ingevroren.
En idd morgen terug werkendag. Mensendeugd wat vliegt de tijd toch hé.
Tips voor boeken heb ik opgeslagen.
Jadi duimen en kaarsjes voor je dat alles goed verloopt morgen. Ik snap dat je vandaag een beetje verloren loopt. Hou je taai hé.
Bloemeke jij hebt weer zwaar werk gedaan zeg. En er stond zo een koude wind. Brr. Maar je hebt veren in de g.t denk ik zo, stilzitten is niet zo je ding hé. Ik heb zo een man.
Bert alles oké met jou? Was je weekend een beetje ontspannend?
Mies wij zijn niet weggeweest met de auto dit weekend enkel de vrijdag. Dus ik weet niet of hier controle was.
Marietteke , bloemeke, Jadi , Bertje , Ghyra, Bekske ,omadina , Mies , Sita. Fijne avond nog.
-
marietteke - Lid geworden op: 26 mar 2006, 19:31
bloemeke , ja veel schuurwerk hé ,
hier een stukje van je grote tuin , wel heel mooi bij jullie hoor
ik ga zo wat "zetelhangen " , eerst Lily en Marleen zien ,
daarna nog een fimke op vtm ,
en dan weer ...onze beddebak in ,
jadi , ik duim zeker mee hoor ,
doe da goed daar morgen in ziekenhuis hé
Lenk je kerstgerief ook al weggedaan ,
ja opgeruimd staat netjes , 'n mens zet dat wel graag ,
maar doet het dan wel weer graag weg ,
Miesje , onze super "BOB"
ik drink ook nooit , maar geraak ni aan zo'ne sleutelhanger
Miesje wij hebben die boeken gekocht van de zeven zussen ,
was ook naar de bib geweest , ni te doen ,
maar ik leg samen met m'n zus ,
en verder worden de boeken verder doorgeven ,
in onze familie
sita bertje ghyra
fijne avond allemaal
hier een stukje van je grote tuin , wel heel mooi bij jullie hoor
ik ga zo wat "zetelhangen " , eerst Lily en Marleen zien ,
daarna nog een fimke op vtm ,
en dan weer ...onze beddebak in ,
jadi , ik duim zeker mee hoor ,
doe da goed daar morgen in ziekenhuis hé
Lenk je kerstgerief ook al weggedaan ,
ja opgeruimd staat netjes , 'n mens zet dat wel graag ,
maar doet het dan wel weer graag weg ,
Miesje , onze super "BOB"
ik drink ook nooit , maar geraak ni aan zo'ne sleutelhanger
Miesje wij hebben die boeken gekocht van de zeven zussen ,
was ook naar de bib geweest , ni te doen ,
maar ik leg samen met m'n zus ,
en verder worden de boeken verder doorgeven ,
in onze familie
sita bertje ghyra
fijne avond allemaal
Laatst gewijzigd door marietteke op 15 jan 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
geluk vind je onverwacht
-
jadi - Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:54

Hallo, goede morgen iedereen
Misverstand, gisteren moest ik pre-medicatie nemen.
De wc was mijn beste vriend
Zo ellendig dat ik er van was.
Maar soit er zijn erger dingen
Vandaag slapjes op mijn benen, mag bijna niks eten ook..
En het is morgen D-day hoor..
Ik wacht vandaag op een telefoontje welk uur ik er morgen moet zijn
Dus geen marktdag, zou niet gaan..
Op de markt is het nog al lopen voor een toilet.
Salut en de kost iedereen
Geniet van jullie dag
toedeloekes
menu: voor mij een patat met groenten pfff...en ventje denk een stukske vis uit de diepvries
't Is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapen gaan.
Of ik van dageraad tot avond geen enkel hart heb zeer gedaan.
Of ik van dageraad tot avond geen enkel hart heb zeer gedaan.
-

hallo goeieavond
een vluggertje ,
ik moet zo naar de joga ,
jadike doe da goe morgen hé ,
je darmkens zullen wel leeg zijn nu ,
Bertje , geraak je ni meer van uwe velo ?
ik mis je al een paar dagen ,
allee ik ben ervandoor ,
bloemeke bekske , ghyrake , miesje , sita , lenk ,
fijne avond allemaal ,
geluk vind je onverwacht
-
miesmarpel - Lid geworden op: 28 dec 2006, 22:30
Express levering worstenbrood en appelbollen

Verloren maandag vandaag …
traditie om in het Antwerpse worstenbrood en appelbollen te eten ….

Verloren Maandag wordt traditioneel gevierd op de eerste maandag na Driekoningen, al heeft die traditie vooral in en rond Antwerpen stand gehouden. Daar worden vandaag massaal worstenbroden en appelbollen gegeten, thuis en op kantoor. Voor het waarom van die lekkernijen doen verschillende verklaringen de ronde.
- De schuld van de ambtenaren
Middeleeuwse akten vermelden al de 'Lundi Parjuré', of 'Verzworen Maandag'. Dat was de dag waarop ambtenaren de eed aflegden, en er dus niet gewerkt werd. De dag was 'verloren', en dan maakte men er ineens maar een feest van ter ere van de eedaflegging. Om dat feest voor de stad betaalbaar te houden, kreeg iedereen een goedkoop vleesbroodje te eten.
- Een dorstopwekkend hapje
Een variant op het ambtenarenverhaal wil dat de gilden rond het begin van de 18de eeuw hun nieuwjaarsfeest organiseerden op 'Verloren Maandag'. Ook die dag was een verloren dag: er werd de hele dag door feest gevierd, waardoor ook de ambachtslui niet aan werken toe kwamen.
Ook het voorlezen van gildeboeken, met daarin de rechten en plichten van de ambachtslui, zou tot een 'Verloren Maandag' geleid hebben. De patroon zou daarna de gildeleden trakteren op een borrel.
Daarvoor trokken de ambachtslui naar de herberg, wat voor de herbergiers dan weer een argument was om die klanten zo lang mogelijk in hun zaak te houden met dorstwekkende hapjes. Daarom trakteerden ze hun klanten, in samenwerking met slagers en bakkers, op gebraden vlees en brood. Om het betaalbaar te houden, gebruikten ze vooral vette vleessoorten, verwerkt tot worst en eventueel verpakt in deeg.
- Onverkoopbaar vlees en brood
ndere bronnen verwijzen dan weer naar de Antwerpse haven. Traditioneel mochten de havenarbeiders op de maandag na de eerste zondag na Driekoningen op kosten van de baas drinken. Daarbij kregen ze iets warm te eten. Dat 'feestmaal' werd - eveneens om budgettaire redenen - samengesteld uit 'onverkoopbaar' vlees en brood.
Dat 'verloren brood' zou dan aan de oorsprong liggen van de specifieke naam van die dag. Later werden beiden gecombineerd en was het worstenbrood geboren. De appelbol zou later gewoon aan het gebruik zijn toegevoegd, om ook zoetebekken de keuze tussen zoet en hartig te geven.
Nog een fijne avond allemaal !

Verloren maandag vandaag …
traditie om in het Antwerpse worstenbrood en appelbollen te eten ….

Verloren Maandag wordt traditioneel gevierd op de eerste maandag na Driekoningen, al heeft die traditie vooral in en rond Antwerpen stand gehouden. Daar worden vandaag massaal worstenbroden en appelbollen gegeten, thuis en op kantoor. Voor het waarom van die lekkernijen doen verschillende verklaringen de ronde.
- De schuld van de ambtenaren
Middeleeuwse akten vermelden al de 'Lundi Parjuré', of 'Verzworen Maandag'. Dat was de dag waarop ambtenaren de eed aflegden, en er dus niet gewerkt werd. De dag was 'verloren', en dan maakte men er ineens maar een feest van ter ere van de eedaflegging. Om dat feest voor de stad betaalbaar te houden, kreeg iedereen een goedkoop vleesbroodje te eten.
- Een dorstopwekkend hapje
Een variant op het ambtenarenverhaal wil dat de gilden rond het begin van de 18de eeuw hun nieuwjaarsfeest organiseerden op 'Verloren Maandag'. Ook die dag was een verloren dag: er werd de hele dag door feest gevierd, waardoor ook de ambachtslui niet aan werken toe kwamen.
Ook het voorlezen van gildeboeken, met daarin de rechten en plichten van de ambachtslui, zou tot een 'Verloren Maandag' geleid hebben. De patroon zou daarna de gildeleden trakteren op een borrel.
Daarvoor trokken de ambachtslui naar de herberg, wat voor de herbergiers dan weer een argument was om die klanten zo lang mogelijk in hun zaak te houden met dorstwekkende hapjes. Daarom trakteerden ze hun klanten, in samenwerking met slagers en bakkers, op gebraden vlees en brood. Om het betaalbaar te houden, gebruikten ze vooral vette vleessoorten, verwerkt tot worst en eventueel verpakt in deeg.
- Onverkoopbaar vlees en brood
ndere bronnen verwijzen dan weer naar de Antwerpse haven. Traditioneel mochten de havenarbeiders op de maandag na de eerste zondag na Driekoningen op kosten van de baas drinken. Daarbij kregen ze iets warm te eten. Dat 'feestmaal' werd - eveneens om budgettaire redenen - samengesteld uit 'onverkoopbaar' vlees en brood.
Dat 'verloren brood' zou dan aan de oorsprong liggen van de specifieke naam van die dag. Later werden beiden gecombineerd en was het worstenbrood geboren. De appelbol zou later gewoon aan het gebruik zijn toegevoegd, om ook zoetebekken de keuze tussen zoet en hartig te geven.
Nog een fijne avond allemaal !
-
Lenk - Lid geworden op: 02 nov 2017, 20:54
Miesje
Hier deze avond elk 1 worstenbrood en elk 1 appelbol. Echte Antwerpenaren en bovendien nog een ambtenaar. En of het gesmaakt heeft
Marietteke kompleet relax nu
Jade, opnieuw duimen op hè voor morgen
Alle leutertjes ik muis er van tussen, ga nog wat verder lezen. Ik ben verslaafd.
Hier deze avond elk 1 worstenbrood en elk 1 appelbol. Echte Antwerpenaren en bovendien nog een ambtenaar. En of het gesmaakt heeft
Marietteke kompleet relax nu
Jade, opnieuw duimen op hè voor morgen
Alle leutertjes ik muis er van tussen, ga nog wat verder lezen. Ik ben verslaafd.
-
omadina - Lid geworden op: 11 dec 2005, 19:34
Goede morgen aan jullie allemaal !
Gisteren ben ik hier niet geraakt, de voormiddag was ik aan het sporten, en na de middag ben ik nog boodschappen gaan doen, en voor de rest in de zetel met mijn boek, ja het is uit. Als ik deze week naar de bib ga zal ik ook eens het boek dat jullie hier aanraden: van SarahJio opzoeken. 't Zal wel lichtere en ontspannender lectuur zijn dan het boek dat ik juist uit heb, soms wel erg filosofisch, maar daar hou ik wel van.
Jadi, ik wil je het allerbeste wensen in het ziekenhuis vandaag. Hopelijk kunnen ze je vlug helpen, en gisteren was het een onaangename dag voor jou, zo te lezen. Heel veel goede moed !
Om 9u30 heb ik weer een afspraak met de tennismaatjes, deze keer maar voor 1 uur, ja gisteren had een vriendin gevraagd haar te vervangen, zij sukkelt met rugpijn. Goed voor 1 keer, want twee uur spelen is een beetje te veel.
Voor de rest heb ik niet zoveel te vertellen, de kinderen weer aan het werk, de kleinkinderen naar school, eentje heeft nu examens, dus begrijp ik wel , en ben al blij met hun wekelijks telefoontje, en te horen dat ze het allemaal goed stellen.
Voor jullie allemaal, een mooie dag (ondanks de regen hier aan zee) maar we mogen niet klagen hé !
Groetjes, omadina
Gisteren ben ik hier niet geraakt, de voormiddag was ik aan het sporten, en na de middag ben ik nog boodschappen gaan doen, en voor de rest in de zetel met mijn boek, ja het is uit. Als ik deze week naar de bib ga zal ik ook eens het boek dat jullie hier aanraden: van SarahJio opzoeken. 't Zal wel lichtere en ontspannender lectuur zijn dan het boek dat ik juist uit heb, soms wel erg filosofisch, maar daar hou ik wel van.
Jadi, ik wil je het allerbeste wensen in het ziekenhuis vandaag. Hopelijk kunnen ze je vlug helpen, en gisteren was het een onaangename dag voor jou, zo te lezen. Heel veel goede moed !
Om 9u30 heb ik weer een afspraak met de tennismaatjes, deze keer maar voor 1 uur, ja gisteren had een vriendin gevraagd haar te vervangen, zij sukkelt met rugpijn. Goed voor 1 keer, want twee uur spelen is een beetje te veel.
Voor de rest heb ik niet zoveel te vertellen, de kinderen weer aan het werk, de kleinkinderen naar school, eentje heeft nu examens, dus begrijp ik wel , en ben al blij met hun wekelijks telefoontje, en te horen dat ze het allemaal goed stellen.
Voor jullie allemaal, een mooie dag (ondanks de regen hier aan zee) maar we mogen niet klagen hé !
Groetjes, omadina
Mama, oma, wat maakt het uit !
Het leven is mooi, zolang er zon, muziek en kinderen zijn !
Het leven is mooi, zolang er zon, muziek en kinderen zijn !
-
zonnebloemetje - Lid geworden op: 08 aug 2011, 22:36
halloooo een bijna goeie middag iedereen
tis efkes in de rapte want ik heb nu niet veel tijd
dus kom ik later nog wel eens terug
want we hebben het nogal druk
marietteke , ghyra , Bekske , Lenk , Sita , miesje , Bertje omadina en jadi
voor jullie nog een aangename dinsdag verder
en tot later
daaaaag

tis efkes in de rapte want ik heb nu niet veel tijd
dus kom ik later nog wel eens terug
want we hebben het nogal druk
marietteke , ghyra , Bekske , Lenk , Sita , miesje , Bertje omadina en jadi
voor jullie nog een aangename dinsdag verder
en tot later
daaaaag

*** Zie het leven van de zonnige kant ***-

hallo goeieavond weeral ,
ik ben naar ons rozetteke gefietst ,
amaai ik vloog vooruit , maarrr....terug komen was wat anders hoor
bloemeke ook een druk dagje ,
ja de dagen zijn veel te kort
omadina , amaai ik moet je bewonderen ,
zo twee uur tennisen , dan zou mijn tong wel op mijn schoenen hangen hoor
Jadike hopelijk is het ergste al voorbij ,
Bekske fijne avond ,
Lenk en vlijtig gewerkt vandaag ,
Miesje , ja lekker appelbollen ,
maar ik mag er niet aankomen ,
toch al 2 kilootjes afgevallen , op bijna twee weken ,
sita , ghyra halloooo

opsporing verzocht ,
een man met baard ,
met of zonder hoed ,
is sinds een weekje ofzo vermist ,
gelieve een seintje te geven , als je hem moest zien ,
geluk vind je onverwacht
-
zonnebloemetje - Lid geworden op: 08 aug 2011, 22:36
halloooo een goeie avond alweer
de dagen zijn toch echt te kort vind ik want ik kom iedere dag enkele uurtjes te kort
dus nu nog efkes binnen springen voor ik in mijn badje spring
we zijn gisteren naar Weba in Deinze geweest
ik had op hun website iets zien staan dat ik anders nergens vond en dus zijn we dat gaan kopen
normaal gaan we altijd naar Gent naar Weba maar nu zijn we eens naar Deinze geweest en ze hebben daar ook een mooie winkel en zo kon ons wagentje ook eens een eind autosnelweg doen aan 120km waar hij wel eens deugd van heeft hé want anders zou hij wel lui worden want tegenwoordig mag je toch overal langs de gewone wegen 70 of 50 of 30 en nu konden we eens wat meer gas geven hé
en vandaag hadden we het ook druk en er moesten ook boodschappen gedaan worden
marietteke ik kan het geloven dat je bijna weg waaide met je fietsje
en ik zal eens helpen uitkijken naar die man met een baard
omadina als jij nog zo goed kan tennissen dan ben jij nog lenig vind ik , want ik zou dat niet meer kunnen met mijn nieuwe knie die niet goed gekomen is , maar zo lang het nog gaat dan heb je groot gelijk dat je dat nog doet
Bekske hopelijk alles goed met jou
Lenk hopelijk hebben de worstenbroodjes gesmaakt gisteren
miesje die appelbollen zien er wel lekker uit vind ik maar ik heb dat nog nooit gegeten
en mijn ventje is al eens driemaal na elkaar voorbij een controle gereden om een sleutelhanger te krijgen en ze wilden ons iedere keer niet doen stoppen , dus van pech gesproken
hopelijk is voor jadi het ergste al voorbij vandaag
ghyra , Sita en Bertje
halloooooo
allé en ist tijd voor een warm badje sè
voor iedereen nog een gezellige avond verder
daaaaag

de dagen zijn toch echt te kort vind ik want ik kom iedere dag enkele uurtjes te kort
dus nu nog efkes binnen springen voor ik in mijn badje spring
we zijn gisteren naar Weba in Deinze geweest
ik had op hun website iets zien staan dat ik anders nergens vond en dus zijn we dat gaan kopen
normaal gaan we altijd naar Gent naar Weba maar nu zijn we eens naar Deinze geweest en ze hebben daar ook een mooie winkel en zo kon ons wagentje ook eens een eind autosnelweg doen aan 120km waar hij wel eens deugd van heeft hé want anders zou hij wel lui worden want tegenwoordig mag je toch overal langs de gewone wegen 70 of 50 of 30 en nu konden we eens wat meer gas geven hé
en vandaag hadden we het ook druk en er moesten ook boodschappen gedaan worden
marietteke ik kan het geloven dat je bijna weg waaide met je fietsje
en ik zal eens helpen uitkijken naar die man met een baard
omadina als jij nog zo goed kan tennissen dan ben jij nog lenig vind ik , want ik zou dat niet meer kunnen met mijn nieuwe knie die niet goed gekomen is , maar zo lang het nog gaat dan heb je groot gelijk dat je dat nog doet
Bekske hopelijk alles goed met jou
Lenk hopelijk hebben de worstenbroodjes gesmaakt gisteren
miesje die appelbollen zien er wel lekker uit vind ik maar ik heb dat nog nooit gegeten
en mijn ventje is al eens driemaal na elkaar voorbij een controle gereden om een sleutelhanger te krijgen en ze wilden ons iedere keer niet doen stoppen , dus van pech gesproken
hopelijk is voor jadi het ergste al voorbij vandaag
ghyra , Sita en Bertje
halloooooo
allé en ist tijd voor een warm badje sè
voor iedereen nog een gezellige avond verder
daaaaag

*** Zie het leven van de zonnige kant ***