In de Vier Seizoenen reeks 10: Lente
-
Oma-C - Lid geworden op: 20 jun 2010, 15:55
Een goede avond, bijna hé... maar ik ga mijn bakje afsluitenen dan kom ik eerst nog een goede nacht wensen voor straks...
hier ook warm en zeker om te fietsen in de zon...ik krijg het
veel te benauwd in de warmte, ik heb het koel gehouden binnen
kan er niet tegen als het rond de 30° draait... krijg geen lucht dan..
Ik ga eten maken, koude groenten schotel met een stukje gerookte makreel...
veel heb ik niet nodig en dat is genoeg...
Ik wens alle maatjes ook hen zonder naam.....
een gezellige avond een goede nacht en tot morgen...
Heel veel sterkte aan M-M
ik kan alleen beamen wat hierboven geschreven staat...
“Het leven draait niet om wat je overkomt, maar hoe je ermee omgaat" 
-
anjelierken - Lid geworden op: 16 feb 2017, 17:29
Hallookes iedereen,
MM: nogmaals mijn innige deelneming.Je vader zal nu rust gevonden hebben.Ik wens u en de familie veel sterkte in deze moeilijke periode.
Deze namiddag heb ik de berging gekuist.Het was veel te warm om buiten iets te doen.
Buurman was wel aan het snoeien in deze hitte
.
Spaanse woef komt niet veel buiten als het zo warm is, kan er precies niet goed tegen ondanks dat hij van Spanje komt
.Heb al tegen manlief gezegd om s'morgens te gaan wandelen, dan is het koeler.Want s'avonds is het toch nog altijd warm.
Dames, tot morgen allemaal.
MM: nogmaals mijn innige deelneming.Je vader zal nu rust gevonden hebben.Ik wens u en de familie veel sterkte in deze moeilijke periode.
Deze namiddag heb ik de berging gekuist.Het was veel te warm om buiten iets te doen.
Buurman was wel aan het snoeien in deze hitte
Spaanse woef komt niet veel buiten als het zo warm is, kan er precies niet goed tegen ondanks dat hij van Spanje komt
-

Een aangename zondag iedereen, de zon schijnt en voor velen
zelfs al teveel, het is ook geen lentezon maar een zomerzon..
ik hou ook alles toe ... de rolluiken op spleetjes en de kant
waar de zon niet komt de raam open tot bijna de middag...
vannacht heeft alles opengestaan...en onder de morgen voelde het goed...
M-M hopelijk heb je wat kunnen slapen... het zijn zware dagen... veel sterkte
clive, Helena, bobijntje, M-J, omasenga, Zwanenmeer, anjelierken wingerd,
ik wens jullie allen een fijne zondag... blijf uit de felle zon, veel water drinken
en goed smeren :roll:en verder ... genieten als je kan...
-
clive - Lid geworden op: 31 okt 2015, 07:15

Goedemorgen Seizoentjes,
Anjelier, Niels zoekt ook liever de koelte op dan de warmte.
We gaan dadelijk op het boventerras zitten, daar schijnt het zonnetje nu zonder dat het te warm is op dit moment. Gisteren een BBQ gedaan en Niels had een kippenworst gescoord.
Gisteren ook nog materiaal gaan halen voor het tuinpad naar het tuinhuis te maken. Heb gekozen voor witte kiezel met daarin 9 ronde tegels, denk dat mooi gaat zijn; Gaan dat vanmiddag doen, is een klusje dat vlug geklaard is. Manlief was verbaasd over mijn keuze, maar moest wel toegeven dat het padje op die manier mooi gaat worden. Dan nog bloemetjes gaan halen en dan is de achtertuin volledig in orde. De voortuin nog niet, komen er niet echt uit wat we daar willen. Er moet alleszins een soort afsluiting komen want kindjes van de straat ( en volwassen die beter zouden moeten weten), lopen dwars door de voortuin om een halve meter te sparen. Kindjes weten niet beter , maar volwassenen
Ik wens iedereen een zo'n prettig mogelijke zondag. Beterschap aan de zieken en een dikke sterkteknuffel voor hen die deze kunnen gebruiken. Liefs aan jullie allemaal.
-
Muddy Maddy - Lid geworden op: 30 okt 2015, 07:56
Goede zonnige morgen seizoentjes,
gisteren naar de begrafenisondernemer voor het opstellen van de brief. die heeft hij dan naar mij gemaild en ik moest voor akkoord zenden. nu stond er wel geen noch bloemen noch kransen op, we zullen dan maar hopen dat de mensen het begrijpen. moeder had een cd mee maar zijn lievelingliedje stond er niet op. vader was een fan van Marva. het moet het liedje "rode rozen in de sneeuw zijn" maar de voorganger is nog Dj geweest en die zal het wel hebben. de rouwmaaltijd wordt een warme. en de dienst gaat door in de aula bij de begrafenisondernemer zelf niet in het crematorium. was pas op en mocht al telefoon aannemen. moeder is om 4 uur opgestaan omdat ze niet meer kon slapen en is zijn kleren beginnen bijeen rapen en in zakken steken. Op verzoek van de vrouw van mijn vader's vriend moeten die kleren ergens naartoe. een soort goed doel.
en nu moeten we tellen hoeveel brieven er uit de deur gaan. hoeveel ik er nodig ga hebben en hoeveel ventje.
stap ik gisteren op de parking van de lidl uit de auto, wilde er net een madam met een dikke vette mercedes vlak naast ons parkeren. keek ze naar mijn t-shirt en gaf een schaapachtig lachje.
moeder vroeg of ik rouwkleren had. ja. die outfit die ik droeg bij de dienst voor mijn schoonvader verleden jaar. Donderdag is de dienst. met warme maaltijd tussen de crematie en de uitstrooing.
Maandag eerst met ventje naar het werk voor de regeling van zijn omstandigheidsverlof. en dan om de brieven. och, en ik heb mijn slag thuisgehaald. de dr hematoloog staat niet op de brief. alleen zijn huisdokter en de dienst palitatieve. ventje had toch het argument klaar.
vandaag kippebrochettjes op de bbq.
Gimly ging buiten direct naar de bak van de papyrus omdat daar altijd water in stond maar nu tot de nok toe met aarde. èn de papyrus èn de plumbago moeten binnen overwinteren! dat gaat A. niet aanstaan.
Vraagje: de seizoentje van wie ik het adres niet heb en een rouwkaartje wensen laat me dan iets weten?
Fijne zondag nog, groetjes, pootje en kopje van Gimly.
gisteren naar de begrafenisondernemer voor het opstellen van de brief. die heeft hij dan naar mij gemaild en ik moest voor akkoord zenden. nu stond er wel geen noch bloemen noch kransen op, we zullen dan maar hopen dat de mensen het begrijpen. moeder had een cd mee maar zijn lievelingliedje stond er niet op. vader was een fan van Marva. het moet het liedje "rode rozen in de sneeuw zijn" maar de voorganger is nog Dj geweest en die zal het wel hebben. de rouwmaaltijd wordt een warme. en de dienst gaat door in de aula bij de begrafenisondernemer zelf niet in het crematorium. was pas op en mocht al telefoon aannemen. moeder is om 4 uur opgestaan omdat ze niet meer kon slapen en is zijn kleren beginnen bijeen rapen en in zakken steken. Op verzoek van de vrouw van mijn vader's vriend moeten die kleren ergens naartoe. een soort goed doel.
en nu moeten we tellen hoeveel brieven er uit de deur gaan. hoeveel ik er nodig ga hebben en hoeveel ventje.
stap ik gisteren op de parking van de lidl uit de auto, wilde er net een madam met een dikke vette mercedes vlak naast ons parkeren. keek ze naar mijn t-shirt en gaf een schaapachtig lachje.
moeder vroeg of ik rouwkleren had. ja. die outfit die ik droeg bij de dienst voor mijn schoonvader verleden jaar. Donderdag is de dienst. met warme maaltijd tussen de crematie en de uitstrooing.
Maandag eerst met ventje naar het werk voor de regeling van zijn omstandigheidsverlof. en dan om de brieven. och, en ik heb mijn slag thuisgehaald. de dr hematoloog staat niet op de brief. alleen zijn huisdokter en de dienst palitatieve. ventje had toch het argument klaar.
vandaag kippebrochettjes op de bbq.
Gimly ging buiten direct naar de bak van de papyrus omdat daar altijd water in stond maar nu tot de nok toe met aarde. èn de papyrus èn de plumbago moeten binnen overwinteren! dat gaat A. niet aanstaan.
Vraagje: de seizoentje van wie ik het adres niet heb en een rouwkaartje wensen laat me dan iets weten?
Fijne zondag nog, groetjes, pootje en kopje van Gimly.
Cats Rule!
-
mariajohanna - Lid geworden op: 21 okt 2012, 19:49
clive schreef:
Goedemorgen Seizoentjes,
Muddy Maddy, ik wens jou veel sterkte met alles wat er nu aan het gebeuren is. En op boekenjacht geweest![]()
. Heb hier ook nog een hele stapel liggen die ik nog moet lezen. Ze liggen apart in mijn hobbykamer en het zijn er veel. Maar kan dan ook nooit een boek laten liggen als er een nieuwe uitkomt en meestal zijn dat Scandinavische thrillers. Dat lees ik echt het liefst. Kaarsjes branden.
Gisteren vroeg gaan slapen en vandaag toch doorgeslapen tot 07.00H. Ben deze nacht maar 1 keer opgestaan om naar Niels te gaan kijken. Hij was rustig aan het slapen tot mijn groot genoegen.
Het heeft hier goed geregend en het is nog bezig. Deze namiddag even buurman bellen of het nodig is mijn gazon te sproeien. Heb gisteren de sprinklers om 17. 15H opgezet tot 19.40H. Moet die beiden na een tijdje steeds gaan verzetten zodat de hele gazon water krijgt, een heel werkje, vraagt wel geen energie, maar neemt gewoon veel tijd in beslag. Maar als buurman zegt dat het vandaag niet moet, hoef ik het vandaag dan niet te doen. Manlief belde dan gisterenavond nog en vroeg hoe het apparaat werkte voor de vensters. Super dus. Heb spijt dat ik dat niet eerder heb aangeschaft.
Zo, Niels heeft zijn vitaminedrankje reeds gehad en is nu geduldig aan het wachten op zijn ontbijt.
Ik wens zonder namen, iedereen een mooie dag. Heel veel beterschap aan de zieken en evenveel sterkte aan zij die het nodig hebben. Liefs en groetjes aan jullie allen.
Vriendelijke woorden zijn sleutels die op alle deuren passen
-
Een goede avond iedereen...
't ziet er donker uit... hopelijk zo geen weer als aan de kust...en het westen...
ja die warmte het moest er van komen .. hitte-onweer...
Hopelijk niemand echte schade.... er is al miserie genoeg...
ik zag op Tv Oostende, Bredene, e, Middelkerke onder water
maak het maar mee...
M-J, wel clive gekopieerd maar niks bijgeschreven...?alles oké daar bij jullie?
sterkte wie het nodig heeft....
Voor allen een goede nacht straks en tot morgen....
't ziet er donker uit... hopelijk zo geen weer als aan de kust...en het westen...
ja die warmte het moest er van komen .. hitte-onweer...
Hopelijk niemand echte schade.... er is al miserie genoeg...
ik zag op Tv Oostende, Bredene, e, Middelkerke onder water
maak het maar mee...
M-J, wel clive gekopieerd maar niks bijgeschreven...?alles oké daar bij jullie?
sterkte wie het nodig heeft....
Voor allen een goede nacht straks en tot morgen....
-
Helena van Troje - Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07
Nog geen tv gekeken, maar blij dat ik dus niet in Middelkerke zit zoals vroeger jaren...al lag het appartement op het vierde.
Ben nog eens gaan zingen deze namiddag. Is wel plezant.
Oef, mijn autootje gaat op tijd in orde zijn voor we weg gaan.
In de garage was alles al vol geboekt voor volgende week. Nog erger dan de dokter daar hoef ik niet eens zolang te wachten op een afspraak. Jongste ontfermt zich over de zaak.
Vanmorgen zijn ze dan ook mijn speciale vliegenhor komen herstellen, voorlopig toch, want ze hadden het juiste gerief niet bij. Maar ik hoef geen muggenproblemen te verwachten en ik kan terug op mijn balkon om eventueel mijn plantjes te gieten, want die bakken zijn sloekers.
Gisteren mee gewandeld met de schoolzoektocht van de kleinsten kleinkinderen. We hebben al de continenten aangedaan op onze wereldreis en alle opdrachtjes vervuld. Daarna nog een lekker ijsje en een frietje gegeten. Lekker ongezond, maar dat mag voor het spijzigen van de schoolkas.
Morgen kalmaan...
Slaap wel aan iedereen en morgen gezond weer op.
Ben nog eens gaan zingen deze namiddag. Is wel plezant.
Oef, mijn autootje gaat op tijd in orde zijn voor we weg gaan.
In de garage was alles al vol geboekt voor volgende week. Nog erger dan de dokter daar hoef ik niet eens zolang te wachten op een afspraak. Jongste ontfermt zich over de zaak.
Vanmorgen zijn ze dan ook mijn speciale vliegenhor komen herstellen, voorlopig toch, want ze hadden het juiste gerief niet bij. Maar ik hoef geen muggenproblemen te verwachten en ik kan terug op mijn balkon om eventueel mijn plantjes te gieten, want die bakken zijn sloekers.
Gisteren mee gewandeld met de schoolzoektocht van de kleinsten kleinkinderen. We hebben al de continenten aangedaan op onze wereldreis en alle opdrachtjes vervuld. Daarna nog een lekker ijsje en een frietje gegeten. Lekker ongezond, maar dat mag voor het spijzigen van de schoolkas.
Morgen kalmaan...
Slaap wel aan iedereen en morgen gezond weer op.
-
Hallookes iedereen,
Daarstraks bij zoonlief geweest en de Chinese familie ontmoet.Die verblijven daar voor 3 maanden.Ze waren blij ons terug te zien , en ukkepuk stond terug in het middelpunt van de belangstelling.Hoe meer volk rond hem, des te beter.
Chinese familie vond hun huis ook mooi en Chinese papa ging de tuin onder handen nemen.
Vandaag tot de ontdekking gekomen dat er op mijn pasgewassen witte broek 1 grote geelachtige vlek is.Nadien bedacht ik me dat manlief zijn geel-beige broek ook in de was zat.Die kleur is afgegaan, ondanks dat ze al verschillende keren gewassen is.Nu ga ik de witte broek opnieuw wassen met een beetje soda erin en hopelijk gaat die gele vlek eruit.Is nochtans lang geleden dat ik nog iets dergelijks heb voorgehad.
Dames, tot morgen.
Daarstraks bij zoonlief geweest en de Chinese familie ontmoet.Die verblijven daar voor 3 maanden.Ze waren blij ons terug te zien , en ukkepuk stond terug in het middelpunt van de belangstelling.Hoe meer volk rond hem, des te beter.
Chinese familie vond hun huis ook mooi en Chinese papa ging de tuin onder handen nemen.
Vandaag tot de ontdekking gekomen dat er op mijn pasgewassen witte broek 1 grote geelachtige vlek is.Nadien bedacht ik me dat manlief zijn geel-beige broek ook in de was zat.Die kleur is afgegaan, ondanks dat ze al verschillende keren gewassen is.Nu ga ik de witte broek opnieuw wassen met een beetje soda erin en hopelijk gaat die gele vlek eruit.Is nochtans lang geleden dat ik nog iets dergelijks heb voorgehad.
Dames, tot morgen.
-
Muddy Maddy - Lid geworden op: 30 okt 2015, 07:56
Goede morgen seizoentjes,
Tijdens de plensbui gisteren zaten wij lekker droog onder het afdakje! we hebben de kippebrochetten kunnen bbq-en want 's morgens was er al een onweder. een droog onweder. er viel geen spatje regen.
gisteren kreeg ik tot mijn grote verbazing een telefoontje van schoonzus! als er iets is, moet ik maar bellen! ja, dat laatste zal ik wel met een grote grove korrel zeezout nemen. ken dat. enfin, Ik werd wakker , ging naar de badkamer en Gimly kwam miauwen. hij is nu buiten nadat ik hem twee keer eten heb gegeven. Gisterenavond in slaap gevallen met een open raam en een ventilator en doorgeslapen.
vandaag nog formaliteiten. eerst naar ventje's werk en dan de brieven gaan ophalen en naar moeder met een pen in de aanslag. dinsdag gaat ze met vader's vriend en haar achternicht naar het uitvaartcentrum om vader te groeten. wij gaan woensdag. ventje heeft 4 dagen omstandigheidsverlof en gaat 1 dag verlof nemen dan is hij een hele week thuis. we moeten ook naar de notaris. Toen we de kist moesten uitkiezen waren we alle 3 in 1 keer eens. het is een lichtgrijze kist. en niet goedkoop. moeder heeft een foto van vader in zijn jongere jaren gekozen want op alle andere foto's zie je dat hij al ziek was. en zeker op de foto's die zijn vriend op FB heeft geplaatst. Normaal moet je nu toestemming vragen als je een foto zet en Janet van de poezenhaven schreef dat ze dan een pootafdruk van een bepaalde kat zou moeten nemen.
is in feite waar. en wat met foto's van planten? bon, ik ga hier een beetje opruimen. mijn vloer is vuil & vet maar ik gebruik tapinet! Gimly gaat wel weer niet akkoord gaan.
Fijne maandag, groetjes, pootje en kopje van Gimly. en een aai aan Niels. (en woef en spaanse woef)
Tijdens de plensbui gisteren zaten wij lekker droog onder het afdakje! we hebben de kippebrochetten kunnen bbq-en want 's morgens was er al een onweder. een droog onweder. er viel geen spatje regen.
gisteren kreeg ik tot mijn grote verbazing een telefoontje van schoonzus! als er iets is, moet ik maar bellen! ja, dat laatste zal ik wel met een grote grove korrel zeezout nemen. ken dat. enfin, Ik werd wakker , ging naar de badkamer en Gimly kwam miauwen. hij is nu buiten nadat ik hem twee keer eten heb gegeven. Gisterenavond in slaap gevallen met een open raam en een ventilator en doorgeslapen.
vandaag nog formaliteiten. eerst naar ventje's werk en dan de brieven gaan ophalen en naar moeder met een pen in de aanslag. dinsdag gaat ze met vader's vriend en haar achternicht naar het uitvaartcentrum om vader te groeten. wij gaan woensdag. ventje heeft 4 dagen omstandigheidsverlof en gaat 1 dag verlof nemen dan is hij een hele week thuis. we moeten ook naar de notaris. Toen we de kist moesten uitkiezen waren we alle 3 in 1 keer eens. het is een lichtgrijze kist. en niet goedkoop. moeder heeft een foto van vader in zijn jongere jaren gekozen want op alle andere foto's zie je dat hij al ziek was. en zeker op de foto's die zijn vriend op FB heeft geplaatst. Normaal moet je nu toestemming vragen als je een foto zet en Janet van de poezenhaven schreef dat ze dan een pootafdruk van een bepaalde kat zou moeten nemen.
is in feite waar. en wat met foto's van planten? bon, ik ga hier een beetje opruimen. mijn vloer is vuil & vet maar ik gebruik tapinet! Gimly gaat wel weer niet akkoord gaan.
Fijne maandag, groetjes, pootje en kopje van Gimly. en een aai aan Niels. (en woef en spaanse woef)
Cats Rule!
-

Goede maandag,... zonnig weerom ...en het blijft hetzelfde weer
als de laatste dagen... 't is dus alweer oppassen geblazen
Hier heeft het vannacht heel veel gebliksemd, maar donder was erniet bij
Je zou dit weer eerder in augustus verwachten maar het is nog maar mei..
Hopelijk heeft niemand schade want zoveel water kan je niettegenhouden
en die hagelbollen kunnen ook veel vernielen...
Vannacht heeft weer alles open gestaan en bij het opstaan
gaat weer alles toe.... het is 25° binnen en dat is eigenlijk
teveel om iets te doen, ik zweet me te pletter...
Helena, je goed geamuseerd met de "wereldreis"
M-M, sterkte, de moeilijkste dagen komen nog...
anjelier, de hele familie blij met het bezoek
ik wens jullie allemaal een fijne dag...zonder schade.
sorry de ene keer heb ik grote tekst en de andere keer is het zo klein,
en als ik ga kijken staat het nochtans op "normal" het zij zo!
-
Helena van Troje - Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07
Ach oma-C verandering van spijs doet eten zeggen ze. Elke keer verrassing in welke lettergrootte je berichtje nu weer gaat te voorschijn komen.
Het gaat nog even warm blijven beloven ze.
Vandaag alleen naar de apotheek een beetje verderop want mijn apotheek volgt dat merk producten niet.
Nu ik eindelijk een efficiënte deo heb gevonden ga ik die maar een beetje verder halen.
We zullen met onze cabrio proberen onder de "zweetgrens" te blijven.
Die Chinese opa van Ukkepuk en zusje ziet er geen "stilzitter" uit. Als die al spreekt van de tuin onder handen te nemen. Toch fijn dat ze regelmatig kunnen overkomen de grootouders uit het verre land.
Ik ga eraan beginnen, moet nog eten, was dat efkes vergeten...
Zonnige dag iedereen!
Het gaat nog even warm blijven beloven ze.
Vandaag alleen naar de apotheek een beetje verderop want mijn apotheek volgt dat merk producten niet.
Nu ik eindelijk een efficiënte deo heb gevonden ga ik die maar een beetje verder halen.
We zullen met onze cabrio proberen onder de "zweetgrens" te blijven.
Die Chinese opa van Ukkepuk en zusje ziet er geen "stilzitter" uit. Als die al spreekt van de tuin onder handen te nemen. Toch fijn dat ze regelmatig kunnen overkomen de grootouders uit het verre land.
Ik ga eraan beginnen, moet nog eten, was dat efkes vergeten...
Zonnige dag iedereen!
-
wingerd - Lid geworden op: 05 mei 2010, 23:13
Hallo dames,
ik zit ongeduldig op frisser weer te wachten. Ik zeur niet zo vaak op het weer, maar deze warmte maakt me balorig. Ik kan ook al enkele weken niet zo goed uit de voeten, allez nog minder dan anders zou ik zeggen, mankeer zo vanalles en nog wat, en de warmte is daar zeker niet zo goed voor.
Genoeg gezaagd en nu maar afwachten.
MM je hebt een pb.
Aan iedereen het beste gewenst.
ik zit ongeduldig op frisser weer te wachten. Ik zeur niet zo vaak op het weer, maar deze warmte maakt me balorig. Ik kan ook al enkele weken niet zo goed uit de voeten, allez nog minder dan anders zou ik zeggen, mankeer zo vanalles en nog wat, en de warmte is daar zeker niet zo goed voor.
Genoeg gezaagd en nu maar afwachten.
MM je hebt een pb.
Aan iedereen het beste gewenst.
-
Hallookes iedereen,
Zit nu al op de pc, je kunt buiten toch niks doen met deze hitte.Heb zonet gezien op de thermometer dat het hier 32°C geweest is buiten, en binnen 25°C.Als de binnentemperatuur nog verder stijgt , gaat de airco aan.
HVT: ik denk dat Chinese papa niet goed weet , waar hij gaat aan beginnen.Die mensen wonen ginder op een flat.Zoonlief zegt dat ze het samen zullen doen, en da's het beste , denk ik.Kwestie van geen ongelukken te hebben, zoals snoeien met de elektrische snoeischaar.
Zoonlief kan zich toch redelijk goed behelpen in het Chinees.Soms zal het nog wel met haken en ogen zijn, maar ze verstaan elkaar , en da's al veel
.
Gisteren zei zoonlief dat ik ook Chinees zou moeten leren, ja,ja... weet ge nog zoiets
.
Natuurlijk zou het veel leuker zijn, moesten we met elkaar kunnen praten, nu behelpen we ons met gebaren en schoondochter die moet vertalen.
Zit nu al op de pc, je kunt buiten toch niks doen met deze hitte.Heb zonet gezien op de thermometer dat het hier 32°C geweest is buiten, en binnen 25°C.Als de binnentemperatuur nog verder stijgt , gaat de airco aan.
HVT: ik denk dat Chinese papa niet goed weet , waar hij gaat aan beginnen.Die mensen wonen ginder op een flat.Zoonlief zegt dat ze het samen zullen doen, en da's het beste , denk ik.Kwestie van geen ongelukken te hebben, zoals snoeien met de elektrische snoeischaar.
Zoonlief kan zich toch redelijk goed behelpen in het Chinees.Soms zal het nog wel met haken en ogen zijn, maar ze verstaan elkaar , en da's al veel
Gisteren zei zoonlief dat ik ook Chinees zou moeten leren, ja,ja... weet ge nog zoiets
Natuurlijk zou het veel leuker zijn, moesten we met elkaar kunnen praten, nu behelpen we ons met gebaren en schoondochter die moet vertalen.