In de Vier Seizoenen reeks 28 Herfst 2022

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

anjelierken

03 dec 2022, 14:57

Afbeelding

Hallo iedereen,

MM: inderdaad er zijn nog muggen. Ongelofelijk hé, deze tijd van het jaar.
Een van de ukkemeisjes had zelfs een muggenbeet in haar gezicht.
Als we s avonds tv kijken, vlieg er hier ook 1 rond.
Voor morgen een smakelijk eten gewenst. Geniet ervan.

We zullen moeten wennen aan de kou. Vind het maar frisjes buiten. Spaanse woef is ook altijd vlug binnen nu, en als we niet rap genoeg zijn, staat hij te blaffen aan de achterdeur :D Is eigenlijk nog gemakkelijk, dan horen we hem, moeten we steeds niet gaan kijken of hij daar staat.

Deze middag de rest van het wokgerechtje gegeten. Wok is ook meestal voor 2 keer.
Voor morgen hesperolletjes met prei. Nu ik prei heb staan in de tuin, eten we dat .Zal ook voor 2 keer zijn.
Had er deze week afgevallen bladeren tussen gelegd, als het vriest kun je dan nog steeds oogsten. Had die tip ooit eens van een oude man gekregen en dat werkt perfect. Bij ons thuis heb ik dat nooit gezien.

Dames, tot morgen allemaal.

wilde eend 2

03 dec 2022, 16:50

dag seizoentjes allemaal :
ik kom even melden dat de operatie geslaagd is(slechte cellen verwijderd ) , volgens de dokter , wel nog alles opvolgen natuurlijk .Vanaf half december pillen nemen om herval te voorkomen en in januari bestralingen maar geen chemo ...
Dus : positief proberen vooruit te kijken ........ en doen wat moet ..
Ik wens voor jullie allemaal een goede nachtrust en een goed weekend ..

Helena van Troje

03 dec 2022, 18:11

Wilde eend dat ziet er dan goed uit voor jou.
Uiteraard zijn de bestralingen niet fijn.
Maar chemo is nog minder fijn.

Al eventjes terug van de afscheidsviering van de laatste tante van Hugo.
De zus van mijn schoonvader.
Was een toffe madam, moeder van zeven kinderen, altijd bezig, altijd in de weer voor iedereen.
Het was een heel mooie viering en de koffietafel erna was ook heel verzorgd.
In een ruimte waar de akoestiek heel goed was.
Iedereen goed verstaan aan tafel is voor mij een zaligheid.
Omdat ze ver aan de andere kant van het land wonen zagen we hen niet zo heel veel.
Ik heb wel het evenbeeld van mijn jongste twee zonen weten rondlopen daar.
Ongelooflijk hoe die ene op onze middelste leek.
Manier van doen, lopen, bij de groep zitten en observeren. Echt ik kon er niet van over...

Morgen dan negen man over de vloer.
Moet nog alles voorbereiden.
Heb nu niet veel animo meer.
Maar ze komen maar tegen zeventien uur.
Zal morgen een efforke doen.
Het is maar negen man, dat is geen twintig...

Nog een rustige avond iedereen en een kalme nacht.

Bekske

04 dec 2022, 08:28

Afbeelding

Muddy Maddy

04 dec 2022, 09:36

Goede morgen seizoentjes,

Gimly gebruikt zijn zus als persoonlijke kattenbakassistente. Hij laat alles onbedekt liggen, al van kitten af, en dus als hij een flinke stinkiepoo gedaan heeft, gaat zij het gaan bedekken. ze bemoederd hem als een kitten wat zijn kattebakmanieren betreft. daarom heb ik het vermoeden dat die krabben eigenlijk zijn omdat hij niet graag heeft dat zij hem "groomt" als hij het stiekem toch toelaat. want als ze boven zitten heb ik daar geen zicht op. ofwel ligt ze onladylike op bed te slapen ofwel liggen ze te samen op zijn fleece en dweilen? Voor de moment is het training met achter elkaar te rennen. tot ze moe is. Lilly lag dus gisteren onladylike in de zetel op ventjes plaats. languit, buik open en bloot, achterpoten open en opening onbedekt met staart. ik heb op haar buik geblazen. geen reactie. nog geen mrr. ik heb op haar intiem deeltje geblazen. geen reactie. ze moet wel heel diep in slaap geweest zijn.
Anjelier: ik dacht dat ik droomde dat ik een mug hoorde! maar ze bleek maar al te echt te zijn. Spaanse woef vind het te koud om lang buiten te blijven staan? in de tijd van Teddy, de fox terrier van grootmoeder werd daar niet naar gekeken. de deur op een kiertje en teddy ging alleen naar " de bilk" een stuk braakliggend terrein haar ding doen en kwam dan weer uit zichzelf terug. als het winter was zag je tot waar ze gegaan was in die "bilk" en dan ook zo snel mogelijk als haar kleine pootjes haar konden dragen weer naar binnen. ze had enkel een grondige hekel aan de broek van de dokter. als die moest naar huis komen dan beet ze steevast in zijn broek. de postbode met het pensioen die zijn druppelke kwam drinken liet ze gerust.
Wilde eend: dat is goed nieuws. als de pillen aanslaan en de bestraling helpt, heb je dan dezelfde behandeling nu als schoonzus een paar maanden eerder. idd, bestraling is niet plezant en schoonzus had er een brandwonde van. Dus kalmpjes aan en de weg naar genezing ligt open. jammer dat schoonzus zich nog van alles te veel aantrekt en zich laat vol kankeren door het gezaag van hun moeder. en de probs bij de kinderen. geen wonder dat hun huwelijk nu door een heel slecht pad gaat. ze slapen niet eens meer samen en dat is niet omdat er een snurkt. :?
Vannacht was ventje weer een oerwoud aan het doorzagen. rond 4 uur werd ik wakker door gesnor in mijn oor van Lilly. ha, dag Lilly zeg ik en leg mijn hand weer op mijn kussen. dat was niet de bedoeling en ik kreeg een ferme duw van haar kop aan mijn hand. ze wilde haar streeltje. wel dan maar aan de wensen van de juffrouw voldaan. een goede 10 minuten lang kreeg ik kopjes en moest ik strelen. en maar snorren. het is wel raar dat ze dat beneden niet doet. als je haar een aaitje geeft. alleen boven wordt er gesnord.
Gimly was gaan kijken of er iets anders in Lilly's teljoor lag. maar hij had kip en zij kalkoen van hetzelfde merk. hun country selection is al lang op want dat gaat erin als zoete koek. dus is hij maar weer afgedropen naar zijn teljoor. heb de deur voor de zoveelste keer moeten dichtdoen.
gisteren was Lilly op de fleece gaan liggen. ik was al boven. Gimly kwam af en keek eens naar zus die alweer aan het maffen was en dacht bij zijn eigen: dat ze daar maar blijft liggen. ik kan dan boven op de zak gaan liggen. weggestopt. dat zal wel veranderen als de kamer eindelijk opgeruimd wordt en alles gaat liggen en hangen waar het moet.
ventje zei gisteren dat er weer niet veel uit zijn handen gaat komen met dat we een dag naar schoonbroer moeten voor de behandeling, de dag erna ik naar de dokter moet en dan mijn verjaardag waar hij nog de champieter van moet gaan halen. maar maandag is verversing van de bedden en Lilly zal wel weer een flinke "hulp" zijn. de eerste keer dat hij dat deed moest ze "meehelpen". hij heeft er langer over gedaan dan normaal. want overal zat Lilly wel in de weg. :lol:
nu is Lilly mee gekomen naar beneden en zit te graven naar china in haar kattenbak. de volgende lading kattenzand van zoo+ zal met babypoeder zijn. we hebben dat boven eens moeten doen omdat de bak die ze boven gebruiken ondanks uitgekuist te zijn toch bleef geuren. we hebben er dan talkpoeder in gestrooid. weg geur. iemand schreef over het product dat de katten het blijkbaar erg fijn vinden want als ze eruit komen ze geuren naar babypoeder. waarschijnlijk ook een kat die naar china groef. Lilly had in Dordrecht niet veel om in te graven. Soms was het een bodempje. of 5 cm zand dat ze met haar biologische moeder en broer moest gebruiken. hier heeft ze een bak met zeker 20 cm zand als het niet meer is. en boven ook. Toen Vinny nog leefde deelde hijj de bak met Gimly. hier gaan ze ook als ze beneden zijn op de bak beneden en boven staat er dus ook een. is wel een gemak als Gimly aan de dunne is. het vreemde is nu Lilly hier is, zijn ziek zijn amper een dag duurt. hij spuwt alleen maar haarballen. vroeger was die makkelijk een week ziek of soms nog langer. ik heb dikwijls tegen ventje gezegd dat Gimly boulemia had. nu is het cross achter zus of omgekeerd. dus zijn gewicht blijft gelijk door de energie die hij kwijt is. en nu zeker want we hebben de kittenkorrels gemengd met de voeding dat hij moet eten voor zijn maag/darmen. en dat gaat er ook in. is blijkbaar licht verteerbaar. en beter voor hem. vandaag krijgen ze als we vertrekken tonijn. en als we terug zijn de rest.
Fijne dag seizoentjes, keep safe en beterschap voor de zieken en herstellenden knuffel .
Cats Rule!

Oma-C

04 dec 2022, 09:44

Afbeelding

Goede zondagmorgen allemaal :wink:
Geen namen dan vergeet ik niks :oops: :roll:

Alleen dikke proficiat aan wilde eend
blij dat alles goed is nu maar hopen dat
de opvolging ook goed gaat, en je helemaal
genezen geraakt, en ja chemo is veel minder
aangenaam :wink: veel sterkte

Weer een donkere dag maar ja we zitten
in de donkere maand december :?

Allen een fijne dag, mijn wasmachine roept
maar buiten droogt het niet, en ik wil ook
de wasdroger wat sparen, dus ophangen op
een rekje, dat ruikt heerlijk in huis
Groeten en sterkte allen en tot later :)
“Het leven draait niet om wat je overkomt, maar hoe je ermee omgaat" :wink:

clive

04 dec 2022, 09:58

Afbeelding
Goedemorgen Seizoentjes,

Wilde eend, toch een beetje "goed" nieuws. Sterkte echter voor wat nu nog volgt, jouw medicatie en de bestralingen en de opvolging daarvan. Kaars ( een nieuwe) brandt voor jou en Oma-C. Jullie hebben ze het meest nodig.

Anjelier, van harte bedankt voor de tip. Moet er dan ook nog mosterd bij ?

Gisteren hadden we geluk in de dierenspeciaalzaak. We hadden besloten dat Matice als het zo koud is een jas te kopen. Zeker als hij net getrimd is. Dus naar de dierenwinkel, ten eerste om zijn Sint te halen en dan meteen te kijken voor een degelijke en gemakkelijk aan te trekken jas. Ons oog viel op een grote bak, met allemaal hondenjassen erin. En we vinden er eentje die aan alle criteria voldoet met een rits op de rug zodat hij ook zijn tuig kan aandoen. Het is een mooie donkerblauwe van anorakstof en gevoerd met grijze fleece en een kap eraan. Was precies zijn maat, 54 namelijk. Maar die jas was niet geprijsd. Wij dachten dat hij zo om en bij de 50€ ging kosten. Nemen hem en de rest dus naar de kassa en vragen wat die jas kost. Verkoper zegt tot onze grote verbazing dat hij nog maar 14€ kost, want in de toekomst mogen zij van die bepaalde firma, niets meer binnen doen. Dus dat contract loopt af.
Voor ons wel goed natuurlijk. Thuis gekomen en hem de jas aangedaan, is een heel gemakkelijke en Matice zelf , wel ik moet het hier nimmer zeggen hé, die ging in de hal voor de spiegel staan en vond met zijn groot ego, dat hij er knap in uitzag. Maar ben blij dat ik er eentje gevonden heb aan zo'n prijsje.

Vandaag de kerstboom zetten, we gaan rond de middag eraan beginnen, daarna na de opruim alles stofzuigen en dan moeten we nog gaan wandelen met Matice. Het is de eerste keer op vraag van manlief dat we hem voor Sinterklaas zetten. Maar ik zie al veel huizen die al versierd zijn.

Zo, ik ga niet alle namen noemen, maar wens iedereen een mooie zondag. Duffel jullie warm in moest jullie besluiten een wandeling te gaan maken . Liefs aan jullie allemaal.

anjelierken

04 dec 2022, 11:17

Afbeelding

Hallo iedereen,

Clive: geen mosterd in de soep.

Wilde eend 2 : Proficiat met de goede uitslag. Je bent op de goede weg .

HVT: geniet van het familiebezoek. Hier is het volgende zondag. Komen de kleintjes uit de familie om hun Sinterklaas.

Deze ochtend al een filmpje van de ukjes. De Sint doet zijn ronde in de gemeente waar ze wonen. Is elk jaar. Je moet dan wel zien dat je op tijd buiten staat. De Sint in de koets voortgetrokken door 2 zwarte paarden en vele pieten lopen voorop. Door de luidspreker: " Zijn jullie braaf geweest?". De ukjes allemaal : "Jaaaa". :D
Mooi om te zien.

MM: smakelijk eten.

wilde eend 2

04 dec 2022, 16:51

Dank aan alle seizoentjes voor de steun en het medeleven .
Maar zoals Clive zegt : ik vrees het ook : we zijn er nog niet .... ik verwacht niet veel goeds van die pillen en de bestralingen omdat ik al heel mijn leven supergevoelig reageer op alles en nog wat .... Niks aan te doen als je zo bent ... 8O :roll: :roll:
Ik moet binnenkort ook gaan voor een baxter met calcium en dat zal 2X per jaar moeten .... en zo heb je helemaal zonder het te willen een "abonnement" in dat ziekenhuis ....(OMA C weet daar ook alles van hé ) . Maar ja : ik mag blij zijn zeker dat het bestaat en dat ze hopelijk kunnen helpen ... ////
Vandaag is mijn zus komen helpen met poetsen en zijn we iets gaan eten ... gelukkig heb ik van haar veel hulp .
Dus : niet klagen en vooruit kijken .... :? :wink:
Aan alle seizoentjes : hou het warm en vooral een goede nachtrust zonder pijn en zorgen ...

Bekske

05 dec 2022, 09:16

Afbeelding
ik wens iedereen het beste toehou de moed erin hoe moeilijk lastig het soms is .Weet ook wel wat het is met pijn leven maar toch tracht het beste er van te maken .Groetje

Oma-C

05 dec 2022, 09:52

Afbeelding

Goede maandagmorgen van de
eerste koude winterweek :roll:
maar we moeten erdoor eer het
weer lente kan worden en we zitten
in de korte donkere dagen :oops:

wilde eend, klagen helpt ons niet vooruit
we mogen blij zijn dat we geholpen worden
in een kliniek ook al is het niet altijd leuk
Maar met ouder worden komt er vanalles
op ons af... en ja ik ben bijna 81 dus ik
weet er alles van :oops: :roll: Veel sterkte!!

Allen een fijne dag, maak er het beste van
en wie weet brengt de Sint dan iets lekkers :lol:
Groetjes allen en tot later....
“Het leven draait niet om wat je overkomt, maar hoe je ermee omgaat" :wink:

clive

05 dec 2022, 10:03

Afbeelding
Goedemorgen Seizoentjes,

Heb eigenlijk al veel gedaan, manlief moest naar de kapper en vandaag werkt hij ook weer van thuis uit.
Heb de keuken en de living al volledig gestofzuigd en daarna alles met de steamer gedaan. Dan heb ik alles terug gezet en de glazen deur in de living afgeveegd, daar zitten altijd neusjes op van Matice.
En heb tenslotte de vaatwasser leeggemaakt, want ook dat maakt lawaai. Gevolg is wel dat ik nu nog steeds in een pyjama zit. Maar ga als ik dit gepost heb onmiddellijk badje nemen en dan boven al alles doen . Neem dan de vuile was van het weekend mee en stop de machine in.
En dan rest mij nog de benedenverdieping te doen en ben ik klaar met de poets in ieder geval.
Ga dan de frigo in de garage uitwassen. En dan met Matice gaan wandelen rond 14:00H, ga zijn jas aandoen zodat hij daar aan kan wennen. Manlief was gisteren nog gaan wandelen met hem toen het al donker was en had Matice zijn fluohesje en zijn lichtgevende halsband aangedaan. Ik keek hen na en zag dat Matice wel heel goed zichtbaar was.

Gisteren ook de kerstboom gezet. Wel geen echte, gaat niet met Matice, want dan loopt hij het risico naaldjes in zijn pootjes te krijgen met een ontsteking als gevolg. Hebben we ooit met Niels aan de hand gehad. Maar je ziet het verschil nauwelijks. Maar de geur ervan, ja die mis je wel een beetje.
Hij is mooi geworden vinden manlief en ik toch. Ook op mijn lange kast staat een grote stenen kerstman in zachte kleuren. En de rest van de spulletjes zijn allemaal zilverkleurig. Ik had de kast gezet, maar manlief heeft ze anders gezet dan ik eerst gedaan had. De noveenkaars is ook van plaats veranderd. Maar die blijft branden natuurlijk.
Op het toogje van de keuken staat een lichtgevende grappig kersthond met wel een heel dikke neus geflankeerd door 2 kerstkabouters met een theelichtje erin. En in de hal staat op de haltafel een mooie pluchen kerstbeer en een klein zilver kerstboompje met de lichtjes er al in. Buiten aan het tuinhuis hangt een heel kleurrijke plastic slinger met 4 dikke kerstmannen erin. Die heb ik ooit eens gekocht met de idee dat dat een korte slinger was met kleine kerstmannetjes , maar groot was onze verbazing toen we de doos thuis openden en zagen hoe lang en groot die wel was. Dus hebben we toen besloten dat hij in de tuin mag hangen aan het tuinhuis. En aan de voordeur hangt er een houten kerstkrans met een beer erin. Die heb ik wel ik in de ACT*ON gekocht, want dat kan heel goed zijn dat die op een bepaald moment weg is. Een echte mooie durf ik daar niet hangen.

Ik zie dat ik een heel epistel geschreven heb, lees het dan maar diagonaal of niet. Ik wens jullie allemaal een mooie maandag en een stevige sterkteknuffel voor de Seizoentjes die het nodig hebben. Liefs aan jullie allemaal.

Muddy Maddy

05 dec 2022, 10:10

Goede morgen seizoentjes,

dat de crisis bestaat weten we allemaal. besparen, besparen en besparen lijkt het woord van het jaar te zijn. Wel, ook DWIK heeft bespaard en nog niet lichtjes. je krijgt maar 1 drankbonnentje meer. frisdrank is beperkt tot 3 stuks en als je een tweede cava neemt mag je betalen. het is 7 euro plus als je een aperitief en een poessecafè neemt. ( twee bonnetjes) aangezien ventje niet drinkt als hij moet rijden heb ik zijn aperitief genomen en ons moeder heeft de hare met momenten niet eens aangeraakt. van gerechten is er ook veel weggevallen. de meloen met parma is niet meer te krijgen. en ik had de indruk dat het zalm sneetjes van een heel goedkoop product waren want die smaakte te zout. kortom als eat-advisor nu punten vraagt? ze zijn met de hakken over de sloot dus een 3.
vandaag gaat moeder een bakje clementijnen halen en omdat dat voor haar te veel is moet ik de andere helft gaan halen. we gaan het doen zoals verleden keer, vroeger vertrekken, eerst iets gaan eten en voor we naar schoonbroer vertrekken zijn de boodschappen al gedaan en na de behandeling kunnen we weer direct doorrijden. ventje met zijn nachtblindheid rijdt niet graag in de donker. het zal weer een opstopping zijn aan die school waar schoonbroer en zus wonen want als het regent zijn die kinderen van suiker en zouden kunnen smelten. :? zelfs de stadsbussen stonden geblokkeerd! we gaan weer parking moeten zoeken. en ook het feit dat die parking tegelijk telt als randparking voor naar 't stad te gaan. dus staan die SUV's en andere hoge voertuigen dubbel geparkeerd wat niet mag van het regelment. Als ik agent was, dan had ik zeker 2 boekjes vol boetes, de laatste keer.
morgen moet ik naar de dokter. ik ben benieuwd of die er aan gedacht zal hebben dat het woensdag B- dag is.
toen wij gisteren weg gingen ging buurman boodschappen doen en zei tegen ventje dat wendy zo'n ding om over de deuren te spannen met lichtjes heeft gevonden maar nog niet weet of ze hem gaat hangen. en moeder heeft dat lelijk rendier gekregen. ventje vreesde dat ze die zouden meepakken om ergens een ruit in te gooien want dat ding is nogal zwaar. zij was er content mee en ik zelf heb geen een opmerking gekregen. de tuniek van elly & yvonne vond ze heel mooi. vandaag zal het een dikkere trui zijn want in de behandelkamer is het ook redelijk fris. en de weegschaal stond ook een paar cijfers na de komma minder.
ventje moet zich nog gaan douchen. ik heb nog geen postbode zien rondlopen en heb nog geen mail gehad dat de kerstkadookes van de poezen onderweg zijn. Gimly was vannacht ziekjes en heeft zich laten bemoederen door Lilly! ik was er getuige van. ze was zijn snoet aan het wassen! de profiteur had alle borden en potjes leeggevreten. geen wonder.
Clive: mij valt het op dat jij als je gaat shoppen ergens er altijd in slaagt korting te vinden. ik ben er zeker van dat Matice niet ijdel is maar zichzelf gewoon een mooie hond vond in de jas.
Wilde eend: veel sterkte. het parcours van de behandeling zal zwaar zijn. probeer er niet te veel over te piekeren. beter worden is nu je doel!
Anjelier: dat moet leuk zijn geweest de sint met de ukjes. hier had buurman zich verkleed als st- Nicolaas en was een feestje in 't baguetje gaan opluisteren. een sinterklaas feestje voor de vaste klanten en de kinderen. verleden jaar hadden ze paashaaspakken aan.
als voorzitter van de handelaarsbond moet je toch wat doen.
ik ga voor schoonbroer een zakje maken met van die taai-taai in en wat pepernoten. de rest van de pepernoten is voor mij. die taai-taai lust ik niet. de pepernoten smaken naar speculaas maar niet tè zoals die die je koopt van een merk.
ventje is zich gaan douchen en alle twee de katten zijn mee. Lilly heeft nu ook de neiging als ik lang weg ben geweest mij achterna te lopen.
Fijne dag seizoentjes, keep safe, beterschap voor de zieken en herstellenden, knuffel
Cats Rule!

Helena van Troje

05 dec 2022, 12:09

Goede voormiddag iedereen!

We zijn langzaam op gang aan het komen.
Het was heel gezellig gisteren met de schoonfamilie.
Ik had zeker genoeg eten en drinken.
Ik vind dat heel moeilijk in te schatten.
Nog vier pistolets en een sandwich over.
Een klets kriekjes, maar veel appelmoes.
Dat kan je moeilijk invriezen, denk ik, als het uit een pot komt en van een sterileerbokaal.
We hebben wat afgelachen.
Maar dat is gegarandeerd met die bende.
Ik heb alles alleen gedaan gekregen, maar ik was wel bekaf.
Balletjes gerold, cake gebakken, trifle gemaakt, tafels gedekt, alles klaar voor de aperitief.
Ik heb gisteren 6572 stappen gezet...
Gelukkig hebben de schoonzussen traditiegetrouw het heft in handen genomen voor de afwas en de opruim.
Nu moet ik het slagveld nog verder opruimen.
Afwassen en afdrogen geen probleem, maar alles wegzetten is nogal moeilijk in andermans huis hé.
Het zal in slakken tempo gaan, want deze nacht heel goed geslapen op een hoestbui van ongeveer een kwartier na. Ik dacht dat het nooit zou stoppen.

Voorspoedige genezing verder aan Wilde Eend.
Succes bij de ondernemingen van en naar moeder, dokter en kine voor MM.
Clive een fijne droge wandeling met Matice gewenst.
Ik lees graag lange epistels.
Dat wordt nog gezellig met de ukjes Anjelier.
Oma-C huisje vol was, ruikt inderdaad lekker.
Ik had gisteren het tafelkleed, waarop uiteraard gemorst was, dadelijk in de machine gestoken.
Timer opgezet en de tafellakens over de trapleuning in de traphal gehangen.
Vanmorgen waren ze droog.
Was ook nog één tafelkleed van de pannenkoeken, dat nog niet gewassen was geraakt.
De was die vannacht gedraaid heeft zal, vrees ik, in de droger belanden.
Sponshanddoeken zijn niet zo vlug droog.

Dames geniet van wat jullie vandaag gaan doen.

anjelierken

05 dec 2022, 13:18

Afbeelding

Hallo iedereen,

Hier wordt de kerstboom volgende week gezet, als de Sint gepasseerd is.

Manlief heeft de houtkachel aangestoken, een aangename warmte , maar wel meer stof in huis.

Vond dat het gisteravond zo vroeg donker was, om 16u30 alles hier al afgesloten. De kippen zaten ook al op stok. Dan zijn het toch lange avonden.

Vannacht geen oog dicht gedaan, weet wel hoe het komt. Gisterennamiddag even in slaap gevallen in de sofa, en dan is het precies of mijn lichaam denkt dat ik al uren geslapen heb. Met als gevolg de ganse nacht wakker. Heb het nog al voorgehad.