de tijd van toen: 70 plussers - TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

Wout

09 dec 2007, 21:13

Inderdaad jeronimo, militairen en ex-militairen hadden voorrang. Zie mijn vriend Arthur.
Het denken mag zich nooit onderwerpen!

SDW

12 dec 2007, 16:34

Heden vestigde mijn vrouwtje mijn aandacht op dit onderwerp op het FORUM.

Ben begonnen met te lezen en realiseer dat ik geboren zijnde in 1935 ik mogelijk ook enkele verhalen kan plaatsen over mijn ervaringen in WWII 40/45.

Later heb ik een militaire loopbaan gedaan van 1954 tot 1979 toen ik als Piloot van het verdwenen LT/AVN op rust ben geplaatst.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

SDW

12 dec 2007, 17:08

Ik ben geboren en getogen in ANTWERPEN en heb nog een aantal herineringen aan de oorlog die ik ga trachten hier neer te schrijven.

In 1940 woonde wij in Antwerpen aan de Slachterij en bij het uitbreken van de oorklog zijn mijn moeder met mij gevlucht eerst tot in Parijs waar een oànkel en een tante woonde en dan zijn we verder met kamions naar het zuiden gereden naar de streek van Bordaeaux waar we een tijdje in een dorpje Labouere bij mensen hebben gewoond.
Naar ik mij herinner was mijn vader gemobiliseerd en ik herinner mij een muts als een bootje met een floske bij zijn uniform.

Ik heb hier nu de vier eerste bladzijden gelezen en zie daar een aantal punten vermeld die bij mij ook nog herinneringen meebrengen waar ik later iets ga over vertellen als ik tijd heb want ik ben heden nog druk bezig met advies te geven over de Luchtvaart als hobby

SEE YOU LATER !!

jadi

12 dec 2007, 17:48

Kom ff vermelden dat ik nog altijd kom lezen hoor.
greetz
jadi :)
't Is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapen gaan.
Of ik van dageraad tot avond geen enkel hart heb zeer gedaan.

jeronimo

12 dec 2007, 18:00

SDW,
Welkom op onze topic, ik heb uw initialen al verschillende keren gezien.
Zijn uw ouders in -40 , zoals zoveel anderen gevlucht naar het zuiden van Frankrijk dan zult ge zeker het wedervaren van wout gelezen hebben, hij was er bijna gebleven.
Als Antwerpenaar zijt ge mischien zoals vele kinderen naar onze streek op "vacantie" gekomen op vlucht voor de vliegende bommen.
Neem rustig de tijd voor uw bijdragen, we zijn immers gepensioneerd
Alle verhalen van toen zijn welkom, ze worden gretig door de jongere generatie gelezen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Wout

13 dec 2007, 10:39

Hallo SDW welkom bij de 70plussers. Uit andere bijdragen weet ik dat de luctvaart in al zijn facetten jou nog enorm bezighoudt. Voor mij een totaal vreemde wereld. Ik verwacht jouw verhalen met veel spanning. Trouwens wat betekent de afkorting van je militaire dienst?
Groeten aan al de 70 plussers Wout

SDW

13 dec 2007, 19:01

WOUT,
LT:AVN = LIGHT AVIATION of met ander woorden HET LICHTE VLIEGWEZEN van DE LANDMACHT die nu niet meer bestaat en overgegaan is naar de LUCHTCOMPONENT van de KRIJGSMACHT in de nieuwe struktuur.

SDW

13 dec 2007, 19:16

Nadien zijn wij terug naar Belgie gekomen.

Tijdens de eerste periode van de bezetting werdt mijn vader opgeist om te gaan werken in Duitsland en was het een probleem voor mijn voerder om aan eten te geraken.

Mijn Tante en Nonkel welk, in Frankrijk woonden hebben dan voorgesteld dat ik bij hen zou komen woonen.

Ik herinner mij van de reis met de trein de strenge grenscontrole aan de Frans-Belgische grens waar we telkens van de trein moesten en tussen de grimige duitsers moesten lopen.

Eens in Frankrijk kwam ik bij mijn Nonkel en Tante terecht in Saint Margrite de Carouge waar ik ook naar de school ging en me herinner dat ik in een oude Renault (een bootje) met hem mee mocht en dat hij in de streek ging waarnemingen doen van de Duitse bouwwerken aan ondergrondse intalaties in de streek van Laon en Soissons en alhoewel hi!j daar nooit over heeft gesproken heb ik later begrepen dat deze informatie via'La resistance' werden doorgegeven aan Londen
Nadien verhuisden we naar Anecy le Chateau waar ik ook naar de school ging en waarvan dat ik mij nog herinner dat we ergens op een heuvelrug gingen met de school waar we de Marseilaise gingen zingen ver weg van de Duitse bezetter, in 1943 ging ik terug naar Belgie en toen woonden mijn ouders en grootouders ijn Merksem en kende ik geen vlaams meer toen ik bij mijn grootouders op bezoek ging en waar ik later wel iets meer zal over vertellen

SDW

13 dec 2007, 20:37

Ik had hier nog een aantal herinneringen geschreven uit mijn oorlogservazring maar heb de verkeerde toets gebruikt en alles is weg en zal trachten later dit opnieuw te schrijven.

SDW

13 dec 2007, 21:06

Ik heb tot Blz tien(10) even doorgelezen nu en tracht nog even enkele herinneringen neer te zetten:

Ik herinner me in Merksem het spelen op de straat met ketten of marebollen ( knikkers) en buskestamp voor de voetbal.

De witte inkpot was in gebruik in de school aan de nieuwe kerk bij de broeders van liefde, in frankrijk was het de lei en griffel.

De papiertjes met de zilver bekleding uit de vliegers hebben wij ook dikwijls gaan oprapen en wisten niet voor wat die dienden.

Met de kruiwagen slam gaan halen , Reusel op de boterham en koffie van gerst, alsook de soep van wintertuur.alsook in de winter de warme steen in een haznddoek in het bed.

In de ijskelder hadden wij de gewoonte om op en af de rijdende stoomtram te springen tot de dag dat een der vrienden er naast sprong en onder de wagons terecht kwam en de overblijfselen in een emmer werden opgeraapt.

In de zomer aan een koord in het alberkanaal leren zwemmen achter de bouw van Van DER ELST waar toen uniformen voor de duitsers werden gemaakt

De verduistering met zwarte rolgordijnen , en de duitse militaire wagens met een spleetlichtjes die s'avonds na de avondklok door de straat passerden

Dit zijn een aantal losse herinneringen welk naar boven kwamen tijdens het lezen

Het zaaien en planten in de tuin op een stukje grond verborgen achter een houte schutting iets verder in de straat was ook een van mijn bezigheden met mijn grootvader

SEE YOU LATER

Wout

13 dec 2007, 23:07

@ SDW:
LT:AVN = LIGHT AVIATION
Dat zegt mij toch iets. Waren die niet gelegerd in Brasschaat? De broer van mijn zwager was er bij het grondpersoneel als beroepsmilitair tot aan zijn pensionering. Ik moet het eens navragen. Hélaas is hij al overleden. Bedankt voor de toelichting Wout

SDW

14 dec 2007, 04:15

WOUT,

Heel juist de school van het LT/AVN was in Braschaat-polygoon op het vliegveldje achter de veldartilerieschool.

Wij vogen daar merPIPERS L18C, DORNIER 27, ALOUETTE II, PUMA en BRITTEN NORMAN.

Ik was daar jaren als Piloot-Instructeur om piloten op te leiden maar daarover meer in mijn BLOG beschikbaar hoor.

Mogelijk heb ik je schoonbroer ( zwager) danwel gekend want het was een kleine familie hoor!!

SDW

14 dec 2007, 10:44

Heden met het vrouwtje naar de MARKT en stond daar bij de vitrine van de charcutier te kijken naar wat we gingen kiezen voor bij de boterham te eten.

Vergelijk dit even met de jaren 43-45 toen ik met mijn vader die terug was in ziekenverlof uit duitsland en wij met de stoomtrein naar de streek van Booischot gingen om vlees te kopen bij de boeren en deze naar Antwerpen te smokkelen.

Op de trein was er kontrole van de Gendarmerie en ook van Duitsers met die yzeren borstplaten , Ik herinner mij dat ik in het station van lier tegen het venster naar buiten stond te kijken met tegen mijn buik een grote zak met vlees en boter terwijl al de mannen hun papieren en hun bagage werdt gekontroleerd en wij gelukkig zonder problemen terug in Antwerpen centraal en dan te voet naar Merksem liepen met onze buit.

ONVOORSTELBAAR

SDW

14 dec 2007, 11:27

Tot Blz 20 vluchtig gelezen

jeronimo

14 dec 2007, 17:01

S W D .Nog 17 (dagen ) plezier.!!! :D :lol:
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.