de tijd van toen: 70 plussers - TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

SDW

01 feb 2008, 18:41

OP 11 JUNI 1971 heb ik een ONGEVAL en wordt per ambulance afgevoerd naar het hospitaal waar ik voor ongeveer drie maand in behandeling bleef met nog een aantal maanden physiotherapie en al mijn aktiviteiten worden gekortwiekd ????????
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

SDW

01 feb 2008, 20:20

Hoor zo juist op het NIEUWS dat het heden 55 jaar geleden is dat er op de nacht van 31 JANUARIE op 01 FEBRUARIE 1953 de zware overstroomingen plaats had.

Ik herinner me deze dag omdat ik toen die morgend in het ANTWERPSE SPORTPALEIS een puntenkoers van DE MEDAILLE KOERSEN had gewonnen op de PISTE

EEN van de TOPPUNTEN in mijn wielrenners periode

Ivita

02 feb 2008, 08:00

Goeiemorgen SDW, ben al een beetje beginnen lezen op je blog en zo te zien, zit er nog geen SLEET.
Toch raar dat al die termen niet "uniform" zijn in de verschillende cursussen. Kan ernstige gevolgen hebben!
Be carefull what you wish for

SDW

02 feb 2008, 11:43

Heden voormiddag in een gesprek met een der parachutisten op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN haalde hij nog een intresant toestand naar boven.

Tijdens de voorbereiding voor een wedstrijd met PARASPRONGEN voor PRECISIE vloog ik enkele malen met buitenlandse parachutisten.

Een dezer een hogere officier in het XXXXXX leger vondt dat ik niet naar hem luisterde voor het bepalen van het ogenblik dat zij de helicopter verlieten en dat zij daarom steeds maar tot op ongeveer 100 meter van de cible uitkwamen.

Ik kreeg dus de opdracht van enkel naar zijn aanwijzingen te luisteren tijdens de volgende drop wat ik blindelings heb gedaan en onze klager lande toen op .......... 12 KM weg van het vliegveld van SCHAFFEN en is toen te voet moeten terugkomen, hij heeft nooit meer geklaagt dat ik het verlaten van de helicopter voor zijn ploeg bepaalde hoor !!!!!

Ivita

02 feb 2008, 13:07

Goed gedaan van jou SDW!!

jadi

02 feb 2008, 22:50

SDW ik kom nog altijd bijlezen hoor..die beton op de speelplaatsen voor minder valide kdr vind ik een nobele daad van je..
Hey Motte
't Is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapen gaan.
Of ik van dageraad tot avond geen enkel hart heb zeer gedaan.

Ivita

03 feb 2008, 00:11

SDW, nu is SLEET wel het probleem dat ze niet kunnen opstijgen in Afghanistan/ Als ze het niet kunnen herstellen tegen zondagavond het ontvriezingssysteem da kapot is , vervalt die piloot zijn vergunning. Duurt 5 tot 10 dagen een vergunning vernieuwen. Hebben ze daar echt maar één vlieger en één piloot?????????????

SDW

03 feb 2008, 03:24

MOTTE, ik ken de juiste toedracht niet maar een der punten waar je moet rekening mee houden dat de CREW niet zal vliegen als zij niet 100% de VLUCHT in alle veiligheid kunnen uitvoeren vergeet niet de PILOOT zit steeds op de eerste rij hoor!!

SDW

03 feb 2008, 17:36

De eerste dagen in het hospitaal lag ik er maar grogy bij en wegens de tractie geheel aan het bed gekluisterd.

Na enkele dagen begon ok mij beter te gevoelen en de LUCHTVARTMICROBE manifesteerde zich.

Ik had een leerling welk redelijk ver gevordert was voor zijn opleiding tot VLIEGTUIG-INSTRUCTEUR en darom liet ik ANABEL mijn handboeken mee brengen naar het hospitaal tijdens haar dagelijkse bezoeken met de fiets samen met onze zoon .

Dan ben ik begonnen met van uit mijn bed terug les te geven aan de betrokken kandidaat ter voorbereiding van zijn theoretisch examen van Instructeur bij de diensten van het Ministerie van verkeerswezen bij ons bekend onder de benaming van BESTUUR DER LUCHTVAART ( BLV) en nu als DGLV

Ik kan dus zeggen dat ik in mijn bed een degelijke instructeur heb gevormd welk nu nog steeds aktief is in de luchtvaart als instructeur en zelfs examinator voor het DGLV.

RAAR maar WAAR !!!!

SDW

04 feb 2008, 09:20

Ne enkele maanden vast gelegen in het bed met mijn been in tractie moest ik physiotherapie doen om terug spieren te ontwikkelen door in het water oefeningen te doen en mij in het hospitaal verplaatstend in een rolstoel omdat ik terug moest leeren lopen.

Na drie maand mocht ik terug naar huis om daar verder te herstellen mits het volgen van dagelijkse physiotherapie.

Dan heeft het vrouwtje haar firma opgericht voor grondlesen te geven over de theorie voor beroepspiloot waar ik al zittende de kandidaten kost voorbereiden voor hun exames .

SDW GENERAL AVIATION GROUNDSCHOOL werdt zeer snel een vaste waarde in de voorberieiding voor Nederlandstalige piloten als tegenhanger van MR W..... voor de Franstalige in Brussel.

Wij hebben deze aktiviteiten verder gezet tot in de jaar 1985 en heb vele leerlingen met succes naar het examen kunnen sturen en zodoende hebben zij hun loopbaan in de Luchtvaart kunnen verder ontplooien.

In 1972 vervoegde ik terug mijn eenheid en begon de lange strijd om terug geschikt verklaard te worden om beroepszmatig in het militair en burger te mogen vliegen, alsook het langdurige geloop naar advocaten en dokters om de schade van het ongeval te kunnen verhalen op de verzekeringen.

1978 verliet ik het leger met vervroegd pensioen en was aktief in de explotatie van een Luchttaxi vliegtuig voor een eigenaar, in 1980 werdt ik benadert om als Liaisson officer voor IAOPA aktief te zijn bij EUROCONTROL en de EEC ( nu EU) te Brussel als vrijwilliger, maar dat wordt een ander verhaal en een geheel nieuwe omgeving waar er toch ook intrsante voorvallen te vermelden zijn maar dat is voor later.

SDW

05 feb 2008, 10:58

Wat komt CARNAVAL bij mijn ervaringen hier doen!!

Heden is het nieuws vol van CARNAVAL en dat brengt mij terug naar lang vervlogen tijden , ik heb tweemaal aan de CARNAVALSFEESTEN deelgnomen namelijk in KEULEN en daarvoor in RIO de JANEIRO.

Bij onze zending in JUNIN in Brazilia kwam men ons ophalen met een DC6 van uit MELSBROEK de 15e WING.

De CO had in BEUNES AIRES een VLIEGPLAN met bedoeling om in RIO de JANEIRO een tussenlanding te maken tijdens de periode van CARNAVAL daar.

In het Ministerie in Brussel ( DAILY) was er schijnbaar een heldere geest die realioseerde dat het CARNAVAL in RIO was en via de Belgische ambasade kregen we een bericht per TELEX dat we moesten doorvliegen tot RECIFE en niet landen in RIO.

Het ganse team was daar niet gelukkig mee maar bevel is bevel en de vlucht werdt voorbereid naar RECIFE.

Tijdens de vlucht zagen wij aan de linkerzijde in de verte de stranden en gebouwen van RIO en ik begaf mij in de cockpit van de DC ( toen nog een bemanning van 6 man hoor).
Plots een aantal harde knallen van een der linker motoren en de PIC besliste een voorzorgslanding te maken bij het dichtsbijzijnde vliegveld zijnde..... RIO.
Landing zonder problemen op een praktisch verlaten vliegveld en geen diensten beschikbaar zodat er iemand via een koord de cockpit moest verlaten om een trap te zoeken om iedereen de kans te geven het vliegtuig te verlaten en te zien om naar de stad te geraken want de herstelling kon even duren resultaat twee dagen tijdens de carnaval in RIO de JANEIRO.
In Brussel stelde men voor een andere DC6 te zenden met een motor wat werdt geweigerd want 3 dagen later was de motor hersteld en zijn we door gevlogen naar RECIFE waar we nog twee dagen zijn gebleven om uit te rusten !!!!
Toen we daar vertrokken was het +40°C en bij aankomst in MELSBROEK was het -20°C !!!

Zeer intresante ervaring en een goede les in AIRMANSCHIP zoals we dat verwachten van een PIC .

Zeer intresante herinneringen van 45 jaar geleden

SDW

10 feb 2008, 04:26

SCHIJNBAAR zijn er nog veel LEZERS maar geen vertellers op DE TYD VAN TOEN der 70 PLUSSERS.

Heb ook nog wel een aantal intresante wetenswaardigheden van mijn periode 1980 -2004 als IAOPA LIAISON OFFICER voor IAOPA over GENERAL AVIATION & AERIAL WORK bij de EU INSTELLINGEN te BRUSSEL

Zal eens tijd moeten maken om hierover wat te vertellen als het jullie intreseerd ???

Wout

10 feb 2008, 12:43

Natuurlijk intresseert ons dat SDW. Wat betekend de afkorting IAOPA bvb?
Het denken mag zich nooit onderwerpen!

SDW

10 feb 2008, 16:23

De afkorting IAOPA staat voor INTERNATIONAL COUNCIL AIRCRAFT OWNER AND PILOT ASSOCIATIONS een organisatie welk in 1962 opgericht onder de inmuls van DOC HANTRAFT een Amerkaan en de toenmalige voorzitter van AOPA(USA), .
IAOPA bestaan uit een 60 tal NATIONALE AOPA welk in hun land dan weer individuele leden hebben welk aktief zijn als PILOOT of EIGENAAR van een LUCHTVAARTUIG en aktief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK operations.
Zie www.iaopa.org

www.icao.org

www.aopa.org

www.eurocontrol.int

Zie op mijn BLOG onder de benaming "LUCHTVAARTINFORMATIE"

SDW

10 feb 2008, 16:45

Reeds in 1958 werdt ik lid van AOPA-USA als individueel piloot.

In 1980 werdt ik gevraagd voor AOPA-BELGIUM om naar de IAOPA WORLD ASSEMBLY te gaan.

Tijdens een 8 uur lang gesprek met DOC HANTRAFT (USA) en HUBERT KOEMANS (NL) werdt ik benadert en ingelicht om de IAOPA te vertegenwoordigen bij de EEC in Brussel.

Initieel was dat niet zo eenvoudig en moest ik via mijn perskaart voor een magazine genoemd LUCHTVAARt contacten ontwikkelen voor GENERAL AVIATION ten behoeve van IAOPA.

Dit was voor mij een geheel nieuwe omgeving de POLITIEKE middens en een geheel nieuwe onbekende aktiviteit waarvoor ik gelukkig de nodige steun kreeg van de AOPA-USA PR expert en een Amerikaanse diplomaat van Duitse oorsprong en welk in 40/45 altief was geweest als Duitse militaire piloot en tevens gespreken met de Belgische Professor A. COPPE welk een der grondlegers van de EGKS , BENELUX en de EEC.