Nieuw e-mailadres?

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

Charlie Maru

16 dec 2016, 17:50

Allez vooruit Lowieke, nie opgeven.......

Lowieke, je gaat naar je account "Mijn Proximus"

1) Selecteer "Mijn Berichten"
2) In het drop-down menu krijg je een overzicht van je actuele mailboxen.
3) Selecteer "Een nieuwe mailbox aanmaken".
4) In het daarop volgende scherm kies je "Een gratis mailbox aanmaken" (Indien mogelijk, anders is het betalend)
5) In het daarop volgende scherm vul je uw huidig e-mail adres in, en eveneens de voorwaarden "aanvinken". Daarna druk je op "bevestigen".
6) Je krijgt de melding dat uw mailbox aangemaakt is en de gegevens naar uw huidig e-mail adres worden gestuurd.
7) Je krijgt een mail met Login, paswoord en standaard mailadres.
8 ) Je gaat terug naar "Mijn Proximus" ; in het drop-down menu zul je zien dat er een nieuwe mailbox bijgekomen is.
9) Selecteer de nieuwe mailbox en druk dan op "Mijn e-mail adressen/aliassen beheren"
10) in het volgende scherm vul je het wachtwoord in dat je per mail gekregen hebt (7) en dan "bevestigen.
11) Nu kom je via webmail terecht in je nieuwe mailbox. Normaal gezien zit je nu al in "aliasbeheer".
- Je drukt op "Nieuw".
- Je maakt er een nieuwe alias aan, als voorbeeld heb ik "lowieke.de.schrijver" aangemaakt.
- Je drukt op "opslaan".
12) Nu zul je zien dat "lowieke.de.schrijver@proximus.be" als alias verschenen is.

Nu, de mailbox die aangemaakt is heeft een identificatie meegekregen in de zin van "mb123456@proximus.be"
Dit mailadres hoef je nergens te gebruiken, ook niet om mailprogramma's te configureren zoals b.v. een MS Outlook, dan gebruik je de alias. Paswoord blijft hetzelfde voor alle aliassen in dezelfde mailbox, het is gebonden aan de mailbox. Er kunnen 5 aliassen aangemaakt worden.
Inloggen op je webmail gaat evengoed met je alias.
Ingeval van Spam verwijder je dan de alias en maak je er een andere aan.

Indien je het hoofdadres van de mailbox (mb123456@proximus.be) gaat gebruiken, dan ga je beginnen dansen op een "slappe koord"; en als het dan begint mis te lopen ben je gesjost.

Vanaf nu gebruik je dus "lowieke.de.schrijver@proximus.be" en NIET "mb123456@proximus.be"

En zoals Paullamb al aangehaald heeft, een mailbox kan je niet verwijderen, alléén aanmaken.
Om te verwijderen zul je contact moeten opnemen met Proximus.

Verloop van het hierboven opgesomde, de item-nrs komen overeen de screenshots.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lowieke34

18 dec 2016, 11:27

Paullamb, eenmaal per week map de "niet gewenste e-mails" leegmaken? Ik moet dat bijna dagelijks doen. Meestal zijn er dat rond de 20 à 25! Ik moet deze map toch telkens nakijken, want soms zit er wél een gewenst berichtje in ... En daar kruipt dan ook nog eens ongewenst tijdverlies in!
Windows 10 - Deskcomputer
Browser: Microsoft EDGE
64-bits best. syst. x64-processor
NVIDEA GeForce GT 620
Primaire Harde Schijf: 1 TB
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

Lowieke34

18 dec 2016, 11:39

Beste Charlie Maru, bedankt voor uw noest werk! Daar moet tijd ingestoken zijn! Maar voor een simpele oude man zoals ik, gaat dit toch wel even boven zijn petje.

Maar, indien ik naar een verkooppunt van Proximus zou gaan, zouden zij er, eventueel tegen betaling om deze vervelende tsunami van spam te stoppen, me een gans nieuw e-mailadres kunnen bezorgen?
NVIDEA GeForce GT 620
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

paullamb

18 dec 2016, 12:04

Persoonlijk denk ik dat ze het gratis voor u doen.( in een Proximus punt hè)

Charlie Maru

18 dec 2016, 14:47

Lowieke schreef:Beste Charlie Maru, bedankt voor uw noest werk! Daar moet tijd ingestoken zijn! Maar voor een simpele oude man zoals ik, gaat dit toch wel even boven zijn petje.

Maar, indien ik naar een verkooppunt van Proximus zou gaan, zouden zij er, eventueel tegen betaling om deze vervelende tsunami van spam te stoppen, me een gans nieuw e-mailadres kunnen bezorgen?
Oude man....? da's maar een gedacht Lowieke. Oefening baart kunst, en een mens leert nog altijd bij, ook al is hij 90.

In een verkooppunt zouden ze u normaal gezien zonder probleem moeten kunnen helpen.
Afhankelijk van hoe hun klak staat en de tijd dat ze er in steken zou het kunnen dat je iets moet betalen, maar het kan evengoed ook gratis zijn. Ligt ook een beetje aan de persoon die je vast hebt denk ik.

In een verkooppunt kunnen ze normaal gezien uw huidige mailbox verwijderen, en nieuwe aanmaken. Eigenlijk alles wat met administratie te maken heeft.

Je vraagt dan best om van den eerste keer ook 5 aliassen aan te maken, daarmee ben je gerust. (en vergeet ze ook niet op te schrijven, evenals paswoord)

Hoe lees je eigenlijk je mail ?
Als het via webmail is, dan is er eigenlijk geen probleem, inloggen zoals je anders deed, maar dan met nieuwe alias en nieuw paswoord.
Is het via een mailprogramma zoals MS-Office Outlook, dan zullen er instellingen moeten worden aangepast.

Werk je met een laptop of een desktop ?
Met een desktop is het wat ambetant natuurlijk, maar als het met een laptop is, dan kun je die evengoed meenemen.

Maar denk er aan - en men kan het nooit genoeg herhalen:

Gebruik
nooit het standaard mail-adres van de mailbox, maar altijd een alias-adres.
Dus nooit "mb123456@proximus.be" maar een alias die er aan gekoppeld is zoals "lowieke@proximus.be"

"mb123456" is bij manier van spreken de nummerplaat van je mailbox.

Lowieke34

18 dec 2016, 15:18

Daar ga ik me toch eens over informeren Paullamb. Ik ga al beginnen met een nieuw e-mailadres te verzinnen met enkele aliassen. :D
NVIDEA GeForce GT 620
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

verhaegen
Support SeniorenNet

18 dec 2016, 15:26

dat verzinnen van emailadressen dat gaat niet door hoor
je kan der krijgen maar wél degene die ze je geven , en dat gaat altijd 2 letters en 6 cijfers zijn
de alissen kan je zelf kiezen , maar de officiele niet
heb je al gekeken of je der zelf een nieuw kunt maken ?
als je der een nieuw maakt ga je ook altijd automatisch een door hunzelf gegeven 2 letter en 6 cijfers krijgen hoor

het officiele kun en mag je nooit zelf kiezen

Lowieke34

18 dec 2016, 16:39

Dat verwondert mij toch Verhaegen. Toen ik begon te computeren had ik 'ikke@Belgacom.net'. Nadien is dat verandert, hoe dat weet ik niet meer, naar 'ikke@skynet.be'. Ik heb, volgens mij dan toch, dat toen heel simpel kunnen veranderen naar keus. Ook mijn aliassen (4), heb ik zoals u zegt, zonder problemen kunnen maken. Ra-ra, kan dat kloppen?

NB: 'ikke' staat uiteraard voor mijn echt e-mailadres natuurlijk hé.
NVIDEA GeForce GT 620
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

verhaegen
Support SeniorenNet

18 dec 2016, 17:06

neen dat klopt niet
providers delen hun mailadressen uit volgens hun .....en het is hunne computer die de adressen toebedeelt navenant ...;
dat is niet zoals gmail of hotmail waar je zelf over de beschikbare kunt kiezen
skynetadressen zijn met 2 letters en 6 cijfers
aliassen kan men zelf kiezen

hoe het met alle verschillende providers zit tegenwoordig , kan ik niet vanbuiten zeggen , der zijn teveel providers en ze wisselen om de haverklap

mijn adres is van de jaren 90 , toen het nog met inbelmodems ging
ik heb zelf nog altijd een belgacom.net maar dat is een domain naam (adres)
prutske.net

Charlie Maru

18 dec 2016, 18:04

Lowieke schreef:Dat verwondert mij toch Verhaegen. Toen ik begon te computeren had ik 'ikke@Belgacom.net'. Nadien is dat verandert, hoe dat weet ik niet meer, naar 'ikke@skynet.be'. Ik heb, volgens mij dan toch, dat toen heel simpel kunnen veranderen naar keus. Ook mijn aliassen (4), heb ik zoals u zegt, zonder problemen kunnen maken. Ra-ra, kan dat kloppen?

NB: 'ikke' staat uiteraard voor mijn echt e-mailadres natuurlijk hé.
Lowieke, zoals verhaegen al aangegeven heeft bestaan de mailboxen uit 2 letters en 6 cijfers.

Mijn originele mailbox heeft dezelfde identificatie als mijn login voor het internet, dat was toen gebruikelijk, nu weet ik het niet maar zal waarschijnlijk nog niet veranderd zijn. Dit was indertijd "bk123456".
Een tijd nadien heb ik bijkomende mailboxen aangemaakt en die kregen als identificatie "ma123456". Nu zitten ze al aan "mb93xxxx".
Het zal dus waarschijnlijk niet lang meer duren of ze zitten aan de volgende reeks "mcxxxxxx"

Dus de identificatie is iedere keer 2letters-6cijfers.
Het hoofd-mailadres is deze identificatie gevolgd door "@skynet.be" of "@belgacom.net" of "@proximus.be" of...?

Uiteindelijk in de huidige situatie bekom je: "mb123456" + "@proximus.be" = "mb123456@proximus.be"

Als je zegt dat "ikke" je echt mailadres is dan heb je het over een alias die gekoppeld is aan uw mailbox. Uw hoofd-mailadres begint waarschijnlijk met "ma....654321"

- Als je nooit een mailadres in de zin van "ma654321@belgacom.net" of "ma654321@skynet.be" hebt gebruikt, dan is dit waarschijnlijk nog altijd zuiver.
- In de mails dat je krijgt, zit er spam bij dat geadresseerd is aan u :"ma654321@belgacom of skynet" ???

Indien het op op deze 2 bovenstaande punten "nee" is, dan heeft het niet veel zin om een andere mailbox aan te maken.

Het volstaat dus om je aliassen in de huidige mailbox te verwijderen en nieuwe aan te maken, waar ik je dus al naar verwees in mijn 2de post.

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... 53#4542553

Charlie Maru

19 dec 2016, 07:55

Wat ik ook nog wil meegeven is dat:

- wanneer je nieuwe mail-adressen (aliassen) hebt aangemaakt en de oude verwijderd, vergeet dan ook niet je adres bij de officiele en andere instanties te gaan aanpassen waar je deze mailbox gebruikt, zoals de bank, paypal, accounts bij de internetwinkels, vadertje staat - pensioendienst enz...... (indien deze daar zijn doorgegeven natuurlijk).
Dit is spijtig genoeg één van de nadelen dat er aan gekoppeld is.

Lowieke34

19 dec 2016, 16:21

CharlieMaru, ik weet daar niets meer van: over dat e-mailadres bestaande uit 2 letters en 6 cijfers. Is dat op de één of andere manier nog te voorschijn te brengen? Kan men dat überhaupt nog ergens voor nodig hebben?

Maar járen heb ik géén géén spam gehad! Dat is eigenlijk maar goed begonnen in het huidig voorjaar. Het ligt waarschijnlijk wel aan mezelf: enquêtes invullen, proberen hier en daar een prijsje te winnen enzovoort. En telkens vraagt men dan je e-mailadres zodat ze de eventuele gewonnen prijzen kunnen verzenden. Ik doe dat nu niet meer; maar het kalf is natuurlijk al lang verdronken nietwaar...
NVIDEA GeForce GT 620
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

Charlie Maru

19 dec 2016, 17:04

Lowieke schreef:CharlieMaru, ik weet daar niets meer van: over dat e-mailadres bestaande uit 2 letters en 6 cijfers. Is dat op de één of andere manier nog te voorschijn te brengen? Kan men dat überhaupt nog ergens voor nodig hebben?
Als je naar "My Proximus" gaat en dan naar berichten, daar staat uw originele mailbox bij zoals in het drop-down menu (2) van de eerste screenshot in mijn vorige post "hoe een nieuwe mailbox aanmaken".

Daar verschijnt dan: "ma654321 - lowieke @ skynet. be"
Dit wijst dus zijn eigen uit.
Alléén is het best een ook aangeraden dat nergens te gebruiken ("ma654321" dan); dat is voor niets nodig als je genoeg aliassen hebt.

Voor alle duidelijkheid: een "alias" is ook een "echt" e-mail adres; alléén is het gekoppeld aan je mailbox, méér niet.
Lowieke schreef: Maar járen heb ik géén géén spam gehad! Dat is eigenlijk maar goed begonnen in het huidig voorjaar. Het ligt waarschijnlijk wel aan mezelf: enquêtes invullen, proberen hier en daar een prijsje te winnen enzovoort. En telkens vraagt men dan je e-mailadres zodat ze de eventuele gewonnen prijzen kunnen verzenden. Ik doe dat nu niet meer; maar het kalf is natuurlijk al lang verdronken nietwaar...
Dat wil niks zeggen hé Lowieke...... het kan soms lang duren en het kan snel gaan.
Heeft er ook allemaal een beetje mee te zien hoe je met je mailadressen (aliassen) omgaat.
Maar sommige kanalen zoals gewonnen prijzen e.d. , dan heb je toch al véél meer kans dat het verspreid geraakt dan via een officiele instantie. Internetwinkels zijn normaal gezien ook gebonden aan de privacy.
Wat er soms ook gebeurt, als er ergens een van uw vrienden zijn "e-mail gehackt is, een trojan binnenkrijgen is genoeg, dan hebben ze die vriend zijn hele adressenlijst; als dat adres van u daar dan toevallig tussenstaat ben je evengoed gesjost. Dat loopt verder zoals een vuurtje.

Wat je het beste doet met aliassen is:

- één aanmaken voor de officiele instanties.
- één aanmaken voor uw "betrouwbare omgeving", vrienden e.d.
- één of twee aanmaken dat je voor alles en nog wat kunt gebruiken.
- dan heb je er nog altijd 1 of 2 over dat je inschakelt op de manier dat je het beste uitkomt.

Het grootste risico is altijd dat laatste punt. Begin je spam binnen te krijgen op dat adres, dan kun je dat wegdoen en een ander aanmaken zonder dat je de rest allemaal hoeft te verwittigen.

verhaegen
Support SeniorenNet

19 dec 2016, 17:36

denk dat het mailadres niet met " ma" gaat beginnen , eerder met "f of g "of h of k
"ma" is te recent

Charlie Maru

19 dec 2016, 18:51

"ma...." dient alléén als voorbeeld natuurlijk.
Had dat genomen omdat het een veelgebruikt van de laatste jaren was.

Er is " bk..., fc....fx...." geweest en god weet wat nog......
Feit is dat de 2 eerste karakters letters zijn gevolgd door een getal van 6 cijfers.