Tekstvak bij link plaatsen
-
Huga - Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Goeie avond iedereen,
ik ben bezig met een eigen website te maken met mijn familiegeschiedenis.
Ik gebruik daarvoor geen programma maar het lijkt mij een uitdaging om het in HTML te maken.
HTML doet mij zo'n beetje denken aan de tijd dat je een tekst moest maken op de PC met de nodige codes. (ik denk daarbij aan mijn eerste computer (commodore 64)
Mijn probleem op dit ogenblik is dat ik bij mijn links telkens een beetje uitleg heb staan.
Dat vraagt nogal veel plaats op mijn startpagina en daardoor gaat ze niet volledig op het scherm.
Om te vermijden dat men naar beneden moet scrollen om het onderste van mijn startpagina te zien, wil ik gewoon alle links erop plaatsen zonder uitleg.
Maar dan zou ik graag bekomen dat, als men met de muiswijzer over de link gaat, er een tekstvak verschijnt waarin de nodige uitleg kan geplaatst worden.
Kan dat in HTML ? Of moet ik daar een of ander script voor gebruiken ?
Kan er iemand mij tips bezorgen ?
Alvast bedankt op voorhand !
Groetjes,
Hugo Aerts
En bestaan er sites waar ik voorbeelden kan bekijken ?
ik ben bezig met een eigen website te maken met mijn familiegeschiedenis.
Ik gebruik daarvoor geen programma maar het lijkt mij een uitdaging om het in HTML te maken.
HTML doet mij zo'n beetje denken aan de tijd dat je een tekst moest maken op de PC met de nodige codes. (ik denk daarbij aan mijn eerste computer (commodore 64)
Mijn probleem op dit ogenblik is dat ik bij mijn links telkens een beetje uitleg heb staan.
Dat vraagt nogal veel plaats op mijn startpagina en daardoor gaat ze niet volledig op het scherm.
Om te vermijden dat men naar beneden moet scrollen om het onderste van mijn startpagina te zien, wil ik gewoon alle links erop plaatsen zonder uitleg.
Maar dan zou ik graag bekomen dat, als men met de muiswijzer over de link gaat, er een tekstvak verschijnt waarin de nodige uitleg kan geplaatst worden.
Kan dat in HTML ? Of moet ik daar een of ander script voor gebruiken ?
Kan er iemand mij tips bezorgen ?
Alvast bedankt op voorhand !
Groetjes,
Hugo Aerts
En bestaan er sites waar ik voorbeelden kan bekijken ?
-
coderunner - Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Beste Huga,
1- In html:
Voeg het extra attribuut "title=..." aan de hyperlink tag.Tekst blijft enkele seconden staan.
2- Anders met javascript:
Wil je het langer tonen, dan doe je dat met een javascript.
Voorbeelden van "links & tooltips" vind je hier.
3- met CSS opmaak:
Voorbeeld met alleen css opmaak
mvg,
Coderunner
Edit: Link Geüpdatet
1- In html:
Voeg het extra attribuut "title=..." aan de hyperlink tag.
Code: Selecteer alles
<a href="pagina.html" title="Deze tekst wordt zichtbaar wanneer je met de cursor op de link staat">link</a>2- Anders met javascript:
Wil je het langer tonen, dan doe je dat met een javascript.
Voorbeelden van "links & tooltips" vind je hier.
3- met CSS opmaak:
Voorbeeld met alleen css opmaak
mvg,
Coderunner
Edit: Link Geüpdatet
Laatst gewijzigd door coderunner op 06 jan 2012, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.
-
Beste Huga,
Om je nog wat verder op weg te helpen, zijn hier nog enkele voorbeelden (javascript) met uitleg:
1- voorbeeld
2- voorbeeld
3- voorbeeld
4- voorbeeld
5- voorbeeld
Succes
mvg,
Coderunner
Om je nog wat verder op weg te helpen, zijn hier nog enkele voorbeelden (javascript) met uitleg:
1- voorbeeld
2- voorbeeld
3- voorbeeld
4- voorbeeld
5- voorbeeld
Succes
mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.
-
Goeie avond,
ik heb net het attribuut 'title' aan de hyperlinks toegevoegd en dat werkt perfect.
Hoe ik met de scripts moet omgaan heb ik nog niet door.
Ik werk namelijk met buttons.
En het is mij tot hiertoe nog niet gelukt.
Indien het mogelijk zou zijn om bij het attribuut 'title' een langere tijdsduur in te stellen (eventueel lettertype en achtergrondkleur aanpassen) dan ga ik hier mee voort.
Zo niet, moet ik mij aan de scripts wagen.
Kun je mij nog raad geven ?
Dank bij voorbaat.
Hugo
ik heb net het attribuut 'title' aan de hyperlinks toegevoegd en dat werkt perfect.
Hoe ik met de scripts moet omgaan heb ik nog niet door.
Ik werk namelijk met buttons.
En het is mij tot hiertoe nog niet gelukt.
Indien het mogelijk zou zijn om bij het attribuut 'title' een langere tijdsduur in te stellen (eventueel lettertype en achtergrondkleur aanpassen) dan ga ik hier mee voort.
Zo niet, moet ik mij aan de scripts wagen.
Kun je mij nog raad geven ?
Dank bij voorbaat.
Hugo
-
Beste Hugo,
Voorbeeld met alleen css opmaak -> bekijk een voorbeeld
Als je een keuze gemaakt hebt (javascript of css), wil ik je wel verder helpen indien nodig. Indien je kiest voor het gebruik van een javascript geef dan de url (=link, webadres) van het javascript dat je wil gebruiken mee in je post.
mvg,
Coderunner
Jammergenoeg kan je de tijd, lettertype, achtergrondkleur, ... alleen d.m.v. een javascript instellen en/of door css.Huga schreef:...ik heb net het attribuut 'title' aan de hyperlinks toegevoegd en dat werkt perfect.
Indien het mogelijk zou zijn om bij het attribuut 'title' een langere tijdsduur in te stellen (eventueel lettertype en achtergrondkleur aanpassen) dan ga ik hier mee voort. ...
Voorbeeld met alleen css opmaak -> bekijk een voorbeeld
Als je een keuze gemaakt hebt (javascript of css), wil ik je wel verder helpen indien nodig. Indien je kiest voor het gebruik van een javascript geef dan de url (=link, webadres) van het javascript dat je wil gebruiken mee in je post.
mvg,
Coderunner
-
Beste Coderunner,
Bedankt voor het aanbod.
Ik heb vandaag geen tijd meer maar ik ga onder het weekend eens proberen hoever ik geraak.
Je krijgt sowieso na het weekend een reactie van mij :
ofwel "Joepie, het is gelukt", ofwel "Hulp, ik krijg het niet klaar".
mvg,
Hugo
Bedankt voor het aanbod.
Ik heb vandaag geen tijd meer maar ik ga onder het weekend eens proberen hoever ik geraak.
Je krijgt sowieso na het weekend een reactie van mij :
ofwel "Joepie, het is gelukt", ofwel "Hulp, ik krijg het niet klaar".
mvg,
Hugo
-
Okay Hugo, ik lees het hier dan wel 
Succes!
mvg,
Coderunner
Succes!
mvg,
Coderunner
-
Beste Coderunner,
Het is gelukt !
Ik heb van de voorbeelden die jij gegeven hebt het voorbeeld5 genomen.
Zowel met tekst in een extern bestand als met tekst in het title attribuut.
Het werkt perfect op mijn laptop maar als ik de website wil openen op mijn PC, dan komt er een melding dat Internet Explorer de scripts blokkeert.
Ik moet dan aanklikken dat ik de gebokkeerde scripts toesta en dan werkt alles perfect.
Hoe komt het dat mijn laptop en mijn PC verschillend reageren ?
En hoe kan ik dat oplossen ?
(Ik werk nog met Windows XCP en IE8)
Nogmaals bedankt voor de hulp die je al geboden hebt.
mvg,
Hugo
Het is gelukt !
Ik heb van de voorbeelden die jij gegeven hebt het voorbeeld5 genomen.
Zowel met tekst in een extern bestand als met tekst in het title attribuut.
Het werkt perfect op mijn laptop maar als ik de website wil openen op mijn PC, dan komt er een melding dat Internet Explorer de scripts blokkeert.
Ik moet dan aanklikken dat ik de gebokkeerde scripts toesta en dan werkt alles perfect.
Hoe komt het dat mijn laptop en mijn PC verschillend reageren ?
En hoe kan ik dat oplossen ?
(Ik werk nog met Windows XCP en IE8)
Nogmaals bedankt voor de hulp die je al geboden hebt.
mvg,
Hugo
-
Beste Hugo,
Wanneer je de pagina met javascript off line (vanop je pc m.a.w. pagina staat op je eigen harde schijf) bekijkt, is het normaal dat je deze "Script blokkering" krijgt.
Wanneer je pagina met javascript on-line (op een webhostserver m.a.w. pagina staat gehost op een webhostserver) bekijkt, zal je deze "Script blokkering" niet meer krijgen.
Vergelijk de veiligheidssettings van je browser op pc en laptop. Bij de ene zal deze hoger staan dan bij de andere. Maar dit is dan weer een software/internet gerelateerd probleem en geen eigen website probleem
Lees de handelingen uitgelegd door pcekspeer -- klik hier
mvg,
Coderunner
Wanneer je de pagina met javascript off line (vanop je pc m.a.w. pagina staat op je eigen harde schijf) bekijkt, is het normaal dat je deze "Script blokkering" krijgt.
Wanneer je pagina met javascript on-line (op een webhostserver m.a.w. pagina staat gehost op een webhostserver) bekijkt, zal je deze "Script blokkering" niet meer krijgen.
Vergelijk de veiligheidssettings van je browser op pc en laptop. Bij de ene zal deze hoger staan dan bij de andere. Maar dit is dan weer een software/internet gerelateerd probleem en geen eigen website probleem
Lees de handelingen uitgelegd door pcekspeer -- klik hier
mvg,
Coderunner