intern linken naar een bepaald deel op een andere pagina

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

aloë vera

10 feb 2012, 15:26

Hallo beste websitemakers. Na het wegwerken van de ongeregeldheden op mijn pagina's ben ik met frisse moed begonnen aan de Aubergine. Op deze pagina wil ik op zeker moment naar een andere pagina van mijn website verwijzen, maar het beoogde doel staat halverwege de pagina. Nu wil ik mijn publiek het 'scrollen' besparen door een link te zetten naar dat specifieke deel van mijn website pagina. Heb al gezocht naar oplossingen en kwam uit op bladzijdes over 'ankers' en zo meer. Het principe 'anker' begrijp ik wel, maar de uitleg laat veel te wensen over. ( ik ben wellicht verwend met de perfecte uitleg hier op het seniorenNet :). Is er onder u één die mij die in wat duidelijkere taal kan uitleggen of wellicht met voorbeeld kan laten zien? ik zal wachten en natuurlijk weer antwoorden.
Vrolijke groeten Aloë Vera.
P.S. Het doornemen van de Broncode van WikiPedia heeft mij nix wijzer kunnen maken.
Ik leef, dus ik vraag en hopelijk leer ik daarvan.
XP Pro

coderunner

10 feb 2012, 17:03

Beste aloë vera,

Wat heb je al geprobeerd en waar staat de pagina Aubergine?
Naar welke item op een andere pagina moet deze gelinkt worden?

"Normaal" gebruik je hiervoor inderdaad ankers (anchors).
Ik leg hier een algemeen voorbeeld uit:
Voorbeeld
Je wil een link met anchor plaatsen op bv. pagina "aubergine.php" en
deze moet verwijzen naar bv. het item "kweken" op pagina "telen.php"

Hoe ga je nu tewerk.
1- Je opent de pagina "aubergine.php" in je editor;
2- Daar waar de link naar het ander item op een andere pagine (telen.php) wil hebben, maak je de link met anchor aan

Code: Selecteer alles

<a href="telen.php#kweken">Hoe aubergines kweken</a>
Het anchor is hier dus --> #kweken
3- Bewaar deze pagina.

4- Open nu de andere pagina waar je naar verwijst hier dus "telen.php" in je editor;
5- Daar plaats je het anchor op de plaats waar je naartoe wil

Code: Selecteer alles

<a name="kweken">Hoe kweek je aubertgines</a>
6- Bewaar ook deze pagina.

Hopelijk is het zo verstaanbaar uitgelegd.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

aloë vera

11 feb 2012, 13:29

Beste coderunner, dit is idd. begrijpelijke taal. Mijn pagina Aubergine.php staat nog niet op het web omdat deze nog niet helemaal af is. Ik wil op deze pagina verwijzen naar een specifiek deel op een andere pagina en zoals u dit hebt uitgelegd zal dit helemaal gaan lukken.
Ik meld me bij u zodra de pagina op het web staat met de nieuwe verwijzing zoals door u beschreven.
Mijn dank weerom en mijn vrolijke groeten Aloë Vera.
XP Pro

aloë vera

11 feb 2012, 16:31

Een paar uurtjes verder en ik ben zeer tevreden met het resultaat. Precies wat ik bedoelde. Dit wederom dankzij de duidelijke uitleg en de onvermoeibare hulp van coderunner is het weer gelukt. Mijn Aubergine staat erop in de Eetbare Tuin en ook zelf zaden opkweken is nieuw. Deze zijn beide uitgerust met het nieuwe foefje welke ik dit onderwerp mee ben begonnen. Ik wens u allen een heel fijn weekend en hierbij mijn Vrolijke groeten :D Aloë Vera :wink:
XP Pro

coderunner

11 feb 2012, 16:42

Okay aloë vera, dat is dan ook weeral opgelost.

Nogmaals bedankt om dit hier te melden.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.