cursus website maken van seniorennet

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

Nouchka
Lid geworden op: 24 feb 2005, 16:32
Locatie: De Pinte

16 jan 2013, 23:29

Beste seniorennetters. Ik zou graag proberen om met behulp van de cursus van seniorennet een website te maken en ben dus stap voor stap de cursus gaan volgen. Eerst heb ik een pagina aangemaakt via kladblok dat ik onder bureauaccesoires vond, want in de cursus spreekt men van in mijn documenten rechts klikken en dan onder 'nieuw' naar 'tekstbestand' gaan. maar bij mij: Vista en Office 2010 vind ik dat tekstdocument daar niet terug. Ik heb het dus gevonden onder 'kladblok'. Ik heb daar de pagina geopend en dan de lege pagina opgeslagen nadat ik het de naam 'index.txt' had gegeven. Daarna heb ik deze pagina opgeslagen in een map onder mijn documenten. Heb daarna deze map terug geopend en het tekstdocument geopend en dan terug op 'opslaan als' geklikt en het de naam 'index.htm' gegeven en gekozen voor alle bestanden, en deze index.htm opgeslagen in dezelfde map als het tekstdocument. Maar nu begint het probleem. Als ik dit htm. document open en daar wil intikken <html> en <head> enz. enz. dan lukt dit niet. Ik kan in deze 'index.htm' niets typen want als ik op een toets van mijn klavier tik dan klinkt er telkens een belletje en verschijnt er geen letter . Is dit normaal of doe ik iets verkeerd. Ik zit dus klem bij hoofdstuk 4 van de cursus omdat ik niets in dit bestand kan typen. Ofwel heb ik iets verkeerds begrepen en is me iets uit de cursus niet duidelijk ofwel is de cursus geschikt voor een oudere compuer zoals indertijd XP of zo en is het bij Vista anders. Kan iemand me zeggen waar het probleem zit. Alvast bedankt.
Windows 10
intel(R)Core(TM)i7-4770CPU@3.40 GHz
Geheugen: Ram 12,0 GB
Type computer 64-bits besturingssysteem

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

17 jan 2013, 15:47

Beste Nouchka,

Jij gebruikt waarschijnlijk Internet Explorer 8 of 9 onder MS Windows Vista. De cursus is enigszins verouderd maar kan nog steeds als basiscursus gebruikt worden.
De online-cursus van Pascal Vyncke werd opgesteld met een vroegere versie van Internet Explorer.

Weet dat wanneer je Internet Explorer 8 of 9 gebruikt de broncode niet meer automatisch opent in kladblok zoals aangegeven in de cursus. De manier waarop Internet Explorer 8 of 9 de broncode toont, kan je deze niet meer bewerken zoals dat wel ging in de vorige versies van IE.
Microsoft heeft gekozen voor het tonen van de broncode zoals Mozilla Firefox dat al jaren doet.

Hoe ga je dan tewerk?

1ste manier (Alle browsers)

1.1- Open het index.html bestand in Internet Explorer (dubbelklik op het icoontje index.html)
1.2- Vervolgens druk je op de rechtermuisknop en selecteer "Bron weergave"
1.3- Er verschijnt een venster met de broncode in kleur
1.4- Selecteer de html code door toetsencombinatie ctrl + a (="alles selecteren")
1.5- Kopieer de html code door toetsendombinatie ctrl + c (="kopiëren")
1.6- Open het programma kladblok (Start >> Alle programma's >> Bureau-accessoires >> Kladblok)
1.7- Plak de html code in een lege pagina van kladblok door toetsencombinatie ctrl +v (="plakken")

Ga nu verder met de cursus



2de manier (Alleen voor Internet Explorer 8-9)

2.1- Open het index.html bestand in Internet Explorer (dubbelklik op het icoontje index.html)
2.2- Druk vervolgens op de F12 toets
2.3- Een nieuw venster wordt geopend >> Ontwikkelhulpprogramma's (zie schermafdruk)

Afbeelding


2.4- Ga in dat nieuwe venster in het menu bovenaan naar >> Bestand > Weergavebron voor Internet Explorer aanpassen
2.5- Selecteer kladblok in die lijst. (zie schermafdruk)
2.6- Sluit dit venster zodat je terug Internet Explorer te zien krijgt
2.7- Sluit Internet Explorer 8/9 af
2.8- Open nu terug het index.html bestand in Internet Explorer (dubbelklik op het icoontje index.html)
2.9- Vervolgens druk je op de rechtermuisknop en selecteer "Bron weergave"
2.10- De broncode wordt nu terug in het kladblok geopend.

Ga nu verder met de cursus

Voor het bekijken van de broncode in een zelfgekozen tekst editor (voor Internet Explorer, Firefox, Opera): lees de handleiding "How To Change Default Webpage Source Editor Of Browsers" (engelstalig).

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Nouchka
Lid geworden op: 24 feb 2005, 16:32
Locatie: De Pinte

17 jan 2013, 20:59

Hartelijk dank. Ik ga het verder proberen met deze nieuwe uitleg. Hou je op de hoogte of het gelukt is.
Windows 10
intel(R)Core(TM)i7-4770CPU@3.40 GHz
Geheugen: Ram 12,0 GB
Type computer 64-bits besturingssysteem

Nouchka
Lid geworden op: 24 feb 2005, 16:32
Locatie: De Pinte

17 jan 2013, 23:44

Hierbij kan ik u mededelen dat dank zij uw deskundige en duidelijke uitleg ik reeds tot hoofdstuk 7 geraakt ben in de cursus: 'een website maken' en alles lukt perfect. Dus:MERCI
Windows 10
intel(R)Core(TM)i7-4770CPU@3.40 GHz
Geheugen: Ram 12,0 GB
Type computer 64-bits besturingssysteem

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

17 jan 2013, 23:59

Beste Nouchka,

Dat is met alle plezier gedaan en bedankt voor de update.

Veel succes en plezier met de aanmaak van je website!

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.