de eerste sectie op iedere pagina-opgelost+

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

aloë vera

07 feb 2010, 14:10

Goeiedag allemaal,
Ik ben nu bezig met het maken van de juiste Metatags voor alle pagina's van mijn website.
Het was me al eerder opgevallen dat de index pagina een ander begin heeft dan alle andere achterliggende pagina's.
De index heeft deze
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
bovenin staan en mijn andere beginnen gewoon met <head>
Moet ik dit veranderen of is niet nodig voor de achterliggende pagina's en zoniet, waarom is dit niet nodig.
Vriendelijk groet Aloë Vera

ultddave

07 feb 2010, 17:36

Door die doctype definitie kan je je pagina laten checken op W3C.

http://validator.w3.org/

Als je daar de link naar de pagina plaatst, dan zal hij die pagina checken op 'correctheid' (XHTML 1.0) van de code.

Dus opzich mag dit weg:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" 
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> 
als het zou storen. Maar het kan geen kwaad om het te laten staan. ;)

Mvg,
Dave
.NET en Java Programmeur

aloë vera

08 feb 2010, 10:41

Dank voor uw antwoord Ultddave.
Ik zet deze code er gewoon maar op iedere pagina bij. Aangezien ik toch bezig ben met het veranderen van de tags gaat het in 1 moeite door.
groetens Aloë Vera

coderunner

08 feb 2010, 14:03

Beste aloë vera,

Let wel op dat je layout van je pagina's hier en daar niet verstoord/gewijzigd wordt door er een doctype bij te plaatsen.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

ultddave

08 feb 2010, 14:09

De layout gaat toch niet veranderd worden door een doctype? De doctype legt gewoon regels op voor de HTML structuur.

Of je je nu aan de regels houdt, of niet, de browser gaat nogaltijd alles interpreteren wat je codeert. Die doctype is enkel handig als je effectief wilt zorgen dat dat er geen fouten in de code zitten, waardoor de site niet goed getoond zou worden in bepaalde browsers. ;)

Elke browser heeft zijn eigen HTML parser, dus afhankelijk daarvan wordt de code juist/fout geinterpreteerd. Als je je aan de W3C regels houdt, dan ga je zoiezo geen problemen krijgen daarmee. ;)

Mvg,
Dave
.NET en Java Programmeur

coderunner

08 feb 2010, 15:18

Toch wel hoor Dave, ik heb hier al mensen geholpen met een probleem en wanneer we het doctype weglieten of wijzigden in een ander doctype dan was het probleem verholpen.
Ik vind dit onderwerp niet meer terug, anders had ik hier de link geplaatst!
ultddave schreef:Als je je aan de W3C regels houdt, dan ga je zoiezo geen problemen krijgen daarmee.
En wie zegt dat de code van aloë vera helemaal conform is met W3C? ... Met deze zin geef je toch toe dat het wel een invloed kan hebben maar deze discussie hebben we al eens gevoerd, en daar ga ik niet op in, daar de vraagsteller/ster hier weinig/geen boodschap aan heeft :wink:

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

ultddave

08 feb 2010, 18:54

Neen. Dat ik bedoel het net andersom.

Elke browser heeft een eigen HTML parser.
Bijvoorbeeld:

Stel dat je dit zou zetten:

<p> Dit is <u>onderlijnd</u> </p>

Dan is dit niet conform met de regels (De underline tag is deprecated), maar browsers zoals IE zullen die tekst toch onderlijnen. Maar er zullen misschien browsers zijn, die dat gewoon weigeren te onderlijnen.

Terwijl als je werkt met die doctype en dan laat 'validaten'. Dan gaat hij je op de fout wijzen. En dan kan je die aanpassen zodat de tekst wel onderlijnd gaat worden in elke browser.

Want browsers houden zich altijd aan die XHTML 1.0 en 1.1 strict. Terwijl je met HTML 4.0 en dergelijke al meer problemen kan krijgen.

De doctype zelf legt normaal gezien elke regels op de structuur en attributen van de HTML code. Net zoals XML doctypes. Ik denk niet dat de browser die gebruikt om speciale parsing algoritmes te gebruiken. ;)

Bij IE verandert hij enkel van compatibiliteitsmode bij het inlzen van de doctype:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... S.85).aspx
What's New for Windows Internet Explorer 8
The behavior of the !DOCTYPE declaration helps control the document compatibility mode.
Bij FireFox en Safari (en andere) weet ik niet precies of die dat ook doen. Ik denk niet dat die zo een soort "compatibiliteitsmode" hebben zoals IE8. ;)

EDIT: Inderdaad, hij gaat toch verschillende parsing algoritmes gebruiken afhankelijk van de Doctype.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quirks_mode

Nu opzich is dat ergens wel logisch als je erover nadenkt :D.

PS: De vraag ging over de Doctype, dus ik denk dat de vraagsteller wel graag wil weten wat het doet. ;)

Mvg,
Dave
.NET en Java Programmeur

coderunner

08 feb 2010, 19:49

http://www.accessibility.nl/ schreef:... In het begin van elke pagina dient u het doctype (DTD: doctype definition) aan te geven. De doctype informeert browsers en validators welke DTD u gebruikt en is van invloed op hoe een browser het document weergeeft. In de DTD staat de HTML-versie die u gebruikt en een verwijzing naar een document waarin staat aan welke grammatica het document voldoet en welke attributen en elementen hier binnen mogelijk zijn.
Webdesign en webstandaarden Door J. Zeldman schreef:... Daarnaast heeft uw keuze van doctype invloed op de manier waarop de meeste moderne browsers uw site weergeven ...
m.a.w. mijn onderstaande opmerking klopt
Coderunner schreef:Let wel op dat je layout van je pagina's hier en daar niet verstoord/gewijzigd wordt door er een doctype bij te plaatsen
Besluit: een doctype heeft wel degelijk een invloed op hoe een browser uiteindelijk een webpagina toont. :wink:

PS Ik bedoel: De vraagsteller/ster heeft geen boodschap aan een discussie maar verwacht een eenvoudig en verstaanbaar antwoord op zijn/haar vraag.

mvg,
Coderunner

ultddave

08 feb 2010, 20:44

Yep inderdaad, had het ook al gelezen (vandaar die EDIT):
EDIT: Inderdaad, hij gaat toch verschillende parsing algoritmes gebruiken afhankelijk van de Doctype.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quirks_mode
Discussies kunnen soms leerrijk zijn. :) + Hoe gaat men anders 2 verschillende mening posten, zonder te discussieren. Zoals nu. Zonder deze discussie stonden er 2 tegenstrijdige posten, en nu is er uiteindelijk 1 besluit gekomen :D.

En discussieren is een leuk tijdsverdrijf :lol: .

Mvg,
Dave
.NET en Java Programmeur

coderunner

08 feb 2010, 21:23

@ moderator: probleem is opgelost.

verhaegen
Support SeniorenNet

08 feb 2010, 21:28

bedankt 8)
ook voor al de andere keren

aloë vera

09 feb 2010, 11:29

Heb toch met interesse de discussie gelezen en mijn plan is de volgende. Heb ondertussen al een pagina of 10 met doctype veranderd en ga dat nu gewoon rustig controleren of ze goed worden weergegeven. Mochten er veel verschillen tevoorschijn komen, haal ik het er weer uit. Zijn er maar 1 of 2 pagina's veranderd ge ik kijken of ik fouten heb gemaakt in mijn opmaak.
Zo leer ik weer beter om te gaan met mijn p.c. en met het schrijven van mijn site.
Dank u vriendelijk voor alles bovenstaand en wellicht tot later..........
Aloë Vera www.deplantenparade.nl