Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

sanne

24 feb 2014, 13:00

Als er zoveel mensen pro zijn voor deze SEPA-methode, moet er wel iets positiefs zijn voor diegenen die deze afsluiten. We weten allemaal wat er veranderd is.

Kan er mij dan iemand van de pro SEPA (de verdedigers dus) laten weten wat er zo positief is voor jullie ?
Waarom gaan jullie in op de SEPA domiciliëringen ? Hebben jullie al SEPA domiciliëringen moeten opzeggen ? Ging dit zonder problemen ? Is het feit dat je geen keuze meer hebt voor jullie dan niet belangrijk meer ??

mvgr

pastoor

24 feb 2014, 14:50

Heel eenvoudig.

Deze morgen stond de hoofdrekening (lopende rekening) negatief (- € 61),
hetgeen volgens mij niet kon. O jeetje, ik heb ze op + € 61 gezet via een andere bankrekening.

* * * * *

Gevonden per PC banking:

(1) De BCC (Bank Card Company, credit card) had ik betaald, € 341, per 10/02/2014. Per 22/02/2014 heeft de BCC , jandorie, een SEPA op mijn bankrekening gedropt en nogmaals € 341 genomen.

(2) Telenet had ik betaald, € 61,21, per 14/02/2010. Per 22/10/2014 heeft de Telenet, of my gosh, een SEPA op mijn bankrekening gedropt en nogmaals € 61,21 genomen.

* * * * *

-> telefoon naar de BCC. Ik moet een e-mail sturen om laatste betaling terug te krijgen (binnen de 3 dagen).

-> telefoon naar Telenet. Ik moet morgen of overmorgen telefoneren want de 2de betaling van € 61,21 hadden ze nog niet gekregen.

* * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera

24 feb 2014, 16:31

sanne schreef:Als er zoveel mensen pro zijn voor deze SEPA-methode, moet er wel iets positiefs zijn voor diegenen die deze afsluiten. We weten allemaal wat er veranderd is.

Kan er mij dan iemand van de pro SEPA (de verdedigers dus) laten weten wat er zo positief is voor jullie ?
Waarom gaan jullie in op de SEPA domiciliëringen ? Hebben jullie al SEPA domiciliëringen moeten opzeggen ? Ging dit zonder problemen ? Is het feit dat je geen keuze meer hebt voor jullie dan niet belangrijk meer ??

mvgr
Al mijn domicilieringen zijn automatisch omgevormd naar europese domiciliering zonder enig probleem.
Ik weet dat als er een eur.domiciliering is die ik niet meer wil, ik deze direct en zonder problemen kan blokkeren en dat daarmee de kous af is.
Voor mij is dit het belangrijkste én ik heb geenszins het gevoel dat ik geen controle meer heb over mijn rekeningen. Het is wel een feit dat ik alles nauwkeurig in het oog houd. Regelmatig kijk ik naar de domicilieringen en als er een nieuwe zou opduiken, heb ik dit ook direct gezien en kan ik direct ingrijpen.
Nogmaals, ik ben reeds 37 jaar getrouwd, reeds zolang werk ik met domicilieringen gaande van electriciteit, gas, water tot verzekeringen én zelfs ziekenkas en vakbond. Nog NOOIT heb ik enig probleem gehad dus waarom zou ik nu ineens anti zijn?
Nogmaals, de meesten halen zelf hun problemen op de nek door zelf onzorgvuldig te keer te gaan wat niet let dat er af en toe vergissingen van de andere kant uit zullen gebeuren. Een mens moet ook zorgvuldig zijn met de firma's waar ze mee in zee gaan.

Choerrel

24 feb 2014, 16:43

Ik werk al sinds 1972 met domiciliëringen en bestendige opdrachten en heb nog NOOIT problemen gehad. Nu dat ze omgezet zijn, heb ik ook nog geen problemen gehad. Zoals Prima Vera zegt: ik hou het wel in 't oog.

Prima Vera

24 feb 2014, 18:09

Choerrel schreef:Ik werk al sinds 1972 met domiciliëringen en bestendige opdrachten en heb nog NOOIT problemen gehad. Nu dat ze omgezet zijn, heb ik ook nog geen problemen gehad. Zoals Prima Vera zegt: ik hou het wel in 't oog.
Uiteraard, je zou gek zijn het niet te doen. Btw volledig off topic maar de crème de glacekar rijdt hier juist voorbij ! :lol: :lol:

nete

24 feb 2014, 18:20

Prima Vera schreef:
Ik weet dat als er een eur.domiciliering is die ik niet meer wil, ik deze direct en zonder problemen kan blokkeren en dat daarmee de kous af is.
Dat klopt inderdaad. Behalve die "kous af is". Het betreffende bedrijf kan 's anderendaags rustig terug een mandaat aanmaken.
Zomaar ongevraagd mandaten aanmaken mag niet, maar het gebeurt helaas nu al à volonté, getuige de post van Pastoor iets hoger. En als je hem niet gelooft kijk dan eens naar de iets kritischere topics over dit thema op de fora Belgiumdigital.com (onder Chit-chat), Spaargids.be (zoekterm "SEPA"), Userbase.be (onder "geldzaken").

Ik bedank ervoor om constant politieagent te moeten spelen op mijn rekeningen om eventueel illegaal aangemaakte mandaten te blokkeren en de betreffende firma's op een zwarte lijst te zetten.

Vandaar dat ik er ineens een globale black-list van gemaakt heb.

Hoe eenvoudig, veilig en te vertrouwen was het geweest als de klant de SEPA diende aan te maken.....

nete

24 feb 2014, 18:25

Choerrel schreef:Ik werk al sinds 1972 met domiciliëringen en bestendige opdrachten en heb nog NOOIT problemen gehad.
Ik ook hoor, tot mei 2012, toen ik bij toeval ontdekte dat mijn energiebedrijf ongevraagd, zonder verwittigen, een SEPA had gemaakt van mijn bestaande domiciliëring. Dat was nog maar een pilootproject, en ze gingen hun boekje al te buiten.

Prima Vera

24 feb 2014, 18:39

Bij nader inzien, ik antwoord hier gewoon niet meer op Nete. Te veel emmers water om naar de zee te sleuren.

sanne

24 feb 2014, 19:33

Mijnheer Pastoor,

Die twee telefoontjes had u zich kunnen besparen.

Voordelen van SEPA heb ik echter niet gekregen hoor.

Ik heb één SEPA domiciliëring , nog geen problemen mee gehad. Afwachten wat er zal gebeuren wanneer ik ze ooit zal stopzetten. Want daar ligt het vraagteken, ééntje aangaan is niets, ééntje stoppen zal meer vergen als één telefoontje denk ik.

Ik kijk wekelijks als mijn rekeningen na, doe mijn betalingen elke week, maar als één firma mij ooit zal verplichten een SEPA domiciliëring te ondertekenen is ze mij kwijt als klant.
Iedereen moet de vrijheid van keuze van betaling hebben.
En het is misschien dat wat nete wil zeggen en ze heeft gelijk dat ze zich vragen stelt.

mvgr

paullamb

24 feb 2014, 21:10

Sepa domiciliëring bij BCC ??
Nog nooit van gehoord.

pastoor

24 feb 2014, 22:08

Paullamb,

Ik heb creditcards.
Een van het bedrijf voor altijd.
En een van mijn vrouw.

BCC komt dat elke maand halen op de hoofdrekening (lopende rekening).

Zij hebben een SEPA mandaat gedropt op mijn bankrekening.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete

24 feb 2014, 22:08

sanne schreef: En het is misschien dat wat nete wil zeggen en ze heeft gelijk dat ze zich vragen stelt.

mvgr
Sanne het is een "hij" hoor.

Voor de rest heb je gelijk met die zin.

paullamb

24 feb 2014, 22:18

BCC. Werkt al sinds een aantal jaren via uw eigen bank en debiteert uw bankrekening zonder domiciliëring.
En kredietkaart van het bedrijf? En u moet het zelf betalen?. Ik dacht dat u al lang op pensioen waart.
Een beetje serieus blijven Pastoor.

nete

24 feb 2014, 22:47

paullamb schreef:BCC. Werkt al sinds een aantal jaren via uw eigen bank en debiteert uw bankrekening zonder domiciliëring.
En kredietkaart van het bedrijf? En u moet het zelf betalen?. Ik dacht dat u al lang op pensioen waart.
Een beetje serieus blijven Pastoor.
Lezen jullie wel wat er staat ?
Pastoor schrijft: een kaart van het bedrijf VOOR ALTIJD.
En hij schrijft dat er 2 SEPA mandaten ongevraagd (dus illegaal) aangemaakt zijn.

Maar ja, een vleugje kritiek wordt onmiddellijk als "verzinsels" afgedaan.
Toch zéér merkwaardig dat dit typisch gebeurt door steeds hetzelfde clubje personen: Prima Vera, Choerrel, Paullamb... en tot voor een week of twee ook Pastoor, jaja.

paullamb

24 feb 2014, 22:56

Dat is ook een reden om dit onderwerp te sluiten.
Er worden hier zoveel onzinnige dingen geschreven. Alleen kan ik geen onwaarheden kroppen.
Maar soit, Indien men gelooft dat een bedrijf zijn werknemer een krediet kaart geeft . Tja ik en mijn vrouw hebben ook een Maestro van Argenta en een Visa van Fintro voor het leven, maar van een domicilie hebben die nog nooit gehoord.