Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

jamaar

14 nov 2014, 21:06

Vesselin schreef:Ik ga mij de moeite besparen jongens!
Ik heb Hörmann's oplossing nog een paar keer zorgvuldig doorgelezen. Het gaat hier alleen maar op hoongelach onthaald worden. Het is té utopisch.
Zijn systeem is perfect logisch en werkbaar als... luister goed... als de ganse wereldbevolking als één geheel samenwerkt en alle conflicten opzij zet... Tja....
John heeft dat 40 jaar geleden ook gedacht maar hij werd door een gek doodgeschoten ...

http://youtu.be/RwUGSYDKUxU

Maar het was wel een mooi slowke en ieder meisje was bereid "to join us", na een jointje natuurlijk ... Oh Flower Power wat ben je ver weg, anno 2014 !
We leven niet in het aards paradijs en 'life is not fair'.

Vesselin

15 nov 2014, 06:15

@Jamaar,
Ja de Beatles en de Stones.... ik ben van '54 (misschien een snotneus in uw ogen) dus heb ik dat allemaal heel bewust meegemaakt.
Grieks en Latijn gestudeerd, zegt ge. Toch niet bij de Jezuïten? Ik alleen Latijn - quod erat demonstrandum - en in een bisschoppelijk college.
Dat ik zo goed Duits ken is omdat ik een klassiek geschoold zanger ben en dat kunt ge niet worden als ge geen Duits leert!
Schubert, Schumann, Brahms, Wolf, Mahler, Strauss enz. enz.
Enfin, ook al klinkt de oplossing van Hörmann extreem utopisch, zijn analyse van het probleem is angstaanjagend.
Het geldsysteem is een reus op lemen voeten. Als die reus omvalt is ons geld geen kl*ten meer waard. En er is altijd de dreiging van een oorlog op grote schaal. Alles kapotmaken om opnieuw te kunnen opbouwen, zoals zo dikwijls in de geschiedenis gebeurd is. Leert de mens dan nooit? Het antwoord is blijkbaar: "neen". En dat is gemakkelijk te verklaren: twee generaties verder is iedereen volledig vergeten wat er in het verleden gebeurd is.
Maar.... toch optimist blij-ij-ij-ven! (Whei-ei -ei... snik... snik... snotter...)
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ

15 nov 2014, 08:48

Vesselin schreef:Het geldsysteem is een reus op lemen voeten. Als die reus omvalt is ons geld geen kl*ten meer waard. En er is altijd de dreiging van een oorlog op grote schaal. Alles kapotmaken om opnieuw te kunnen opbouwen, zoals zo dikwijls in de geschiedenis gebeurd is. Leert de mens dan nooit? Het antwoord is blijkbaar: "neen". En dat is gemakkelijk te verklaren: twee generaties verder is iedereen volledig vergeten wat er in het verleden gebeurd is.
Wanneer gaan we tot de essentie komen van de man z'n verhaal? We blijven hier op onze honger zitten. :wink:

YYZ

15 nov 2014, 08:51

Vesselin schreef:Ik ga mij de moeite besparen jongens! Ik heb Hörmann's oplossing nog een paar keer zorgvuldig doorgelezen. Het gaat hier alleen maar op hoongelach onthaald worden. Het is té utopisch. Zijn systeem is perfect logisch en werkbaar als... luister goed... als de ganse wereldbevolking als één geheel samenwerkt en alle conflicten opzij zet... Tja....
Zegt hij werkelijk niet meer dan dat? Meen je dat nu?

Fokke

15 nov 2014, 08:59

Heel die discussie gaat boven mijn petje/fez!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Vesselin

15 nov 2014, 09:10

YYZ schreef:Zegt hij werkelijk niet meer dan dat? Meen je dat nu?
Hij zegt veel meer. De voorstellen zijn interessant op zich.
Ge krijgt de vertaling, wees gerust.
Ik denk gewoon dat ik er niet mee opschiet met ze hier te publiceren.
Hörmann is een visionair die globaal denkt. En het is zo, dat als we oorlogen willen vermijden, of het totaal instorten van het systeem willen voorkomen, we wel zullen moeten leren globaal te denken.
-- Mark Twain
Gast

15 nov 2014, 09:19

Ach ja , het kan ook veel eenvoudiger. Mij treft vooral één uitspraak van Confucius ( 551–479 jaar voor Christus ) : "Doe een ander niet aan wat jezelf niet aangedaan wil worden". Begin hiermee met je partner , je familie , je buren , je dorp .... Als iedereen diezelfde filosofie zou hebben is er geen ISIS meer , zijn er geen oorlogen meer , en ... bestaat er geen ultra-liberale Vlaamse of federale regering. :) Voor egoisten blijft dit soort idee uiteraard utopie.

visie

15 nov 2014, 09:21

@YYZ en Vesselin,

Ik heb de stellige indruk dat er op dit forum NIEMAND echt geinteresseerd is in jullie pseudo-intelectueel gezever...misschien kunnen jullie beter met privé-berichtjes mekaar proberen te overtroeven i.p.v. dit politiek forum verder te bevuilen :idea:
een boom groeit niet door aan zijn bladeren te trekken maar door zijn wortels eten te geven!
Gast

15 nov 2014, 09:24

( Tiens , waar en wanneer heb ik het taalgebruik van "visie" ook al tegengekomen. Eventjes hard nadenken .... iets met pralines dacht ik. )

YYZ

15 nov 2014, 09:25

visie schreef:@YYZ en Vesselin, Ik heb de stellige indruk dat er op dit forum NIEMAND echt geinteresseerd is in jullie pseudo-intelectueel gezever...misschien kunnen jullie beter met privé-berichtjes mekaar proberen te overtroeven i.p.v. dit politiek forum verder te bevuilen :idea:
Grapjas :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door YYZ op 15 nov 2014, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ

15 nov 2014, 09:27

The Spirit of Flanders schreef:( Tiens , waar en wanneer heb ik het taalgebruik van "visie" ook al tegengekomen. Eventjes hard nadenken .... iets met pralines dacht ik. )
Ja, alsof een blinde niet doorheeft dat wij hem wel kunnen zien, vooral gebrek aan visie. :wink:

Fokke

15 nov 2014, 09:29

The Spirit of Flanders schreef:Ach ja , het kan ook veel eenvoudiger. Mij treft vooral één uitspraak van Confucius ( 551–479 jaar voor Christus ) : "Doe een ander niet aan wat jezelf niet aangedaan wil worden". Begin hiermee met je partner , je familie , je buren , je dorp .... Als iedereen diezelfde filosofie zou hebben is er geen ISIS meer , zijn er geen oorlogen meer , en ... bestaat er geen ultra-liberale Vlaamse of federale regering. :) Voor egoisten blijft dit soort idee uiteraard utopie.
Gij zijt nen hele brave! En nen intelligente!:lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

YYZ

15 nov 2014, 09:34

Vesselin schreef:Hij zegt veel meer. De voorstellen zijn interessant op zich. Ge krijgt de vertaling, wees gerust. Ik denk gewoon dat ik er niet mee opschiet met ze hier te publiceren. Hörmann is een visionair die globaal denkt. En het is zo, dat als we oorlogen willen vermijden, of het totaal instorten van het systeem willen voorkomen, we wel zullen moeten leren globaal te denken.
Ja, maar dat komt simultaan met het neutraliseren van een aantal 'conflicten', technisch gezien kan dit zeer eenvoudig door een aantal systeemaanpassingen. We houden vandaag onszelf gegijzeld door ons te blijven conformeren aan 'het systeem'. Bizar genoeg is dat veel eenvoudiger dan de complexiteit laat vermoeden, hoeven enkel het probleem aan de bron aan te pakken.

Vesselin

15 nov 2014, 09:35

Leg uit!
-- Mark Twain

YYZ

15 nov 2014, 09:44

Vesselin schreef:Leg uit!
Laat ons even het Fractional Reserve Banking System nemen, als we dat herleiden tot z'n essentie, kom je tot het volgende:

(1) bank creëert geld uit het niets => lening
(2) schuldenaar => betaalt de lening terug
(3) bank => vernietigt het geld dat eerder uit het niets kwam

Is dit duidelijk voor je? Tenzij je een andere mening hebt, dat is hoe het nu werkt.