Inflatie op komst?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Wil.

08 jun 2022, 09:15

De Amerikaanse Minister van Economie, Janet Yellen, waarschuwt dat de inflatie waarschijnlijk lange tijd hoog blijft.

De toon wijzigt geregeld: de inflatie was eerst tijdelijk, dan 'transitory', nu waarschijnlijk hier voor lange tijd.
De laatste stap is op hol geslagen inflatie. Indien we daar geraken, dan komen we bij dit plaatje terecht.

boeffer

08 jun 2022, 09:53

Zolang er speculatie is, ze moeten het zelf maar uitzoeken die speculanten en niet de mensen(massa) wat wijsmaken.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Dicksy

08 jun 2022, 20:35

Wel Wil. ik ga u hier eens een zuiver hypothetisch (denkbeeldig) geval voorleggen, enkel goud :

- Ik heb een groot deel van mijn geld belegd in fysiek goud (bv. 25 baren goud van 50 gr aan 2750€/stuk = 68.750€)
- 25.000€ houd ik om van te leven, samen met mijn maandelijks pensioen. Geen zorgen, ik kom toe, geen schulden, wat kan het leven toch mooi zijn.

Nu, laten we het bij het worst-case scenario houden, de inflatie slaat op hol. Van de ene dag op de andere is mijn 25.000€ verdampt want ik vermoed dat dit worst-case scenario heel snel kan gaan in het ontwaarden van mijn spaargeld, net als dit geldt voor mijn pensioen ( zie uw foto die u hedenmorgen hier geplaatst hebt).
Mijn 'fysiek' leefgeld is foetsie maar niet getreurd, daar liggen mijn 25 baren goud, zegge en schrijven 68.750€, nog. Maar goud kan ik niet eten, dus verkopen.
Ik verkoop ze, hypothetisch natuurlijk weer, voor de prijs die ik er voor betaald heb. Maar door de op hol geslagen inflatie is natuurlijk ook dat geld geen knijt meer waard. Wat nu Wil.? Naar de voedselbank gaan met 25 baren goud in mijn zakken die dan eigenlijk in se ook niks meer waard zijn. Of ze laten vermalen en net zoals vroeger betalen per gram goud. Voor een brood 1 gram, voor een stuk vlees 2 gram enz....?

Leg dat eens uit want ik hoor dat allemaal graag vertellen over investeren in dat goud en die edelmetalen voor particulieren?

Wil.

09 jun 2022, 14:01

Ik verkoop ze, hypothetisch natuurlijk weer, voor de prijs die ik er voor betaald heb. Maar door de op hol geslagen inflatie is natuurlijk ook dat geld geen knijt meer waard.
Wanneer de inflatie overgaat in galopperende inflatie, ga je bij de verkoop van 1 bar van 50 gr wellicht het 20- of zelfs het 100-voud krijgen van wat jij oorspronkelijk voor zo 1 bar hebt betaald. Dat wordt dan 275.000 euro voor één bar.

Die gebruik je dan om snel voornamelijk niet-bederfbare voedingsmiddelen te kopen. Je kunt ook andere goederen aankopen indien nodig (meubelen, een nieuwe radio enz.). Een klein deel van het geld hou je bij voor noodgevallen. Je zou ook producten kunnen kopen die jouw buren zeker gaan nodig hebben (WC-papier?? :lol: ) en die verkopen zodra zij in nood komen. Jij ontvangt dan de hogere prijs van de dag.

De rest van je goud bewaar je tot je weer behoefte hebt aan voedingswaren. Tegen dan zal een bar van 50 gr omwille van de verder opgelopen inflatie opnieuw veel meer geldwaarde hebben; bijvoorbeeld 350.000 euro.

In dergelijke ellendige tijden is voeding het allerbelangrijkste. Zo leef je je goudspaarpot zachtjes aan op. Pas wanneer alles verbruikt is, zit jij met een probleem. Je geïndexeerde pensioen kan bijlange niet volgen met de stijging van kosten om te leven. Het wordt vanaf dan proberen te overleven.

Zonder dat goud zou je al enkele maanden eerder aan de bedelstaf geraakt zijn.

Wil.

11 jun 2022, 09:40

Afbeelding

Wil.

12 jun 2022, 09:55

Afbeelding

Dit plaatje komt uit dit korte filmpje. Pinokkio in actie.
Laatst gewijzigd door Wil. op 13 jun 2022, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

13 jun 2022, 11:21

De goudprijs in euro vanaf de oprichting van de euro: grosso modo maal 6 op 23 jaar. Dat is ongeveer 8,5% toename per jaar. (prijs per troy ounce - 31,1 gr)

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

13 jun 2022, 12:46

Gij zult uw goud nog hard nodig gaan hebben en het zal niet alleen zijn om eten te kopen maar ook om uw energiefactuur te betalen als de Eu haar zin krijgt ('Het ziet ernaar uit dat Europa alle olie uit Rusland tegen het einde van het jaar wil weren'). En Poetin zal er eens goed mee lachen :lol: en wij ook maar groen :mrgreen: .

Wil.

13 jun 2022, 14:54

Dat kan best zo zijn. Maar welke situatie is dan verkieselijk: die met enkel spaargeld dat krimpt terwijl je erbij staat, of die met een hoeveelheid goud (en andere elementen) dat grotendeels bestand is tegen de inflatie?

Dicksy

13 jun 2022, 15:52

Als uw goud aan de bomen groeit is dat laatste natuurlijk de beste optie. Het heeft het voordeel dat men er tijd mee koopt maar hoeveel is als kijken in een glazen bol of afhankelijk van de hoeveelheid die men gekocht heeft.
Op termijn, of als het echt de spuigaten begint uit te lopen, zal fysiek goud/edelmetalen kopen ook niet meer tot de mogelijkheden behoren, enkel op papier.

En hier doet mij dat dan weer onrechtstreeks aan 2 dingen denken:
1.- aan de Vande Nalotte met het Zilverfonds. Haalde al het geld eruit en legde er een papiertje in waarop stond ‘xxxx-bedrag tegoed’ en het geld was foetsie.
of
2.- die bankwaarborg tot 100.000€ dat ook een lege doos is.

Het zijn/waren 2 papieren beloftes maar beide zonder waarde. M.a.w. lege dozen.
En zo zie ik het ook evolueren mocht die inflatie blijven stijgen en uitgroeien tot een op hol geslagen inflatie. We zijn goed op weg mijn gedacht.

Hier wil ik nog even op terugkomen:
door Wil. » 09 jun 2022, 14:
De rest van je goud bewaar je tot je weer behoefte hebt aan voedingswaren. Tegen dan zal een bar van 50 gr omwille van de verder opgelopen inflatie opnieuw veel meer geldwaarde hebben; bijvoorbeeld 350.000 euro.
Ook eens bij stilgestaan hoeveel die ‘niet-bederfbare voedingswaren’ dan in prijs gestegen zouden kunnen zijn? En alle dagen spaghetti is ook niet aan mij besteed.
En als het echt zo ver komt zal de geldswaarde van het goud misschien 350.000 zijn maar het zal dan zijn aan de prijs die men biedt en dat zal veel lager liggen, want de bezitter van het goud heeft dat geld nodig, hij heeft namelijk honger en zijn gezin ook. Het is dan van te nemen of te laten.

Wil.

13 jun 2022, 17:28

Dicksy schreef:
13 jun 2022, 15:52
Als uw goud aan de bomen groeit is dat laatste natuurlijk de beste optie. Het heeft het voordeel dat men er tijd mee koopt maar hoeveel is als kijken in een glazen bol of afhankelijk van de hoeveelheid die men gekocht heeft.
Op termijn, of als het echt de spuigaten begint uit te lopen, zal fysiek goud/edelmetalen kopen ook niet meer tot de mogelijkheden behoren, enkel op papier.
Dat is niet zo, denk ik.
In het voorbeeld hogerop heb ik af en toe een bar van 50 gr verkocht. Die bar is dan weer beschikbaar voor andere goudadepten. Iedereen moet vroeg of laat een stuk van zijn goud inleveren om van te kunnen leven.

Hier wil ik nog even op terugkomen:
door Wil. » 09 jun 2022, 14:
Ook eens bij stilgestaan hoeveel die ‘niet-bederfbare voedingswaren’ dan in prijs gestegen zouden kunnen zijn? En alle dagen spaghetti is ook niet aan mij besteed.
Als je dat goud niet zou hebben, dan zou je moeten betalen met je spaargeld. Dat is echter blijven stilstaan terwijl de prijzen van de dingen die je wil kopen wel degelijk zijn gestegen.
Als je wél goud hebt, dan is dat intussen stevig mee opwaarts gegaan. Het zou helpen om de inflatiepijn heel erg te verzachten.

Afwisselen in het dieet is van belang: eerst spaghetti en de volgende dag droge 'soldatenkoeken' ;-)

Wil.

20 jun 2022, 14:14

Vandaag kreeg ik een mail van een echte 'goudpromotor'.
Hij laat hier zien hoe groot de inflatie is geweest het afgelopen jaar. Als je je geld op een spaarrekening had staan, dan ben je x% koopkracht kwijt. Als je een jaar geleden dat spaargeld in goud had omgezet, had je een stijging van de koopkracht vastgesteld. Bemerk de grote verschillen tussen Turkije en Zwitserland bv.

In Turkije zijn alle remmen weg. Ellende voor wie geld bezit.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

30 jun 2022, 09:45

Lagarde gisteren: "De ECB is niet de enige die de inflatie verkeerd inschatte" .

M.a.w. wij zijn maar even dom als de anderen. De belastingbetalers geven Lagarde een goed half miljoen euro per jaar voor haar wijze beslissingen.

Meer dan een jaar geleden heb ik dit onderwerp opgestart omdat het gevaar voor te hoge inflatie zichtbaar werd voor wie ogen in zijn hoofd heeft.

Wil.

01 jul 2022, 09:39

Afbeelding

En we zijn nu op het einde van kwartaal 2 (Q2).
Laatst gewijzigd door Wil. op 30 okt 2022, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

05 jul 2022, 09:29

Meer dan een jaar geleden heb ik in de openingsposting gewezen op de problemen die voor de deur stonden.

De deur is nu opengebeukt. In Ghana is de inflatie opgelopen tot 27% en er is honger. Dan gebeurt dit.
Laatst gewijzigd door Wil. op 30 okt 2022, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.