Sepa Domiciëlering
-
nete - Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Beste mensen, moet je dit eens nalezen (heb ik toevallig verleden week ontdekt). Als die moderator Philippe_d gelijk heeft dan staan we er goed voor) http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=96&t=35924
En IK heb dat topic daar niet gestart hé.
En IK heb dat topic daar niet gestart hé.
-
de Valerie - Lid geworden op: 22 dec 2012, 01:38
De beheerder vereist dat je geregistreerd en ingelogd bent om dit forum te openen.
-
Klopt blijkbaar. Nu, dit is één van de zaken dat die bewuste moderator schrijft:de Valerie schreef:De beheerder vereist dat je geregistreerd en ingelogd bent om dit forum te openen.
Een bedrijf mag natuurlijk geen geld van jouw rekening halen via een SEPA domiciliëring zonder mandaat ...
Maar als ze dat (per vergissing - of kwaadwillig) wel doen zonder mandaat, kan het wel, want de bank controleert die mandaten niet. Het enige wat ze nodig hebben is jouw IBAN.
Ik heb Electrabel ook nooit een mandaat gegeven voor een SEPA domiciliëring, en toch halen ze geld van mijn rekening (haalden ... ik ben er geen klant meer)
Mijn vorige posts waren ook niet de bedoeling om de SEPA domiciliëring te promoten, maar om aan te tonen dat mensen die "al hun domicilëringen" geschrapt hebben een vals gevoel van veiligheid hebben.
Of je nu wilt of niet, of je nu domiciliëringen vetrouwt of niet, het maakt niets uit: een schuldeiser die beweert, of denkt, dat hij een mandaat heeft, kan naar zijn bank gaan, en geld van jouw rekening halen.
Dit kan zelfs een buitenlandse firma zijn (binnen het IBAN systeem).
Als dat klopt is toch redelijk bangelijk...
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Nete,
Ik weet niet of dat wel waar is.
klik hier
Daar staan 7 regels waaronder:
* Betaler kan tot 8 weken nadien de inning betwisten en bank betaalt terug.
* Betaler kan tot 13 maanden nadien de inning betwisten indien begunstigde geen mandaat kan voorleggen.
klik hier
* Betaler kan tot 13 maanden nadien de inning betwisten indien begunstigde geen mandaat kan voorleggen.
Laatst gewijzigd door pastoor op 11 feb 2014, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
Tja, die laatste regel geeft juist aan dat het wel eens waar zou kunnen zijn. Als het ONMOGELIJK is om geld ZONDER MANDAAT van je rekening te halen moest die er in feite helemaal niet staan.pastoor schreef:Nete,
klik hier
Vandaar mijn steeds weerkerend standpunt: het is voor mij een systeem dat bijna uitnodigt om misbruikt te worden door malafide bedrijven.
-
Pastoor,pastoor schreef:Nete,
Ik dacht dat de eerste regel voldoende is en de bank betaalt.
En de tweede regel indien een rechtszaak nodig is.
Als dit jouw mening en overtuiging is respecteer ik die voluit.
Ook van anderen die dit systeem perfect vinden.
Maar ikzelf verlies alle vertrouwen in een reglement waar in de ene alinea staat dat er NOOIT zonder schriftelijk akkoord van de schuldenaar geld van je rekening kan gehaald worden, en een paar regels verder dat je je geld kan terugeisen als het ZONDER geldig mandaat van je rekening wordt gehaald.
Het feit dat er voor b2b (bedrijven onderling) een veel strikter reglement is (Belgische domiciliëringen kunnen daar niet zomaar overgezet worden) stemt nog meer wantrouwig.
-
Ter info (bij mij gebeurde zo'n onwettige omschakeling begin 2012, dus véél lijkt er nog niet veranderd):
Dit lees ik op het forum van Spaargids: (gepost gisteren om kwart voor drie, dus niet ergens in 2012. Misschien duurt de pilootfase tot in 2020 ?)
TV-VLAANDEREN past ook deze wanpraktijken toe! In juli contract schriftelijk opgezegd, domiciliëring dezelfde dag via pc-bank ingetrokken en een paar dagen later stond er ineens een sepa domiciliëring zonder mijn akkoord actief en zonder einddatum. Op 1 augustus heeft TV-VLA bedrag van de rekening gehaald, ik heb dit dan 1 dag later via pc-bank terug gevorderd, geld stond direct terug op mijn rekening. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren ?
Waarom ik het op diverse fora aangekaart heb ? In de (wellicht ijdele) hoop dat er massaal protest ging komen en er misschien "fundamenteel" iets ging wijzigen aan het kramikkige SEPA reglement. Met controles op controles op controles in te bouwen, zodat het een onontwarbaar kluwen wordt waar geen kat haar jongen vindt, zullen ze het wel niet kunnen oplossen hoor.
Als men morgen de zaak FUNDAMENTEEL wijzigt en het BEHEER van de mandaten bij de klant legt (de logica zelf toch ?), dan zal ik héél waarschijnlijk een hele rits mandaten opstarten.
Ongeveer het enige dat (gelukkig maar) vrij behoorlijk lijkt te werken is het terugvorderen van een betaling. Nu ja, anders was het een komplete ramp.
Dit lees ik op het forum van Spaargids: (gepost gisteren om kwart voor drie, dus niet ergens in 2012. Misschien duurt de pilootfase tot in 2020 ?)
TV-VLAANDEREN past ook deze wanpraktijken toe! In juli contract schriftelijk opgezegd, domiciliëring dezelfde dag via pc-bank ingetrokken en een paar dagen later stond er ineens een sepa domiciliëring zonder mijn akkoord actief en zonder einddatum. Op 1 augustus heeft TV-VLA bedrag van de rekening gehaald, ik heb dit dan 1 dag later via pc-bank terug gevorderd, geld stond direct terug op mijn rekening. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren ?
Waarom ik het op diverse fora aangekaart heb ? In de (wellicht ijdele) hoop dat er massaal protest ging komen en er misschien "fundamenteel" iets ging wijzigen aan het kramikkige SEPA reglement. Met controles op controles op controles in te bouwen, zodat het een onontwarbaar kluwen wordt waar geen kat haar jongen vindt, zullen ze het wel niet kunnen oplossen hoor.
Als men morgen de zaak FUNDAMENTEEL wijzigt en het BEHEER van de mandaten bij de klant legt (de logica zelf toch ?), dan zal ik héél waarschijnlijk een hele rits mandaten opstarten.
Ongeveer het enige dat (gelukkig maar) vrij behoorlijk lijkt te werken is het terugvorderen van een betaling. Nu ja, anders was het een komplete ramp.
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Nete,
De computers van de banken hebben de domiciliëring,
die staat verbonden met de klant die de dat toestaat.
Via pc banking, kan men dat zelf zien, activeren, deactiveren, aanmaken en vernietigen.
Als men de domiciliëring wenst op te zeggen:
* men verwittigt de tegenpartij met een aangetekende zending en deactiveert de domicilie via pc banking. Als de tegenpartij toch centen komt halen, wordt er automatisch een brief verstuurd door de bank naar de tegenpartij.
* men verwittigt de tegenpartij met een aangetekende zending en men neemt contact met het lokale bankkantoor om de domicilie te deactiveren. Als de tegenpartij toch centen komt halen, wordt er automatisch een brief verstuurd door de bank naar de tegenpartij.
Het woord domiciliëring vervangen door sepa mandaat.
En voor de rest is het hetzelfde als hierboven.
Via pc banking, kan men de sepa zelf zien, activeren, deactiveren, aanmaken en vernietigen.
Men kan zelf de sepa stoppen of laten stoppen door de bank.
* * * * * *
Voor er de sepa was.
De computers van de banken hebben de domiciliëring,
die staat verbonden met de klant die de dat toestaat.
Via pc banking, kan men dat zelf zien, activeren, deactiveren, aanmaken en vernietigen.
Als men de domiciliëring wenst op te zeggen:
* men verwittigt de tegenpartij met een aangetekende zending en deactiveert de domicilie via pc banking. Als de tegenpartij toch centen komt halen, wordt er automatisch een brief verstuurd door de bank naar de tegenpartij.
* men verwittigt de tegenpartij met een aangetekende zending en men neemt contact met het lokale bankkantoor om de domicilie te deactiveren. Als de tegenpartij toch centen komt halen, wordt er automatisch een brief verstuurd door de bank naar de tegenpartij.
En met sepa.
Het woord domiciliëring vervangen door sepa mandaat.
En voor de rest is het hetzelfde als hierboven.
Via pc banking, kan men de sepa zelf zien, activeren, deactiveren, aanmaken en vernietigen.
Men kan zelf de sepa stoppen of laten stoppen door de bank.
* * * * * *
Laatst gewijzigd door pastoor op 11 feb 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
Pastoor,
U zegt nu in feite bijna letterlijk: (het voorval met TV Vlaanderen, hierboven beschreven):
Die man/vrouw liegt of zuigt iets uit zijn/haar duim
Maar let op, daar gaat het dus om het onwettig opstarten van een SEPA, niet om het afsluiten.
U zegt nu in feite bijna letterlijk: (het voorval met TV Vlaanderen, hierboven beschreven):
Die man/vrouw liegt of zuigt iets uit zijn/haar duim
Maar let op, daar gaat het dus om het onwettig opstarten van een SEPA, niet om het afsluiten.
-
PIDPA doet het tenminste correct: de klant op voorhand verwittigen (zoals verplicht is, maar bijna nergens toegepast wordt).Versaille schreef:Watermaatschappij PIDPA gaat vanaf 1/12/2013 overschakelen op SEPA domiciliering. Ik heb mijn domiciliering nu al opgezegd en ze zullen mij in de toekomst de rekening toesturen via email.
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Zo blijven zagen en neuten ! Jij hebt niets anders te doen vrees ik.
-
Nog een witte raaf: Essent.
Mijn beste Prima Vera,
Als er door mijn "ijver" hier een paar mensen wakker worden dan is alvast mijn doel bereikt.
Op andere fora krijg ik stilaan de wind mee ipv van vooren, enkel hier wordt door de grote meerderheid de kop in het zand gestoken. Voor mij niet gelaten hoor.
Mijn beste Prima Vera,
Als er door mijn "ijver" hier een paar mensen wakker worden dan is alvast mijn doel bereikt.
Op andere fora krijg ik stilaan de wind mee ipv van vooren, enkel hier wordt door de grote meerderheid de kop in het zand gestoken. Voor mij niet gelaten hoor.