SPAREN EN BELEGGEN.
-
Gast
Kunt ge dat in de toekomst eens op VOORHAND hier komen melden als ge een transactie doet?Nier achteraf.Over uw aankoop en verkoop en uw winsten heb ik nu sterk mijn twijfels.Zo ben ik er al veel tegen gekomen op financiële sites.Mastacembelus schreef:Beleggen?
Heb op 03 Januari 2007, een 1Kg fysieke goudstaaf gekocht --> € 15.027
Deze heb ik verkocht op 26 Sept 2012 --> € 44.112
Opbrengst op 5 jaar en 9 maanden: € 29.085
Vanaf toen is de goudprijs steeds gedaald tot ...
Nu laatstleden op 17 Nov 2014 terug een staaf van 1Kg gekocht --> € 31.186
Gisteren 23 Jan 2015 verkocht --> € 36.782
Opbrengst op 02 (twee) maanden --> € 5.596
Een totaal rendement op 08 jaar van € 34681 !
Niet slecht he ???
Waarom nu reeds verkopen, kan ik niet uitleggen, voorgevoel van een daling ... alhoewel de goudprijs nog steeds stijgende is ... ik weet het niet?
Zeker is zeker, die winst heb ik toch al!
Even afwachten nu.
Welk "spaarboekje/spaarformule", bij welke "klein- of grootbank", kan hier tegenop?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Interessant.
Volg je ook het internationale getouwtrek tussen de landen die het goud wellicht aan het hamsteren zijn (China/Rusland e.a.) en degenen die de futuresmarkt blijkbaar manipuleren?
Op die futuresmarkt worden soms tijdens 'de dode uren' ineens massaal veel goudcontracten aangeboden en daardoor daalt de prijs. Deze papieren markt bepaalt de prijs van het tastbare goud.
Heb je er zicht op wie hier uiteindelijk zal winnen?
Volg je ook het internationale getouwtrek tussen de landen die het goud wellicht aan het hamsteren zijn (China/Rusland e.a.) en degenen die de futuresmarkt blijkbaar manipuleren?
Op die futuresmarkt worden soms tijdens 'de dode uren' ineens massaal veel goudcontracten aangeboden en daardoor daalt de prijs. Deze papieren markt bepaalt de prijs van het tastbare goud.
Heb je er zicht op wie hier uiteindelijk zal winnen?
-
Gast
Mooie uitleg allemaal.Maar meld uw aankopen hier eens op voorhand.Uw praatje achteraf is mooi en klopt als een bus maar uwe speculaas deugt niet.Mastacembelus schreef:Ongelovige "Thomassen" zullen er altijd zijn!
Echter volg ik al meer dan 35 jaar de goudkoersen.
Ik ben ook begonnen met gouden munten, als belegging te kopen maar daar ben ik mee gestopt.
Je betaalt dan ook voor het "esthetische" uitzicht en is ook de puurheid van het goud meestal minder nl 900-917/1000!
M.a.w deze munten wegen méér dan 31,1035gr - meestal zo rond de 33-34gr bruto, maar bevatten wél 31,1035gr goud van bovenvermelde puurheid.
Zijn dus géén volwaardige "gouden"munten!
Voorbeeld:een Zuid Afrikaanse Krugerrand.
Brutogewicht: 33,93gr
Netto gewicht: 31,1035gr
Goudgehalte:917/1000
Welke dan wel?
Er zijn wél munten die een puurheid van 999,9/1000 hebben, zoals bv. :
de $50 Canadese Mapple Leaf en de Australische $100 Golden Nugget.
Beiden wegen ze exact 31,1035gr, zowel bruto als netto, oftewel 1 Troy oz!
Als je nu weet dat er 1000gr gedeeld door31,1035gr gelijk is aan 32,2217, wil dit zeggen dat je minstens 32 van deze munten zou moeten kopen om aan 1kg puur goud (999,9/1000) te komen.
Als je nu weet dat de prijs/aankoop van deze munten ook afhankelijk is van de dagprijs/spotprijs van het goud, is het niet aangewezen om veel van deze munten te verwerven = steeds wisselende aankoopprijs.
Op het moment dat ik dit schrijf kost het je, in aankoop:
€1177 voor een Maple Leaf
€1171 voor een GoldenNugget
Beiden dus een goud gehalte van 999,9/1000.
Een vergelijking - die niet logisch is, aangezien ik/je nooit 32 munten tegelijk zal aankopen - want dan koop je beter ineens een goudstaaf van 1Kg:
1Kg goudstaaf nu momenteel in aankoop = €36840!
32 keer een Maple Leaf aan €1177 = €37664 !!! en dan heb je géén volledige kilogram!
Een verschil van €824, niet weinig hé.
Hou dan nog rekening met het feit dat een eventuele verkoop van deze munten een groter verschil geeft, rekening houdend met de "premie" die steeds aan de aankoop/verkoop verbonden is!
Wat is nu die premie?
De premie is het verschil (in %) tussen de "spot" prijs van een stuk en de aan- en verkoopprijs.
De « spot » prijs is de intrinsieke waarde van het stuk t.t.z. de goudwaarde welke het bevat berekend op basis van de koers van het metaal op de internationale markten.
De premie kan zowel positief als negatief zijn.
De aankoper zal er altijd belang bij hebben het investeringsstuk te kopen met de laagste premie, de verkoper daarentegen doet dit best met de hoogste premie.
Er zijn ook gouden munten, zonder die bewuste premie.
Voorbeelden:
$20 "St Gaudens" (Double Eagle) - Vrijheidsbeeldstandbeeld
$20 "Liberty" (Double Eagle) - Vrouwenhoofd
$10 "Liberty" - Vrouwenhoofd
$10 "Indien" - Indianenhoofd
Allen hebben een puurheid van 900/1000, gewicht verschilt naargelang de waarde.
Maar .... hier géén premie maar wel verschillende categorieën, naargelang de kwaliteit van de munt. Deze munten kunnen en zijn in de handel geweest.
Voor een zéér goede kwaliteit en tevens de duurste = "Mint state 63" betaal je natuurlijk meer dan voor een mindere kwaliteit.
Of het stuk in omloop is geweest of niet, ... zijn glans, ... zijn originele patina, ... zijn reliëf, ... krassen, ... dit alles bepaalt de kwaliteit van de munt
Beetje gevolgd?
Ben geen leek op dit gebied hoor!
*** Waarom ik verkocht heb - voorgevoel (weet je nog) - nu momenteel vandaag (nú- op dit moment) zou ik "maar" € 36200 gekregen hebben ipv €36782!!!
Toch een verschil van €582 op 4 dagen! ***.
Uw uitleg over gouden munten vind je bij elke goede goudhandelaar.
-
Gast
Sorry gast maar van uw kaliber ben ik er al veel tegen gekomen.Mastacembelus schreef:@petrol,
Inderdaad, bij elke "goede" goudhandelaar/diamantair!!!
Plus ... ik ken er toevallig zo eentje, ... in de familie dan nog!
Vertrouwen is de wereld nog niet uit !!!
En mijn ervaring is gebaseerd op dit vertrouwen en een goede opvolging!
En of mijne speculaas nu deugd of niet voor U, mij smaakt ie in elk geval méér dan uitstekend.![]()
Ik ga hier niet verder in discussie, daar ben ik te oud voor geworden, heb al spijt dat ik hier gepost heb!
In elk geval, met mij en mijn spaarcentjes gaat het uitstekend!
Ze hebben altijd aan de laagste koersen gekocht en aan de hoogste koersen verkocht.
Laat maar.
suc6
-
Fokke - Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Hier kan je dat zien https://www.doijerkalff.nl/goudkoers.htmlPaca schreef:Misschien is het interessant toch eens te kijken naar met hoeveel percent het goud het laatste half jaar gestegen is?
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
-
Gast
Ja ik weet exact hoeveel het goud het laatste half jaar gestegen is.Paca schreef:Misschien is het interessant toch eens te kijken naar met hoeveel percent het goud het laatste half jaar gestegen is?
-
Goud heeft door zijn mysterieuze en magische aantrekkingskracht altijd een speciaal effect op beleggers.
Wie in goud belegd, moet behoorlijk goed zijn aan- en verkooppunten kunnen kiezen. Het is beter om in een index van aandelen te beleggen, tenminste als men voor de (zeer) lange termijn wil investeren. De rendementen zijn dan hoger.
Wie in goud belegd, moet behoorlijk goed zijn aan- en verkooppunten kunnen kiezen. Het is beter om in een index van aandelen te beleggen, tenminste als men voor de (zeer) lange termijn wil investeren. De rendementen zijn dan hoger.
-
Gast
Het zijn toch cracks die altijd kopen aan de laagste prijzen en steeds verkopen aan de hoogste prijzen.
En dat altijd achteraf komen uitleggen maar nooit hun aankopen en verkopen op voorhand komen melden.
En dat altijd achteraf komen uitleggen maar nooit hun aankopen en verkopen op voorhand komen melden.
-
Gast
Ik heb het zo niet begrepen op blageurs als jij.Acheraf komen blageren en broekschijten is makkelijk.Mastacembelus schreef:@ petrol,
Blijft je plaatje hangen?
Je valt in herhaling man!
Ik zie of krijg geen serieus weerwoord van jou!
Je zegt zelf dat je exact weet ... op 6 maanden is gestegen!!!
Ik bewijs je dat dat niet zo is!!!
Hier kan je niet tegenop hé?
Nog een herhaling: op voorhand komen melden???
Ik ben Paul D'Hoore niet hoor!
Bespeur ik hier een vleugje jaloezie?
Mij niet gelaten hoor!!!
Voor mij ben je al direct door de mand gevallen.
Sorry
-
Gast
Ik meld het hier op voorhand.Zo moeilijk is dat niet om dit eventjes te melden.Mastacembelus schreef:@ petrol,
Blijft je plaatje hangen?
Je valt in herhaling man!
Ik zie of krijg geen serieus weerwoord van jou!
Je zegt zelf dat je exact weet ... op 6 maanden is gestegen!!!
Ik bewijs je dat dat niet zo is!!!
Hier kan je niet tegenop hé?
Nog een herhaling: op voorhand komen melden???
Ik ben Paul D'Hoore niet hoor!
Bespeur ik hier een vleugje jaloezie?
Mij niet gelaten hoor!!!
Ik ben nu short gegaan op het goud.We staan nu 1280$.
Wait and see.
◊SPOT MARKET IS OPEN
closes in 14 hrs. 6 mins.
Jan 29, 2015 03:09 NY Time
Bid/Ask 1280.00/1281.00
Bron:Kitco
-
Het gelijk - en evenzeer het ongelijk - in deze zaak kan men niet bewijzen door één, of vijf, of tien keer op een rij gelijk of ongelijk te halen. De capaciteit om de juiste keuzes te maken (of net het omgekeerde) zal pas beginnen duidelijk te worden nadat 40, 50 of meer keer een positie werd afgewikkeld. De procentuele score die dan zichtbaar wordt, is een goede waardemeter voor de beleggerskwaliteiten.