Sepa Domiciëlering
-
nete - Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Ongeveer ALLES !!!!!!!!!!!!!!!!!!! .paullamb schreef:Wat is er dan fundamenteel gewijzigd??
Vroeger beheerde jouw bank de DOM's (en jij via je PC-banking), nu beheert de schuldeiser ze.
Maar da's geen verandering hé, hoe kan ik zo dom zijn.
Als ik nu braaf vraag om een SEPA "op te schorten" dan moet ik dat doen via (liefst) een duur aangetekend schrijven aan de schuldeiser. Heeft die goesting dan zal hij het mandaat stopzetten. Maar het blijft wel nog 3 jaar verplicht zichtbaar in je PC banking.
Ook een paar wijzigingen te goede:
Vroeger was het een calvarietocht om onterechte inningen te recupereren, dit kan je nu via je eigen bank vrij simpel (als ze willen meewerken).
Je kan witte en zwarte lijsten en volledige blokkage voor SEPA op je rekening zetten.
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Paul je kan Nete beter in de eigen overtuiging laten. Hoe meer je reageert, hoe meer onnozelheden er uit komen.paullamb schreef:Oei, oei. Onze meningen lopen uielijk heel ver uiteen.
Ik heb van de overgang van het vroegere betalingssysteem naar Sepia betalingen, en nu van dom naar Sepia dom niets gemerkt.
Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
-
Als je nooit de richtlijnen van de SEPA betaalomgeving eens doorleest dan is er inderdaad voor jou niks veranderd: er gaat nog altijd op geregelde tijdstippen een bepaalde som van je rekening.paullamb schreef:Ik probeer dat, maar zie het niet. Voor mij is er niets veranderd!
Nochtans had je er bij correcte naleving van de richtlijnen iets MOETEN van merken, want je zou een bericht moeten ontvangen hebben van ELKE firma waar je een DOM had, meldende dat ze gingen overgaan op SEPA mandaten, dat je daar niks moest voor doen, TENZIJ je de DOM zou wensen te stoppen vooraleer het een SEPA mandaat werd.
-
Wees gerust Benq, ik lig er niet wakker van hoor.benq schreef:Nete, laat U toch niet op stang jagen, het zijn heel domme mensen die Pro SEPA zijn.
Tot dat ze zelf iets voorhebben, dan liggen ze te blèten gelijk een klein joeng.
En het zijn helemaal geen domme mensen, het systeem heeft ook voordelen.
Maar er zijn er hier een paar met oogkleppen op.
-
linden - Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01
Alles over
Consument
.
Vanaf 1 april moeten overschrijvingen en domiciliëringen in België verlopen via SEPA, een uniform Europees betaalsysteem. Dat zou weinig problemen moeten opleveren, want op dit moment maken al meer dan 99 procent van alle overschrijvingen en bijna 95 procent van de domiciliëringsopdrachten gebruik van die standaard.
Normaal gezien had de eengemaakte Europese betaalruimte tegen 1 februari al definitief moeten zijn, maar de Europese Commissie stelde vast dat de migratie nog niet in alle landen ver genoeg stond. Daarop werd een overgangsperiode voorgesteld. In België werd beslist om die overgangsperiode op twee maanden te houden, dus tot eind maart.
De SEPA-norm is het meest zichtbaar in het Europese overschrijvingsformulier, met een langer IBAN-rekeningnummer en eventueel een BIC-code.
Het SEPA-betaalsysteem wordt in totaal in 34 Europese landen ingevoerd. Naast de 28 EU-lidstaten, gaat het om IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland, Monaco en San Marino.
Consument
.
Vanaf 1 april moeten overschrijvingen en domiciliëringen in België verlopen via SEPA, een uniform Europees betaalsysteem. Dat zou weinig problemen moeten opleveren, want op dit moment maken al meer dan 99 procent van alle overschrijvingen en bijna 95 procent van de domiciliëringsopdrachten gebruik van die standaard.
Normaal gezien had de eengemaakte Europese betaalruimte tegen 1 februari al definitief moeten zijn, maar de Europese Commissie stelde vast dat de migratie nog niet in alle landen ver genoeg stond. Daarop werd een overgangsperiode voorgesteld. In België werd beslist om die overgangsperiode op twee maanden te houden, dus tot eind maart.
De SEPA-norm is het meest zichtbaar in het Europese overschrijvingsformulier, met een langer IBAN-rekeningnummer en eventueel een BIC-code.
Het SEPA-betaalsysteem wordt in totaal in 34 Europese landen ingevoerd. Naast de 28 EU-lidstaten, gaat het om IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland, Monaco en San Marino.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Zeiden indertijd ze bij de invoering van de bankkaarten ook.......en daarna over het internet bankieren......benq schreef:Nete, laat U toch niet op stang jagen, het zijn heel domme mensen die Pro SEPA zijn.
Tot dat ze zelf iets voorhebben, dan liggen ze te blèten gelijk een klein joeng.
Maar zie.....het zijn nu algemene regels waar niemand meer over klaagt.
-
fonzarelli - Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:30
Ik kan mij niet voorstellen dat een nieuw systeem dat in 34 landen wordt ingevoerd niet "koosjer" zou zijn.
Dan springen toch alle consumentenorganisaties hier op, om nog maar te zwijgen over de kranten.
Rustig afwachten volgens mij.
AV,
Fonzarelli.
Dan springen toch alle consumentenorganisaties hier op, om nog maar te zwijgen over de kranten.
AV,
Fonzarelli.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Effe een vraag aan U:fonzarelli schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat een nieuw systeem dat in 34 landen wordt ingevoerd niet "koosjer" zou zijn.
AV,
Fonzarelli.
Wat heb jij het liefst, dat je zelf kan beslissen over uw eigendom?
Of dat andere mogen beslissen over uw eigendom?