Sepa Domiciëlering
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Je krijgt ze wss enkel mee om van je gezaag af te zijn.nete schreef:Nog een witte raaf: Essent.
Mijn beste Prima Vera,
Als er door mijn "ijver" hier een paar mensen wakker worden dan is alvast mijn doel bereikt.
Op andere fora krijg ik stilaan de wind mee ipv van vooren, enkel hier wordt door de grote meerderheid de kop in het zand gestoken. Voor mij niet gelaten hoor.
Het is een realiteit waarvoor jij je kop in't zand steekt.
-
nete - Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Deze tekst op een ander forum:
Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.
Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn.
Er komt waarschijnlijk wat te veel reactie op het feit dat zeer weinig bedrijven, banken de verplichting om vooraf te melden nakomen, dus haalt men dat maar ineens uit het reglement. Opgeruimd staat netjes nietwaar.
Je kan al raden wat er zal gebeuren met de "bescherming" van de schuldenaar als er wat te veel terugstortingen gevraagd zouden worden.....
Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.
Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn.
Er komt waarschijnlijk wat te veel reactie op het feit dat zeer weinig bedrijven, banken de verplichting om vooraf te melden nakomen, dus haalt men dat maar ineens uit het reglement. Opgeruimd staat netjes nietwaar.
Je kan al raden wat er zal gebeuren met de "bescherming" van de schuldenaar als er wat te veel terugstortingen gevraagd zouden worden.....
-
Heb ik al lang toegepast, wat dacht je.paulv schreef:Besluit: betaal geen rekeningen met domiciliering en er is geen problem.
Ik zou nochtans graag één en ander via domiciliëringen betalen, tenminste als ik ze ZELF kon beheren.
-
Paca - Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Wat ik ONMOGELIJK kan begrijpen is dat iemand zomaar een beslissing kan nemen ZONDER uw toestemming. Er is ZEKER een snelle oplossing voor de "gedupeerden" (hoe kan men hen anders noemen?) ... het zou niet de eerste keer zijn dat ik naar mijn eigenste bank ga en mijn visie klaar en duidelijk stel ... niet akkoord? Dan verander ik van bank! Het probleem(pje) werd altijd binnen het kwartier opgelost (Miracolo! Miracolo!).
Het crapuleuse (en ik ben nog zeer beleefd in mijn woordkeuze) is dat de "klant" uiteindelijk het werk moet doen van een bende dieven die nooit geen probleem zien wanneer het "de firma" wat opbrengt. "Dieven" is nog een te zachte uitdrukking!
Het crapuleuse (en ik ben nog zeer beleefd in mijn woordkeuze) is dat de "klant" uiteindelijk het werk moet doen van een bende dieven die nooit geen probleem zien wanneer het "de firma" wat opbrengt. "Dieven" is nog een te zachte uitdrukking!
-
-
huisje - Lid geworden op: 24 dec 2005, 14:47
beste mensen,ik stel vast dat ik niet de enige ben die de verandering van domiciliëring onzinnig vind.Ik ben ook argenta gebruiker en gisteren nog een discussie gehad daarover.Resultaat noch ik noch de bank kan een SEPA domiciliëring verwijderen en een firma heeft niet de mogelijkheid om mijn bankrekening te bekijken(denk ik).Dus voor eeuwig en altijd blijft die domiciliëring behouden.Raad van de bank:aangetekend schrijven(niet zeker dat het helpt)aan de firma of de rekening opzeggen en een nieuwe nemen.Dat noemt men een goede oplossing.In het verleden ook al problemen gehad met een firma die een grote som had afgenomen(essent)en het heeft meer dan een jaar geduurd eer het geregeld was.Waar zijn ze mee bezig?
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Sepa laten blokkeren door uw bank en dan kan er niets gebeuren. Nog beter : laat uw rekening blokkeren voor alle sepatransacties. Op die manier kunnen er geen nieuwe domicilieringen meer bijkomen. Wijzigen van rekening heeft ook geen nut want ook daar zal je je rekening moeten laten blokkeren voor alle toekomstige domicilieringen.
-
Die SEPA regeling is helemaal NIET onzinnig als zodanig, ik zou zelfs graag via SEPA mandaten betalen.huisje schreef:beste mensen,ik stel vast dat ik niet de enige ben die de verandering van domiciliëring onzinnig vind.
Op voorwaarde dat:
1) IK ZELF met mijn online banking zo'n mandaat kan stopzetten EN verwijderen
2) Zo'n "geblokkeerd" mandaat geen 3 jaar nutteloos blijft staan in mijn online banking.
Maar met het huidige reglement: NO WAY.
Eén onwettig (want niet verwittigd) overgezette Belgische domiciliering is genoeg
-
Ik denk dat je altijd opnieuw 2 dingen door mekaar haalt.pastoor schreef:Hier staat het.
hier klikken
Zie punt 3.
Bij de grootbanken (sorry Nete)
kan men zelf domicilieringen inbrengen en afzeggen.
En dat is hetzelfde met SEPA.
Je kan je rekening inderdaad blokkeren voor bepaalde of voor alle SEPA mandaten. In de toekomst dus....
Maar als je er eentje wil starten of stoppen MOET je vanaf SEPA te biechten gaan bij de leverancier.
Je bank is enkel een soort doorgeefluik, of dat nu een groot- of een "klein"bank is maakt geen verschil.
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Nete,
Biechten?
Ik ben van Luminus naar Essent overgegaan.
En heb zelf de SEPA voor Essent gemaakt op mijn bankrekening
En heb zelf Luminus geblokkeerd op mijn bankrekening.
Je kan je rekening inderdaad blokkeren voor bepaalde of voor alle SEPA mandaten. In de toekomst dus....
Maar als je er eentje wil starten of stoppen MOET je vanaf SEPA te biechten gaan bij de leverancier.
Biechten?
Ik ben van Luminus naar Essent overgegaan.
En heb zelf de SEPA voor Essent gemaakt op mijn bankrekening
En heb zelf Luminus geblokkeerd op mijn bankrekening.
Laatst gewijzigd door pastoor op 11 feb 2014, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Dat denk ik niet,Prima Vera schreef:Sepa laten blokkeren door uw bank en dan kan er niets gebeuren. Nog beter : laat uw rekening blokkeren voor alle sepatransacties. Op die manier kunnen er geen nieuwe domicilieringen meer bijkomen. Wijzigen van rekening heeft ook geen nut want ook daar zal je je rekening moeten laten blokkeren voor alle toekomstige domicilieringen.
Want als je bij dezelfde bank een nieuwe rekening opent dan staan daar geen Sepa of gewone domicilieringen op of je moet dan weer zo dom zijn om toestemming te geven.
Ik heb verleden week bij Argenta een nieuwe bijkomende rekening geopend, de pensioen dienst verwittigd en van zodra mijn pensioen op de nieuwe toekomt zeg ik mijn oude rekening op.
Waarom heb ik dit gedaan,
Een energie en een Dagblad leverancier had een Sepa aangemaakt.
Ik ben niet meer klant bij die 2.
Aangetekend verzocht de Sepa te verwijderen.
Resultaat Sepa staat nog altijd actief maar ik moet wel zeggen dat er geen € meer afgehaald word.