Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Prima Vera

05 nov 2013, 19:41

Benq, jij moet zelf bij de bank actie ondernemen om die domiciliëring te laten blokkeren of het zelf doen via je online. Zonder jouw toestemming mag de bank dat niet. Dus rep je naar je bank of ga on line en blokkeer. Probleem opgelost.

pastoor

05 nov 2013, 20:37

Nete
Dan verdient KBC hier een pluim.
En is de Luminus (als het al een SEPA was) nu ook verdwenen of mag je ze nog jaren als "opgeschort" meeslepen?

Ik veronderstel dat alle banken dat hebben.
Als ik nog eens ga pc-banken, dan ga ik eens zien wat er staat.
Laatst gewijzigd door pastoor op 11 feb 2014, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete

06 nov 2013, 09:00

pastoor schreef: jij gaat altijd negatieve commentaar geven.
Helemaal niet.
Als Luminus bij u al een SEPA mandaat was EN als je daar nu geen spoor meer van terug vindt in je PC banking dan is één van de twee eisen die ik stel om ooit nog een domiciliëring te nemen opgelost.
In mijn allereerste post over deze kwestie stelde ik de vraag waarom in godsnaam een mandaat van een firma waar je geen binding meer mee hebt, toch 3 jaar moet blijven "hangen" in je PC banking. Nog nooit een zinnig antwoord gekregen.

Mijn tweede eis is: ik wil ZELF, gewoon door ergens in mijn PC banking te klikken, een SEPA mandaat kunnen stoppen EN verwijderen. Volgens alle huidige SEPA reglementen moet ik dat braafjes (liefst via een dure aangetekende brief) aan de schuldeiser vragen.

De dag dat die twee zaken zwart op wit in het SEPA reglement staan (en ook toegepast worden), neem ik met plezier terug een aantal domiciliëringen.

Archimedes

06 nov 2013, 14:40

Ik heb het helemaal niet voor domiciliëringen omdat ik graag zelf mijn bankrekening beheer. Met zo'n domiciliering gaat er dikwijls op de meest onverwachte momenten geld van je rekening en dat geeft dan problemen, als je net zoals ik, zo weinig mogelijk cash op je zichtrekening aanhoudt.
Je mag mij dan echter een zager en een neuter vinden, maar ik vind gans deze discussie een non-issue. Weten jullie eigenlijk over wat jullie praten ?

Met een domiciliëring geef je iemand de toelating een bedrag van je rekening af te halen op zijn verzoek. Dat was vroeger zo met een gewone domi. en nu ook met een Sepa-domi. In feite dus een soort volmacht op jouw rekening en die geef je dus aan instellingen die je kan vertrouwen.

Wat is nu het verschil tussen die beide ? Vroeger gaf de bank dat in en kon jouw leverancier beginnen af te halen.
Nu geeft de leverancier dat in en kan dezelfde operatie ook starten. Waarom dan zoveel heisa maken ?
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

nete

06 nov 2013, 14:49

Archimedes schreef:Waarom dan zoveel heisa maken ?
Zucht... omdat ik dat vroeger ZELF kon stoppen in mijn banksoftware, en ik dat nu braafjes moet vragen aan de leverancier. En als die nu eens malafide is en het vertikt ? Dan kan ik gaan procederen.
Als je dat geen verschil vind tov van vroeger.... :roll:

Ik had verleden jaar mei nog een viertal Belgische domiciliëringen en één onterecht, zonder verwittiging door de leverancier geopende SEPA.

Bij die vier toenmalige bedrijven ben ik nog altijd klant maar heb de domiciliëringen VERWIJDERD met één muisklik op mijn PC, voor ze de kans kregen om ook naar SEPA over te schakelen.

Die SEPA was bij mijn energieleverancier waar ik intussen weg was, dus geen binding meer mee heb. Toch staat er in mijn banksoftware nog altijd dat "opgeschort" SEPA mandaat.
Dat gaat er nog een kleine 2 jaar blijven staan. Waarom ?

Maar er is geen verschil zegt u ? Dream on zou ik zeggen...
Laatst gewijzigd door nete op 06 nov 2013, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera

06 nov 2013, 14:59

nete schreef:
Archimedes schreef:Waarom dan zoveel heisa maken ?
Zucht... omdat ik dat vroeger ZELF kon stoppen in mijn banksoftware, en ik dat nu braafjes moet vragen aan de leverancier. En als die nu eens malafide is en het vertikt ? Dan kan ik gaan procederen.
Als je dat geen verschil vind tov van vroeger.... :roll:
Nogmaals je KAN het zelf stoppen, je moet gewoon de sepa BLOKKEREN.

zucht !!!!!!!!

nete

06 nov 2013, 15:05

Prima Vera schreef:
Nogmaals je KAN het zelf stoppen, je moet gewoon de sepa BLOKKEREN.

zucht !!!!!!!!
Voor de duizendste keer: dat weet ik, heb ik al lang gedaan, maar ik erger mij mateloos aan het feit dat ik nog jaren op een mandaat moet zitten kijken van een bedrijf waar ik geen klant meer ben.
Voor de tweeduizendste keer: waarom moet dat daar jaren blijven hangen ?
Ik lijdt geen schade hoor, ik wilde enkel de mensen die alles klakkeloos aanvaarden wat hun bank of leverancier voorstelt er op wijzen dat die SEPA reglementering met haken en ogen aan mekaar hangt.

Prima Vera

06 nov 2013, 15:19

1 je beweert altijd dat je nu afhangt van de leverancier = NIET WAAR, je kan altijd actie ondernemen.

2. je weet alles maar je ergert je aan drie jaar verschijnen op een scherm waar je NIETS geen last van kan hebben. Gewoon zagen om te zagen !

voor de 3000ste keer : als dat alles is waar jij je mee bezit moet houden en waarover jij je zorgen maakt, dan ben je een gelukkig mens.

1 gouden raad : zeg al je domicilieringen op en we zijn van je gezaag af.

benq

06 nov 2013, 17:01

Prima Vera schreef:
1 gouden raad : zeg al je domicilieringen op en we zijn van je gezaag af.
Mensen zagen niet.

Andere mensen antwoorden dan weer op een vraag zonder deze eerst aandachtig te lezen, en als je de vraag niet begrijpt, antwoord dan niet.

Dan word hier niet gezaagd.

Prima Vera

06 nov 2013, 17:57

Ik begrijp de vraag maar al te goed maar daar is geen oplossing voor. Europa beslist en wij als kleine garnaal hebben daar niets aan te zeggen. Als je dat niet kan aanvaarden of accepteren zit je met een groot probleem.

nete

08 feb 2014, 23:56

Eerste misbruik is al een feit.
Dit is gepost op Spaargids.be in het vergelijkbare topic:

Tijdens het controleren van mijn verrichtingen merk ik op dat er een SEPA domiciliëring werd aangemaakt in januari door de verhuurmaatschappij. Zomaar, zonder enige toestemming of handtekening, er liep ook geen gewone domiciliëring of zo.
Gewoon uit het niets...
Heb reeds contact opgenomen en zouden me maandag meer informatie verschaffen hierover.
Ik kan niet geloven dat zoiets wettelijk is? Waar kan je eigenlijk terecht bij dit soort misbruik? Is er één of andere instantie die hier voor bevoegd is? Want uit voorgaande berichten leid ik af dat dit niet meer de bank is.

Het heeft lang geduurd voor er misbruik is...

wanton

09 feb 2014, 08:49

QED : vroeg of laat zou nete gelijk krijgen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Prima Vera

09 feb 2014, 08:58

wanton schreef:QED : vroeg of laat zou nete gelijk krijgen!
Als je alles lang genoeg draait en keert; krijg je op den lange duur wel de indruk dat je gelijk zou hebben.

Hetgene Nete hier aanhaalt, gebeurt(de) ook al met de gewone domicilieringen. Niets nieuws onder de zon dus. Maar zoals gezegd: draaien en keren.

chapper

09 feb 2014, 09:34

Niks PC niks dommecilie ik doe alles gewoon met een overschrijving ze zullen de rekening wel opsturen wees maar gerust, als ze geld moeten hebben weten ze u wel te vinden.

SEBASTIAN

09 feb 2014, 09:36

Wat domiciliéringen betreft, men is pro, of men is contra.

Een domiciliëring is nu een Sepa-domiciliéring, niks meer, niks minder.

Wanneer men bij wijziging voor bankzaken, tot op het bot gaat, voor wat eventuele niet-bonafide mogelijkheden zijn......koopt men onmiddellijk een paar stevige sokken, om.......
Men heeft nog niet alles gezien, rekeningsaldo, spaarsaldo......het is momenteel al heel virtueel.
Ik ben géén pro, maar graag of niet....heb in mijn portefeuille € 25,00 "fysiek" geld, al de rest is virtueel.
Op waarschijnlijk enkele uitzonderingen na, vonden we het toch wel makkelijk.....toen.
De bankinstellingen ook, of wat dacht u?
Envelopeken met het klein/groot loon er in, iedere week.....
Is pré-historie, spijtig.....of niet.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.