SPAREN EN BELEGGEN.

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Wil.

26 aug 2023, 10:16

De korte inhoud dit alles is dus dat we de interesten eigenlijk zelf gaan betalen.
Dat is in feite altijd zo geweest. De overheid heeft geen enkel bedrijf dat winst maakt waarmee de interest kan betaald worden, want zo doet een gewoon bedrijf dat.

Die 3% of 4% waarvan je spreekt, moet je altijd vergelijken met de inflatie die in een land bestaat. Wanneer je over één jaar wordt terugbetaald door de Staat, dan krijg je het geleende geld - bv. 10.000 euro - wel terug maar als je dan voor dat gehele bedrag een dezelfde korf van goederen en diensten zou willen aankopen die je er vandaag mee kunt kopen, dan zal dat niet meer lukken. Je komt ongeveer 2% te kort.

Wanneer de inflatie extreem wordt - zoals in Turkije waar die 48% op jaarbasis is - dan kun je een jaar later met het oorspronkelijk bedrag nog maar de helft kopen. Wat ben je in zo'n situatie met bv. een staatsbon die 10% netto oplevert?

Hobo

26 aug 2023, 11:24

Intussen al heel wat jaren geleden, toen er nog meerdere bankfilialen waren en ook personeel
gaf klant A geld aan loket 1 en later gaf een bediende dat geld aan klant B via loket 2.
Klant A ontving intrest op z'n geld en klant B betaalde intrest op dat geld....

Na sluiting van filialen en afvloeien van personeel, moeten de klanten maar online bankieren
en zelf hun zaakjes regelen.

Het is blijkbaar een soort monopolie-spel geworden.

En de klant is alleszins niet langer koning... :|

Dicksy

26 aug 2023, 12:17

Wanneer de inflatie extreem wordt - zoals in Turkije waar die 48% op jaarbasis is - dan kun je een jaar later met het oorspronkelijk bedrag nog maar de helft kopen. Wat ben je in zo'n situatie met bv. een staatsbon die 10% netto oplevert?
Zoals ik al eerder schreef is de inflatie van toepassing op dat bedrag of je het nu steekt in een staatsbon of je het op je spaarrekening laat staan.
Het eigenlijke probleem zit er hem in dat als mensen het woordje beurs horen hun tikker op hol slaat en ik geeft ze daar niet echt ongelijk in. Veel mensen, toch zeker die gedupeerden, zijn ook het Arco-gedoe niet vergeten. Aandelen waarbij ze van de ene dag op de andere alles kwijt waren en nooit nog iets van zullen terug zien.
En ook dat wat banken u aanbieden, afhankelijk van uw risicoprofiel, aan opbrengst is zelfs dat nog niet om over naar huis te schrijven. Heel weinig mensen hebben weinig zin, of hebben de kennis niet, om 24/24 hr met (hun) 'aandelen' bezig te zijn. Het vertrouwen in mijnheer de bankdirecteur, want hij zal het weten (buiten u natuurlijk :wink: ), is nog bij heel veel mensen grenzeloos.
Veel mensen staan er gewoon niet bij stil of maken gewoon de link niet met wat inflatie juist doet met geld. Dat wat men op zijn spaarrekening bij de bank heeft staan is wat men voor ogen houdt en wat telt. Dat alles duurder wordt ziet men wel maar dat hun geld in waarde verliest is van geen tel.
Ik 'speel' niet op de beurs en heb geen kinderen, heb alles wat ik wil en kan alles betalen wat ik wil hebben. Sparen voor de (klein)kinderen van mijn broers en zusters, zou niet weten waarom, dat is de taak van diegene die ze op de wereld gezet hebben. Het leven kan toch zo eenvoudig zijn. :lol: :lol:

Wil.

26 aug 2023, 12:38

Dicksy schreef:
26 aug 2023, 12:17
Zoals ik al eerder schreef is de inflatie van toepassing op dat bedrag of je het nu steekt in een staatsbon of je het op je spaarrekening laat staan.
Als dat de 2 enige keuzes waren, dan had je gelijk.
Het eigenlijke probleem zit er hem in dat als mensen het woordje beurs horen hun tikker op hol slaat en ik geeft ze daar niet echt ongelijk in.
De reden waarom jij en anderen schrik hebben van 'de beurs' is dat men niet weet hoe die beurs werkt en wat je kunt verwachten.
Veel mensen, toch zeker die gedupeerden, zijn ook het Arco-gedoe niet vergeten. Aandelen waarbij ze van de ene dag op de andere alles kwijt waren en nooit nog iets van zullen terug zien.
Als de Arco-belegging slechts 1 van de 20 aandelenbeleggingen was, dan waren ze max. 5% verloren, terwijl ondertussen andere beleggingen dat verlies konden goedmaken. Spreiding is één van de basisprincipes en daartegen hadden veel Arco-beleggers gezondigd. Ook Lernout&Hauspie-beleggers maakten die fout. Ook Fortis-beleggers in 2007-2008.
Heel weinig mensen hebben weinig zin, of hebben de kennis niet, om 24/24 hr met (hun) 'aandelen' bezig te zijn. Het vertrouwen in mijnheer de bankdirecteur, want hij zal het weten (buiten u natuurlijk :wink: ), is nog bij heel veel mensen grenzeloos.
Dat laatste alweer bij gebrek aan kennis. De bankdirecteur kan het niet beter dan de minimaal geïnformeerde, bewuste belegger. Dat is al meermaals onderzocht.

Je hoeft ook niet dagelijks met je geld bezig te zijn. Eéns per week of zelfs twee keer per maand volstaat.
Veel mensen staan er gewoon niet bij stil of maken gewoon de link niet met wat inflatie juist doet met geld. Dat wat men op zijn spaarrekening bij de bank heeft staan is wat men voor ogen houdt en wat telt. Dat alles duurder wordt ziet men wel maar dat hun geld in waarde verliest is van geen tel.
Van geen tel tot ze beseffen dat alles zoveel duurder wordt: hoe kan dat toch?

Ik blijf erbij dat de financiële alfabetisering voor belgië ( ik vermoed in gans Europa en wellicht ook daarbuiten) nog een héééél lange weg te gaan heeft.

Dicksy

26 aug 2023, 13:02

Het eigenlijke probleem zit er hem in dat als mensen het woordje beurs horen hun tikker op hol slaat en ik geeft ze daar niet echt ongelijk in.
De reden waarom jij en anderen schrik hebben van 'de beurs' is dat men niet weet hoe die beurs werkt en wat je kunt verwachten.
Ik heb daar geen schrik van maar het is zoals ik al eerder schreef:
Ik 'speel' niet op de beurs en heb geen kinderen, heb alles wat ik wil en kan alles betalen wat ik wil hebben. Sparen voor de (klein)kinderen van mijn broers en zusters, zou niet weten waarom, dat is de taak van diegene die ze op de wereld gezet hebben. Het leven kan toch zo eenvoudig zijn. :lol: :lol:
Heb mijn huis en heb alle dagen mijn eten. Meer en meer om nog meer te hebben is niet aan mij besteed.
Van geen tel tot ze beseffen dat alles zoveel duurder wordt: hoe kan dat toch?

Ik blijf erbij dat de financiële alfabetisering voor belgië ( ik vermoed in gans Europa en wellicht ook daarbuiten) nog een héééél lange weg te gaan heeft.
De sterkte van het getal zeker. :roll:

Wil.

26 aug 2023, 14:07

Dicksy schreef:
26 aug 2023, 13:02
De sterkte van het getal zeker. :roll:
Wanneer ik door de verschillende topics blader op Sennet, dan valt het mij op dat in tal van onderwerpen 'geld' in uitgebreide zin aan bod komt. Soms gaat het over erfenissen, over de staat die te veel belasting heft, over de btw die te hoog is, n.a.v. de staatsbon over hoe ze geld zouden kunnen beleggen en of dat een goede zaak is, dat politici zakkenvullers zijn en niet aan 'de kleine man' denken. Daarover gaat het hier heel geregeld.

Toch zetten weinigen de stap naar meer kennis waardoor de hierboven opgesomde punten minder pijnlijk worden, zodat ze óók kunnen zeggen: 'Ik heb alles wat ik wil en kan alles betalen wat ik wil hebben.'
Dat is voor de meesten overduidelijk niet het geval.

Hobo

26 aug 2023, 16:49

Ik dacht, dat de doorsnee burger niet rechtsreeks op de beurs kon handelen!?

Alleszins heeft er 'n groepje bestaan, dat met een "hoax" afspraken maakte
om bepaalde aandelen te pushen, om bij een snelle stijging er snel uit te stappen.

Een beetje zoals "Moneytron" van JP Van Rossem.
Hoewel die toverde met geld van nieuwkomers
door de beleggers ermee uit te betalen :idea:
Tot hij tegen de lamp liep.
Lernhout & Hauspie was ook zo'n fake bedrijfje.
Dat met hun spraaktechnologie heel wat mensen hun geld heeft verslonden.

Enkele kleine zelfstandigen scheurden hun broek aan dat verhaal.
En bij een bepaalde bank mocht enkel hun personeel + familie mee op de nadien ontspoorde trein springen.

Ps.: De huizencrisis in De USA besmette zelfs enkele Belgische banken..

Wil.

26 aug 2023, 19:30

Hobo schreef:
26 aug 2023, 16:49
Ik dacht, dat de doorsnee burger niet rechtsreeks op de beurs kon handelen!?
Zonder beledigend te willen zijn, zeg ik dit: je illustreert perfect de onwetendheid onder de bevolking over financiële zaken.

Er zijn 10.000den beleggers in dit land die zelf bepalen wanneer ze welk aandeel willen kopen/verkopen. Ze doen dat van op hun stoel of van uit de zetel.

petrol

27 aug 2023, 07:25

Ik heb aandelen Lotus Bakeries.
Iedereen kan ze kopen op de beurs van Brussel.
Als je vijf jaar geleden het aandeel Lotus Bakeries had gekocht heb je nu een winst van 184%
De winst de laatste 20 jaar is duizelingwekkend.
Eet nog een speculaasje.
Smakelijk !

https://www.trivano.com/aandeel/lotus-b ... .151.index

Wil.

27 aug 2023, 09:40

petrol schreef:
27 aug 2023, 07:25
Als je vijf jaar geleden (...)
Ja, als ons kat een koe was ...

Het zou wel interessant zijn als je ons vandaag even zou zeggen wat er over 5 jaar weer fantastisch gestegen is. Want aan mosterd ná de maaltijd, hebben we niet veel.

Ik citeer hier een 5-tal aandelen die het op één jaar nog beter hebben gedaan dan Lotus op 5 jaar:
Super Micro Computer - Circor Int. - Abercrombie & Fitch - Powell Ind. - Elf Beauty

Maar daar heeft werkelijk niemand wat aan.

petrol

27 aug 2023, 11:32

Als het over sparen en beleggen gaat ben jij nog altijd trouw op post.

Even terloops,Lotus Bakeries kon je twintig jaar geleden kopen aan 50€.

Sjonge,sjonge.

Wil.

27 aug 2023, 13:06

Hetzelfde geldt voor Tesla, Deckers Outdoor, Intuitive Surgical, Netflix, Apollo Medical, Nvidia, Apple en nog andere kleppers.
Lotus: X 147 // Apple: X 464 // Deckers: X 173

Ik moet zeggen dat ik ook al eens dik geluk heb gehad met een aandeel dat meer dan verdubbelde op één jaar want ik wist in de verste verte niet dat dat zou gebeuren.

frits1955

27 aug 2023, 14:11

En die Abercrombie & Fitch was een paar jaar geleden haast failliet met hun bodyshaming reclame...

petrol

27 aug 2023, 14:26

In 1997 kon je het zieltogende Apple kopen voor 2 schamele dollars.
Met Steve Jobs terug aan boord begon de Apple trein eindelijk terug op snelheid te komen.

Wil.

27 aug 2023, 15:07

Het "leven" van een bedrijf hangt soms onverwacht aan een zijden draadje. Als het zich herpakt, dan is de beloning groot voor de durvers / gokkers die er op dát moment aandelen van kochten.

Heel vaak loopt dat verhaal niet goed af. Die durvers spreken daarna niet meer over het verlies dat ze geslikt hebben.

Dit soort gokken is niet wat men 'beleggen' noemt. Wie investeert in een onderneming doet dat best op basis van grondige kennis van dat bedrijf; ofwel volgt men de raad op van iemand die er zich (bijna beroepsmatig) in verdiept. De eenvoudigste aanpak is echter om een heel brede korf aandelen te kopen waar men verder weinig naar omziet. Geregeld bijkopen indien men de middelen heeft, strekt tot aanbeveling.
De tijd doet de rest wel.