Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

nete

15 feb 2014, 14:18

benq schreef:
nete schreef:SEPA gefoefel langs alle kanten: (op forum Belgium Digital):

In november vorig jaar heb ik al mijn domiciliëringen stopgezet via mijn Homebank.

Op 31/1/2014 ontvang ik een betalingsherinnering van Waterlink (TMVW) ivm een onbetaalde faktuur van 17/11/2013 (!) Die faktuur heb ik nooit gezien. Ik betaal ze dus nu meteen en laat dat toch eens weten aan de klantendienst van Waterlink, bevestigend dat ik die faktuur niet heb ontvangen.

10 dagen later krijg ik een mail waarin staat:
"We hebben uw betaling goed ontvangen, waarvoor onze dank. Onze excuses voor het ontvangen van een herinneringsbrief. Er liep is mis met uw domiciliëring waardoor het bedrag niet automatisch van uw rekening werd gehouden.
Wij hebben onze gegevens aangepast zodat de betalingen terug via uw domiciliëring verlopen."

Meteen stuur ik een mail terug: "Ik wil geen domiciliëring maar wel gewoon mijn facturen thuis ontvangen en zelf betalen. Daarom ook had ik mijn bestaande domiciliëring bij mijn bank stopgezet.
Ik wil helemaal niet in het SEPA domiciliërings systeem instappen."

Op 11/2 ontvang via mail antwoord: "Wij hebben uw domiciliering verwijderd uit ons systeem"

Op 14/2 ontvang ik brief gedateerd 11/2 (!) : "Bevestiging mandaat Europese domiciliëring... Mandaat referentie xxx schuldeiser TMVW.. etc.... Standaard worden de tussentijdse fakturen niet op papier verzonden.."...

Goed bezig!
Sorry maar dat ligt wel een beetje aan U eigen.
Ik heb ook de domicilieringen die ik niet meer wenste uitgeschakeld.
Ik heb op eigen initiatief de betrokken instelling telefonisch verwittigd.
Zij hebben daar nota van genomen en mijn facturen komen nu per mail of post.

Dus als je zelf de domiciliëring verwijderd verwittig dan ook de leverancier.
Dan kunnen zij op tijd hun systeem aanpassen en dan heb je nadien geen gezeur.
Benq, "ik" in die tekst is wel een ander persoon hé die iets post op een forum. Ikzelf heb al lang "afscheid" genomen van domiciliëringen.

Het volgende SEPA misbaksel (dus weer is "ik" niet mezelf):

Hier nog zo een grap met SEPA domiciliëring:
Niet zo lang geleden merkte ik dat mijn contractnummer bij Belgacom veranderd was, na controle bleek dat Belgacom plots een oud contract gebruikte voor mijn huidig gebruik (we zijn +- jaar geleden verhuisd, vandaar).
Wij naar de Belgacom winkel en verhaal gedaan, geen probleem ze zouden onmiddellijk het contract aanpassen zodat we het juist contract terug hadden.
En raad eens bij volgende vervaldag factuur: JA GODVER....ME ineens had ik een SEPA domiciliëring voor dat contract zonder er mij hierover iets gevraagd was, ik naar Belgacom gebeld en me kwaad gemaakt ... probleem was snel opgelost en SEPA domiciliëring verdween ineens weer.

Om lang verhaal kort te maken: bij die grote spelers (BELGACOM, TELENET, ELECTRABEL, ...) smeren ze je gewoon een SEPA domiciliëring aan zonder je het weet, het is natuurlijk in hun voordeel want eenmaal akkoord* zijn zij heer en meester.

* denk dat zij er van uitgaan dat de meeste klanten het niet echt snappen en éénmaal betaald via SEPA ben je stilzwijgend akkoord ...

Echt spijtig die gang van zaken want vroegere domiciliëring was geen slecht systeem: je kon het zelf zeer snel stilleggen/aanpassen/... nu met de SEPA heb je niets meer te zeggen over je eigen geld.

Paca

15 feb 2014, 22:12

Ik hoop dat men het mij vergeeft maar heb hier niet ALLES gevolgd. Domiciliëring/SEPA ... den hond zijn botten etc.
Nu vraag ik me ernstig af of men, als klant bij het is eender welke bank, geen inspraak meer zou hebben over zijn eigen geld? Indien niet (wat ik zeeeeer moeilijk zou kunnen geloven) verander ik van bank. Ik heb het éénmaal gedaan en een tweede keer mee gedreigd ... in het laatste geval was het binnen de minuut opgelost ... natuurlijk!
Heb nog wel enkele fratsen meegemaakt die, oog in oog, zeer snel uitgeklaard werden. Men moet bomma/bompa niet proberen in de netelen te duwen!

Prima Vera

16 feb 2014, 08:41

Wat een hoop hysterie hier. Je bent en blijft en bent altijd geweest meester en eigenaar over je eigen geld, bij elke bank, eender waar. 't Zijn trouwens altijd dezelfden die last en zever hebben bij hun bank, eender met wat en bij welke bank. Dan mag je nog honderd keer veranderen van bank, die zullen problemen blijven hebben. De meeste problemen creëer je trouwens zelf.

Choerrel

16 feb 2014, 08:48

Prima Vera schreef:Wat een hoop hysterie hier. Je bent en blijft en bent altijd geweest meester en eigenaar over je eigen geld, bij elke bank, eender waar. 't Zijn trouwens altijd dezelfden die last en zever hebben bij hun bank, eender met wat en bij welke bank. Dan mag je nog honderd keer veranderen van bank, die zullen problemen blijven hebben. De meeste problemen creëer je trouwens zelf.
Hier zit veel waarheid in.

nete

16 feb 2014, 09:40

Paca, Prima Vera, Choerrel en Co: Jullie lezen blijkbaar enkel wat jullie goed uitkomt.
Maar ja, hoe kan ik toch zo dom zijn: banken maken immers NOOIT fouten, alles wat bv. in 2008 gebeurd is, is onze eigen fout natuurlijk.

Plus, ik gruwel van het SEPA reglement dat zo lek is als een zeef.
Nog eens, ik heb tot nu toe geen enkel nadeel ondervonden, ik wil gewoon zoveel mogelijk mensen verwittigen van dit onding.

Als een malafide bedrijf naar ZIJN bank gaat met een vervalst mandaat dat GIJ zogezegd getekend hebt dan gaat die bank dat klakkeloos aanvaarden en UW BANK kan niet anders dan volgen, tenzij jouw rekening GEBLOKKEERD is voor alle SEPA mandaten.
Het is voldoende dat ze je rekeningnummer te pakken krijgen en alle poorten staan wagenwijd open.

Dat laatste heeft Pastoor (na 2 jaar ongeloof en grondige bevraging) ook ingezien. Misschien worden jullie ook ooit nog wakker.

Een mens zou bijna moeten hopen dat "bandieten" massaal gaan misbruik maken van deze carte blanche. Als de banken dan wat te veel moeten gaan terugbetalen en dat niet kunnen recupereren van de inmiddels in rook opgegane schuldeisers, dan, ja dan zal er wel wat veranderen aan dat stupide reglement.
Het staat jullie uiteraard vrij hier niks van te geloven: "dream on" zou ik zeggen.

paullamb

16 feb 2014, 12:40

Ik blijf dan maar bij mijn " dream on"
Van al die opzoekingen geloof ik niet veel van.

Als ik nu een nieuwe domicilieering wil, bij een nieuwe leverancier, moet ik eerst een verklaring ondertekenen voor die leverancier.
De vroegere domicilieeringen zijn veranderd naar een IBAN nummer en heten nu gewoon Sepa domicilieering .

Ik begrijp die hele heisa ook niet. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die liever wekelijks naar de bank gaan en hun betalingen nog manueel willen doen.

nete

16 feb 2014, 13:52

paullamb schreef:
Als ik nu een nieuwe domicilieering wil, bij een nieuwe leverancier, moet ik eerst een verklaring ondertekenen voor die leverancier.
Hallo zeg, de misbruiken swingen nu al de pan uit: als een malafide "leverancier" uw rekeningnummer te weten komt zal hij wel uw handtekening op het "papiertje" ook wel "aanpassen". Trouwens, ZIJN bank zal uw handtekening wel niet kennen, dus controle nul komma nul.
En uw eigen bank volgt gedwee, ze zullen u niet komen vragen of dat allemaal wel koosjer is. Tenzij je natuurlijk je rekening volledig blokkeert.

Vroeger MOEST je ZELF een door UZELF ondertekend papier aan je bank bezorgen. Daar had je nog enige zeggingschap over.

Maar droom gerust verder.

paullamb

16 feb 2014, 14:06

Dat ga ik doen Nete
Niet dromen hoor!, maar meedoen met de moderne tijd.
Maar blijft u rustig bezig met uw werkwijze hoor. Ik heb niet de pretentie om die af te breken.
Malafiden zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Wie zich bezighoud met internetten, sms digitale tv, moet er ook mee opkunnen dat men in zijn privacy kan. Ik heb daar ook wel vragen bij, maar kan er niets aan veranderen.

nete

16 feb 2014, 15:48

paullamb schreef: Van al die opzoekingen geloof ik niet veel van.
Aha, Pastoor is dus ook al gepromoveerd tot "simpele ziel" of zoiets.
Let op, ik zou zelf ook zéér graag gebruik maken van domiciliëringen hoor, maar niet ten koste van een vrijgeleide op mijn rekening.

paullamb

16 feb 2014, 18:11

Heb ik " simpele ziel" geschreven?
Gij durft!

Ik vind Pastoor een gewaardeerd helper, maar er zijn thema,s waar hij er wat naast zit.

nete

16 feb 2014, 18:21

paullamb schreef:Heb ik " simpele ziel" geschreven?
Gij durft!

Ik vind Pastoor een gewaardeerd helper, maar er zijn thema,s waar hij er wat naast zit.
Dat de "gewaardeerd helper" na bijna 2 jaar mij evengoed counteren als al de rest, en na zich grondig informeren, mij plots 100% gelijk geeft verbaast me toch.
Dus hij heeft 2 jaar het rechte pad bewandeld, en nu dat hij zich eens serieus geïnformeerd heeft en geschrokken is, zit hij er ineens naast ?

Logische gedachtengang natuurlijk voor mensen die de SEPA DD reglementering fantastisch blijven vinden (en dat recht hebben ze natuurlijk).

paullamb

16 feb 2014, 18:37

Heeft u eigenlijk wel een idee van wanneer de sepa domiciliën bezig is,en vanaf wanneer daar sprake van is.?

Ik ben hier niet van plan om Pastoor lastig te vallen hoor. Het grondig onderzoek roept alleen maar vragen op.

Laat ons afspreken dat u het op uw ouderwetse manier doet, en dat ik het op de Sepa manier doe.

dafke

17 feb 2014, 08:48

Ik heb ook al veel Sepa Waarom mij druk maken? Dat zal ik wel doen als er problemen komen Ik ga mij niet druk maken over zaken waar ik geen last van heb en zo denkt de grote meerderheid erover denk ik

Choerrel

17 feb 2014, 08:55

dafke schreef:Ik heb ook al veel Sepa Waarom mij druk maken? Dat zal ik wel doen als er problemen komen Ik ga mij niet druk maken over zaken waar ik geen last van heb en zo denkt de grote meerderheid erover denk ik
Inderdaad. En ik ga me ook niet belachelijk maken op dit forum, laat dat maar aan Don Quichotte over. Ge kunt er toch niets tegen doen.

SEBASTIAN

18 feb 2014, 08:18

Alle terugkerende betalingen gebeuren, bij mij, met domiciliëring.

Sepa of niet. Nooit problemen ervaren. Een gezonde achterdocht is in bepaalde gevallen, begrijpelijk.

Er komt op korte tijd, veel "nieuw" op ons af.

Wanneer ik het goed heb, zitten we reeds aan 2014, zodoende...

Domiciliéringen? Makkelijk en comfortabel.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.