SPAREN EN BELEGGEN.

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Noriem

31 jan 2010, 15:00

Beste Stephaan ,

Op kasbons e.a. wordt de roerende voorheffing aan de bron afgehouden en kan dit facultatief aangegeven worden .

Maar bestaat er een rubriek voor het aangeven van intresten van spaarboekjes , als ik dat vindt zal ik via het " uitlegboekje " wel verder kunnen , maar ik vindt die rubriek niet .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Stephaan

31 jan 2010, 15:55

@noriem

Ik heb op Google gevraagd naar "Belastingsaangifte deel2" en heb daarin o.a. dit aangetroffen :

De diverse inkomsten moeten worden aangegeven in deel 2 van de aangifte. Sinds aanslagjaar 2006 worden ook de inkomsten van kapitalen en roerende goederen aangegeven in deel 2 van de aangifte. Indien u dit niet hebt ontvangen, kunt u het aanvragen bij de administratie.

Ik hoop dat dit in de richting is waarin u zoekt.

Noriem

31 jan 2010, 16:07

Beste Stephaan ,

Dank U vriendelijk , want ik zocht steeds in deel 1 ,maar door deze informatie denk ik te vinden wat ik wou .

Nogmaals bedankt .

Het beste .

Noriem

Nathalie Oelen

01 apr 2010, 16:43

De beste tip die ik kan geven is: win zoveel mogelijk informatie over geldzaken, want het is niet altijd makkelijk om hierover mensen te vertrouwen. Mensen van de bank zijn meer geïnteresseerd in hun commissie, dan in ons welzijn. Ik haal mijn informatie uit verschillende bronnen (ieder heeft zo zijn eigen invalshoek). Deze site biedt al heel wat informatie, en ik probeer ook wat te volgen via de site van de Tijd (tijd.be). Een leuke (Engelstalige) blog die ik volg is thesimpledollar.com (geeft veel spaartips).
Ik heb ook enkele maanden een rapport laten opstellen van mijn financiële situatie door XJA, en dat heeft mij ook wel goed geholpen (was een goeie prijs kwaliteit verhouding vond ik). Enkele (rijkere) vrienden van mij hebben een financiële planner ingeschakeld (bv. Optima), maar dat kost toch al gauw heel veel geld en wordt pas rendabel vanaf een bepaald vermogen.
Nog een laatste advies: maak het niet te ingewikkeld en beleg nooit in zaken die je niet begrijpt!
....

Noriem

01 apr 2010, 20:10

Beste vrienden ,

Let op met aandelen .

Mijn mening ...maar ik zeg niet wat een ander moet doen .

RESPECT VOOR IEDERS MENING .

Aandeel NBB is wel een beetje ( veel ) rente gericht zoals nutsbedrijven ,en de rente is niet wat we zouden willen .

Als men zoals ik lees zo een return kunt maken dat dit op 10 jaar tijd maal 3,5 is ( wat hier wel vergeten is zijn de ups en downs ) ,dan heb je veel geduld gehad en je hebt nog niet verkocht , heb je nogmaals veel geluk gehad en kunt U daar toch eens over nadenken .

Er zijn mensen die zich rijk maken op de beurs ....maar ik heb 27 jaar ervaring in dat soort dingen , als vermogensbeheerder in geldbeleggingen , niet in vastgoed of industrie ( zoals nu OPTIMA )..wel , ik heb nog niet veel rijke via de beurs gezien ???

De wereld is aan de durvers en de beste stuurlui staat aan...

Als je nu ziet dat de Chinezen hier alles beginnen op te kopen is het moment gekomen ...zoals men zou denken , en dat kan ???

Ik was zelf heel voorzichtig bij het beleggen voor mijzelf en begin de jaren 90 , nl 92 met de golfoorlog ben ik ook in die sporen gestapt ...wel ...tot 92 heb ik goed geslapen en daarna heb ik enkel geld verloren en veel slapeloze nachten gehad .

Degenen die druiven aan appelbomen kunnen doen groeien , bestaan ...maar dat zijn enorme risico mannen en als het lukt ...ja ...dan loopt men de gewone man omver .

Geld moet je hebben , maar maakt niet gelukkig .

Als men op ouderdom komt ...gebruik Uw geld ....men zal er dan niet voor vechten.
Laatst gewijzigd door Noriem op 02 apr 2010, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Noriem

Noriem

01 apr 2010, 21:17

Beste petrol ,

Alle respect voor Uw mening .

Alle aandelen staan laag op een zeker ogenblik , zoals voorbeeld een jaar geleden .

Het aandeel waar het over gaat is weinig risico afhankelijk en het gaat over een instelling waarvan weinig ( ??? ) mis kan gaan ...dus de keuze is naar mijn mening niet mis .

Probeer het goede er uit te zoeken .

Let op met " Beurs beleggingen " ....het is geen spaarboekje (!!!)....

Hopelijk hebt U veel geluk en ik wens U dat .

Ik bedoel dit goed .

Noriem

man_van_melle

16 jun 2010, 19:59

Hallo, dit is misschien een rare vraag, maar aangezien er op dit forum toch veel mensen met heel wat levenservaring zitten, kan misschien iemand mij wel helpen.

Ik heb mij een paar maanden geleden KBC life home plan laten aansmeren en zou dit graag stopzetten. Echter ik vraag mij af wanneer ik dit best doe? Ik heb reeds 2 stortingen gedaan (2 keer 100 euro, dus 200 euro in totaal). Echter ik ben niet echt overtuigd van dit product omdat ik bang heb dat ik een dure ssv ga moeten nemen bij kbc wanneer ik wil gaan lenen. Ik denk dat ik dan wat minder sterk zal staan qua onderhandelingspositie (mocht ik niet stoppen met home plan).

Ik lees in de productfiche:

Gegarandeerde rentevoet van 2,50% op de reserve + jaarlijks variabele winstdeelneming.
Recht op winstdeelneming als één van de volgende voorwaarden is voldaan:
• in de loop van het jaar is tenminste 245 euro gestort;
• op het einde van het jaar bedraagt de reserve tenminste 2.475 euro.
In het aanvangsjaar hebt u altijd recht op een basiswinstdeelneming.

Ik heb dus zowiezo recht op die basiswinstdeelname, moest die er dit jaar zijn? Ik moet dus niet minimum 245 euro gestort hebben...
Ik weet dat ik niet meer aan die 200 euro kan tot aan mijn pensioen (als ik het niet zou laten omzetten naar een ssv) en ik kan deze ook niet laten overzetten naar een andere bank (lange termijn sparen daar)?
Is het slim om dit nu te stoppen, waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!
It takes one, to know one!

Noriem

28 aug 2010, 10:29

[Beste ,

Naar mijn mening , als U niet achter dit produkt staat , zou ik onmiddelijk stoppen .Waarschijnlijk gebeuren de maandelijkse betalingen met een doorlopende opdracht . Dan mag U dit niet uitstellen .

U zult sowiso daar verlies aan doen maar als U nog een beetje wacht zal U nog meer verlies doen , tenzij dat U verandert van gedacht .

Maak U sterk en denk dat dit een leerschool is en een leerschool mag geld kosten ( moet niet ) , anders wordt dit te vlug vergeten , en dat eenieder wel eens verlies doet .

In de toekomst zal U waarschijnlijk wel meermaals nadenken en er enkele nachtjes over slapen vooraleer U een beslissing neemt .

Onthou , als U een product neemt waar verzekeringen mee gemoeid gaan en U vervroegd stopt , zal er in de meeste gevallen verlies mee gemoeid gaan , want er zijn kosten op betaald die men niet terug krijgt en in de meeste gevallen zit in dit soort verzekeringen een overlijdensrisico en ontvangt men de afkoopwaarde min het gedeelte premie voor het overlijdensrisco .

Noriem

Noriem

29 aug 2010, 19:25

Beste ,

Nog graag iets waar U moet voor opletten .

Indien U aan pensioensparen wenst te doen en U zou na een bepaalde tijd dit pensioensparen of pensioenverzekering stop zetten , bevraag U dan goed want eenmaal dat U een pensioensparen of pensioenverzekering stop zet kan U later geen nieuw meer openen .

Stel die vraag eens in Uw bank ????

Noriem

SPJ

27 dec 2010, 19:55

Voordat u een nieuwe spaarrekening opent zou ik eerst alle spaarrekeningen vergelijken op link verwijderd door moderator
Succes!

De link werd verwijderd omdat wij geen reclame toelaten op dit forum

mira
moderator

KIESPIJN

23 feb 2011, 15:33

Graag had ik aan iemand willen vragen of ze mij kunnen helpen. De Egyptische pond hoeveel euro is dat nu?

:roll: :roll:

Veel dank bij voorbaat.
Kiespijn.

Stephaan

23 feb 2011, 15:50

KIESPIJN

23 feb 2011, 16:29

Mijnheer Stephaan, hartelijk dank voor het snelle antwoord.
Groeten,
KIESPIJN

Wil.

23 feb 2011, 17:58

Afbeelding Inzoomen op 110% voor beter beeld.

Zo heeft het Egyptisch pond zich gedragen tov de euro. Sinds begin januari is de waarde behoorlijk afgenomen want de euro is meer waard geworden

Wil.

15 apr 2011, 12:29

En, Petrol, vind je het terecht dat de oblgatiehouders die Griekse obligaties hebben gekocht, 40 a 50 % van hun nominale uitgeleende kapitaalwaarde zullen moeten laten vallen? Of meen je dat de Griekse overheid (en banken) moet terugbetalen wat ze van de obligatiehouders heeft ontleend?